حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

استفاده بهینه از لایه های Dodge و Burn در فتوشاپ

 

همانطور که گفتیم ابزار Dodge برای روشن تر کردن و Burn برای تیره تر کردن در فتوشاپ بسیار کاربردی بوده و همچنین در عکاسی پرتره، تولیدات و… می توانند برای جلوه بخشیدن به تصویر مورد بهره برداری قرار گیرند – با اینکه یکی از بهترین شیوه ها برای Dodge و Burn کردن بهره برداری از لایه تنظیماتی منحنی ها یا Curves است که در این آموزش به آن خواهیم پرداخت. من اولین بار تکنیک های dodge و burn کردن را با اسم جانشین شیوه جداسازی فرکانس (frequency separation) برای روتوش پوست یاد گرفتم. این تکنیک حدودا به روش بنیادی به جریان کار روتوش عکاسی تولیدات من نفوذ پیدا کرد و هم اینک بخش مهمی از روند برجسته کردن تصویر هایی که می گیرم است. پیشتر این نوشته کوتاه لنزک، ایجاد لایه های dodge و burn در فتوشاپ را به روش گام به گام آموزش خواهیم داد.

 

صفحه های سفید عقربک دار و کادر تاریخ dodge و روشن تر شده اند. اعداد سیاه بر روی صفحات عقربه دار و تاریخ burn و تیره تر شده اند.

وقت عکاسی شهرت پیدا میکند معمولا مورد پرسش و پاسخ افراد مبتدی قرار میگیرد.

این برجستگی منشأ اکثر سوالاتی است که از من در باب کارم پرسیده می شود. من به طرز منظم ایمیل ها یا پیغام هایی از روش اینستاگرام دریافت می کنم که از می پرسند چگونه به این روشنی، وضوح، کنتراست و غیره دست پیدا کنم. من ابتدا از dodge و burn ابتدایی و ساده به طرز مختصر استفاده می کردم. از لایه های dodge برای جلوه دادن به لوگو یا اسم برند استفاده کرده و حواس پرتکن ها را burn می کردم. ولی باید گفت به مرور لحظه، به رویه پیچیده تری مبدل شد که در آن از قلم هایی با flow و opacity کم برای تاکید تدریجی بر برخی قسمت ها سود می برم.

آموزش استفاده از لایه های Dodge و Burn

خلاصه بگوییم که dodge و burn کردن از روش لایه های تنظیم Curves (منحنی) به دست می آید و تنظیم آن ساده است. روش کار تا حدودی روشن است:

  • ۱- یک لایه تنظیماتی Curves (منحنی ها) بوجود بیاورید.
  • ۲- روی وسط خط کلیک کنید و آن را به طرف گوشه سمت چپ بالا بکشید تا تن های میانی را کمی گسترش دهید.
  • ۳- کلید های Control + G را فشار دهید تا لایه Curves را در یک گروه قرار داده و اسم آن را Dodge بگذارید.
  • ۴- گروه را انتخاب کرده، Alt را نگه دارید و همزمان بر روی «Add vector mask» چپ کلیک کنید تا یک ماسک لایه اضافه شود که به طرز اتوماتیک با رنگ سیاه پُر شده.
  • ۵- یک لایه تنظیماتی Curves (منحنی ها) بوجود بیاورید.
  • ۶- روی وسط خط کلیک کنید و آن را به طرف گوشه سمت راست پایین بکشید تا تن های میانی را کمی کاهش دهید.
  • ۷- کلید های Control + G را فشار دهید تا لایه Curves را در یک گروه قرار داده و اسم آن را Burn بگذارید.
  • ۸- مرحله ۴ را برای این گروه نیز تکرار کنید.

 

 

اولین مرحله

یک لایه تنظیماتی Curves بوجود بیاورید.

 

 

مرحله دوم

 

 

مرحله سومهمانطور که میدانید ابزار toning شامل ابزارهای dodge و burn می باشد. بطور کلی گفته میشود که برای روشن تر کردن یک ناحیه از تصویر از ابزار dodge و برای تیره تر کردن یک ناحیه از تصویر از ابزار burn می توانید استفاده کنید. اما این تمام کار نیست. در ادامه قصد داریم بیشتر شما را با این ابزارهای ارزشمند فتوشاپ آشنا کنیم.

 

کلید های Control + G را فشار دهید تا لایه Curves یا منحنی ای که در مرحله اول ساختید را در گروه خود قرار دهید و آن را به «Dodge» تغییر اسم دهید (این کار ضروری نیست، شما قادر اید بدون تولید گروه مستقیما ماسک لایه تنظیماتی Curves را با رنگ سیاه پر کنید و بر روی آن نقاشی کنید. با اینحال من این کار را می کنم چراکه گاهی اوقات چیزهای دیگری به گروه اضافه می کنم؛ این واقعا به خودتان بستگی دارد).

 

مرحله چهارم

 

گروه را انتخاب کرده و همزمان با اینکه کلید Alt را نگه داشته اید بر روی «Add vector mask» کلیک کنید تا یک ماسک لایه اضافه کنید که به طرز اتوماتیک با رنگ سیاه پُر می شود.

 

مرحله پنجم

 

یک لایه تنظیماتی Curves بوجود بیاورید (تکرار گام ۱).

 

مرحله ششم

روی وسط خط کلیک کنید و آن را به طرف گوشه سمت راست پایین بکشید تا تن های میانی را کمی کاهش دهید. باز هم، این مسئله به خودتان بستگی دارد با اینحال لایه های منحنی یا Curves من در بیشتر مواقع بسیار شبیه به به آنچه که در مرحله ۲ و مرحله ۶ می بینید، هستند.

 

مرحله هفتم

 

کلید های Control + G را فشار دهید تا لایه تنظیماتی Curves که در مرحله پنجم ساختید را در گروه خود قرار داده و اسم آن را به «Burn» تغییر دهید.

 

مرحله هشتم

 

گام ۴ را تکرار کنید.

اکنون باید دو گروه داشته باشید که مانند این به نظر می رسند:

از اینجا، من شروع به رنگ کردن بر روی هر ماسک با یک قلم موی نرم (معمولا با hardness حدود ۳۰%) و Opacity 60% با Flow 30% می کنم.

سپس به تدریج قسمت هایی که می خواهم بر روی آنها تاکید کنم، روشن تر کنم، یا کمی درخشش بیشتر به آنها اضافه کنم را dodge کرده و تمام قسمت های سیاه را burn می کنم (نوشته ها، آرم ها، و غیره). در موارد مخصوصی، مخصوصا در عکس ها کم نور (low-key) که در آن کالا شماره ها یا نوشته های سیاه رنگ دارد، من از یک قلم موی نرم با اینحال با Opacity و Flow 100% سود می برم. سپس تا ۲۰۰% زوم کرده و با دقت بر روی اعداد و نوشته ها رنگ می کنم. این ماسک ویژه بالاخره چیزی شبیه به این به نظر خواهد رسید:

دو تا از تصویر های من، قبل و بعد از dodge و burn کردن:

قبل

بعد

قبل

بعد

خلاصه اینکه: در مراحل فوق دو گروه، یکی برای dodge و دیگری برای burn ساخته شد که هر یک از آن ها یک ماسک لایه پُر شده با رنگ سیاه دارند. حال کافیست ماسک گروه Dodge را انتخاب کرده و با قلم مو سفید روی قسمتی که تصمیم گرفته اید روشن تر شود نقاشی کنید. یا ماسک گروه Burn را انتخاب کرده و روی قسمتی که تصمیم گرفته اید تیره تر شود با قلم موی سفید بکشید. این یک ویرایشی غیر مخرب و قابل بازگشت است، چراکه شما قادر اید هر تعداد بار که بخواهید ماسک را اصلاح نمایید. رنگ سیاه روی ماسک لایه آن ناحیه از لایه را ناپدید و رنگ سفید پدیدار می سازد.

چند نکته قابل ذکر برای dodge و burn کردن:

    • اگر دارید قسمت های بزرگ سایه ها را burn می کنید، مثلا در پس عرصه، مراقب باشید که دلیل ایجاد حالت نواری (نواربندی) یا اثرات مصنوعی نشوید.

 

    • کلیشه قدیمی «کمتر غنی تر است» در اینجا صدق می کند. Dodge کردن قسمت های سفید و burn کردن قسمت های سیاه در یک شیء دلیل می شود که هر یک از آنها طوری به نظر برسند که انگار بیش از میزان حقیقی تغییر کرده اند. به تجربه من، شما قسمت های سفید را بیش از قسمت های سیاه قادر اید تغییر دهید.

 

    • شما در حقیقت دارید یک گسترش کنتراست کنترل شده تر ایجاد می کنید، از این جهت مراقب نویز باشید.

 

    • کچ لایت یا درخشش روی کالا یا سوژه باید بسیار بسیار ملایم dodge شده و هیچ وقت burn نشود.

 

    • اگر دارید فلز را dodge می کنید (با شرایطی که من در عکس نارنجی و آبی بالا انجام دادم) مراقب باشید که هیچ رنگ دیگری به داخل نشت نکند و تقویت نشود. متداول است که رنگ ارغوانی و بنفش تقویت می شوند که به سادگی با یک لایه تنظیماتی Vibrance، و کاهش آن تا ۷۰- قابل انجام است.

 

نتیجه اینکه Dodge و Burn کردن یک راه محشر برای ایجاد تاکید و وضوح بر یک کالا یا سوژه، مخصوصا با بافت های مختلف و یک دامنه دینامیک وسیع است.

آیا شما از dodge و burn کردن در ادیت تصویر های خود استفاده می کنید؟ آیا تکنیک بهتر یا موثر تری می شناسید؟ نظر شما در باب تکنیک معرفی شده چیست؟ لطفا در قسمت دیدگاه ها، پایین این نوشته لنزک، برایمان بنویسید.

نویسنده: رابرت بگز (Robert K Baggs)

با تشکر از لنز

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X