حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

دوربین Fujifilm Finepix XP170 برای عکاسی در شرایط سخت

دوربین های سری مقاوم فوجی فیلم برای عکاسی در شرایط سخت طراحی شده است. اکنون نیز فوجی فیلم XP170 یکی دیگر از دوربین های رده ی مقاوم فوجی فیلم می باشد که توسط این شرکت معرفی شده است. این دوربین شباهت بسیار زیادی با مدل XP150 دارد و تقریبا تنها تفاوت آن با XP150 در مجهز بودن XP170 به Wi-Fi داخلی و فقدان GPS است. Wi-Fi داخلی برای انتقال بیسیم تصاویر گرفته شده به دستگاه های سازگار. دیگر ویژگی های این دو دوربین کاملا یکسان است به صورتی که نکاتی که درباره ی XP150 گفته بودیم درباره ی این دوربین نیز صدق می کند. این دوربین هم در برابر فشار آب تا عمق 10 متری ضد آب، برای افتادن از ارتفاع 2 متری ضد ضربه و در ضمن ضد نفوذ ذرات ریز و ضد سرما نیز هست. در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

طراحی دوربین های سری XP بسیار دوست داشتنی است. قسمت بزرگ قاب لنز آن که در قسمت بالا و سمت راست قرار گرفته تا حد زیادی ما را به یاد پنجره ی کشتی های قدیمی که در کارتون ها دیده بودیم می اندازد. یا شاید هم تیوب های نجاتی که به قسمتی از آن ها طنابی متصل بود و ملوانان در آب می انداختند، این به نوعی به کاربری دوربین هم اشاره دارد. این که به راحتی می توانید بر روی ساحل و در میان امواج آب از آن استفاده کنید و یا حتی در هنگام غواصی هم با آن عکس بگیرید. به هر صورت ظاهر نسبتا نامتقارن آن با گوشه های کاملا گرد و این بار در XP170 با ارگونومی بهتر به دلیل بوجود آوردن چیزی شبیه به دسته در قسمت سمت راست باعث شده تا علاوه بر ظاهر دوست داشتنی، در دست نگه داشتن دوربین نیز بیش از پیش ساده شود. به خصوص اینکه دستگیره از فلز ساخته شده و اندودی کاملا لاستیکی همه ی دوربین را در بر گرفته و به نظر می رسد که XP170 تا به این تاریخ محکم ترین دوربین این سری باشد.

XP170 نیز مجهز به سنسور تصویر 14.1 مگاپیکسلی CMOS می باشد تا تصاویر با جزئیات بیشتری را نسبت به مدل های پیشین خود نشان دهد. سنسور تصویر در این دوربین که دوربینی با لنز از نوع پریسکوپی است رو قسمت پایین دوربین و رو به بالا قرار گرفته تا نور از طریق لنزی که در سمت راست و بالا قرار دارد با چرخشی 90 درجه به آن برسد. این دوربین مجهز به لنز پریسکوپی 28-140 میلی متر با توانایی زوم 5 برابر می باشد. در هنگام زوم کردن لنز از درون بدنه خارج نمی شود. حالت واید 28 درجه نیز برای گرفتن عکس چشم اندازهای گسترده ی طبیعی مناسب است. فاصله ی فوکوس ماکرو لنز این دوربین حدود 9 سانتی متر است که البته نسبت به بسیاری از دوربین های موجود در بازار خیلی خوب نیست.

کمینه ی نسبت کانونی این لنز در حالت واید و زوم، f/3.9-5.9 است که برای عکاسی در شرایط ضعیف نوری عالی نیست ولی این کمینه ی نسبت کانونی زیاد شاخصه ی عمومی دوربین های با لنز پریسکوپی می باشد. لنز فاقد محافظ می باشد ولی آن قدر در عمق بدنه ساخته شده که آسیبی به آن وارد نشود. این دوربین مجهز به نمایشگر 2.7 اینچی 230,000 پیکسلی می باشد که به خصوص در بین دوربین های سال 2012 کیفیت بالایی نیست ولی مطمئنا به پایین نگه داشته شدن قیمت دوربین کمک زیادی کرده است.

این دوربین برخلاف XP150 فاقد GPS داخلی است ولی در عوض Wi-Fi داخلی دارد. این بستگی به خود شما دارد که کدامیک برایتان کارآمدتر است. ثبت موقعیت مکانی عکس هایی که می گیرید، یا انتقال تصاویر گرفته شده به صورت بیسیم به دستگاه های سازگار.

 

 

مودهای عکاسی خیلی خوبی بر روی این دوربین قرار داده شده اند. برای مثال اگر دوربین را بر روی مود عکاسی SR Auto قرار دهید، کافیست که برای گرفتن عکس آن را به سوی سوژه نشانه روید و دکمه ی شاتر را بفشارید تا بهترین و با کیفیت ترین عکس گرفته شود. مود Program توانایی بیشتری را به شما در کنترل پارامترهای نوردهی می دهد. این در حالیست که اگر دوربین را بر روی مود Low Light قرار دهید در شرایط ضعیف نوری بهتر می تواند عکاسی کند. مود Motion Panorama 360 نیز برای گرفتن عکس های پانوراما به کار می آید تا برای مثال اگر یک منظره ی طبیعی آن قدر گسترده بود که قابلیت ثبت آن در یک فریم وجود نداشت، به صورت پانوراما آن را ثبت کنید. این دوربین توانایی فیلم برداری با کیفیت 1080p Full HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه را دارد که عالیست. فیلم ها در فرمت های Motion Jpeg و H.264 ضبط می شوند. همچنین با استفاده از پورت mini HDMI می توانید دوربین را به تلوزیون های دیجیتال خانگی متصل کنید. انرژی این دوربین از باتری لیتیوم-یونی شارژی NP-50A تامین می شود که در هر بار شارژ کامل توانایی پشتیبانی برای گرفتن تا 300 عکس را دارد. در قسمت سمت راست دوربین قفل نسبتا بزرگی وجود دارد که باتری زیر آن قرار می گیرد و باعث می شود حتی در هنگام برخورد دوربین به زمین هم باز نگردد.

 

در این قسمت شاهد رقابت کانن D30، الیمپوس TG-620  و TG-320، سونی TX30 و فوجی فیلم XP-170 خواهیم بود. کانن D30 را با 218 گرم وزن به‌عنوان سنگین‌ترین شرکت‌کننده راهی این رقابت‌ها کرده است. در واقع D30 و TX30 از همان ابتدا نسبت به بقیه دوربین‌های این گروه متمایز به نظر می‌آمدند. D30 با داشتن بدنه‌ای سخت، مقاوم و درشت، به دکمه‌های بزرگی که به‌راحتی قابل فشردن هستند تجهیز شده است. همچنین مکانیزم درب باتری بسیار مطمئن در نظر گرفته شده برای این دوربین نوید می‌دهد که تجربه سوم کانن در ساخت دوربین‌های مقاوم بسیار موفق خواهد بود.

 

اگر D30 با زمختی زرهپوش خود جلب توجه می‌کند سونی برخلاف جریان آب شنا کرده و دوربین مقاوم خود را با نهایت ظرافت ساخته به‌طوری که طراحی TX30 از بسیاری از دوربین کامپکت معمولی برندهای دیگر که به منظور طراحی جذاب ساخته شده اند و هیچ قابلیت مقاومتی ندارند زیبا تر است. در این که TX30 ظاهر اغوا کننده و زیبایی دارد حرفی نیست، اما سوال اینجاست که آیا استفاده از نمایشگر لمسی و دکمه‌های کوچک در دوربینی به این کوچکی و نازکی که شما به سختی قادر به نگهداری‌اش خواهید بود کار درستی بوده است؟ دوربینی که با باز شدن درب جلوی لنز به صورت خودکار روشن می‌شود و با بسته شدن آن خود به خود خاموش.  شاید اگر سونی دوربین مقاوم  دیگری داشت که این موارد را در آن در نظر می‌گرفت نه تنها کسی به TX30 بابت این موارد خرده نمی‌گرفت بلکه به خاطر ظرافتش بیشتر هم مورد ستایش قرار می‌گرفت.

 

قابلیت تشخیص چهره
با استفاده از این تکنولوژی تمام تصاویر گرفته شده از لبخندها، شفاف و واضح می باشد! جزئیات هرکدام از چهره ها به طور کامل ضبط شده و تصاویر گرفته شده از سوژه های مورد نظرتان،به خاطر تنظیم اتوماتیک فوکوس، میزان نور و رنگ، از کیفیت فوق العاده ای برخوردارمی باشند.به عبارت دیگر با این تکنولوژی کلیه پارامتر های دوربین به گونه ای تنظیم می شود تا تصویر افراد واضح و شفاف در عکس ظاهر شود.

 

 

از سونی و کانن که بگذریم دو سازنده قدر دیگر این کلاس از دوربین‌ها یعنی الیمپوس و فوجی فیلم که هرکدام با چند مدل در این بازار حضور دارند نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. الیمپوس توانسته در هر دو دوربین TG-320 و TG-620 ظاهری مستحکم و زیبا را به کاربران پیشنهاد نماید. مکانیزم قفل در دوربین‌های الیمپوس جالب بوده و ما را به یاد ضامن قفل باتری‌های لپ‌تاپ می‌اندازد. فوجی فیلم نیز که معرکه‌گیر این میدان است و در هر فروشگاهی دوربین‌های خود را برای جلب توجه درون آکواریوم قرار می‌دهد حتما تجربه زیادی در ساخت این دسته از دوربین‌ها دارد. درواقع انتظار ما از XP170 بالا بود شاید هم خیلی بالا… در برخورد اول وجود بدنه پلاستیکی با رنگ براق در کنار استفاده قطعات پلاستیکی که به رنگ فلز آمیخته‌شده‌اند ممکن است شما را فریب دهند اما با به دست گرفتن این دوربین تمام این رشته‌ها پنبه می‌شود.

 

استفاده از چنین ترفندهایی در هرکجا هم که قابل‌قبول باشد در کلاس دوربین‌های مقاوم عمل بسیاری دلسرد کننده‌ای به‌حساب می‌آید. مکانیزم درب باتری XP170 با دو ضامن که باید به ترتیب باز شوند بسیار جالب بود و آدم را به یاد درهای زیردریایی می‌انداخت. یک نکته منفی دیگر در مورد این دوربین هم ساختار فیزیکی باتری و جای آن بود که شما قادر بودید باتری را به هر جهت که دوست دارید درون این دوربین قرار دهید، فارغ از اینکه این دوربین تنها در یک‌جهت این باتری روشن خواهد شد و معلوم نیست در جهت نادرست شما به این دوربین آسیب خواهید زد یا خیر…! جالب اینجاست که مهندسان فوجی از قرار دادن هرگونه علامت گویا نیز در این مورد درون محفظه باتری خودداری کرده‌اند و تنها دو پیکان در دو سمت بدنه باتری قرار دارد که سمت ورود باتری را نشان می‌دهد، قسمت قابل تأمل قضیه این است که اگر ایشان این‌گونه پنداشته‌اند که کاربر قادر به تشخیص سمت صحیح باتری نخواهد بود(که البته از روی محل اتصال باتری کاملا واضح است) چگونه خواهد توانست از پس تشخیص جهت صحیح  باتری بر آید؟! هرچند با تحقیقات بیشتر معلوم شد نوار نارنجی رنگی بر لبه باتری این دوربین قرار دارد به طرز مرموزی نشان دهنده جهت صحیح واردکردن باتریست! شاید فقط شرلوک هولمز می‌توانست این حدس را در نگاه اول بزند! عمق این فاجعه در مورد برادر کوچک‌تر این دوربین یعنی XP50 بیشتر نیز بود، تا جایی که از شرکت دادن آن در این مقایسه صرف‌نظر کردیم.

 

از نظر قابلیت مقاومتی در عین حال که دوربین‌های الیمپوس ایراد خاصی ندارند انتخاب بدون شک ما کانن D30 است. داشتن دکمه‌های بزرگ و ارگونومی بی‌نظیر بدنه نقش زیادی در این انتخاب ایفا کرده‌اند. شاید اگر دکمه‌های دوربین‌های الیمپوس این‌قدر کوچک نبودند با این صراحت کانن را بر‌نمی‌گزیدیم. اما اگر قابل‌حمل بودن و زیبایی دوربین برای شما اهمیت زیادی دارد سونی TX30 انتخاب خوبی برای شما خواهد بود .

از نظر کیفیت عکس با توجه به عکس‌های ثبت شده با این دوربین‌ها در لابراتوار دیجی کالا، بازهم می‌توان کانن D30 را به عنوان برترین گزینه برگزید و جایگاه دوم را به طور مشترک به سونی TX30 و الیمپوس TG-320 می‌دهیم. جالب این است که کیفیت عکس‌های ثبت شده با مدل بالاتر TG-320 یعنی TG-620 اندکی پایین تر است که جای تعجب و تاسف دارد! حالا نوبت به قسمت جالب این رقابت رسید، یعنی فوجی فیلم XP170، کیفیت عکس‌های گرفته شده با این دوربین به قدری بد است که باعث شرم ساری ماست که بخواهیم آن را با سایر دوربین‌های این گروه مقایسه کنیم. عکس‌های گرفته شده با این دوربین نویز زیادی دارند و وضوح تصویر بسیار پایین است. به خصوص در شرایط نوری ضعیف، اثر آبرنگی به شدت دیده می‌شود.

 

قابلیت های دوربین Fujifilm Finepix XP170 :

  •  دارای حسگر CMOS 14 مگاپیکسل
  •  دارای  لنز 140-28 میلیمتر با توانایی زوم 5 برابر
  •  قابلیت  فیلمبرداری FULL HD با سرعت 30 فریم در ثانیه
  •  دارای   نمایشگر 2.7 اینچ با رزولوشن 230000 پیکسل
  •  دارای   ایزو اتوماتیک-فلاش داخلی با برد 3.1 متر
  •  توانایی  عکاسی پیاپی 10 فریم در ثانیه
  •  توانایی عکاسی ماکرو 9 سانتی متری
  •  قابلیت ضد ضربه
  •  قابلیت  ضد یخ
  •  قابلیت ضد آب
  •  قابلیت ضد گرد و غبار
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X