حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی و نقد کلی دوربین فیلمبرداری سونی Sony HDR-CX130

در این پست از سایت عکاسی برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا یکی از محصولات کمپانی سونی را که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در عرصه دوربین عکاسی و فیلم برداری است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

در ابتدا باید بگوییم برای دوربین های سطح مبتدی سونی سال 2011 مطالب زیادی وجود ندارد، دوربین های CX130، CX160 و XR160 که تقریبا با یکدیگر رونمایی شده اند کیفیت تصاویری یکسان دارند. سعی شده تا جایی که ممکن بوده قیمت این دوربین‌ها پایین نگه داشته شود و در نتیجه از لحاظ طراحی نسبتا ساده می باشد این سه مدل در واقع در مقدار و نوع حافظه‌ی خود تفاوت دارند.

دوربین فیلمبرداری Sony HDR-CX130 فاقد حافظه‌ی داخلی می باشد ،دوربین CX160 دارای 16 گیگابایت حافظه‌ی خشک داخلی می‌باشد و دوربین XR-160 نیز 160 گیگابایت حافظه‌ی داخلی هارد دیسکی و صدای 5.1 کانالی دارد. یک مدل PJ10 هم تولید شده که شبیه به دوربین CX160 است ولی دارای پروژکتور داخلی می‌باشد. در ضمن این سه دوربین زیبا دارای لنزی فوق العاده با قابلیت زوم 30 برابر می‌باشند.در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین زیبا داشته باشیم.

گفتنیست در جایی که نور خوب باشد، و در حالی که سوژه نسبتا ساده است و همه‌ی کادر را در بر گرفته، تصاویری که دوربین فیلمبرداری Sony HDR-CX130 تولید می‌نماید کیفیت بسیار خوبی دارند و واقعا در رزولوشن Full HD عالی می باشند. اما اگر پس زمینه دارای جزئیات فراوانی بود و به طور مثال دوربین حرکت نیز داشت، مثل منظره‌ای از درختان و علف های بلند، به نظر می‌رسد که سنسور تصویر 2.07 مگاپیکسلی نمی تواند تفکیک بسایر خوبی داشته باشد.
شما با این دوربین زیبا می توانید فیلم های Full HD با رزولیشن 1920x1080  ضبط کنید .این دوربین شامل سنسور “Exmor R” CMOSبرای فیلم برداری در نور کم ، لنز واید G به همراه زوم 42 برابربرای فوکوس بیشتر بر روی تصاویر می باشد همچنین این دوربین از لنزهای سری G سونیاستفاده میکند. لنزهای سری G سونی تصاویر را با جزییات بیشتر ، رنگهای دقیق تر و وضوح بیشتر ضبط می کنند . به علاوه به علاوه عکس های با فاصله کانونی 27.4mm و فیلم های با فاصله کانونی 29.8mm نیاز به زاویه دید وسیع تری برای فیلم برداری واید دارند .
اما رنگ‌ها خیلی خوب به نظر می‌رسند و غلظت ملایمی دارند. تراز سفیدی به نظر کمی به سوی آبی است و های لایت‌ها نیز کمی دچار نوردهی بیش از حد می‌شوند. در شرایط ضعیف تر نوری، در حالی که هنوز مقداری نور در محیط وجود دارد، کیفیت خوب است هرچند که تصاویر کمی نویزی می‌شوند و ار شارپنس نیز کاسته می‌شود. اما در شرایط تاریک تر، این دوربین سعی می‌کند که از غلظت رنگ کم کند تا بر وضوح و شارپنس افزوده شود و نتیجه هم ویدیویی واقعا با کیفیت خواهد بود هرچند که گویی سیاه و سفید می باشد. هرچند که عکس‌ها کیفیت بدی ندارند، ولی انتظار زیادی هم از این دوربین جذاب به عنوان یک دوربین عکاسی نباید داشته باشید.
عکس‌ها شفاف و رنگارنگ می باشند ولی گویی که با یک دوربین دیجیتال فوق العاده ارزان قیمت گرفته شده اند. وضوح تصویر این عکس ها نیز 1.9 مگاپیکسل است. فیلم‌ها در دوربین فیلمبرداری Sony HDR-CX130 بر روی کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC ذخیره می‌گردند.
در ادامه باید توضیح دهیم دوربین فیلمبرداری Sony HDR-CX130 عمل فوکوس خودکار را حتی در شرایط نوری ضعیف بسیار سریع و دقیق می‌تواند انجام دهد. هرچند که مثل بیشتر دوربین های فیلم برداری، گاهی اوقات سوژه‌ی اشتباه را بر انتخاب می کند یا به مود تشخیص چهره می‌رود در حالی که شما قصد این عمل را نداشتید. نورسنجی و نوردهی بیشتر اوقات خیلی خوب انجام می‌شود.
هرچند که دوربین فوق هم مجهز به مود فیلم برداری iA یا اتوماتیک هوشمند می‌باشد ولی هر موقع که تمایل داشتید می‌توانید این مود را خاموش کنید و بوسیله‌ی لمس بر روی نمایشگر، فوکوس و نوردهی را انجام دهید. نمایشگر 3 اینچی 230,000 پیکسلی هم کیفیت کیفیت بسیار خوبی دارد و نسبتا بزرگ می باشد. البته همانند بیشتر نمایشگرها، دیدن آن زیر نور مستقیم آفتاب مشکل می باشد.
CX130 و CX160 هر دو دوربین های کوچکی می باشند، ولی کوچکترین در کلاس خود نیستند. دوربین XR160 به دلیل هارد دیسک داخلی که دارد بزرگتر و سنگین تر است. اگر دستان بزرگی داشته باشید، بسیار خوب می باشد. در قسمت بالای دوربین، دکمه های Mode و Photo قرار دارند که به نظر می‌رسد خیلی نزدیک به یکدیگر قرار گرفته اند. اختیارات تنظیمات دستی یا Manual زیادی در این دوربین به شما داده نمی شود و نهایتا می‌توانید تراز سفیدی، نوع فوکوس خودکار و جبران نوردهی را تنظیم نمایید. هرچند که آن‌ها نیز باید از طریق سیستم منو انتخاب شوند. در نتیجه این دوربین  فوق العاده بیشتر برای این ساخته شده که در مود اتوماتیک مورد استفاده قرار گیرد.
به هر ترتیب همانطور که در بالا ذکر کردیم،مدل های CX130، CX160 و XR160 دوربین هایی می باشند تا حدود زیادی شبیه به هم که در مقدار حافظه‌ی داخلی با یکدیگر متفاوتند. هرچند که سنسور تصویر آن‌ها رزولوشن بسیار بالایی ارائه نمی کند ولی به هر صورت شرکت سونی تصمیم گرفته که خروجی Full HD داشته باشند. همانطور که گفتیم اگر صحنه دارای جزئیات فراوانی باشد و دوربین را مرتبا تکان دهید تفکیک به سختی صورت می‌گیرد.
این‌ها دوربین هایی می باشند اصولا اتوماتیک و برای کاربرانی ساخته شده اند که ترجیح می‌دهند بر روی مود هوشمند خودکار (iA) از دوربین خود استفاده نمایند. همچنین قابلیت زوم بالای 30 برابر هم ویژگی خیلی خوبی برای علاقه مندان به این ویژگی می‌باشد، در ضمن لنز این دوربین ها در حالت واید فاصله‌ی کانونی معادل 30 میلی متر دارد که برای دوربین هایی در این کلاس عالی می باشد.

مشخصات فنی دوربین فیلمبرداری Sony HDR-CX130

از ویژگی های مهم و بارز دوربین فیلمبرداری Sony HDR-CX130 می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

مشخصات کلی :

ذخیره سازی بر روی حافظه‌ی خارجی

مشخصات حسگر و تصویر حسگر Exmor R CMOS با دقت 4.2 مگاپیکسل

فیلمبرداری کیفیت Full HD با فرمت (HD Video Codec (MPEG4-AVC/H.264), SD Video Codec (MPEG2-PS

لنز لنز سری G سونی 894 تا 29.8 میلیمتر- بزرگنمایی اپتیکال 30 برابر- لرزشگیر تصویر لرزشگیر اپتیکال SteadyShot

نمایشگر 3.0 اینچ230,000 پیکسل

ورودی و خروجی ها – خروجی HDMI – خروجی USB – خروجی تلویزیون

قابلیت های دیگر دوربین فیلمبرداری Sony HDR-CX130

فیلمبرداری در شب 3 لوکس- پشتیبانی از کارت حافظه کارت حافظه – میکروفون داخلی – بلندگوی داخلی

 

منبع:دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X