حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

تجربه بینظیر عکاسی با دوربین Fujifilm X-E1

دیگر این موضوع برای همه روشن شده است که دوربين هاي بدون آينه جايگاه خوبي در بازار پيدا کرده و رفته رفته تمامي شرکت ها دوربين هاي جديد خود را با اين تکنولوژي توليد و روانه بازار مي کنند.در همين راستا فوجی‌فیلم  یک دوربین با کیفیت خارق‌العاده در عین حال کم حجم و قابل حمل را با نام X-E1 را معرفی کرد.دوربین عکاسی فوجی فیلم X-E1 یک دوربین بدون آیینه ۱۶ مگاپیکسلی با کیفیت و سبک و قابل حمل است که در ادامه با آن آشنا مي شويم.

اگر به تاریخچه ساخت دوربین های فوجی فیلم نگاه کنید زمانی که فوجی فیلم در ژانویه ی 2012 نخستین دوربین X system خود یعنی X-Pro1 را معرفی کرد  در اول کار کسی تصور نمی کرد که این دوربین چنین کیفیت بی نظیری داشته باشد. تصاویر ثبت شده در این دوربین ها بینظیر بود. در تست های مختلفی که هفته های بعد از X-Pro1 به عمل آمد چنان عملکردی از خود نشان داد که دنیای عکاسی را واقعا به شگفتی وا داشت. دوربینی که می توانست حتی با فول فریم ها رقابت کند و این در حالیست که آن یک دوربین بدون آینه-با لنز قابل تعویض با سنسور تصویر APS-C بود. در حقیقت بخشی از راز عکس های خیلی خوب X-Pro1 در سنسور تصویر X-Trans آن نهفته بود. این جدای از بدنه ی خیلی محکم و خوش ساخت، چشمی هیبریدی و سایر ویژگی های منحصر بفردی بود که داشت. X-Pro1 حقیقتا شاهکار فوجی فیلم بود. اما این دوربین قیمت خیلی بالایی هم داشت که باعث می شد از تصور خیلی افراد خارج باشد. این بار فوجی فیلم دوربینی به نام X-E1 را معرفی کرده که ارزان قیمت تر می باشد و کاربران هدف گسترده تری را پوشش می دهد. این دوربین که همانند X-Pro1 از سنسور تصویر X-Trans بهره می برد را می توان رقیب مستقیم دوربین هایی چون Sony NEX-7 و Olympus OM-D E-M5 دانست. در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

بسیار خوب، به طور کلی باید گفت که X-E1 مدل ارزان قیمت تر شده ی X-Pro1 است. اکنون آن چشمی بزرگ، پیچیده و گران قیمت هیبریدی با یک چشمی کاملا الکترونیکی تعویض شده است. البته نه از آن چشمی های بی کیفیت، بلکه یک چشمی 2.36 میلیون نقطه ای OLED. نمایشگر پشت دوربین هم از نظر سایز و هم کیفیت افت داشته و به یک نمایشگر 2.8 اینچی 460000 نقطه ای تقلیل یافته است. نتیجه هم بدنه ای جمع و جورتر و بیشتر شبیه به X100 شده است.

اما بعضی ویژگی های X-E1 همچنان شبیه به مدل پیشین باقی مانده است. از آن جمله می توان به یک فلاش کوچک بالا جهنده، یک جک میکروفون 2.5 میلی متری و قابلیت استفاده از ریموت (دکلانشور) اشاره کرد. اما بیشترین همپوشانی و شباهت با X-Pro1 در سنسور تصویر 16 مگاپیکسلی X-Trans Cmos، پردازشگر تصویر EXR-Pro Image و تقریبا خروجی کنترل ها و اینترفیس یکسان می باشد.

 

صفحه های بالایی و جلویی این دوربین هم از آلیاژ منیزیوم ساخته شده اند و دایل بالایی نیز از فلز ماشین شده می باشد. ولی صفحه ی پشتی پلاستیکی است. تعداد دکمه ها نسبتا زیاد است و همچنین برای یک دوربین نسبتا کوچک خیلی بزرگ ساخته شده اند که این خیلی خوب است. فلسفه ی قرار دادن کنترل ها همان فلسفه ی دوربین های قدیمی آنالوگ است. به همین ترتیب دیافراگم نیز از طریق حلقه ی دور لنز تنظیم می شود. قسمت پشتی خوشبختانه پر از دکمه است و دسترسی سریع به مکان ها و عملکردهای مختلف را فراهم می آورد.
دسترسی به Quick menu از طریق همین کنترل ها کاملا مقدور است و از طریق آن می توانید به بسیاری از تنظیمات دسترسی بیابید.

بطور کلی میتوان گفت که سری X فوجی فیلم دوربین هایی بیشتر عکاسی محور بوده اند و معمولا در آن ها بهای کمتری به فیلم برداری داده می شده است. این به X-E1 هم سرایت کرده و برای نخستین نتیجه شاهد عدم قرار دادن دکمه ی Record بر روی این دوربین هستیم. برای رفتن به مود فیلم برداری باید از طریق Drive mode اقدام کنید. هرچند که فیلم برداری با کیفیت Full HD و بسیار عالی صورت می گیرد ولی همان محدودیت هایی که در این هنگام برای X-Pro1 وجود داشت در مورد X-E1 هم وجود دارد. از آن جمله می توان به عدم توانایی در کنترل سرعت شاتر و یا ایزو توسط کاربر در هنگام فیلم برداری اشاره کرد. در X-Pro1 دو دایل وجود داشت که خیلی آن ها را دوست داشتیم. یکی از آن ها دایل کنترل سرعت شاتر و دیگری دایل جبران نوردهی بود. خوشبختانه این دو بر روی X-E1 هم حفظ شده اند.

بهتر است کمی هم درباره ی چشمی الکترونیکی صحبت کنیم. همانطور که گفتیم چشمی الکترونیکی این دوربین بسیار با کیفیت است و چیزی در حد چشمی Sony NEX7 می باشد. اما اپتیکی که در جلوی پنل چشمی الکترونیکی قرا گرفته کیفیت بهتری دارند. دو لنز شیشه ای که یکی از آن ها دو سو کروی می باشد. بدین ترتیب در گوشه ها تصاویر به صورت خیلی با کیفیت و شارپ به نمایش در می آیند. همچنین راحتی چشم 23 میلی متری باعث می شود که لازم نباشد برای دیدن از طریق آن زحمت خیلی زیادی به خود بدهید. بزرگنمایی این چشمی از چشمی دوربین های رقیب نسبتا کمتر است و بیشتر شبیه به X-Pro1 می باشد. همچنین کنتراست کمتری هم نسبت به دوربین های سونی دارد تا بدین ترتیب جزئیات در سایه ها بهتر نمایان باشند و کادر بندی را راحت تر بتوانید انجام دهید. این هیچ اثری بر کیفیت عکسی که می گیرید ندارد.

در کنار Fujifilm X-E1  دو لنز نیز معرفی شده است که مشخصات آن در زیر آمده است:

1-  لنز  XF 8-55mm با بیشینه دیافراگم 2.8 تا 4. این لنز به تنهایی 900 دلار قیمت دارد و شما اگر این لنز را به همراه دوربین  X-E1 خریداری کنید، چون بعنوان کیت گرفته اید حدود 500 دلار صرفه جویی خواهید کرد چون X-E1 به همراه لنز XF 18-55 با قیمت 1400 به فروش می‌رسد. این لنز یک موتور خطی برای فوکس اتوماتیک دارد و زمان فوکس اتوماتیک را به یک دهم ثانیه کاهش می‌دهد.
2- همچنین لنز دیگر همراه این دوربین لنز پرایم 14 میلیمتری با ماکسیمم دیافراگم 2.8 نیز معرفی شد که قیمت آن 700 دلار است و میتواندی بعنوان لنز کیت آن را نیز بگیرید که ارزش خرید بالایی دارد.

 

تجهیزات جانبی دوربین اهمیت بالایی دارد. با این دوربین یک سری تجهیزات جانبی جالب هم معرفی شده اند. از آن جمله می توان به کیس نیمه چرمی BLC-XE1 اشاره کرد که درب هایی برای دسترسی به باتری و کارت حافظه برای آن در نظر گرفته شده است. دیگری دستگیره ای به نام HG-XE1 می باشد که در پیچ سه پایه ی دوربین پیچ می شود. ریموت با نام RR-80-W نیز در پورت USB دوربین فرو می رود. یک جک 2.5 میلی متری برای میکروفون اکسترنال هم وجود دارد.

سنسور تصویر X-Pro1 یک سنسور استثنایی بود. استثنایی از این نظر که در آن از فن آوری X-Trans استفاده شده بود. در نقد و بررسی X-Pro1 توضیحات زیادی را در این مورد دادیم ولی به طور خلاصه، فوجی فیلم در این دوربین فیلترهای مرسوم Bayer برای تولید رنگ را کنار گذاشته و از روشی دیگر برای رنگی کردن عکس بهره می برد. در حقیقت از الگویی نامنظم در فیلتر RGB این سنسور بهره گرفته شده که باعث می شود تقلیدی از چینش نامنظم ذرات هالید نقره در فیلم های عکاسی به عمل آید و اثری منفی به نام Color Moire به شدت کاهش یابد. در نتیجه دیگر نیازی به فیلتر Anti aliasing که با کاستن از شارپنس عکس این اثر را جبران می کند نیست و بدین ترتیب شارپنس عکس ها به طور چشمگیری افزایش می یابد. این دقیقا کاری است که در دوربین X-Pro1 هم انجام شده بود. پیش از این دوربین دوربین DSLR فول فریم نیکون D800E هم شاهد حذف این فیلتر بوده ایم. البته این کار هم خالی از پیچیدگی ها نیست. برای مثال در تبدیل RAW باید از الگوریتم پیچیده تری استفاده شود.

X-E1 از همان باتری NP-W126 برای تامین انرژی بهره می برد که در X-Pro1 هم استفاده شده بود. این باتری 7.2 ولتی 8.7 وات-ساعتی توانایی تامین انرژی برای گرفتن تا 350 عکس را دارد. این تا حدود 50 عکس بیشتر از X-Pro1 است. تصاویر بر روی انواع کارت های حافظه ی SD ذخیره می شوند.

 

همانطور که قبلا گفتیم X-E1 با کیت لنزی جدید همراه شده است. لنز 18-55mm f/2.8-4 OIS LM گستره ی کانونی معادل 28-80 میلی متر را با احتساب کراپ فاکتور 1.5X در بر می گیرد و نخستین لنز X Mount با توانایی زوم است. خوشبختانه کمینه ی نسبت کانونی خیلی پایین است که این بسیار خوب می باشد. این لنز از موتور فوکوس خودکار Linear بهره می برد که فوکوس خودکاری تقریبا بی صدا را اعمال می کند. همچنین فوجی فیلم ادعا می کند که لرزش گیر اپتیکال آن توانایی جبران تا 4 استپ را دارد.

در کل همانطور که گفتیم، X-E1 را می توان نسخه ی کوچک شده ی X-Pro1 دانست که برای طیف گسترده تری از کاربران ساخته شده است. از شاخصه های اصلی X-Pro1 چشمی هیبریدی آن حذف شده ولی مهم ترین یعنی سنسور تصویر X-Trans حفظ شده است. انتظاری که از کیفیت عکس های این دوربین داریم چیزی شبیه به X-Pro1 است. با این حال باید منتظر به بازار آمدن این دوربین و تست نهایی آن باشیم.

به روز رسانی: در تست های انجام شده، همانطور که انتظار می رفت، این دوربین کیفیت عکس های فوق العاده ای را هم در فرمت RAW و هم JPEG ارائه می کند. در حقیقت همانطور که انتظار داشتیم، این دوربین به عنوان مدلی پس از X-Pro1 و البته ساده تر از آن می تواند کیفیتی در حد و اندازه ی آن تولید کند. عکس ها تا ایزوی 12800 کیفیتی کاملا بالا دارند و حقیقتا نویز کمی در آن ها مشاهده می شود. بنابراین X-E1 یک شاهکار دیگر از فوجی فیلم می باشد.

قابلیت های دوربین دیجیتال Fujifilm X-E1:

  • دارای سنسور X-trans  CMOS ، 16 مگاپیکسلی
  • توانایی خوب میزان حساسیت به نور 200-6400 ، قابل افزایش به 100-25600 ( فقط با فرمت JPEG )
  • دارای چشمی الکترونیکی OLED با 2.36 میلیون نقطه
  • دارای کیت جدید زوم : لنز 18-55mm و دیافراگم F2.8 -4R
  • دارای صفحه LCD ، 2.8 اینچی ، 460000 نقطه ای
  • دارای فلش داخلی جهنده
  • توانایی ضبط فیلم با کیفیت Full HD و میکروفون استریوی داخلی
  • دارای سوکت 2.5  میلیمتری میکروفون استریو
  • قابل کنترل از راه دور بصورت اتصال سیمی ( از طریق USB ویا سوکت میکروفون )
  • موجود در دو رنگ نقره ای و مشکی

 

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X