حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

استفاده از خطوط هدایتگر خلاقانه در عکاسی

امروز تصمیم داریم در مورد خطوط هدایتگر صحبت کنیم. نه، من در مورد جاده ها، ریل های راه آهن و مزارع گندم حرف نمی زنم. تپه های شنی و اسکله ها نیز قطعا جزء این مبحث نیستند. در اینجا من دارم در مورد استفاده خلاقانه از خطوط یک تصویر برای جلب توجه بیننده شما به جایی که می خواهید، صحبت می کنم. چه رد ستارگان و باران شهاب سنگ باشد، و چه آرایش کاملی از اعضای بدن و پارچه و…

نمونه اول : رد ستارگان

میخواهیم با هم یک شروع آسان داشته باشیم :

رد ستارگان. دنباله های روشنی که گویی برای هدایت چشم به سمت سوژه خلق شده اند. در  تصویر بالا الیا، عکاسی همیشه با استعداد، از این مسیرها برای هدایت مستقیم چشم شما به سمت شهر زیبای سانتورینی استفاده می کند.

نمونه دوم : معماری

ممکن است راه پله مارپیچ را همانند یک جاده یا یک تونل در نظر بگیرید و با خود بگویید شما که در ابتدای مقاله گفتید قرار نیست جزو این مبحث باشند، اما عملکرد آن در تصویر بالا آنقدر بی نقص بود که ما نتوانستیم از آن بگذریم و ازش نام نبریم .درباره تصویر بالا باید بگوییم این یک مارپیچ کامل نیست، تنها یک قطعه از آن است، و چشم شما را دقیقا به سمت زوجی که قرار است به آنها نگاه کنید، هدایت می نماید .واقعا بی نقص است !

نمونه سوم: اعضای بدن و پارچه

ذکر این نکته ضروری ایست که خطوط هدایتگر لازم نیست حتما در محیط اطراف شما باشند. در تصویر بالا از اعضای بدن رقاص باله البته توصیه میکینم عکس های باله دیگر را ببینید تا بیشتر از این عکس خوشتان بیاید و پارچه لباس او هر دو برای جلب نظر شما به سمت میانه کادر جایی که او در حال پریدن است، استفاده شده اند.واقعا زیباست !

نمونه چهارم : امواج

شاید دوست داشته باشید بدانید که معمولا با نوردهی طولانی آب در حال دور شدن از یک ساحل، از امواج به عنوان خطوط هدایتگر استفاده می شود؛ در تصویر فوق طوفان شدید، امواجی را عمود بر ساحل ایجاد کرده است که استاد عکاسی منظره تد گور (Ted Gore) توانسته است از آن برای هدایت چشم شما به سمت کوه در پس زمینه استفاده کند. بسیار زیرکانه است!

نمونه پنجم  : اشعه های نور، سایه ها و درختان

همانطور که مشاهده می کنید استفاده از سایه و نور در تصویر بالا برای هدایت چشم شما به سمت مرکز کادر و ستون های درختان بسیار زیباست. نیازی به صحبت بیشتر در مورد این یکی نیست…بسیار جذاب است !

نمونه ششم : یک کشتی غرق شده

و اما دلیل اینکه بن وان ونگ (Ben Von Wong) مدل خود را اینقدر پایین در یک کشتی شکسته غرق شده قرار داده است به جای این که به سبک تایتانیک او را در نوک کشتی بگذارد چیست؟ بله، این عکس در زیر آب با یک مدل غواص آزاد گرفته شده است .

شاید بگویید آیا می تواند به این دلیل باشد که خطوط کشتی شکسته در پیش زمینه و پس زمینه هر دو چشم شما را به طرف مدل که به بالا و به سمت نور نگاه می کند هدایت می کنند؟ احتمالا دلایل بیشتری برای این کار وجود داشته، اما اثر و متعاقبا نتیجه آن غیر قابل انکار است!

نمونه هفتم : ترافیک

در اینجا باز هم تقلب؟ مثل استفاده از یک جاده؟ همگی به حرف من گوش کنید! این جاده نیست که من به آن علاقه مندم، بلکه دنباله های نوری است که ماشین ها به وجود می آورند. به خصوص در این عکس، و با کنتراست بین قرمز و سفید ترافیک در حال آمد و رفت، اثر خط هدایتگر آنقدر چشمگیر است که نادیده گرفتن آن غیر ممکن میباشد.

به تصویر بالا دقت کنید خطوط مستقیم بر روی یک جاده مستقیم و کاملا در وسط عکس مهم نیستند… نه، این تصویر همزمان هم پیچیده تر و هم زیباتر است. خطوط نور ترافیک ماریپچ چشم شما را به سمت منظره شهر در فاصله دور هدایت می کنند.

نمونه هشتم: اُریگامی

باید بگویم عکس بالا باحال تر از آن است که بتوان از آن گذشت : ماجا توپاگیک (Maja Topacgic) از یک یقه اُریگامی بزرگ، نوک تیز، چین دار و سفید برای ایجاد ده ها خط کوچک و متمایز که چشم را دقیقا به سمت صورت مدل هدایت می کنند، استفاده کرده است.بسیار زیباست !

نکته : اُریگامی یا اوریگامی هنر ژاپنی تا کردن کاغذ به شکل تزئینی می باشد.

نمونه نهم : نور، سایه، و خط بی نقص

درباره ی عکس بالا باید بگوییم که این عکس توسط عکاس منظره ماجراجو اسکات رینکنبرگر (Scott Rinkenberger) ثبت شده، آنقدر حرف برای گفتن دارد که من واقعا نمی دانم باید از کجا شروع کنم. رگه های عظیم نور و سایه وظیفه کلیدی را انجام می دهند، الگوهای کوچک در برف کوچکتر می شوند و نظر شما را جلب می کنند، و پس از آن خط حک شده بی نقصی که اسکی باز پشت سر می گذارد شما را مستقیما به سمت او می کشد.واقعا بی نقص است !

نمونه پایانی : شفق قطبی

با یک مورد آسان این مقاله را به پایان می رسانیم… تقریبا بسیار آسان. شفق قطبی (Aurora Borealis) را در سایت ۵۰۰px سرچ کنید و آنوقت هرگز از نمونه های بازی زیبای نورهای شمالی که چشم سوژه را به سمت یک کوه، یا یک خانه، یا کوه نوردی که شن و ماسه را به هوا می پاشد جلب می کنند، خسته نخواهید شد. همانطور که میبینید این عکس ساده است، و در عین سادگی بسیار زیباست.

 امیدواریم این مقاله مورد استفاده علاقه مندان به عکاسی قرار گیرد.اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود در سایت عکاسی هم به اشتراک بگذارید.

منبع

۵۰۰px و لنزک

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X