حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

با دوربین Fujifilm FinePix F800EXR زوم 20 برابری در دستان شماست

مدتی پیش بود که کمپانی فوجی دوربین جدید و سوپر زوم خود را با عنوان فوجی فیلم F800 EXR معرفی کرد.  میتوان گفت که ظاهر این دوربین به صورت کامپکت می باشد ولی مزیت خوب این دوربین است که  از WIFI داخلی بهره مند می باشد.
Fujifilm FinePix F800EXR از حسگر 16 مگاپیکسلی ، لنز 500-25 میلیمتری و کمینه ی کانونی F/3.5-5.3 برخوردار می باشد. در ادامه بیشتر درباره این دوربین صحبت خواهیم کرد.

 

اگر خواهیم این دوربین را با دیگر محصولات فوجی فیلم مقایسه کنیم دوربین F800 ازنظرظاهرواندازه شبیه F770 است  این در حالیست که فقط F800 بخاطرفقدان چیپ GPS چند گرمی سبک وزن تر است. F800 GPSندارد،اما باWi-Fi میتوان به شبکه متصل شد و عکس هایی که گرفته اید را بر روی شبکه های اجتماعی چون Facebook و Twitter آپلود نمایید. همچنین می توانید فایل های تصویری خود را به دستگاه های سازگار مجهز به سیستم عامل Android یا iOS نیز منتقل کنید.

طراحی F800بسیار زیباتر است. F800  قوسی شکل بسیار متهوارنه ای دارد که ارگونومی خیلی بهتری را دارد در قسمت سمت راست آن دستگیره ی نصفه و نیمه ای گذاشتن که باعث می شود در دست گرفتن دوربین خیلی فراتر از حد انتظار آسان شود. بدنه از ماده ای لاستیک اندود شده ساخته شده که در هنگام لمس احساس خیلی خوبی را منتقل می کند. به خصوص اینکه باعث می شود که احتمال لیز خوردن دوربین در دست کمتر گردد و اثری از لکه و اثر انگشت هم بر روی آن باقی نماند. هرچند که به صورت رسمی این دوربین به رنگ های مشکی و قرمز معرفی شده، ولی به نظر می رسد که در آینده به رنگ آبی تیره نیز تولید گردد.

 

خصوصیات دوربین عکاسی فوجی فیلم فاین‌ پیکس F800EXR

  • تاریخ معرفی به بازار: Jul 25, 2012
  • اندازه سنسور : (6.4 x 4.8 mm)
  • پیکسل های موثر : 16 مگاپیکسل
  • محدوده لنز : 25–500 mm
  • نوع سنسور : EXRCMOS
  • قیمت جهانی:
  • بازترین دیافراگم : F3.5–5.3

 

مودهای عکاسی که از طریق پیچ تنظیم می توانند انتخاب شوند واقعا تنوع هستند. همانند مدل های قبلی F800 نیز دوربینی است که می تواند علاوه بر عکاسان مبتدی یا کسانی که فقط با فشردن دکمه ی شاتر قصد عکاسی دارند، مورد استفاده ی عکاسان حرفه ای هم قرار گیرد. به خصوص اینکه مجهز به مودهای عکاسی حرفه ای تر P,A,S,M هم می باشد. از همه بهتر اینکه F800 توانایی عکاسی در فرمت حرفه ای و خام RAW علاوه بر فرمت JPEG را هم دارد. مود EXR این دوربین درست مانند مود عکاسی intelligent Auto و Smart Auto بر روی دوربین های دیگر عمل می کند. با گذاشتن دوربین بر روی این مود، کافیست که برای گرفتن عکس آن را به سوی سوژه نشانه بروید و دکمه ی شاتر را بفشارید تا دوربین خود نوع صحنه، شرایط نوری و دیگر موارد را بسنجد و تنظیمات را بر روی بهترین حالت قرار دهد تا با کیفیت ترین عکس بدست آید. مود Adv (Advanced) قابلیت های خیلی خوبی مثل اینکه چند عکس در کنار هم برای عکاسی پانوراما تهیه کنید را به شما می دهد.

یکی از نکات مورد توجه در هنگام بررسی یک دوربین محل قرار گیری و چینش دکمه های کنترل کننده آن است. باید بگوییم که چینش دکمه ها و کنترل های دوربین بسیار خوب است  وقتی دوربین را با یک دست نگه داشته اید، انگشت شست دست راست شما به راحتی می تواند به بیشتر کنترل های مهم دسترسی پیدا کند. پیچ تنظیم شوتینگ مودها هم مثل مدل های پیشین رو به عقب ساخته شده ولی طراحی آن خیلی تمیز تر می باشد و احساس نمی کنیم که گویی آن قسمت از دوربین بر اثر گرما ذوب شده باشد. F800 از بیشتر دوربین های کامپکت point to shoot بزرگتر می باشد. ولی این بزرگتر بودن باعث نشده که در دست گیری آن سخت شود. ابعاد آن نیز 105.1 × 63.3 × 36 میلی متر است.

 

اگر بخاطر فیلمبرداری این دوربین را انتخاب میکنید باید بگوییم که این دوربین توانایی ضبط ویدیویی 1080p Full HDهم دارد. این فیلم برداری می تواند با سرعت 30 فریم انجام شود و امکان استفاده از زوم کامل اپتیکال و ضبط صدای استریو نیز با آن وجود دارد. به نظر می رسد که F800 واقعا فیلم بردار خوبی باشد. بعلاوه اینکه این دوربین توانایی ضبط ویدیویی با سرعت خیلی زیاد بعلاوه اینکه این دوربین توانایی ضبط ویدیویی با سرعت خیلی زیاد 320 فریم بر ثانیه را نیز دارد تا بعدا وقتی آن را با سرعت 30 فریم بر ثانیه مشاهده می کنید یک فیلم اسلو موشن را شاهد باشید. همچنین این دوربین توانایی عکاسی پیاپی با سرعت 8 فریم بر ثانیه در رزولوشن کامل را نیز دارد. عکاسی پیاپی با سرعت 11 فریم بر ثانیه هم می تواند انجام گیرد ولی رزولوشن به 8 مگاپیکسل کاهش می یابد.

یکی از مهمترین خوصیات این دوربین خاصیت زوم لنز های آن است. این دوربین دارای لنز فوجینون 25-500 میلی متر با توانایی زوم 20 برابر است که تا کنون برای یک دوربین کامپکت در این اندازه کوچک بی سابقه بوده است. این لنز در حالت واید 25 میلی متر به راحتی می تواند میدان دیدی کاملا گسترده را پوشش دهد تا در یک عکس بتوانید تصویر یک چشم انداز طبیعی پهناور را ثبت کنید. همچنین برای عکاسی از محیط های داخلی و یا جمع بزرگ دوستان هم مناسب است. اما زوم بسیار زیاد 20 برابر آن نیز باعث می شود تا بتوانید سوژه هایی کاملا دوردست را هم با کیفیتی کاملا بالا ثبت کنید. به دلیل توانایی تولید چنین بزرگنمایی زیادی، لرزش دست می تواند در عکس گرفته شده تاثیر زیادی داشته باشد و به راحتی مقدار کمی از آن باعث به طور کلی تار شدگی عکس شود. به همین دلیل نیز Fujifilm FinePix F800EXR از لرزش گیر تصویر مکانیکی پیشرفته و الکترونیکی بهره می برد تا بتوانید با خیال آسوده و حتی در سرعت های شاتر پایین و بزرگنمایی های بالا نیز عکس های خیلی شارپ و با کیفیتی تولید کنید. اما کمینه ی نسبت کانونی آن در حالت واید و زوم، f/3.5-5.6 می باشد که عالی نیست ولی خوب است. طبق ادعای فوجی فیلم این دوربین می تواند در مدت زمان 0.16 ثانیه بر روی سوژه فوکوس کند تا یکی از سریع ترین مکانیسم های فوکوس خودکار را هم به خود اختصاص داده باشد.

سنسور تصویر 16 مگاپیکسلی CMOS این دوربین دقیقا مثل ان است که بر روی دوربین F770 سال گذشته داشت وهیچ تغییری بین این دو نیست صفحه3 اینچی هم رزولوشن 460,000 پیکسل را دارد که رزولوشن بسیار بالا و خوبیست. این دوربین مجهز به یک فلاش Pop-up قدرتمند با برد موثر 3.7 متر نیز هست. در قسمت لبه ی سمت راست دوربین کاوری لاستیکی دیده می شوند که پورت های این دوربین زیر آن قرار گرفته اند. در زیر آن می توانیم شاهد یک پورت استاندارد HDMI و یک پورت AV/USB هم دیده می شود. F800 مجهز به باتری لیتیوم-یونی قابل شارژ NP-50A می باشد که در هر بار شارژ کامل توانایی شارژدهی به اندازه ی گرفتن 300 عکس را دارد. عکس های گرفته شده نیز بر روی کارت حافظه ی SD/SDHC/SDXC ذخیره می شوند.

 

 

F800 مانند F770 دوربین خیلی خوبی است به خصوص از نظر امکاناتی کهدارد  از پیشرفته ترین ها می باشد و در کنار دوربینی چون Canon Powershot SX260 HS قرار می گیرد. البته همانطور که کیفیت عکس های گرفته شده توسط F770 در حد و اندازه ی امکانات دیگر آن نبود، از F800 نیز انتظاراتی مشابه داریم. این حال باید منتظر تست عکس های این دوربین باشیم.

اما باید در اینجا اغراق کنیم که کیفیت تصویر بخاطر میزان نویز آسیب جدی دیده است. کیفیت عکس های گرفته شده توسط F800  بالاتر از حد متوسط است نویز حتی از ایزوی 100 هم دیده می شود و هرچه بالاتر می روید مثل 200، 400 و 800 کاملا بدتر می شود در ضمن از میزان جزئیات هم به طرز چشمگیری کم می شود. در ایزوهای 1600 و 3200 هم به همین ترتیب وضعیت بسیار بد است و عکس های ایزوهای 6400 و 12800 هم در رزولوشن پایین ترثبت می شوند تا کیفیت بد آن ها جلوه ی کمتری داشته باشد. خطای رنگی به خوبی کنترل می شود و فقط مقداری خطای رنگی بنفش در مناطق پرکنتراست مشاهده می گردد. عملکرد ماکرو عالیست و لنز در حالت واید می تواند بر روی سوژه هایی به نزدیکی 1 سانتی متر فوکوس کند.

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X