حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

بررسی کلی دوربین Sony CyberShot DSC-W380

در این پست از سایت عکاسی برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا محصولات سونی را که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در عرصه دوربین عکاسی و فیلم برداری است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.
نخست توجه داشته باشید که دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات W380 بر پایه‌ی دوربین عکاسی سونی WX1 طراحی شده می باشد. پس در نتجه بسیاری از خصوصیات آن‌ها شبیه به هم می‌باشد. این دوربین از لنز واید 24mm با توانایی زوم اپتیکال 5X بهره می‌برد که بیشترین نسبت کانونی آن F2.4 می باشد و فرصت خوبی را برای عکاسان جدی‌تر ایجاد می‌کند. با توجه به نسبت کانونی F2.4 و حساسیت سنسور 3200 عکاسی در شرایط نوری ضعیف کاملا امکان‌پذیر شده می باشد.

قابل ذکر است که دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات W380 دوربین عکاسی کاملا جمع و جور، سبک و باریک می‌باشد. این دوربین عکاسی جذاب به همراه باتری وزنی کمتر از 150 گرم و بدون باتری وزنش 117 گرم می‌باشد و در باریک‌ترین مناطق قطرش به 20 میلی‌متر می‌رسد.

نمایشگر 2.7 اینچی آن تونایی نمایش 230,400 رنگ را دارد و همانطور که از این دوربین عکاسی انتظار می‌رفت دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات W380 فاقد چشمی منظره‌یاب می‌باشد. پیچ کنترل دوربین عکاسی در سمت راست نمایشگر و درست در جایی که انگشت شست شما قرار می‌گیرد جای دارد.

البته زمان در دست گرفتن متوجه می‌شوید که در این دوربین عکاسی کمی جایگاه دست مناسب تعبیه نشده است. در قسمت جلو نیز لنز، یک پنجره‌ی کوچک برای فلاش و یک سوراخ کوچک برای لامپ Self-Timer و فوکوس خودکار وجود دارد.

زمانیکه دکمه‌ی پاور قرار گرفته در بالای دوربین را بفشارید دوربین عکاسی مذکور حداکثر در 1 ثانیه خود را برای گرفتن عکس آماده می‌کند. دکمه‌ی شاتر که از اندازه‌ی مناسبی برخوردار می باشد دارای دو مرحله است که در مرحله‌ی اول یا نیمه‌ی راه فوکوس و نوردهی را معین می‌کند و پس از دقیق شدن صدای بیپ از آن شنیده می‌شود. عکس‌های گرفته شده با فرمت JPEG در یک ثانیه بر روی کارت حافظه ذخیره خواهند شد. صفحه برای لحظه‌ای سیاه می‌شود و پس از آن عکس گرفته شده برای عکاس به نمایش در می‌آید. میکروفون داخلی آن همراه با LED فعالیت در بالای آن قرار گرفته اند.

شایان ذکر است که یک سویچ Rocker حساس در قسمت عقب دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات W380 برای زوم کردن وجود دارد. زوم بسیار نرم و سریع انجام می‌گیرد. در زیر آن نیز پیچ کنترل شوتینگ مودها قرار دارد که می‌توان به وسیله‌ی آن بین شوتینگ مودها انتخاب کرد. اضافه بر مودهای قدیمی‌سونی مود Intelligent Auto Scene Recognition را نیز اضافه کرده است. پس از نشانه‌گیری دوربین عکاسی و فشردن دکمه تا نیمه دوربین عکاسی خود از بین 11 مود صحنه که از پیش تنظیم شده‌اند یکی را انتخاب می‌کند.

فن‌آوری‌های تشخیص خودکار چهره و تشخیص لبخند به طور هوشمند قابلیت تشخیص چهره‌ی انسان برای تنظیم دقیق فوکوس و نوردهی برای آن را دارند و نیز تشخیص لبخند زمانی عکس را می‌گیرد که همگی در کادر لبخند زده باشند. این فن‌آوری حتی قادر به تشخیص چهره‌ی کودک از بزرگسال نیز می‌باشد. Sweep Panorama Mode اجازه می‌دهد که بدون استفاده از سه پایه بتوان به راحتی عکس‌های پانوراما را ثبت کند. بدون توجه به اینکه عکاسی را از چپ، راست، بالا و پایین شروع کنید کافی است که تنها دکمه‌ی شاتر را فشار بدهید و شروع به پیمایش صحنه بکنید تا دوربین بقیه‌ی کارها را خود انجام دهد. البته رزولوشن پانوراما کمی پایین‌تر خواهد بود و طول عکس 4912 پیکسل و عرض آن 1080 پیکسل خواهد بود. اگر سرعت پیمایش خیلی کند باشد یا دکمه‌ی شاتر را زود رها کنید پانوراما ناقص خواهد ماند.

گفتنیست کمپانی سونی سیستم لرزش‌گیر دوتایی را بر روی دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات W380 تعبیه کرده می باشد که شامل لرزش‌گیر مکانیکی و لرزش‌گیر دیجیتالی با کمک سرعت شاتر و حساسیت سنسور (ISO) تا 3200 می‌شود. اگر این سیستم در بین دوربین عکاسی ها بهترین نباشد ولی از متوسط دوربین‌ عکاسی های موجود در بازار بهتر می باشد. عکاس هیچ‌ وقت نمی‌تواند این سیستم را خاموش نماید.
مشابه مدل‌های اخیر دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات W380 نیز قابلیت ضبط ویدیویی 720p HD را دارد. ویدیوها با فرمت MPEG4 ذخیره می‌شوند و قابلیت زوم اپتیکال در هنگام ضبط ویدیو وجود دارد. مود ضبط ویدیو مجهز به مود ضبط ویدیو زیر آب، EV Level، تراز سفیدی و آپشن‌های Metering می‌باشد. یک خروجی HDMI نیز بر روی دوربین طراحی شده است که برای دیدن تصاویر بر روی HDTV می‌باشد. 60 دقیقه ضبط ویدیو کارت حافظه‌ی 4GB را پر خواهد کرد.

در پایان باید بگوییم در قسمت زیرین دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات W380 پیچ اتصال سه‌پایه وجود دارد که به طرز ناخوشایندی در گوشه قرار گرفته است. در کنار آن نیز جایگاه باتری لیتیوم-یونی وجود دارد که تا 220 عکس شارژ می‌دهد. شیار کارت حافظه‌ی SD/SDHC نیز در همان قسمت قرار دارد. همچنین دوربین عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات W380 مجهز به حافظه‌ی داخلی 11 مگابایت است.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X