حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی کلی دوربین Sony DCR-SX85

در این پست از سایت عکاسی برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا یکی از محصولات کمپانی سونی را که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در عرصه دوربین عکاسی و فیلم برداری است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

در ابتدا باید بگوییم کمپانی سونی سه دوربین فیلم برداری مدل SX45، SX65 و SX85 را معرفی نمود که هر 3 دوربین‌هایی ارزان قیمت با امکان ضبط ویدیویی SD می باشند. تنها تفاوت بین این سه دوربین در مقدار حافظه و نوع ذخیره سازی فیلم‌ها می‌باشد. به نحوی که دوربین فیلم‌برداری سونی مدل  SX45 فاقد هرگونه حافظه‌ی داخلی می باشد و فیلم‌ها فقط بر روی کارت حافظه‌ی نوع SD/SDHC/SDXC ذخیره می‌گردند، دوربین فیلم‌برداری سونی مدل SX65 از حافظه‌ی داخلی 4 گیگابایت خشک داخلی بهره گرفته است و دوربین فیلم‌برداری سونی مدل SX85 هم مجهز به حافظه‌ی داخلی خشک 16 گیگابایتی می باشد.

 

هر سه‌ی این دوربین‌های زیبا مجهز به لنز با توانایی زوم 60 برابر، صفحه نمایش 3 اینچی و بعضی ویژگی‌های جذاب مثل کانکتور داخلی USB برای اتصال سریع به رایانه برای انتقال فایل‌ها و شارژ باتری هستند. در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین های زیبا داشته باشیم.

 

باید یادآور شویم این سه دوربین‌هایی با ارزان قیمت با توانایی ضبط ویدیویی SD می باشند و خبری از فیلم برداری HD نمی باشد. به هر ترتیب کیفیت ویدیوها نیز متوسط می باشند ولی در عوض لنزی بسیار قدرتمند بر روی این دوربین ها قرار گرفته و آسان در استفاده و ارزان قیمت هستند. این دوربین جذاب که به رنگ‌های مشکی، نقره ای، آبی و قرمز ساخته شده، دوربینی کوچک و دوست داشتنی می باشد.

دکمه‌ها و کنترل‌ها کاملا به صورت استاندارد قرار گرفته‌اند به صورتی که دکمه‌ی Rec زیر انگشت شست شما، اهرم زوم زیر انگشت اشاره و بقیه‌ی دکمه‌ها نیز در جای درست خود قرار گرفته‌اند. دستگیره نیز کاملا ارگونومیک ساخته شده و بسیار راحت می باشد. بند دستگیره ای هم همین وضعیت را دارد ولی گویی کمی پایین ساخته شده می باشد. باتری در قسمت پشتی قرار دارد و در قسمت بالای آن نیز دکمه ای برای تعویض بین مودهای ویدیو و عکس مشاهده می‌شود.همان‌طور که در بالا ذکر شد تنها تفاوت این دوربین‌های جذاب در میزان حافظه‌ی داخلی آن ها می‌باشد. دوربین فیلم‌برداری سونی مدل SX45 حافظه‌ی داخلی ندارد، دوربین فیلم‌برداری سونی مدل SX65 فقط 4 گیگابایت حافظه‌ی داخلی دارد و دوربین فیلم‌برداری سونی مدل SX85 نیز دارای 16 گیگابایت حافظه‌ی داخلی می‌باشد.

 

این در حالیست که همه‌ی آن‌ها  کارت حافظه‌ی خارجی SD/SDHC/SDXC را ساپورت می‌نمایند. با باز کردن درب صفحه نمایش می‌توانید چهار دکمه‌ی پاور، سویچ به مود intelligent Auto، دکمه‌ی روشن و خاموش کردن لامپ LED زیر لنز و رفتن به مود Play back مشاهده می‌گردند. کیفیت نمایشگر 3 اینچی لمسی نسبت به نمایشگر دوربین‌های رقیب بسیار خوب می‌باشد و در کل نمایشگر شارپ و با کیفیتی می باشد، ولی به هر صورت تماشای آن در زیر نور مستقیم آفتاب سخت می‌باشد.

در قسمت سمت راست تصویر نمایشگر دکمه‌هایی لمسی وجود دارند که با آن‌ها قادر هستید ضبط ویدیویی را شروع نمایید یا به آن خاتمه دهید و یا عمل زوم را انجام دهید.این دوربین عالی مجهز به لنز با قابلیت زوم بسیار بالای 60 برابر است، در نتیجه بدین صورت نگه داشتن دوربین در دست موقعی که در حال استفاده از زوم زیاد می باشید بسیار مهم می‌باشد چون که کوچک‌ترین لرزش در دست شما قادر هستید باعث لرزش شدید تصویر شود.

 

هرچند که کمپانی سونی از نوعی لرزش گیر تصویر الکترونیکی در این دوربین شکیل بهره گرفته ولی همچنان نمی‌تواند مثل نوع اپتیکال خود عمل کند و در نتیجه بهترین نتیجه را می‌توانید موقعی بگیرید که دوربین را بر روی یک سه پایه گذاشته باشید. عملکردهای دیگر دوربین هم بسیار خوب می باشد. وقتی دوربین را روشن می‌نمایید کاور لنز به صورت اتوماتیک کنار می‌رود. فوکوس خودکار هم بسیار خوب عمل می‌نماید ولی در زوم زیاد می‌تواند خطاهای زیادی داشته باشد که علی الخصوص در شرایط نوری ضعیف این تشدید می‌گردد. باتری لیتیومی دوربین می‌تواند برای شارژ دهی متمادی برای 105 ساعت پشتیبانی به عمل آورد که خیلی بد نمی باشد.

می توانیم در در مورد کیفیت فیلم‌ها بگوییم که به صورت عمومی خیلی سافت می باشند. تقریبا تنها جایی که در آن شاهد ویدیوهای شارپ بودیم در مود Tele Macro بود. ویدیوها نسبتا نویزی هستند و این نویزها تا وقتی که تا حد زیادی آن‌ها را کوچک نکنید قابل مشاهده هستند. در مناطق پر کنتراست هم خطای رنگی بنفش به وضوح مشاهده می‌گردد. کیفیت رنگ‌ها خوب می باشد هرچند که تراز سفیدی همواره مقداری رو به سردی می‌زند. لامپ LED هم در شرایط تاریکی برای فیلم برداری از سوژه های نزدیک کاملا می‌تواند مفید واقع گردد.

 

در پایان باید اینطور جمع بندی کنیم که این سه دوربین کارآمد، دوربین‌هایی در رده ارزان قیمت می باشند که نقاط قوت و ضعف خود را به نمایش می گذارند. با این وجود اگر شما واقعا به دوربین فیلم برداری ارزان قیمت با کیفیت نسبتا خوب و قابلیت زوم بالا احتیاج دارید، این سه گزینه‌هایی مناسب هستند.

مشخصات دوربین فیلم‌برداری سونی مدل SX65

  • نوع دوربین : کارت حافظه ای Memory Card – ذخیره سازی بر روی کارت حافظه 16 گیگابایت
  • مشخصات حسگر و تصویر: حسگر CCD با دقت 0.68 مگاپیکسل
  • قابلیت فیلمبرداری: کیفیت Standard (DV/VGA) با فرمت MPEG2-PS
  • نوع لنز: سونی 1.8 تا 108 میلیمتر – بزرگنمایی اپتیکال 60 برابر – لرزشگیر تصویر لرزشگیر الکترونیک (Electrical SteadyShot™ Image Stabilization)
  • نوع صفحه نمایش: صفحه نمایش 3.0 اینچ 230,000 پیکسل
  • نوع ورودی و خروجی ها: خروجی USB – خروجی تلویزیون
  • سایر قابلیت های دوربین : فلاش 3 لوکس – پشتیبانی از کارت حافظه Memory Stick Pro Duo – حافظه داخلی کارت حافظه 16 گیگابایتی – میکروفون داخلی – بلندگوی داخلی
  • نام ها ديگر : Sony SX85
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X