حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

تغییرات زیاد سری کولپیکس در دوربین Nikon Coolpix P7000

در ابتدای این نقد و بررسی بگوییم که مدتی میگذرد که شرکت نیکون دوربین دیجیتال حرفه ای CoolPix P7000 را معرفی کرده است. Nikon Coolpix P7000 در قلب خود دارای سنسور 1/1.7 اینچی و لنز 28-200 میلی متری مجهز به لرزشگیر است. این یک گزینه خوب است.  تقریبا بعد از 2 سال که از تولید P6000 می گذرد، اکنون دوربین P7000 با امکانات بیشتر ساخته شده است. البته باید صادق باشیم که این دوربین صرفا دوربین پیشرفته شده P6000 نیست. دوربین P7000 دارای سنسور 10 مگاپیکسلی CCD  و صفحه نمایش با کیفیت VGA و محدوده دیافراگم F2.8-5.6 است.

 

همکانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000 دوربین عکاسی جدید و بسیار پیشرفته‌ی سری Coolpix دوربین‌ عکاسی های کامپکت شرکت نیکون است. دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000  پس از دوربین عکاسی مدل P6000 که یک سال پیش از این معرفی شده بود به بازار آمده است؛ با این حال تغییرات خیلی زیادی نسبت به مدل پیشین در این دوربین عکاسی  دیده می‌شود. دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000   10 مگا پیکسلی مجهز به لنز واید 28-200 میلی متر با توانایی زوم 7.1X، بیشینه‌ی گشودگی دیافراگم f/2.8-5.6 و لرزش گیر اپتیکال تصویر می‌باشد و از توانایی عکاسی در فرمت RAW، حساسیت سنسور یا ISO از 100 تا 6400، چشمی اپتیکال، کفشک فلاش اکسترنال، شوتینگ مودهای دستی چون Program، manual، Shutter priority و Aperture priority بهره می‌برد. از دیگر امکانات آن می‌توان به قابلیت ضبط ویدیویی 720p HD با صدای استریو، ورودی میکروفون خارجی و نمایشگر 3 اینچی با کیفیت 920,000 نقطه اشاره کرد.دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000   با چنین ویژگی‌های پیشرفته مناسب عکاسان مبتدی، علاقه‌مندان و عکاسان حرفه ای که به دنبال جایگزینی کوچک برای DSLR خود می‌باشند؛ است. بزرگ‌ترین رقیب آن را هم می‌توان دوربین Canon Powershot G12 که تقریبا همزمان با این دوربین عکاسی ارائه شد دانست. این دو دوربین عکاسی  درلحاظ  ظاهر نیز بسیار شبیه به هم هستند. که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

مشخصات دوربین عکاسی نیکون Coolpix P7000

  • تاریخ معرفی به بازار: Sep 8, 2010
  • اندازه سنسور : (7.44 x 5.58 mm)
  • پیکسل های موثر : 10 مگاپیکسل
  • محدوده لنز : 28–200 mm
  • نوع سنسور : CCD
  • قیمت جهانی:
  • بازترین دیافراگم : F2.8–5.6

 

دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000   از دوربین عکاسی مدل پیشین خود یعنی دوربین عکاسی P6000 ضخیم‌تر و سنگین‌تر می‌باشد و امروزه بیشتر شبیه به سری پرطرفدار Canon Powershot G شده است. پس دیگر چندان در کف دست، یا جیب شلوار شما به طور کامل جای نمی‌شود و جای دادن آن در یک کیف مناسب‌تر است. لنز این دوربین توانایی زوم 7.1X را دارد که از مدل G12 کانن و نیز مدل P6000 خود نیکون بیشتر است. در حقیقت می‌توان گفت کهدوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000 کمی به دوربین‌های سوپر زوم هم نزدیک شده است. شاسی این دوربین از آلیاژ منیزیم ساخته شده است که کیفیت و استحکام بسیار بالایی را به آن داده است، کیفیتی که بر روی DSLR های پیشرفته شاهد آن هستیم. در قسمت جلوی دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000  لنزی که گفتیم قرار دارد، به اضافه ی یک حلقه‌ی فلزی در پیرامون آن که می‌توان با از جای در آوردن آن الحاقاتی را چون کانورترهای Telephoto یا Wide angle را نصب کرد تا بتوان عکس‌های وایدتر یا با بزرگنمایی بیشتر به طور دلخواه ثبت کرد.

باید بگوییم دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000   مجهز به فن آوری لرزش گیر تصویر مکانیکی می‌باشد که البته برای روشن و خاموش کردن آن دکمه‌ی فیزیکی جداگانه وجود ندارد و فقط از طریق منوها قابل دسترسی است. در عمل این سیستم تاثیر بسزایی را در شارپ تر بودن عکس‌ها دارد. این دوربین توانایی عکاسی در دو فرمت RAW و JPEG را دارد. در حالی که عکس‌های با رزولوشن کامل JPEG در عرض 2 ثانیه بر روی کارت حافظه ذخیره می‌شوند، عکس‌های RAW برای ذخیره شدن حدود 5 ثانیه زمان می‌برند و در این هنگام نیز دوربین قفل می‌شود. اگر پس از آن عکس دوم را هم بگیرید، دو برابر این زمان برای ذخیره شدن عکس‌ها بر روی کارت حافظه نیاز است. این برای دوربین عکاسی که قرار است توسط عکاسان حرفه ای تر مورد استفاده قرار بگیرد چندان جالب نیست. یک نقطه‌ی ضعف دیگر این دوربین سرعت عکاسی پیاپی آن است.دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000   توانایی عکاسی پیاپی با سرعت تنها 1 فریم بر ثانیه را دارد و البته این کار را می‌تواند تا موقع پر شدن ظرفیت کارت حافظه ادامه بدهد. اگر بخواهید عکاسی پیاپی را در فرمت RAW انجام دهید؛ با همین سرعت 1 فریم بر ثانیه و تا 5 عکس انجام خواهد گرفت و پس از آن نیز 15 ثانیه زمان نیاز است تا این عکس‌ها بر روی کارت حافظه ذخیره شوند.

بر روی دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000  در قسمت پایین و سمت چپ لنز؛ دکمه‌ی Fn قرار دارد. یکی از راه‌هایی که بتوان این دوربین را به دلخواه خود تنظیم کرد همین دکمه است. می‌توانید این دکمه را طوری تنظیم نمایید تا با یک بار فشردن آن به تنظیماتی چون RAW، ISO، White Balance، Picture control، D-Lighting یا Metering دسترسی پیدا کنید. دکمه‌ی سمت راست و پایین لنز برای آزاد کردن حلقه‌ی فلزی لنز می‌باشد. در قسمت سمت چپ و بالای لنز نیز دو لامپ وجود دارد که یکی از آن‌ها Self timer/AF assist lamp (لامپ کمک فوکوس/تایمر) و دیگری گیرنده‌ی فروسرخ یا Infrared برای کنترل از راه دور انتخابی ML-L3 می‌باشد. دقیقا بالای لنز پنجره‌ی چشمی اپتیکال دوربین قرار دارد. چیزی که دیگر؛ معمولا کمتر بر روی دوربین‌ عکاسی های مدرن مشاهده می‌شود. خود چشمی اپتیکال کمی کوچک و تاریک می‌باشد و تنها 80% میدان دید را پوشش می‌دهد. بدین خاطر من خودم ترجیح دادم که فقط در شرایط خاصی مثل قرار داشتن در نور شدید آفتاب که دیدن از طریق نمایشگر LCD سخت بود از چشمی اپتیکال استفاده کنم. درست در قسمت کنار آن نیز فلاش داخلی POP-UP آن وجود دارد. دستگیره یا grip دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000 نیز اندازه‌ی مناسبی دارد، هرچند که خیلی بزرگ نیست ولی با لایه‌ی لاستیکی که دارد برای نگه داشتن در دست خوب است.

 

بد نیست بدانید به قسمت بالای دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000  که برویم با صحنه‌ی تقریبا شلوغی روبرو می‌شویم. ما در این قسمت نه یک پیچ تنظیم و نه دو تا، بلکه سه پیچ تنظیم یا dial دیده می‌شود. از سمت چپ که شروع کنیم، پیچ موجود دسترسی به تنظیماتی چون Quality, ISO, White Balance, Bracketing، My Menu و Intelligent Exposure را فراهم می‌آورد. کافی است که پیچ را بر روی مود مورد نظر قرار بدهید و دکمه‌ی میانی آن را بفشرید تا بر روی تنظیم انتخاب شده بروید. در سمت راست آن نیز کفشک فلاش اکسترنال قرار دارد که اگر فلاش داخلی کافی نبود از آن استفاده کنید. البته فلاش داخلی نیز عملکرد خوب، برد مناسب و زمان شارژ شدن سریعی دارد. پیچ تنظیم میانی که بزرگ‌ترین آن‌ها هم هست، همانی است که بر روی بیشتر DSLR‌ها نیز دیده می‌شود. این پیچ تنظیم امکان دسترسی به شوتینگ مودهای مختلف چون Auto, Program Auto, Shutter Priority, Aperture Priority و Manual, به اضافه ی Movie mode و Scene modeها را فراهم می‌آورد. عکاسان مبتدی می‌توانند از شوتینگ مود Auto استفاده کنند و تمام تنظیمات را بر عهده‌ی دوربین عکاسی  قرار دهند، و عکاسان حرفه ای نیز کاملا با شوتینگ مودهای دستی، اولویت شاتر و دیافراگم کاملا آشنا هستند که قابلیت عکاسی خلاقانه همانند DSLR‌ها را به آن‌ها می‌دهد. یک Low Light mode نیز وجود دارد که برای عکاسی در شرایط نوری ضعیف مناسب می‌باشد، با این مود؛ حساسیت سنسور یا ISO به 12,800 افزایش می‌یابد و البته رزولوشن نیز به 3 مگا پیکسل کاهش می‌یابد. سه مود هم برای تنظیمات دلخواه عکاس وجود دارد.

 

دکمه‌ی شاتر دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000  در قسمت سمت راست قرار دارد که کاملا دو مرحله ای می‌باشد. اهرم زوم نیز آن را در بر گرفته است. عمل زوم بسیار با سرعت و روان صورت می‌گیرد و موتور آن نیز صدای زیادی تولید نمی‌کند. در پشت آن نیز دکمه‌ی پاور قرار دارد که با یک نور LED نیز پیرامون آن قرار دارد و خاموش و روشن بودن دوربین عکاسی را مشخص می‌کند. به محض فشردن آن دوربین عکاسی مذکور در عرض 1 ثانیه روشن و آماده‌ی عکاسی می‌شود، لنز به واید ترین حالت خود می‌رسد و LCD نیز روشن می‌شود. در همان قسمت بالا یک دکمه‌ی AV/TV هم قرار دارد. این دکمه در مودهای Aperture priority و Shutter priority کاربرد دارد. پیچ تنظیم سوم نیز برای تنظیم Exposure Compensation یا جبران نور دهی می‌باشد که بسیار مفید است و می‌توان میزان نور دهی را خیلی سریع تنظیم نمود.
در قسمت پشت دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000   یک دکمه برای فعال کردن و بالا آوردن فلاش POP-UP وجود دارد. در کنار آن نیز چشمی اپتیکال و پیچ تنظیم diopter برای تنظیم برای چشم‌ها با درجه های توان مختلف وجود دارد. در قسمت زیر آن‌ها نیز نمایشگر بزرگ 3 اینچی با کیفیت بسیار عالی 920,000 نقطه وجود دارد که واقعا با کیفیت و پرنور است. ضمنا یک تراز افقی مجازی نیز دارد که تراز بودن دوربین در هنگام عکس برداری را مشخص می‌کند. دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000   واقعا دوربین شلوغی از نظر کنترل‌ها می‌باشد. در سمت راست و بالای نمایشگر نیز یک پیچ را می‌بینیم که برای تنظیم سریع دیافراگم، سرعت شاتر و نیز پیمایش در بین عکس‌های گرفته شده کاربرد دارد. یک ویژگی بارز دیگر DSLR مانند دکمه‌ی AE-L / AF-L برای قفل کردن نور دهی و نقطه‌ی فوکوس می‌باشد. از دیگر دکمه های پشتی می‌توان به Play back، کنترل چهار طرفه و باز هم یک پیچ دیگر اشاره کرد که آن هم قابلیت‌های خوبی را برای تنظیم سرعت شاتر و گشودگی دیافراگم به عکاس می‌دهد. دکمه‌ی Erase و Menu هم در زیر آن‌ها هستند. دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000   پورت‌های A/V out / USB و HDMIنیز دارد. باتری لیتیوم-یونی آن نیز در هر بار شارژ کامل تا حدود 350 عکس شارژ می‌دهد و عکس‌ها نیز می‌توانند بر روی کارت‌های حافظه‌ی SD/SDHC و SDXC ذخیره خواهند شد.

 

 

کیفیت عکس‌های دوربین عکاسی Nikon Coolpix 7000 برای یک دوربین عکاسی کامپکت و با سنسور کوچک بسیار عالی است. دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000   نویز خیلی کمی تولید می‌کند و عملا تا ایزو 800 در عکس‌ها نویزی دیده نمی‌شود. در ایزو 1600 و 3200 نیز نویز خیلی زیاد می‌شود و در 6400 می‌توان گفت عکس کمی غیر قابل استفاده می باشد. بیشینه‌ی سرعت شاتر دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000   60 ثانیه است که برای عکاسی نجومی یا عکاسی در شب، بدون فلاش عالیست. عکاسی Macro آن نیز یکی از نقاط قوت است، چرا که دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000  می‌تواند بر روی سوژه‌هایی به نزدیکی 2 سانتی متر فوکوس کند و عکس بگیرد. از رقبای جدی دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000   نیز می‌توانیم به دوربین‌ عکاسی های Canon Powershot G series، Canon Powershot S95، Olympus EP-L1، Panasonic Lumix DMC-GF1، Panasonic Lumix DMC-LX5 و Sony NEX 3 اشاره کنیم. در کل باید بگوییم دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix P7000  به دلیل ویژگی‌هایی که در توانایی در کنترل دستی ارایه می‌دهد بسیار مناسب کاربران حرفه ای که به دنبال جایگزین برای DSLR های خود می‌باشند است. کاربران تازه کار  هم می‌توانند از کیفیت بسیار بالا و عالی عکس‌های گرفته شده توسط آن لذت ببرند.

ویژگیهای نرمافزاری Nikon Coolpix 7000

 

  • دارای زمان سنج لبخند: وقتی دکمه ی شاتر را فشار می دهید دوربین به طور اتوماتیک با لبخند سوژه عکس می گیرد.
  • دارای سیستم تصحیح قرمزی چشم توسط خود دوربین: دوربین به طور اتوماتیک قرمزی چشم را اصلاح می کند.
  • دارای فوکوس خودکار با اولویت قرار دادن چهره: تکنولوژی تشخیص چهره ی نیکون به طور اتوماتیک 12 چهره را تشخیص می دهد.
  • قابلیت صاف کردن پوست صورت: این دوربین با تغییر دادن سایه روشن پوست در سه سطح مختلف پوست را صاف می کند.
  • اعلام چشمک: اگر در عکس چشم کسی بسته شود، به عکاس اخطار می دهد.
  • دارای فلاش داخلی با برنامه ی i-TTL
  • همچنین دارای 18 حالت محیط و حالت اتوماتیک دارای انواع مختلف تنظیم ها و موقعیت ها
  • توانایی انتخاب صحنه ی خودکار : به طور خودکار صحنه را تشخیص داده و تنظیمات را مطابق با آن تنظیم می کند. 6 حالت + حالت خودکار
  • قابلیت عکاسی ماکرو با فاصله ی 0.8 اینچ
  • دارای باتری قابل شارژ EN-EL 14 Li-ion با قابلیت عکاسی تا 350 عکس با یک بار شارژ
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X