حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

بررسی دوربین بدونه آینه و کوچک Nikon J2

دوربین عکاسی مدل Nikon 1 J2 مشابه  برادر بزرگتر خود دوربین عکاسی مدل  J2 با بدنه ای از جنس آلومینیوم و آلیاژ منیزیوم ساخته شده و بنابراین با وزن 234 گرم سنگین تر از چیزی که به نظر می رسد است. مشابه مدل خواهری سال پیش یعنی دوربین عکاسی مدل  V1 بدنه ی این یکی هم فاقد دستگیره ی مشخص و بارز می باشد و پس  راحت ترین راه برای نگه داشتن آن در دست به صورت دو دستی است تا از محکم بودن آن در دست نیز مطمئن باشید.

سنسور تصویر استفاده شده درون دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2 از فرمت CX با ابعاد 13.2×8.8 میلی متر معروف به 1 اینچی می باشد که تقریبا دو برابر ابعاد سنسوری است که معمولا در دوربین عکاسی های کامپکت استفاده می شود. با این حال سایز CX حدود نصف ابعاد سنسورهایی است که معمولا بر روی دوربین  عکاسی های DSLR غیر فول فریم استفاده می شود. پس سنسور CX از کراپ فاکتور 2.72 برابر بهره می برد. بدین معنی که یک لنز 10 میلی متر بر روی آن همانند یک لنز 27 میلی متر بر روی یک دوربین عکاسی فول فریم عمل می کند. پس  لنز 10-30 میلی متر بر روی این دوربین عکاسی مشابه یک لنز 27-80 میلی متر عمل می کند و میدان دید مشابه آن بر روی یک دوربین فول فریم را ارایه می کند.

باید بگوییم قسمت جلوی دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2  تقریبا خالی است و کنترل خاصی بر روی آن مشاهده نمی شود. در قسمت جلوی دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2 در کنار لنز فقط دکمه ی آزاد کردن آن، یک گیرنده ی فروسرخ برای ریموت ML-L3 و لامپ کمک فوکوس/تایمر دیده می شود. دکمه ی پاور دوربین در قسمت بالای آن قرار دارد. با فشردن آن دوربین در عرض 1 ثانیه روشن و آماده ی عکاسی می شود. در قسمت پشت دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2 یک نمایشگر 3 اینچی 921,000 نقطه ای قرار دارد که کیفیت فوق العاده بالایی را در هر شرایطی ارایه می دهد و بهبود خیلی خوبی نسبت به مدل پیشینش به حساب می آید. دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2  هم مشابه دوربین عکاسی مدل J1 اصولا نسخه ی کوچک شده ی دوربین عکاسی V1 است فاقد آن چشمی الکترونیکی سرخود دوربین  V1 می باشد و ضمنا به دلیل فقدان پورت تجهیزات امکان استفاده از چشمی الکترونیکی اکسترنال یا هر فلاش یا GPS وجود ندارد.

لازم به ذکر است دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2  مشابه بسیاری دوربین عکاسی های بدون آینه-با لنز قابل تعویض از شوتینگ مودهای کاملا حرفه ای P,A,S,M بهره می برد. همچنین یک پیچ تنظیم هم در قسمت پشت و کنار نمایشگر دیده می شود. در کمال تعجب بر روی این پیچ تنظیم نمی توانیم شوتینگ مودهای P,A,S,M را ببینیم. به طوری که در نگاه نخست فکر کردیم که احتمالا J2 فاقد آن هاست. با این حال برای انتخاب آن ها باید از طریق منوی دوربین عکاسی اقدام کنید.

پیچ تنظیم پشت دوربین فقط چهار شوتینگ مود Photo, Video, Motion Snapshot و Smart Photo Selectorرا دارد. در ضمن در کمال تعجب و با اینکه فضای کافی وجود داشته ولی پیچ تنظیم خیلی کوچک ساخته شده است.

شوتینگ مودهای Photo و Smart Photo Selector احتمالا شوتینگ مودهایی هستند که کاربران  مبتدی بیشتر دوست دارند دوربین عکاسی خود را بر روی آن قرار دهند. کنترل های پشت دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2  تقریبا همانی است که بر روی دوربین عکاسی مدل  J1 می بینیم و بنابراین تفاوتب سیاری  بین آن ها وجود ندارد. با این حال بر روی پیچ تنظیم مود عکاسی پشتی اکنون می توانیم شاهد یک مود جدید Creative هم باشیم.

دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2 مجهز به سیستم فوکوس خودکار بسیار سریع هیبریدی می باشد که از فن آوری Phase detection و Contrast detection به صورت توامان استفاده می کند. این باعث شده است که در شرایط نوری خوب دوربین از فن آوری Phase detection استفاده کند .همان فن آوری که در دوربین عکاسی های DSLR استفاده می شود و در شرایط نوری ضعیف Contrast detection را به کار گیرد.همان فن آوری که در دوربین  عکاسی های کامپکت استفاده می شود. پس دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2 یکی از سریع ترین و دقیق ترین سیستم های فوکوس در بین دوربین های دیجیتال را دارد.

دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2  از دو سیستم شاتر مکانیکی و الکترونیکی هم بهره می برد. با شاتر مکانیکی می توانید به حداکثر سرعت 1/250 ثانیه دست یابید. همچنین عکاسی با سرعت 4 فریم بر ثانیه هم مقدور می باشد. اما شاتر الکترونیکی کاملا بی سر و صدا عمل می کند. با شاتر الکترونیکی می توانید به بیشینه ی سرعت شاتر 1/16000 ثانیه و سرعت عکاسی پیاپی 60 فریم بر ثانیه دست یابید. البته اگر بخواهید با فرمت raw عکاسی کنید این کار فقط به 30 فریم یا 0.5 ثانیه محدود خواهد شد.

 

دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2  قابلیت بسیار عالی را در ضبط ویدیویی می تواند ارایه دهد به طوری که دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2  قادر است با سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه به ضبط ویدیویی 1080p Full HD بپردازد. در هنگام ضبط ویدیویی می توانید کنترل کامل بر روی نوردهی را داشته باشید. شما می توانید فارغ از هر شوتینگ مودی که در آن هستید ضبط ویدیویی را با فشردن ساده ی دکمه ی Record در قسمت بالای دوربین  عکاسی شروع کنید. البته متاسفانه هر زمان که این کار را بکنید دوربین به صورت خودکار شروع به ضبط ویدیویی 720p HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه می کند. برای دست یافتن به ضبط ویدویی 1080p Full HD باید حتما به مود ضبط ویدیویی بروید. اضافه بر توانایی فیلم برداری عادی،

دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2  می تواند با سرعت 400 فریم بر ثانیه هم فیلم برداری کند. سپس وقتی که با سرعت عادی 30 فریم بر ثانیه به تماشای آن می نشینید، فیلم شما تا 13 درصد کندتر می شود. با اینکه رزولوشن آن پایین تر است ولی کیفیت خوبی را ارایه می کند. همچنین فیلم برداری با سرعت 1200 فریم بر ثانیه هم مقدور می باشد ولی رزولوشن و کیفیت آن خیلی پایین می باشد.

دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2 فاقد آن باتری DSLR قدرتمند دوربین عکاسی V1 می باشد و پس باید انتظار شارژدهی کمتری از آن داشته باشید. در ضمن تفاوت دیگر دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2 با دوربین عکاسی V1 در تمیز کننده ی سنسور فراصوت است که دوربین عکاسی V1  دارای آن و دوربین عکاسی J1  فاقد آن است. البته ذوربین عکاسی نیکون مدل J1 یک محافظ غبار در جلوی سنسور خود دارد ولی تاثیر آن کمتر از تمیز کننده ی سنسور  دوربین عکاسی مدل V1 است. اگرچه  می توانیم منتظر معرفی دوربین عکاسی مدل V2 هم باشیم تا شاید شاهد قابلیت های اضافه شده ای را بر روی آن نسبت به دوربین عکاسی مدل  V1 باشیم.

کمپانی نیکون همچنین به همراه این دوربین عکاسی فوق العاده  یک سری جدید تجهیزات جانبی هم همراه کرده است که شامل یک کیس ضد آب مدل WP-N1 نیز می شود. این کیس ضد آب با همه ی دوربین های عکاسی Nikon 1 سازگار است و می تواند فشار اب تا عمق 40 متری را تحمل  کند.

در پایان باید بگوییم در طی تست های انجام شده، کیفیت عکس های گرفته شده توسط دوربین عکاسی دیجیتال نیکون جی 2 در حد بسیار عالی بود. به خصوص زمانی که سایز سنسور را در نظر بگیریم. نویز به خوبی در پایین ترین حد نگه داشته می شود و فقط در ایزوی 3200 به حد قابل توجه می رسد. رنگ ها کمی پریده هستند ولی می توان با استفاده از تنظیمات داخلی خود دوربین کاری کرد که غلیظ تر نمایش داده شوند. لنز نیکور 10-30 میلی متر این دوربین کیفیت بسیار بالایی را به خصوص از نظر شارپنس و در گوشه ی تصاویر از خود به نمایش می گذاشت. همچنین خطای رنگی بنفش هم واقعا قابل چشم پوشی می باشد.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X