حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی دوربین چاپ سریع Fujifilm Instax mini 25

در یک کلام باید بگوییم که دوربین Fujifilm Instax mini 25 ، آن‌قدر دوست‌داشتنی است که دلتان می‌خواهد همه‌جا همراه شما باشد. قابلیت اصلی آن، قابلیت چاپ فوری عکس‌های گرفته‌شده است. این موضوع در تکنولوژی های گذشته نیز وجود داشت.  به‌محض اینکه عکس می‌گیرید، آن عکس از شیار بالای دوربین بیرون می‌آید. دو کلید شاتر دارد که عکاسی در هر دو حالت عمودی و افقی را راحت می‌کند. طراحی یکپارچه و عملکرد آسان، این دوربین را به گزینه‌ای ایده‌آل – برای مهمانی‌ها، پروژه‌های هنری و یا هر مکانی که به عکس‌های فوری نیاز دارید – تبدیل کرده است.

معرفی

دوربین عکاسی  Instax mini 25 یکی از دوربین های چاپ سریع یا همان پولاروید قدیم است. این دوربین تولیدکننده شرکت فوجی است. با Instax mini 25 لحظات خود را ثبت و ذخیره کنید.

کار این دوربین به این صورت است که هروقت عکسی می گیرید، آن عکس از شیار کنار دوربین بیرون می آید. وکار این دوربین به این صورت است که کارتریجی شامل تعدادی فیلم مخصوص درون دوربین قرار می گیرد. پس از گرفته شدن عکس، همان فیلم است که از شیار کناری بیرون می آید و پس از چند دقیقه قرار دادنم درزیر نور، کم کم عکس ظاهر می شود.

بدنه Instax mini 25

اجازه بدهید اول درباره بدنه این دوربین توضیح دهیم. جنس بدنه این دوربین از پلاستیک بادوام است. وزن آن 275 گرم و در اندازه 112x121x50.5 میلی متر است. Instax mini 25 در رنگ های روشن و متنوع تولید شده است. طراحی بدنه به گونه ای است که دوربین به راحتی در دست شما مینشیند و شما می توانید چندین ساعت عکاسی کنید بدون اینکه خسته بشیددر این دوربین دو دکمه شاتر برای چاپ عمودی و افقی تعبیه شده است. همچنین صفحه نمایش LCD در بدنه‌ی دوربین تعبیه شده است که تعداد عکس‌های باقی‌مانده و حالت فلاش را نشان می‌دهد.

فیلم دوربین در Instax mini 25

عکس ها در اندازه های 4×6 سانتی متر هستند. این دوربین تا 10 فیلم را در خود ذخیره میکند. برای وارد کردن فیلم فقط کافی است پشت دوربین را باز کنید و فیلم را ذخیره کنید.  این دوربین که مانند سایر دوربین‌های این سری دارای قابلیت چاپ عکس رنگی به صورت فوری بوده و البته دارای امکان یادداشت پیغام در زیر تصاویر چاپ شده نیز است. فیلم Instax Mini برای این دوربین مناسب است.

چشمی و فلاش Instax mini 25

 

چشمی دوربین همیشه اهمیت داشته است. کادر در ابتدا در چشمی دوربین شکل میگیرد. دراین مدل دوربین چشمی درسمت راست قرار داردکه هروقت میخواهید عکاسی کنید چشمی سمت چپ قرار می گیرد. این چشمی دید عالی دارد اما نسبت به مدل «Wide 210» کمی کوچک‌تر است. فلاش این دوربین برای پس زمینه روشن تر، و امکان عکاسی در نور کم را فراهم می کند.

در جلوی این دوربین یک آیینه کوچک وجود دارد که برای عکاسی سلف است. وقتی لنز دوربین را سمت خودتان بگیرید، تصویر شما روی آیینه می افتد و به راحتی می توانید از خودتان عکس بگیرید.

لنز Instax mini 25

کیفیت تصویر با کیفیت لنز رابطه مستقیم دارد. موقع روشن کردن دوربین لنزش بیرون می اید  لنز این دوربین با فاصله کانونی 60 میلیمتر و قابلیت فوکوس از 50 سانتیمتر تا بی نهایت را دارد. این دوربین فقط دارای فوکوس اتوماتیک است. حداکثرسرعت شاتر این دوربین 1/400 و حداقل سرعت شاتر آن 1/3 ثانیه است.

لذت عکاسی در Instax mini 25

باید بگوییم که هرچند امروزه دوربین‌های دیجیتال مجالی برای دوربین‌های آنالوگ فیلمی باقی نگذاشته‌اند، گونه محدودی نظیر دوربین‌های ظهور فوری بازهم به حیات خود ادامه می‌دهند. هر چند سازنده اصلی و مبتکر این دوربین‌ها یعنی پلاروید نیز چندیست که به ساخت گونه دیجیتالی این دوربین‌ها روی آورده است و به نظر می‌آید در این میدان نیز پیروزی از آن فناوری‌های دیجیتالی باشد، دوربین‌های سری Instax فوجی فیلم با توجه به قیمت مناسب و فراوانی در نوع و فیلم‌های مصرفی از فروش قابل قبولی بهره برده‌اند. لذت عکاسی با دوربینی که نتیجه کار را در محل و همان لحظه برایتان چاپ می‌کند به قدریست که تقریبا اکثر کسانی که با آن آشنا می‌شوند حداقل در ذهن خود عکاسی با این دوربین را تصور می‌کنید و با توجه به قیمت مناسب آن نیز بسیاری به خرید این دوربین‌ها اقدام می‌کنید. برای عده‌ای نیز حس نوستالژیک دوربین‌های قدیمی که از همین فناوری ظهور فوری استفاده می‌کرده‌اند باعث می‌شود که نتوانند در مقابل خرید آن مقاومت کنند.

معایب و مزایا Instax mini 25

در ابتدادرباره معایب این دوربین عکاسی توضیح میدهیم. معایب: فیلم‌ها فقط به صورت رنگی موجود است که از معایب این دوربین محسوب می‌شود زیرا افراد بسیاری هستند که به عکاسی سیاه و سفید علاقه دارند و این دوربین‌های فوری بلافاصله بعد از گرفتن عکس، آنرا چاپ می‌کنند و نمی‌توانید آنها را ویرایش کنید و افکت‌های مختلف را در آنها به کار ببرید. عکاسی با دوربین‌های فوری هیچ گاه ارزان نبوده است و در این مدل نیز این قانون همچنان پابرجاست. برای بسیاری افراد هزینه‌ی فیلم‌ دوربین‌های فوری مانعی بزرگ برای خرید به شمار می‌رود. اگر قیمت فیلم‌های این دوربین‌ها کمی ارزان شود شرایط بسیار ایده‌آل‌تر می شود اما با توجه به روند کنونی صنعت دوربین ارزان شدن فیلم دوربین های فوری کمی دور از انتظار است.

بعد از گفتن معایب نوبت به مزایای این دوربین چاپ سریع میرسد. مزایا: ظهور فوری عکس، امکان یادداشت در پایین عکس چاپ شده، ظاهر دوست داشتنی، نمایشگر تعداد فیلم باقی‌مانده و حالت عکاسی و قیمت مناسب از نقاط قوت این دوربین است. همانند دیگر دوربین‌های فوری کاردکرد این دوربین بسیار آسان است. از کودکان 7 ساله تا سالمندان 70 ساله بدون شک هیچ مشکلی در استفاده از این دوربین نخواهند داشت.

نتیجه گیری

باید این نقد و بررسی را با یک نتیجه گیری به پایان برسانیم. مانند تمامی دوربین‌های عکس فوری، Instax mini 25 برای جشن‌ها و میهمانی‌های شما فوق العاده است. عکس‌ها هیچ‌وقت مانند عکس‌های دوربین دیجیتال به کار رفته در گوشی‌های همراه هوشمند نخواهند بود اما این عکس‌ها حال و هوای خاصی داشته و احساسات زیادی را در خودذخیره می‌کنند و همچنین می‌توانید عکس‌ها را به صورت چاپ شده در دستان خود بگیرید. Instax mini 25 زرق و برق زیادی را به همراه ندارد. شما دکمه را فشار می‌دهید و دوربین برای‌تان عکس می‌گیرد. این دوربین مانند نسخه‌ی واقعی اینستاگرام است. اما به راستی چرا اینستاگرام به این درجه از محبوبیت رسید؟ در ابتدای کار تصاویر با وضوح کم و فیلترهای متنوع آن را در بین دوستداران شبکه‌های اجتماعی محبوب ساخت.  Instax mini 25 همه‌ی آن جذابیت‌ها را بازگردانده است. دیگر ویژگی‌ دوربین‌های فوری این است که عکس‌های گرفته شده را به جای اینکه در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید به دوستان و آشنایان و یا عزیزانتان می‌توانید هدیه دهید

 

Instax mini 25  دوربینی قدرتمند در رده‌ی دوربین‌های فوری و بزرگ فوجی است. کارکردن با آن راحت است. البته به شرطی که همیشه فاصله‌ی بین خود و موضوع عکاسی را در نظر بگیرید عکاسان حرفه‌ای شاید فقدان تنظیم Exposure  به صورت دستی برایشان موضوعخوب و مورد پسندی نباشد اما برای افراد عادی عکس‌های فوری با حال هوای نوستالژیک قطعا جالب خواهد بود. اگر به دنبال قابلیت‌های بیشترمانند «Double Exposure» هستید بهتر است سراغ مدل‌های دیگر بروید. مدل‌های دیگر مانند « Lomo’Instant» با امکانات بیشتر برای عکاسان حرفه‌ای و یا عاشقان و علاقه‌مندان عکاسی موجود هستند اما فراموش نکنید که برای این مدل‌های پیشرفته‌تر باید پول بیشتری نیز هزینه کنید. به طور کلی می‌توان گفت که این دوربین برای افراد عادی و غیرحرفه‌ای مناسب است که به دنبال تنظیماتی ساده هستند تا لحظات خود را فوری به ثبت برسانند و نمی‌خواهند هزینه‌ی زیادی برای خرید دوربین داشته باشند. برای عکاسان حرفه‌ای قطعا این مدل مناسب نیست زیرا قابلیت‌های بسیاری در آن تعبیه نشده و بسیاری از قابلیت‌ها مانند «Double Exposure» در آن طراحی نشده است.

 

ویژگیهای  Instax mini 25

– قابلیت چاپ عکس‌ در اندازه یک کارت اعتباری

– دارای نمایشگر تعداد فیلم باقی‌مانده و حالت عکاسی

– داشتن آینه برای عکاسی سلف-پرتره

– شامل لنز کلوز‌آپ برای نزدیک شدن بیشتر به سوژه (۳۵ سانتی‌متر)

– دارای فلاش الکترونیکی خودکار

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X