حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی کلی دوربین Fujifilm FinePix HS10

یکی از دوربین‌هایی که مدتی پیش معرفی شده و تعجب همگان را برانگیخته دوربین FinePix HS10 است. این دوربین همه چیز را یک جا و با هم دارد. این دوربین از نظر شکل ظاهر کاملا شبیه به دوربین‌های DSLR می‌باشد. چیزی که HS10 را بسیار متمایز می‌سازد توانایی زوم اپتیکال 30X است. این لنز معادل با لنز 24-720mm بر روی یک دوربین 35mm می‌باشد. عمل زوم کردن با چرخاندن لنز و درست همانند دوربین‌های DSLR انجام می‌گیرد. بسیاری از دوربین‌های MegaZoom از زوم موتور دارد استفاده می‌کنند.

این دوربین تجهیز شده به سنسور تصویر 10.3 مگاپیکسلی Backside illuminated CMOS می‌باشد که در شرایط نوری ضعیف نویز کمتر و امکان افزایش ISO بیشتر را فراهم می‌آورد. این دوربین همچنین توانایی عکاسی پیایی با سرعت 10 فریم بر ثانیه را نیز دارد. بعلاوه این دوربین قادر به ثبت سه فریم پیش از فشرده شدن دکمه‌ی شاتر توسط انگشت شما می‌باشد تا هیچ صحنه‌ای را از دست نداده باشید.

دوربین FinePix HS10 مجهز به صفحه نمایش 3 اینچی با دقت 230,000 رنگ می‌باشد. هرچند که صفحه نمایش بدی به نظر نمیاد ولی در بین چنین دوربین‌هایی نمایشگرهای 920,000 رنگ با کیفیت بیشتر هم موجود می باشد. نکته‌ی خوب درباره‌ی این نمایشگر قابلیت چرخش می‌باشد. من خودم یکی از طرفداران این نمایشگرهای چرخنده هستم چرا که امکان عکاسی در هر شرایط نامناسبی را برای کاربر فراهم می‌سازند.

دوربین فوجی فیلم Finepix HS10 از نظر قیافه بسیار شبیه به دوربین‌های DSLR می‌باشد. ویژگی بسیار شاخص این دوربین توانایی زوم اپتیکال 30X آن می‌باشد که معادل با لنز 24-720mm می‌باشد. فوجی فیلم HS10 مجهز به سنسور تصویر CMOS با دقت 10.3 مگاپیکسل می‌باشد. لنز این دوربین مجهز به زوم دستی چرخنده همانند دوربین‌های DSLR می‌باشد و از لرزش‌گیر تصویر سه مرحله‌ای برای از بین بردن تاری بوجود آمده بر اثر لرزش دست استفاده می‌کند. از ویژگی‌های دیگر این دوربین می‌توان به ضبط ویدیویی پرسرعت از 60 فریم بر ثانیه تا سرعت 1000 فریم بر ثانیه (60/120/240/480/1000fps) و عکاسی پیاپی با سرعت‌های 10، 7، 5 و 3 فریم بر ثانیه، ضبط ویدیویی FULL HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه و نمایشگر 3 اینچی چرخنده اشاره کرد.

خصوصیات فوجی فیلم فاین‌ پیکس HS10 (FinePix HS11)

  • تاریخ معرفی به بازار: Feb 2, 2010
  • اندازه سنسور : (6.17 x 4.55 mm)
  • پیکسل های موثر : 10 مگاپیکسل
  • محدوده لنز : 24–720 mm
  • نوع سنسور : BSI-CMOS
  • قیمت جهانی:
  • بازترین دیافراگم : F2.8–5.6

دوربین فوجی فیلم HS10 امکان ضبط ویدیویی 1080p و 720p HD در با سرعت 30 فریم بر ثانیه را دارد. بعلاوه توانایی ضبط ویدیویی 640 x 480 VGA و سایز کوچکتر 320X240 پیکسل را نیز دارد. تمام ویدیوهایی که در مود استاندارد ضبط می‌شوند با صدای استریو هستند.
این دوربین مودی نیز برای ضبط ویدیویی پرسرعت 60، 120، 240، 480 و 1000 فریم بر ثانیه دارد. سرعت‌های بالاتر رزولوشن پایین‌تری را ارایه می‌کنند. در سرعت 240 فریم بر ثانیه رزولوشن 448 x 360، در سرعت 480 فریم بر ثانیه 224 x 168 و در سرعت 1000 فریم بر ثانیه تنها رزولوشن 224 x 64 پیکسل ارایه می‌شود. این را نیز باید بگوییم که کاسیو نخستین تولید کننده‌ی چنین دوربین‌های پرسرعت در ضبط ویدیو برای بازار بود که دیگر رقبا نیز می‌کوشند خود را به این عرصه وارد کنند.

عکاسی در حالت پاناراما متحرک :

برای عکاسی پاناروما با این دوربین عکاسی به راحتی دوربین را به سمت چپ یا راست ، بالا یا پایین حرکت دهید.پردازشگر قدرتمند دوربین چندین تصویر را ثبت می کند و سپس با هم ادغام می کند و دیگر عکس ها نیازی به ویرایش اضافی ندارند بلکه خود دوربین این تصاویر پاناراما زیبا را بوجود می آورد.

سرعت 240 فریم بر ثانیه قابلیت نمایش عرض 480 پیکسل را دارد که هنوز برای نمایش بر روی وب مناسب می‌باشد. برای ضبط ویدیویی که برای نمایش بر روی TV مناسب باشد باید از مود ضبط ویدیو VGA استفاده کرد که می‌تواند ضبط ویدیویی با سرعت 120 فریم بر ثانیه همانطور که بر روی دوربین Nikon Coolpix P100 نیز وجود دارد استفاده کرد. در مود ضبط ویدیو با سرعت بالا صدا ضبط نمی‌شود.

قابلیت Pro Low Light :

اگر در نور کم از سوژه ای متحرک عکاسی کنید سوژه تار میشود. اما این ویژگی باین دوربین رای عکاسی از سوژه های غیر متحرک در نور کم بسیار مناسب است. در این حالت بطور خودکار یک سری 4 تایی با تنظیمات نوردهی در نور کم و حساسیت بالا گرفته می شود، سپس تصاویر با هم ترکیب می شوند و یک عکس بدون نویز را ایجاد می کند. توجه داشته باشید که فاصله شما تا سوژه کافی باشد.

نمایشگر و کنترل‌هایی که در قسمت عقب دوربین مشاهده می‌شوند بسیار شبیه به کنترل‌های دوربین‌های DSLR سطح ابتدایی می‌باشد. تنها چیزی که در آن قسمت جایش خالی است منظره‌یاب اپتیکال می‌باشد، البته این دوربین مجهز به منظره‌یاب الکترونیکی می‌باشد که به طور خودکار وقتی چشم خود را به آن نزدیک می‌کنید روشن می‌شود و نمایشگر نیز خاموش می‌شود.
پیچ کنترلی که در بالای دوربین قرار دارد تنظیماتی شبیه به DSLR را ارایه می‌کند که شامل P, A, S و M می‌باشند، همچنین پیچ کنترل دسترسی سریع به مود Panorama و مودهای Scene و Auto را فراهم می‌سازد. از طریق کلیدهای عقب دوربین می‌توان به تنظیمات ISO, Metering, AF Type, AF Drive, White Balance, Macro, Flash و Timer دسترسی پیدا کرد. یک دکمه‌ی رکورد هم برای شروع و پایان ضبط ویدیو وجود دارد.

 

 

زوم اپتیکال 30X توانایی بسیار شاخصی می‌باشد. در چنین زوم بالایی لرزش‌گیر بسیار به کار می‌آید و این دوربین مجهز به لرزش‌گیر سه مرحله‌ای می‌باشد. این لرزش‌گیر سه مرحله‌ای شامل Mechanically Stabilized CMOS، حساسیت ISO بالا و Multi-Frame Digital Stabilization می‌باشد. حساسیت سنسور یا ISO دوربین قابلیت تنظیم از 100 تا 6400 را دارد. حداکثر سرعت نکته‌ی خوب قابلیت گرفتن عکس با فرمت RAW است. دوربین فوجی فیلم HS10 مجهز به فلاش داخلی POP-UP بوده و محل اتصال فلاش‌های خارجی را نیز دارد. متاسفانه فوجی فیلم هنوز فلاش خارجی کارآمدی برای این دوربین طراحی نکرده است. فن‌آوری پانوراما نیز این امکان را به وجود می‌آورد که از هر طرفی قادر به شروع عکاسی پانوراما باشید و تعداد عکس‌های زیادی را تهیه کنید تا دوربین خود بقیه‌ی کارها را انجام دهد. این دوربین برای ذخیره‌سازی عکس‌ها از کارت‌های حافظه‌ی SD/SDHC بهره می‌برد و دارای خروجی HDMI برای دیدن تصاویر بر روی HDTV می‌باشد.

فوجی فیلم HS10 شبیه به دوربین‌های DSLR می‌باشد و عملکردهای تقریبا مشابهی را ارایه می‌دهد ولی یک DSLR نیست. البته این چیز بدی نیست و شکی وجود ندارد که HS10 یک دوربین قدرتمند می‌باشد. هرچند که این دوربین بزرگ می‌باشد ولی سنسور تصویر بزرگی ندارد. در قلب این دوربین سنسور تصویر 1/2.3 اینچی قرار دارد که ممکن است بر روی بسیاری از دوربین‌های کامپکت هم دیده شود. این دوربین از چهار باتری قلمی‌سایز AA استفاده می‌کند که شاید عجیب به نظر برسد.

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X