حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

Fujifilm X20 کامپکت با قابلیت های دوربین های DSLR

اگر به بازار دوربین های عکاسی در سالهای اخیر نگاه کنیم بازار دوربین های کامپکت بسیار پر رونق بوده است و برخی از آنها مصارف خانگی دارند و برخی دیگر علاوه بر مصارف خانگی دوربین هایی کامپکت اما در عین حال حرفه ای هستند و برای عکاسان DSLR طراحی شده اند. و بنوعی به عنوان دوربین پشتیبان برای آنها بکار میرفته است. اینگونه دوربین ها از دوربین های کامپکت کمی بزرگتر می باشند و با کنترل های فیزیکی و کفشک فلاش های جانبی ارائه می شوند.

در اولین نگاه دوربین Fujifilm X20 کپی مدل پیشینش یعنی X10 می باشد و شباهت های زیادی به آن دارد.. اما این بار به غیر از  نسخه ی کاملا مشکی، در یک نسخه ی مشکی-نقره ای نیز ساخته شده است. با این حال این دوربین دارای بعضی تفاوت های خیلی بزرگ نسبت به X10 است. نخستین آن ها در سنسور تصویر 2/3 اینچی است که در قلب آن قرار گرفته و این بار از فن آوری X-Trans بهره می برد. یعنی همان فن آوری که در دوربین های اخیر این کمپانی با سنسور APS-C استفاده شده است. دومی نیز چشمی اپتیکال جدید پیشرفته ای به نام Advanced Optical Viewfinder است که می تواند اطلاعات عکس بعلاوه ی Gridline را به شما نمایش دهد. در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

 

مشخصات دوربین عکاسی فوجی فیلم X20

  • تاریخ معرفی به بازار: Jan 7, 2013
  • اندازه سنسور : (8.8 x 6.6 mm)
  • پیکسل های موثر : 12 مگاپیکسل
  • محدوده لنز : 28–112 mm
  • نوع سنسور : CMOS
  • قیمت جهانی: $599
  • بازترین دیافراگم : F2–2.8

از بابت طراحی بیرونی باید گفت طراحی بدنه یFujifilm X20 دقیقا شبیه به مدل فوجی فیلم X10 می باشد. همه کنترل های مشابه است و در جای ثابت خودشان قرار گرفته اند. و از دیگر قابلیت های X20 حلقه زوم مکانیکی آن است و این ویژگی است که اکثر عکاسان آن را می پسندند و از وجود آن بهره می برند.و البته توانایی زوم هنگام فیلمبرداری در این دوربین بخوبی گذاشته شده است.

 

و نهایتا بوسیله ی همین حلقه می توانید دوربین را خاموش و روشن هم بکنید. این دوربین دایل های زیادی هم دارد که شامل دایل مودهای عکاسی، جبران نوردهی و دو دایل قسمت پشتی می شوند. کفشک فلاش اکسترنال هم در قسمت بالا دیده می شود.

پنل های بالایی و پایینی این دوربین از جنس آلیاژ منیزیوم ساخته شده اند و در قسمت میانی نیز شاهد روکشی از جنسی شبیه به چرم هستیم. ظاهرا که این نوع طراحی خیلی در ساخت این دوربین ها مرسوم شده است. استحکام بسیار بالا و ظاهر کلاسیک از جمله ویژگی های مثبت این نوع طراحی هستند.

سنوسر در دوربین های دیجیتال اولین و مهمترین فاکتور در تشکیل یک تصویر خوب است و اگر باز هم به سنسور تصویر برگردیم، برای توضیح چند باره خواهیم گفت که سنسورهای تصویر X-Trans ساخت فوجی فیلم فاقد فیلتر Low-Pass می باشند و برای رنگی سازی تصویر از فیلترهای رنگی مرسوم Bayer استفاده نمی کنند. این ویژگی حقیقتا منجر به افزایش کیفیت تصویر می گردد. این افزایش کیفیت و توانایی تفکیک جزئیات را نخست در دوربین X-Pro1 دیده بودیم و اتفاقا خیلی تحت تاثیر قرار گرفته بودیم. در حقیقت X10 نسبت به رقبای کلاس خود در تفکیک جزئیات خیلی خوب عمل نمی کرد. اما علاوه بر آن، این دوربین از همان فن آوری برای فوکوس خودکار بهره می برد که در Canon EOS M نیز استفاده شده بود. آن چیزی نیست جز استفاده از فن آوری فوکوس On Chip Phase Detection برای فوکوس خودکار سریع تر.

شباهت های این دو دوربین زیاد است بدون اغراق میتوان گفت که فوجی فیلم X20 پیشرفت خیلی خوبی نسبت به X10 به حساب می آید. هرچند که از نظر طراحی ظاهری و لنز دقیقا همان است، ولی سنسور تصویر X-Trans با توانایی انجام عمل فوکوس خودکار Phase Detection و چشمی اپتیکال جدید بهبودهایی کاملا قابل ملاحظه و تاثیر گذار محسوب می شوند. رویکرد فوجی فیلم در ساخت دوربین هایش بیشتر در حفظ ظاهر کلاسیک بوده ولی در همین کلاس دوربین ها، یعنی کامپکت های High End اکنون شاهد بعضی نوآوری ها چون نمایشگر چرخنده و توانایی زوم بیشتر هم هستیم. بعلاوه چشمی نیز از روی بسیاری از آن ها حذف شده است. اما در کل X20 یکی از بهترین و با کیفیت ترین دوربین های کلاس خود می باشد.

 

مشخصات فنی Fujifilm X20

 

تقدم دیافراگم دارد
مشخصات باتری Lithium-Ion NP-50 rechargeable battery &
نوع باتری Battery Pack
فلاش داخلی دارد
عمر باتری (CIPA) 270
ابعاد 117 x 70 x 57
جبران نوردهی ±2 (at 1/3 EV steps)
نصب فلاش دارد
تنظیمات فلاش Auto, On, Off, Red-Eye
محدوده فلاش 7.00 متر
عکاسی پیاپی 12.0 fps
موقعیت یاب GPS ندارد
خروجی HDMI دارد
تصویر زنده Live View دارد
فاصله ماکرو 1 cm
نورسنجی دستی دارد
رزولوشن تصویر 4000 x 3000
حداکثر سرعت 1/4000 ثانیه
روش های نورسنجی Multi Average Spot
کیفیت ضبط صدا استریو
حداقل سرعت شاتر 30 ثانیه
فرمت فیلم H.264
خرده فروشی $599
حداقل فاصله 50 cm
ژیروسکوپ دارد
دقت صفحه نمایش 460,000
سایز صفحه نمایش 2.8″
نوع صفحه نمایش TFT Color
ضد آب ندارد
عکاسی خودکار Yes (2 or 10 sec)
کیفیت پخش صدا مونو
نوع کارت حافظه SD/SDHC/SDXC
صفحه نمایش لمسی ندارد
تقدم شاتر دارد
خصوصیات USB USB 2.0 (480 Mbit/sec)
رزولوشن فیلم 1920 x 1080 (60 fps),
نوع چشمی اپتیکی (تونل)
ابعاد حسگر (8.8 x 6.6 mm)
ایزو Auto (Up to ISO 3200),
بیشینه دیافراگم
پردازشگر تصویر EXR Processor
خصوصیات LCD Fixed
دقت موثر حسگر 12 مگاپیکسل
زوم اپتیکال
زوم دیجیتال Yes (2x)
سطوح کیفیت JPEG Fine, Normal,
فاصله کانونی 28–112 mm
فرمت غیر فشرده RAW
فوکوس دستی دارد
نسبت ابعاد عکس 1:1, 4:3, 3:2, 16:9
نوع حسگر CMOS
نوع لرزشگیر Optical
تاریخ معرفی Jan 7, 2013
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X