حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی کلی دوربین Fujifilm FinePix XP50

مدتی قبل بود که فوجی فیلم دوربین Fujifilm FinePix XP50، از سری دوربین های مقاوم خود را معرفی کرد. فوجی فیلم این بار بازار ارزان قیمت ها را نشانه رفته است.  این دوربین که در سطحی ارزان قیمت تر نسبت به XP100 و XP150 قرار می‌گیرد، ویژگی های مقاومتی ضعیف تری را ارائه می‌دهد ولی همچنان برای بسیاری فراتر از حد نیاز است. این دوربین تا عمق 5 متر ضد آب و برای افتادن از ارتفاع 1.5 متری ضد ضربه است. اما XP50 از همان لنز 28-140 میلی متر و سنسور CMOS، 14 مگاپیکسلی با توانایی ضبط ویدیویی 1080p Full HD برادران گران قیمت تر خود بهره می‌برد. در ادامه به معرفی بیشتر این دوربین میپردازیم.

همانطور که گفتیم دوربین XP50 را می‌توان مدل جدیدتر دوربین XP30 به حساب آورد. XP50 نسبت به XP30 پیشرفت های زیادی را  در زمینه های عکاسی داشته است. از نظر ظاهری، XP50 تفاوت چندانی را با XP30 و حتی XP100 و XP150 نداشته و همچنان شاهد همان لنز پریسکوپی، همان بدنه‌ی نامتقارن، همان برآمدگی بالای لنز، پیچ های مشخص و یک دستگیره‌ی نصفه و نیمه هستیم. همانطور که در ارزیابی XP150 هم گفته بودیم، ظاهر دوربین های فوجی فیلم سری XP را خیلی دوست داریم و می‌پسندیم.

 

از باب طراحی و ساختمان دوربین باید بگوییم که این دوربین ظاهری کاملا اسپرت و مرتبط با هدف کاربری که برای آن ساخته شده اند دارند. بجز این ها، به نظرمان دوربین های Pentax سری WG نیز خیلی دوربین های خوبی هستند. کاربری هدف این دوربین نیز، استفاده در شرایط مخاطره آمیز برای دوربین های دیجیتال معمولی است. به طوری که این دوربین می‌تواند تا عمق 5 متر ضد آب باشد، برای افتاندن از ارتفاع 1.5 متری ضد ضربه باشد، تا دمای منهای 10 درجه‌ی سانتیگراد ضد سرما باشد و نیز ضد نفوذ ذرات ریز نیز هست. این در حالیست که مثلا دوربین XP150 توانایی تحمل فشار آب تا عمق 10 متری و افتادن از ارتفاع 2 متری را دارد. از نظر ویژگی های مقاومتی، XP50 پیشرفتی نسبت به XP30 نداشته و پیشرفت‌ها محدود به ویژگی های عکاسی می‌شوند. بنابراین این دوربین هم کاملا می‌تواند مناسب طبیعت گردان، ماجراجویان، کوهنوردان، ورزشکاران، حتی غواصان و کاربری هایی از این دست قرار گیرد.

طراحی مقاوم و ناهموار برای استفاده در فضاهای باز در Fujifilm FinePix XP50
یک خبر خوب اینکه هر طوری که میخواهید میتوانید از Fujifilm FinePix XP50 استفاده کنید چراکه آنقدر این دوربین مقاوم است که توان تحمل هرگونه شرایط سختی را بخوبی دارد. این دوربین تا عمق 5 متری ضد آب ، تا ارتفاع 1.5 متری ضد ضربه ، مهر وموم شده در برابر گرد و غبار و شن و ماسه و حتی تا دمای منفی 10 درجه سانتی گراد ضد یخ می باشد.
ضد آب
                                                
ضد ضربه
                                                
ضد یخ
                                                  
ضد گرد و غبار
                                                 
با توانایی ضد گرد و غبار بودن Fujifilm FinePix XP50 میتوانید به راحتی در فضاهای شنی و بیابان ها عکاسی کنید و از آن لذت ببرید.
طراحی بسیار عالی و کاربرد پیشرفته
LCD ضد انعکاس
این دوربین از  نمایشگر 2.7 اینچی با رزولوشن 230,000 پیکسل بهره مند است که هرچند نسبت به مدل پیشین ارتقاء نداشته، ولی نمایشگر خیلی استاندارد و خوبیست و برای دید عالی به یک پوشش ضد انعکاس مجهز شده است که حتی زیر نور آفتاب و یا زیر آب شاهد تصاویری روشن و واضح خواهید بود.
در شریط نوری زیاد
                      
                                  دوربین های دیجیتال متعارف                                                                                                     Finepix XP50
در زیر آب
                           
                                  دوربین های دیجیتال متعارف                                                                                                 Finepix XP50
محفظه ی باطری جهت حفاظت بیشتر در هنگام استفاده دوربین در زیر آب یا در شرایط سخت مجهز به یک قفل دوگانه شده است.
گریپ پلاستیکی دوربین این امکان را به شما میدهد تا تسلط بیشتری روی دوربین داشته باشید و از سر خوردن و لغزش های اتفاقی جلوگیری میکند.

این دوربین مجهز به سنسور تصویر 14 مگاپیکسلی CMOS می‌باشد. از همان سنسورهای کوچک 1/2.3 اینچی که بر روی دوربین های کامپکت استفاده می‌شود. این در حالیست که XP30 دارای سنسور تصویر CCD بود. به هر صورت انتظارات بیشتری را می‌توانیم از کیفیت عکس های این دوربین داشته باشیم. حساسیت سنسور یا ایزو نیز تا 3200 بالا می‌رود که باعث می‌شود در شرایط نوری ضعیف بتوانید با سرعت های شاتر بالاتری عکاسی کنید. این دوربین مثل مدل های پیشین مجهز به سیستم لرزش گیر تصویر مکانیکی وابسطه به سنسور به نام Sensor Shift می‌باشد که به خوبی می‌تواند لرزش دست شما را جبران کند تا منجر به تارشدگی تصویر نگردد. این بار مودهای عکاسی بسیار عالی بر روی این دوربین وجود دارد. از آن جمله می‌توان به مود عکاسی کاملا اتوماتیک SR Auto اشاره کرد.
اما به جز مود عکاسی SR Auto، این دوربین مجهز به مود Program نیز هست. در مود Program شما می‌توانید اختیارات بیشتری را در تنظیمات  همچنین فوجی فیلم XP50 از مود عکاسی Motion Panorama 360 نیز بهره می‌برد. با استفاده از این مود عکاسی به راحتی و بدون هیچ زحمتی می‌توانید عکس های پانورامای 360 درجه یا کمتر تهیه نمایید. عکس هایی که تمام میدان دید پیرامون شما را در بر می‌گیرند. علاوه بر این‌ها می‌توان مودهای Auto، Low Light و Dynamic Range را نیز به آن‌ها افزود. از همه جالب تر و بهتر اینکه، XP50 توانایی ضبط ویدیویی 1920X1080p Full HD را هم ارائه می‌دهد که فوق العاده است. این فیلم برداری می‌تواند با سرعت 30 فریم بر ثانیه و در فرمت های H.264 و Motion Jpeg انجام شود. صدا نیز به صورت مونو ضبط می‌گردد. با استفاده از پورت mini HDMI نیز می‌توانید فیلم‌ها و عکس هایی که گرفته اید را بر روی HDTV و تلوزیون های دیجیتال مشاهده کنید.
XP50 مجهز به لنز 28-140 میلی متر با توانایی زوم 5 برابر می‌باشد. این لنز حالت واید نسبتا خوبی را ارائه می‌دهد که با آن می‌توانید به راحتی عکس چشم اندازهای گسترده‌ی طبیعی را ثبت کنید. حتی اگر آن هم کافی نبود، استفاده از مود عکاسی Motion Panorama 360 می‌تواند در این جا به شما برای ثبت میدان دید بزرگتر کمک کند. زوم 5 برابر هم برای گرفتن عکس های پرتره مناسب است. اما کمینه‌ی فاصله‌ی فوکوس آن در مود ماکرو، یعنی 9 سانتی متر خیلی خوب نیست. کمینه‌ی نسبت کانونی این لنز، f/3.9-4.9 می‌باشد که همانند دیگر دوربین های با لنز پریسکوپی، خیلی لنز سریعی نیست. با این حال ایزوی 3200 سنسور تصویر و مود عکاسی Low Light باید بتواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

این دوربین مجهز به نمایشگر 2.7 اینچی با رزولوشن 230,000 پیکسل می‌باشد که هرچند نسبت به مدل پیشین ارتقاء نداشته، ولی نمایشگر خیلی استاندارد و خوبیست. فلاش داخلی دوربین نیز می‌تواند برد 3.1 متری داشته باشد. عکس‌ها و فیلم های گرفته شده بر روی کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC ذخیره می‌شوند. این را هم بگوییم که باتری و کارت حافظه هر دو در یک قسمت قرار می‌گیرند که در پشت دربی بزرگ، مهر و موم در برابر نفوذ و با قفلی مشخص در لبه‌ی سمت راست دوربین هستند. باتری لیتیوم-یونی این دوربین در هر بار شارژ کامل توانایی پشتیبانی برای گرفتن تا 220 عکس را دارد.
XP50 دوربین مقاوم و ارزان قیمت دیگری از فوجی فیلم است که پس از XP30 معرفی شده و از امکانات بسیار عالی و خوبی بهره می‌برد.

خصوصیات دوربین عکاسی فوجی فیلم فاین‌ پیکس XP50

  • تاریخ معرفی به بازار: Jan 5, 2012
  • اندازه سنسور : (6.17 x 4.55 mm)
  • پیکسل های موثر : 14 مگاپیکسل
  • محدوده لنز : 28–140 mm
  • نوع سنسور : CMOS
  • قیمت جهانی:
  • بازترین دیافراگم : F3.9–4.9
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X