حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

بهترین گوشی موبایل از لحاظ نرم افزار برای عکاسی چیست؟

 

در حالی که دوربین گوشی‌های هوشمند از نظر سخت‌افزاری و از بُعد نرم‌افزاری پیشرفت‌های زیادی داشته‌ اند با این وجود تفاوت های آنها میتواند نتایج متفاوتی در خروجی تصاویر آنها داشته باشد. در مقاله پیش رو تفاوت های انها را از لحاظ نرم افزاری مورد بررسی قرار میدهیم .در ابتدا باید بگوییم در طول این مجموعه مقالات با موضوع گوشی موبایل مناسب عکاسی معیارهایی مانند مگاپیکسل، اندازه‌ی دیافراگم، تکنولوژی فوکوس خودکار، واکنش شاتر، عکاسی پی‌درپی و لرزشگیر اپتیکال، تنظیمات دستی، عکاسی RAW، صفحه نمایش، فلش، حافظه‌ی داخلی و باتری را با هم بررسی کردیم. همانطور که در بخشهای قبلی اشاره کردیم گاهی نرمافزار میتواند حتی بیشتر از سختافزار در نتیجهی نهایی عکسهایی که با موبایل میگیریم موثر باشد.در نتیجه هرچند کیفیت سختافزار باید در انتخاب یک گوشی مناسب عکاسی در نظر گرفته شود ولی نرمافزار و دسترسی به اپلیکیشنهای مرتبط با عکاسی هم به همان اندازه اهمیت داردبا مادر این مقاله همراه باشید تا در آخرین قسمت این مقاله‌ی دنباله‌دار باهم به بررسی سه سیستم عامل مطرح در زمینه‌ی عکاسی موبایل یعنی اندروید، iOS و ویندوزفون و اکوسیستم عکاسی در هرکدام از آن‌ها بپردازیم.

سیستم عامل iOS

 گفتنیست بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که اپلیکیشن پیشفرض دوربین آیفون امکانات زیادی در اختیار کاربر قرار نمیدهد. در حقیقت عقیده ی این افراد اشتباه نمی باشد؛ ولی نکتهی مهم اینجاست که برای بسیاری از عکاسان موبایل یک رابط کاربری ساده و آسان کاملا مناسب است. رابط کاربری اپلیکیشن عکاسی پیشفرض آیفون بهسادگی درک میشود و حتی افرادی با کمترین دانش تخصصی قادر هستند به راحتی با آن شروع به عکاسی بپردازند. درست است که اپلیکیشن دوربین پیشفرض آیفون تنظیمات دستی زیادی در اختیار کاربر قرار نمیدهد ولی یکی از قویترین پردازشهای هوشمندی را دارد که تاکنون روی گوشیهای هوشمند مشاهده کرده ایم و قادر است تقریبا در هر شرایطی نتایج مناسبی تولید نماید. بنابراین عکسهای ثبت شده با آیفون اغلب کاملا طبیعی می باشند و اثری از پردازش بیشازحد در آنها مشاهده نمیگردد.

 همگی میداینم که تنوع بالای اپلیکیشنهای باکیفیت همیشه یکی از نقاط قوت سیستم عامل iOS بوده است و در زمینهی عکاسی این مورد بهوضوح آشکار می باشد. کافی است به اپ استور مراجعه کنید تا هزاران نرم افزار عکاسی قابل استفاده در ایفون را بیابید. محبوب ترین اپلیکیشنهای ویرایش عکس نمانند Snapseed و Adobe Lightroom و تمام شبکههای انتشار عکس نظیر Instagram، ۵۰۰px، Flickr ودر اپ استور حضور دارند. به علاوهتعداد زیادی اپلیکیشنهای عکاسی اختصاصی هم برای سیستم عامل iOS وجود دارد که امکان هر نوع ویرایشی را از رتوشهای ساده گرفته تا افزودن انواع فیلترها، بافتها، لایهها و کادرها فراهم مینماید.

شایان ذکر است حتی اگر اپلیکیشن پیشفرض عکاسی آیفون شما را راضی نمیکند بازهم جای هیچ نگرانی نمی باشد تقریبا هر عکاسی میتواند با توجه به سلیقه و نیاز خود اپلیکیشن مناسبی را بهعنوان جایگزین اپلیکیشن پیشفرض دوربین iOS پیدا کند. بعضی از این اپلیکیشنها بدون نیاز به دانش تخصصی امکان کنترل بیشتری روی نوردهی را فراهم مینمایند و برخی مجموعهی کاملی از تنظیمات دستی حرفهای را در اختیار عکاسان قرار خواهد داد.

توجه داشته باشید که اپلیکیشن عکاسی بسیار محبوبی نظیر Hipstamatic هم که از روشی نوآورانه برای بازتولید حس عکاسی نگاتیو یا آنالوگ استفاده می نماید هنوز بهطور اختصاصی برای سیستم عامل iOS عرضه میشود. با توجه به گنجینهی غنی اپلیکیشنهای عکاسی در اپ استور شاید اشتباه نباشد که دلیل استفادهی اکثر عکاسان موبایل جدی از آیفون را بیشتر مربوط به جنبههای نرمافزاری بدانیم تا سختافزاری؛ بهویژه که در سالهای اخیر گوشیهای اندرویدی و حتی ویندوزفون در زمینهی سختافزار عکاسی پیشرفتهای چشمگیری داشتهاند.

باید بگوییم از موضوع اپلیکیشنها که گذر کنیم یکی از اشکالات وارد به سیستم عامل iOS و آیفون کمبود راههای ارتباطی با سایر گجتها است. برای نمونه بیشتر گوشیهای اندرویدی امکان استفاده از Bluetooth، NFC، کابل OTG و مموری MicroSD را برای نقلوانتقال فایل فراهم میکنند؛ ولی در حال حاضر امکان استفاده از هیچکدام اینها برای آیفون وجود ندارد. البته با توجه به اینکه اپلیکیشنهای باکیفیت امکان انجام تمام مراحل عکاسی از گرفتن عکس تا ویرایش کامل و اشتراک را روی خود گوشیها فراهم نمودهاند شاید کمبود راههای ارتباطی در زمینهی عکاسی مشکل زیادی ایجاد نکند. در ضمن همیشه امکان استفاده از اپلیکیشنهایی نظیر SHAREit برای نقل و انتقال سریع فایل میان گجتهای مختلف وجود خواهد داشت.

سیستم عامل ویندوزفون

قبلا از تنوع بالای ایفون در نرم ازفزار سخن به میان آوردیم اما فراموش نکنید که سیستم عامل ویندوزفون از یک دیدگاه درست نقطهی مقابل iOS خواهد بود. بعضی گوشیهای ویندوزفون جزو اولین گوشیهای هوشمندی بودند که مجموعهی کاملی از کنترلهای دستی را در اپلیکیشن پیشفرض دوربین خود گنجاندند و از عکاسی RAW پشتیبانی کردند. نرمافزار پیشفرض دوربین برخی از گوشیهای ویندوزفون جدید هم امکانات جالبی نظیر تعیین میزان تاثیر فلش یا افکت HDR پس از عکاسی را اختیار عکاس قرار میدهد. اما اگر شما از اپلیکیشن دوربین پیشفرض گوشیهای ویندوزفون راضی نباشید گزینههای زیادی برای جایگزین کردن آن در اختیار نخواهید داشت. اساسا کمبود نرمافزارهای باکیفیت یکی از مشکلات جدی سیستم عامل ویندوزفون می باشد و حوزهی عکاسی هم از این قاعده مستثنا نمی باشد.

باید ذکر کنیم که موضوع در زمینهی اپلیکیشنهای ویرایش و شبکههای اجتماعی اشتراک عکس هم اوضاع تفاوت چندانی نخواهد کرد. حتی نرمافزارهای محبوبی مانند Snapseed و Lightroom هم در ویندوز استور غایب می باشند. محبوبترین شبکهی اجتماعی اشتراک عکس یعنی اینستاگرام هنوز روی ویندوزفون در حالت بتا قرار دارد و بسیاری از امکانات نسخههای اندروید و iOS در آن یافت نمیشود. از این موضوع بگذریم که بعضی دیگر مانند VSCO هرگز به ویندوزفون نیامدند و برخی هم نظیر ۵۰۰px پس از گذشت مدتی پشتیبانی از سیستم عامل ویندوزفون را قطع کرده و اپلیکیشن خود را از روی ویندوزفون استور برداشتند. بنابراین همان استدلالی که در مورد iOS آوردیم احتمالا برای ویندوزفون هم صدق میکند؛ یعنی احتمالا دلیل استقبال کم عکاسان موبایل جدی از ویندوزفون بیشتر مربوط به جنبههای نرمافزاری می باشد نه جنبه ی سختافزاری.

سیستم عامل اندروید

اگر صحبت ما در مورد تنوع نرم افزاری برای ایفون و ویندوز موبایل بیاد بیاورید میتواینم برای اندروید اینطور بیان کنیم که وضعیت سیستم عامل اندروید جایی میان iOS و ویندوزفون در نظر بگیریم. گوشیهای اندرویدی هم ازنظر سختافزاری و هم ازنظر نرمافزاری تنوع فوقالعاده بالایی دارند. این تنوع را از یک دیدگاه میتوان جزو نقاط مثبت اندروید طبقهبندی کرد؛ چراکه به کاربران اجازه میدهد با توجه به نیاز، سلیقه و بودجهی خود دست به انتخاب بزنند. ولی از سوی دیگر همین تنوع باعث میشود کار تولید اپلیکیشنهایی نظیر اپلیکیشنهای عکاسی که مستقیما با بخشی از سختافزار سروکار دارند دشوار باشد.بنابراین در اندروید هم اگر شما از اپلیکیشن پیشفرض دوربین گوشی خود راضی نباشید گزینههای زیادی برای یافتن جایگزین مناسب در اختیار نخواهید داشت.موضوع بدتر این که احتمال دارد برخی از قابلیتهای اپلیکیشنهای موجود هم به دلیل محدودیتهای سختافزاری و نرمافزاری در تمام گوشیهای اندرویدی فعال نباشد.

در ادامه باید بگوییم گوگل از نسخه‌ی ۵.۰ یا همان اندروید لالی‌پاپ به بعد مجموعه‌ای جدید از APIها را برای کنترل سخت‌افزار دوربین در اختیار برنامه‌نویسان قرار داده است که کار تولید اپلیکیشن‌های عکاسی برای اندروید را آسان‌تر خواهند نمود. ولی در هر صورت هنوز در مورد گوشیهای اندرویدی توجه به تطابق امکانات و قابلیتهای اپلیکیشن پیشفرض دوربین با نیاز و سلیقهی شما از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.  زیرا که با توجه به روند کند فراگیر شدن نسخه‌های جدید در اندروید، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن به‌سرعت تمایلی به استفاده از توانایی های نسخه‌های حدید اندروید نشان نمی‌دهند.

باید بگوییم تنوع اپلیکیشنهای پیشفرض دوربین در سیستم عامل اندروید بهاندازهی خود گوشیهای اندرویدی بالا می باشد. درصورتی که کیفیت رابط کاربری و امکانات دوربین میتواند تا حد زیادی با توجه به نیاز و سلیقهی عکاس تعریف شود ولی کیفیت پردازش عکسها تقریبا معیاری مشخص دارد. متاسفانه پردازش بد یا بیشازحد تصویر مشکلی می باشد که در عکسهای برخی از گوشیهای اندرویدی به چشم میخورد. البته پشتیبانی اندروید البته  از نسخهی لالیپاپ به بعد  از فرمت RAW میتواند راهحلی برای این مشکل باشد. اگرچه همانطور که اشاره کردیم  به دلیل مشکلات عکاسی RAW استفاده کردن دایمی از آن ایدهی خوبی نمی باشد. در نتیجه بهتر است علاوه بر رابط کاربری و امکانات اپلیکیشن دوربین نسبت به کیفیت پردازش عکس هم کاملا حساس باشید.

گفتنیست از بحث اپلیکیشنهای دوربین که بگذریم در زمینهی اپلیکیشنهای ویرایش و شبکههای انتشار عکس سیستم عامل اندروید از وضعیت مناسبی برخوردار می باشد. تنوع اپلیکیشنهای ویرایش عکس در پلی استور بهاندازهی اپ استور بالا نیست؛ ولی محبوبترین اپلیکیشنهای ویرایش عکس نظیر Snapseed و Lightroom در دسترس هستند و تعداد اپلیکیشنهای باکیفیت دیگر هم رفتهرفته رو به افزایش است. در حال حاضر تقریبا تمام شبکههای انتشار عکس هم برای اندروید ارائه شدهاند و از لحاظ بهروزرسانی، امکانات و کارایی با نسخهی iOS تفاوت زیادی نمیکنند.

در پایان باید بگوییم  درمجموع سیستم عامل اندروید اگر در کنار سختافزار مناسبی قرار داشته باشد تقریبا تمام آنچه را که برای یک عکاس موبایل ضروری است ارائه مینماید؛ ولی به نظر میرسد کیفیت و تنوع بیشتر اپلیکیشن‌ها و اکوسیستم بهتر iOS در زمینه‌ی عکاسی باعث شده تعداد کمتری از عکاسان موبایل جدی از گوشیهای اندرویدی استفاده کنند. هرچند شرایط روزبهروز در حال تغییر است و بلوغ برخی از گوشیهای اندرویدی در زمینهی عکاسی بهجایی رسیده که امکان دارد نظر آیفونوگرافرها را هم به خود جلب نماید.

در این قسمت مقاله‌ی دنباله‌دار ما با موضوع سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها به پایان خود می‌رسد. در طول این مجموعه مقالات تلاش نمودیم مهم‌ترین عواملی را که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تجریه‌ی کاربر هنگام عکاسی با یک گوشی موبایل تاثرگذار می باشند را به‌شکلی ساده ولی علمی برای شما تشریح نماییم.

اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

امیدواریم این مقاله مورد استفاده عاقه مندان به عکاسی با آیفون قرار گرفته باشد.

منبع: دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X