حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی دوربین فیلمبرداری سونی Sony HDR-TD10

کمپانی معتبر سونی دوربین فیلم برداری مدل TD10 خود را به بازار علاقه مندان معرفی کرده است  که فقط با دیدن ظاهر این دوربین فیلمبرداری ، ویژگی اصلی و شاخص آن به طور کامل برای علاقه مندان این برند لو می‌رود! در قسمت جلوی این دوربین لنزی دوقلو قرار گرفته که به معنای دقیق‌تر یعنی توانایی ضبط ویدیویی 3D یا سه بعدی توسط TD10.

این دوربین خاص علاوه بر فیلم برداری 3D توانایی فیلم برداری 1920X1080p Full HD در 2D را نیز دارد. این خصوصیت در حالیست که TD10 تا به این تاریخ یکی از تنها دو دوربین فیلم برداری موجود در بازار (به همراه JVC GS-TD1) می‌باشد که از سیستمی با دو لنز و دو سنسور تصویر با توانایی فیلم برداری Full HD سه بعدی بهره می‌برد. در ادامهبه نقد و بررسی این دوربین فیلمبرداری خواهیم پرداخت.

 

در ابتدا باید بگوییم کمپانی سونی دوربین فیلم برداری سونی مدل TD10 خود را رونمایی کرد که تنها با دیدن ظاهرش، ویژگی اصلی و مهم آن به طور کلی مشاهده می شود. در قسمت جلوی این دوربین زیبا  لنزی دوقلو قرار گرفته که به معنای دقیق‌تر یعنی قابلیت ضبط ویدیویی 3D یا سه بعدی توسط دوربین فیلم برداری سونی مدل TD10.

 

دوربین فوق العلاوه بر فیلم برداری 3D قابلیت فیلم برداری 1920X1080p Full HD در 2D را نیز داراست. این در حالی است که دوربین فیلم برداری سونی مدل TD10 تا به این تاریخ یکی از تنها دو دوربین فیلم برداری موجود در بازار (به همراه JVC GS-TD1) می‌باشد که از سیستمی با دو لنز و دو سنسور تصویر با قابلیت فیلم برداری Full HD سه بعدی بهره می‌برد. در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین زیبا داشته باشیم.

 

گفتنیست دوربین فیلم برداری سونی مدل TD10 از سیستمی با دو لنز و دو سنسور 1/4 اینچی CMOS تصویر استفاده می نماید که به دوربین امکان فیلم برداری سه بعدی را می‌دهد. بدین صورت دو ویدیوی Full HD به صورت همزمان ضبط می‌گردند و سپس به صورت سه بعدی به روی یکدیگر قرار می‌گیرند. این درست همان کاری است که پیش از این دوربین JVC GS-TD1 هم توانایی انجام آن را داشت.
لنزهای دوربین فیلم برداری سونی مدل TD10 در هنگام فیلم برداری سه بعدی قابلیت زوم 10 برابر و در هنگام فیلم برداری دو بعدی قابلیت زوم 12 برابر را دارند.در نتیجه این سیستم کاملا متفاوت از سیستم فیلم برداری سه بعدی می باشد که دوربینی مانند پاناسونیک TM900 کار می‌کند. این سبب کیفیت کاملا بالاتر می‌گردد ولی به هر ترتیب دوربین فیلم برداری سونی مدل TD10 دوربینی بزرگ‌تر و سنگین‌تر می باشد.
همچنین تقریبا نیازی به کالیبراسیون هم در آن وجود ندارد و فقط لازم است که عمق تصویر سه بعدی که می‌خواهید بگیرید را تنظیم نمایید. موقع فیلم برداری سه بعدی می‌توانید تنظیمات فوکوس و نور دهی را به صورت دستی انجام بدهید ولی به طور مثال امکان تغییر تراز سفیدی وجود ندارد که این بد است. شما در ضمن قادر هستید عمق تصویر سه بعدی را در هنگام فیلم برداری یا پخش فیلم تغییر دهید.
البته در هنگام پخش می‌بایست حتما دوربین به HDTV متصل باشد. نمایشگر خود دوربین هم قابلیت نشان دادن ویدیوهای 3D را دارد و برای دیدن آن‌ها حتی به عینک هم احتیاج ندارید ولی به هر ترتیب کیفیت پخش 3D HDTV بهتر می باشد. این در حالی است که نمایشگر سه بعدی دوربین JVC کیفیتی پایین‌تر داراست.صفحه نمایشگر سه بعدی این دوربین جذاب بسیار بزرگ می باشد و قطری به اندازه‌ی 3.5 اینچ دارد.

باید یادآور شویم که بهترین نمایشگر سه بعدی بر روی دوربین‌های فیلم برداری می باشد که دیده‌ایم ولی همچنان کیفیت دید از زاویه‌ی بسیار بدی دارد و شارپنس آن هم خوب نمی باشد. این نمایشگر از نوع لمسی می باشد و کیفیت فوق‌العاده بالای 1,229,000 پیکسل را ارائه می‌نماید که بالاترین کیفیتی می باشد که تا به حال بر روی نمایشگر یک دوربین فیلم برداری در این رده به کار گرفته شده است.

کمپانی سونی در این مدل بیشتر پورت‌ها و اتصالات را در قسمت پشتی دوربین قرار داده است، ولی همچنان می‌توانید تعدادی پورت در قسمت سمت راست و یک کفشک تجهیزات اکسترنال را در قسمت بالای دوربین مشاهده نمایید. در قسمت پشت این دوربین دو کاور لاستیکی روی پورت‌ها را پوشانده‌اند. خود پورت‌ها شامل میکروفون، هدفون، mini HDMI و پورت multi AV می‌شوند.

 

دوربین فیلم برداری سونی مدل TD10 مجهز به شیار کارت حافظه هم هست که از همه‌ی کارت‌های حافظه‌ی SD و سونی Memory Stick Pro Duo پشتیبانی می‌کند. البته این دوربین حافظه‌ی داخلی هم دارد که دارای ظرفیت 64 گیگابایت و از نوع خشک است. این مقدار حافظه خیلی خوب است ولی فقط برای ذخیره‌ی 5 ساعت ویدیوی 3D در بهترین کیفیت کافی است.

 

در ادامه این نقد و بررسی باید بگوییم دوربین فیلم برداری سونی مدل TD10 از لحاظ ساختاری دوربینی فوق‌العاده قدرتمند است و در دست مثل یک آجر احساس می‌شود. همچنین در مقایسه با دوربین‌های فیلم برداری کوچک امروزی، TD10 کاملا بزرگ و سنگین احساس می‌شود. هرچند که بند دستگیره ای بزرگی دارد، ولی خود دوربین از نظر ارگونومیکی چندان ایده آل نمی باشد و مانند یک مکعب مستطیل ساخته شده است.

 

وزن این دوربین جذاب حدود 740 گرم می‌باشد که دست کم 300 تا 400 گرم از بسیاری از دوربین‌های 2D موجود در بازار سنگین‌تر است. دوربین فیلم برداری سونی مدل TD10مجهز به باتری لیتیومی فوق‌العاده ای است که قابلیت شارژ دهی متوالی برای فیلم برداری به مدت 4 ساعت و 21 دقیقه را به این دوربین دارد. این مقدار کاملا بیشتر از هر دوربین فیلم برداری دیگری است که تا به حال مشاهده کرده ایم.

 

همچنین حدود 1 ساعت و نیم بیشتر از باتری دوربین JVC GS-TD1 از شارژ دهی پشتیبانی می‌نماید. لنزهای دوربین فیلم برداری سونی مدل TD10 نیز مجهز به لرزش گیر تصویر مکانیکی پیشرفته‌ی O.I.S هستند که لرزش دست شما را جبران می‌کنند تا در فیلم اثر کمتری بگذارند. ضبط صدا نیز به صورت Dolby Digital 5.1 surround صورت می‌گیرد.

همچنین  این دوربین زیبا از فن آوری فیلم برداری اتوماتیک هوشمند یا intelligent Auto نیز بهره می‌برد که کار فیلم برداری را برای شما بیش از پیش آسان می‌سازد. فقط کافی است که دوربین خود را بر روی این مود قرار دهید، دکمه‌ی Rec را بفشارید و آن را به سوی سوژه های مختلف نشانه بروید تا دوربین خود به صورت هوشمند نوع صحنه، شرایط نوری و دیگر پارامترها را تشخیص دهد و تنظیمات را بر روی بهترین مقادیر بگذارد تا با کیفیت‌ترین فیلم‌ها ضبط گردند.

 

گفتنیست ویدیوهای Full HD 2D دوربین فیلم برداری سونی مدل TD10 در فرمت AVCHD ذخیره می‌گردند.این در حالی است که ویدیوهای 3D در کدکی به نام MVC ذخیره می‌گردند. تنها مشکل این کدک عدم سازگاری با بسیاری از برنامه های تدوین فیلم است. این دوربین قابلیت عکاسی 2D را دارد ولی به طرز عجیبی عکاسی 3D با آن مقدور نمی‌باشد.در پایان باید تکرار کنیم دوربین فیلم برداری سونی مدل TD10یکی از دو دوربین فیلم برداری سه بعدی ساخته شده با دو لنز و دو سنسور مجزا تا زمان معرفی شدن آن می باشد.

 

بزرگ‌ترین و مهم ترین ویژگی این دوربین نیز همین می‌باشد که البته سبب شده دوربین بزرگ، سنگین و گران قیمت باشد. از جهات بسیاری مانند امکانات جانبی، کیفیت نمایشگر، قابلیت زوم لنزها، کنترل‌های دستی و حتی کیفیت فیلم برداری بهتر از تنها رقیب خود یعنی دوربین JVC GS-TD1 عمل می‌نماید.

 قابلیت ها ی جانبی دوربین فیلم برداری سونی مدل TD10 :

فلاش 3 لوکس 

پشتیبانی از کارت حافظه کارت حافظه 

حافظه داخلی کارت حافظه‌ی‌ 64 گیگابایتی  

میکروفون داخلی  

بلندگوی داخلی 

ریموت کنترل

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X