حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

استیو مک‌کری و فاصله گرفتن از فتوشاپ

باید گفت که امروزه با وجود افزایش زیاد عکاسان خوب ، عکاسان معاصر کمی هستند که به اندازه استیو مک کری (Steve McCurry) شهرت جهانی پیدا کرده باشند و حتی کسانی که در حرفه عکاسی مشغول نیستند، تصاویر خوب این عکاس بزرگ را دیده اند و میشناسند. اگر بخواهیم تاریخچه کوتاهی درباره این عکاسی بگوییم باید گفت: استیو مک‌کری در سال 1950 در فیلادلفیا امریکا متولد شد و در دانشگاه پنسیلوانیا به تحصیل در رشته سینما پرداخت. ایشان عکاسی خبری را به صورت حرفه‌ای از جنگ شوروی در افغانستان به طور جدی آغاز کرد.  شاید دوست داشته باشید بدانید که استیو مک‌کری (Steve McCurry) به تازگی به هیاهویی که در رابطه با عکس های دستکاری شده اش شکل گرفته بود پاسخ داده است. این عکاس معروف، که عکس دختر افغان وی شهرت فراوانی دارد، این گونه توضیح می دهد که: «حالا دیگر من بیشتر یک داستان گو ام نه یک عکاس خبری، اما با این وجود از این پس برای اینکه از این دست مسائل بروز ندهند، کمتر از فتوشاپ استفاده خواهم کرد». در ادامه این مقاله متوجه می شوید که داستان از چه قرار بوده و توضیحات استیو مک‌کری را خواهید خواند.مطالعه این مطلب را به شما عزیز توصیه می کنیم.

باید بگوییم این بحث برای نخستین بار در آغاز این ماه در ایتالیا زبانه گرفت. در گالری ای عکسی از مک‌کری به نمایش گذاشته شده بود که در گوشه ای از آن، دست کاری نه چندان ماهرانه ای انجام گرفته بود. طولی نکشید که نمونه های بیشتری از این عکس های ادیت شده از آرشیو چندین سال گذشته سایت او استخراج شدند.

در تصاویر بالا شما دست کاری نه چندان ماهرانه ای که در بالا مطرح شد را  مشاهده می نمایید.

استیو مک‌کری  Steve McCurry در مصاحبه ای اختصاصی با مجله تایم دوباره توضیح داد که تمام این حواشی به خاطر تغییر اخیری می باشد که در زمینه شغلی او شکل گرفته است. اگر چه او کار خود را به عنوان یک عکاس خبری آغاز نمود، شغلی که در آن حقیقت از واجبات است، اما او اینطور میگوید که در طول چند سال گذشته دیگر خود را یک عکاس خبری تلقی نمیکند. مک‌کری معتقد است که یک داستان گوست که از طریق تصویر داستانش را می گوید.

استیو مک‌کری قبل از همکاری با مجله ی National Geographic، طی سفرهایش به شبه ‌قاره‌ ی هند در اواخر دهه ی 70 متوجه علاقه شدید خود به عکاسی شد.

 

مک‌کری در همین مصاحبه با تایم اضافه کرده است که : «سالهای عکاسی از مناطق جنگی و تنش زا دیگر گذشته اند. به غیر از یک دوره کوتاه در روزنامه ای محلی در پنسیلوانیای امریکا، هرگز کارمند یک روزنامه یا مجله خبری یا هر گونه خبرگزاری دیگری نبوده ام. من همیشه مستقل کار کرده ام».

جالب است  بدانید که پروژه های چند سال اخیر مک‌کری اغلب کار های شخصی بوده اند. فاین آرت، خیریه و کارهای تبلیغاتی. در همه حوزه هایی که شاید حتی سنگین ترین ویرایش یا ادیت ها نیز کامل قابل قبول در نظر گرفته شود.

باید بگوییم مک‌کری که بخش اعظم شهرتش را مدیون عکس دختر افغان است، حالا دیگر دوران فعالیت هنری اش از چهار دهه تجاوز میکند و صنعت عکاسی تحولات زیادی را در این دوره به خود دیده است. برای اینکه نمونه ای در رابطه با تغییر استاندارد های اخلاقی در این دوره زده باشد، مک‌کری به عکس روی جلد مجله نشنال جئوگرافی نسخه ماه دسامبر سال ۱۹۸۴ اشاره میکند. عکسی که از مردی در هند، در فصل باران های موسمی گرفته شده بود. طراحان مجله عکس را ادیت و آب را کشیده بودند تا با فرمت عمودی مجله همخوانی پیدا کند.

توضیح اینکه عکس اصلی مک‌کری روی جلد مجله (تصویر چپ)، و جلد منتشر شده (تصویر راست). مقایسه توسط تایم (Time) صورت گرفته است.

مک‌کری اینطور صحبت هایش را ادامه داده است که : آن ادیت نشان داد که یک عکس خوب و تاثیرگذار صرفا به خاطر اینکه افقی گرفته شده است، از طرف مجله رد نمی شود. بعضی ها ممکن است بگویند این کار غلط است اما به نظر من چون صحت و سلامت عکس حفظ شده می باشد کار مناسبی بوده است.

همچنین سارا لین مدیر بخش عکاسی نشنال جئوگرافی به مجله تایم گفت که آن مطلب مربوط به ۳۲ سال پیش است و کاملا شرایط فرق داشته است و امروزه همچین ادیت هایی ابدا انجام نمی شوند.

حقیقت این است که با اینکه مک‌کری خودش را یک داستان گو توصیف میکند اما میگوید که در نظر دارد رویه ویرایش عکس هایش را عوض کند، هم به خاطر مخاطبان و هم به خاطر صنعت عکاسی.

استیو مک‌کری  Steve McCurry بدین شکل گفت و گویش را به پایان رساند که: «از این به بعد خود را مستلزم این امر میدانم که صرفا برای ویرایش های کوچک از این نرم افزار ها استفاده کنم، حتی برای عکس هایی که در سفر های شخصی ام میگیرم. با توجه به شرایط پیش آمده، اگرچه فکر میکردم که میتوانم هر کاری با عکس هایی که میگیرم بکنم، از لحاظ زیبایی شناسی و ترکیب بندی عکس، اما حالا دیگر متوجه شده ام که این مسئله چقدر میتواند برای کسانی که فکر میکنند من هنوز یه عکاس خبری ام گیج کننده باشد».

 

منبع

برگرفته از: petapixel

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X