حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی کلی دوربین سونی Sony HDR-PJ30

قبل از هرچیز باید بگوییم اگر به دنبال یک دوربین فیلم برداری Full HD مجهز به پروژکتور از شرکت محبوب سونی هستید، این شرکت عظیم  مدل PJ30 را برای علاقه مندان معرفی کرده است. این دوربین فیلمبرداری قابلیت ضبط ویدیویی 1080p Full HD در 60p را دارد و البته می‌تواند به صورت 24p نیز برای شما فیلم برداری انجام دهد تا همانند فیلم‌های سینمایی جلوه کند.

 

فیلم‌های گرفته شده توسط PJ30 بر روی حافظه‌ی داخلی ذخیره می‌شوند و بر خلاف مدل PJ50 دارای هارد دیسک داخلی نمیباشد و در تقابل با آن از 32 گیگابایت حافظه‌ی خشک داخلی استفاده میکند. بنابراین در یک کلام باید بدین شکل عنوان کرد که PJ30 یک دوربین خیلی پیشرفته و با کیفیت از سونی است که بوسیله‌ی پروژکتور می‌توان فیلم‌های گرفته شده را بر روی پرده یا دیوار مشاهده کرد. این دوربین به همراه دوربین PJ50 معرفی شده که تقریبا تنها تفاوتشان در بهره گیری PJ50 از هارد دیسک داخلی و عدم بهره گیری PJ30 از هارد دیسک می‌باشد. در ادامه به نقد و بررسی این دوربین خواهیم پرداخت.

در ابتدا باید بگوییم دوربین فیلم برداری سونی مدلPJ30 دوربین فیلم برداری Full HD مجهز به پروژکتور از کمپانی سونی می باشد. این دوربین زیبا قادر به ضبط ویدیویی 1080p Full HD در 60p را داراست و البته می‌تواند به صورت 24p نیز فیلم برداری انجام دهد تا همانند فیلم‌های سینمایی به نظر برسد.

 

فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین فیلم برداری سونی مدلPJ30 بر روی حافظه‌ی خشک داخلی ذخیره می‌شوند و بر خلاف دوربین PJ50 دارای هارد دیسک داخلی نمی باشد و در عوض از 32 گیگابایت حافظه‌ی خشک داخلی بهره می‌برد. بنابراین در یک کلام باید بگوییم که دوربین فیلم برداری سونی مدلPJ30  یک دوربین خیلی پیشرفته و با کیفیت از شرکت سونی است که بوسیله‌ی پروژکتور می‌توان فیلم‌های ضبط شده را بر روی پرده یا دیوار مشاهده کرد. این دوربین جذاب به همراه دوربین PJ50 معرفی شده که تقریبا تنها فرقشان در بهره گیری دوربین PJ50 از هارد دیسک داخلی و عدم بهره گیری دوربین فیلم برداری سونی مدلPJ30 از هارد دیسک می‌باشد. در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین زیبا داشته باشیم.

گفتنیست در نخستین نگاه، تفاوت زیادی بین دوربین فیلم برداری سونی مدلPJ30 و مدل پیشین یعنی PJ10 مشاهده نمی‌گردد. ولی وقتی به جزئیات می‌پردازیم، دلیل تفاوت قیمت زیاد دوربین فیلم برداری سونی مدلPJ30 را آن را در میبینیم. از لحاظ امکانات و فن آوری، دوربین فیلم برداری سونی مدلPJ30 را می‌توان تا حد زیادی با دوربین‌های رده بالای سونی مثل CX560 هم سطح قرار داد. سونی باز هم به ساختن دوربینی مبادرت کرده که استفاده از آن و نگه داشتنش راحت است.
با توجه به نداشتن هارد دیسک داخلی، وزن دوربین فیلم برداری سونی مدلPJ30 نسبت به دوربین PJ50 به 394 گرم کاهش یافته است. از لحاظ ابعاد هم آن قدر کوچک می باشد که به راحتی در کف دست شما جای شود. از لحاظ ارگونومی و ساخت هم این دوربین عالیست به صورتی که تمام دکمه‌ها و کنترل‌های مهم زیر انگشتان دست شما قرار می‌گیرند و حتی به صورت یک دستی نیز می‌توانید دوربین را کنترل نمایید. این دوربین تا حد زیادی شبیه به دوربین CX560 می‌باشد که به نقد و بررسی آن پرداختیم. حتی GPS داخلی نیز داراست. با استفاده از GPS اطلاعات دقیق مکانی فیلمی که گرفته اید به همراه آن ثبت می‌گردد.
بد نیست بدانید دوربین فیلم برداری سونی مدلPJ30 تصاویر را بوسیله‌ی سنسور تصویر بسیار با کیفیت Exmor R CMOS یا همان BSI-CMOS ثبت می‌کند. همچنین بر روی آن از لنز G سونی استفاده شده که کیفیتی کاملا بی نظیر دارد. این لنز در حالت واید فاصله‌ی کانونی معادل 27 میلی متر دارد و میدان دیدی کاملا گسترده و عریض را پوشش می‌دهد. این لنز قابلیت زوم 12 برابر را دارد که در حالت گسترده این مقدار به 17 برابر هم افزایش می‌یابد. این در حالیست است که از وضوح تصویر کاسته نمی‌گردد. لنز پروژکتور نیز در پشت درب نمایشگر قرار دارد. کافی است که آن را به سوی یک دیوار نشانه بروید و دکمه را بفشارید تا روشن گردد. تصویر پروژکتور کاملا روشن، واضح و عالیست و کنتراست بالایی داراست. شما می‌توانید بزرگی ابعاد آن را تا 60 اینچ افزایش دهید.
باید اضافه کنیم فیلم برداری Full HD با دوربین فیلم برداری سونی مدلPJ30  بسیار استاندارد صورت می‌گیرد و توانایی ضبط ویدیویی در 60p و 24p واقعی را دارد. اگر قصد عکاسی با این دوربین را دارید، عکس‌ها در رزولوشن 7 مگاپیکسل ذخیره می‌شوند. بعلاوه یک سری مودهای فیلم برداری خیلی مفید هم وجود دارند که برای نمونه شامل Intelligent Auto و Golf Shot می‌شوند. در مود Intelligent Auto یا اتوماتیک هوشمند شما می‌توانید بدون نگرانی از تنظیمات دوربین دکمه‌ی Rec را بفشارید و آن را به سمت سوژه نشانه بروید تا بهترین و با کیفیت ترین فیلم‌ها ضبط شوند. بدین طریق دوربین خود نوع صحنه، شرایط نوری و دیگر پارامترها را تشخیص می‌دهد و تنظیمات را بر روی بهترین حالت قرار می‌دهد تا با کیفیت ترین فیلم‌ها به حساب آیند. در Golf Shot هم فیلم با سرعت زیاد ضبط می‌گردد تا سپس بتوانید صحنه‌های خیلی سریع را به صورت اسلوموشن مشاهده کنید. فیلم‌ها نیز بر روی حافظه‌ی خشک 32 گیگابایتی داخلی ذخیره می‌گردند که می‌تواند از حجمی معادل 13 ساعت فیلم برداری Full HD پشتیبانی نماید.
کیفیت ویدیوهای Full HD فوق العاده می باشد و اگر فیلم‌های این دوربین را مشاهده نمایید احتمالا فیلم‌های ضبط شده توسط دیگر دوربین به نظرتان خیلی ضعیف می‌آید. لرزش گیر تصویر Optical Steady Shot هم به شما کمک می‌کند که حتی در صورت لرزش دست هم چندان نگران خراب شدن فیلم‌ها بر اثر لرزش نباشید. این سیستم به صورت خودکار لرزش دست شما را جبران می‌کند. اما صدا نیز به صورت Dolby Digital 5.1 ضبط می‌شود و اسپیکرهای استریویی نیز بر روی خود دوربین وجود دارد که این صدای ضبط شده را خیلی بلند و شفاف پخش می‌کنند. در نتیجه اگر بوسیله‌ی پروژکتور بخواهید فیلم‌ها را بر روی پرده تماشا نمایید، بوسیله‌ی اسپیکرهای قدرتمند داخلی هم می‌توانید صدای آن‌ها را به خوبی بشنوید. البته پورت HDMI برای اتصال دوربین به HDTV هم وجود دارد.در مجموع باید بگوییم  دوربین فیلم برداری سونی مدلPJ30 دوربین فیلم برداری بسیار با کیفیت و پیشرفته‌ی دیگری از سونی است که مجهز به پروژکتور داخلی برای نمایش تصاویر بر روی پرده می‌باشد.

قابیلت های دوربین فیلم برداری سونی مدلPJ30

از ویژگی های مهم و بارز دوربین فیلم برداری سونی مدلPJ30 می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

مشخصات کلی :
ذخیره سازی بر روی کارت حافظه

مشخصات حسگر و تصویر حسگر Exmor R CMOS با دقت 7.1 مگاپیکسل

تصویربرداری با کیفیت Full HD با فرمت HD: MPEG4-AVC/H.264 AVCHD 2.0 format compatible (1080/60p:original format); STD: MPEG2-PS

لنز سونی (لنز سری G) 2.9 تا 34.8 میلیمتر- بزرگنمایی اپتیکال 12 برابر- لرزشگیر تصویر لرزشگیر اپتیکال SteadyShot

نمایشگر صفحه نمایش 3.0 اینچ230,000 پیکسل

ورودی و خروجی ها – خروجی هدفون – خروجی HDMI – خروجی USB – خروجی تلویزیون

قابلیت های دیگر دوربین فیلم برداری سونی مدلPJ30 :

فلاش 3 لوکس- پشتیبانی از کارت حافظه کارت حافظه – حافظه داخلی کارت حافظه‌ی 32 گیگابایتی – میکروفون داخلی – بلندگوی داخلی

 

 

منبع:دیجیکالا و دیگر منابع

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X