حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

تغییر و تحول در قوانین ترکیب بندی عکس ها

این یک حقیق است که وقتی صحبت از عکس خوب می کنیم، آموزش ترکیب بندی نقش کلیدی دارد. در واقعیت هم هرچه بیشتر ترکیب بندی در عکاسی را بدانید، راحت تر می توانید مخاطبتان را جذب کنید.
برای شروع باید بگویم که مسلم است که اگر عکسی از قانون ترکیب بندی یک سوم پیروی کند، باید عکس خوبی شود، درست است:ولی من مطمئن نیستم. شما همیشه قادر هستید «قوانین را بشکنید»، تا یک عکس خوب ایجاد کنید، البته این مستلزم شناخت کافی قوانین قدیمی است. در این مقاله، جیمز آلن استوارت (James Allen Stewart) به شما عزیزان نشان می دهد چگونه توسط قوانین ترکیب بندی جدیدی که آموخته است، قوانین قدیمی را می شکند. جیمز اینگونه می گوید که : «مردم معمولا می گویند ترکیب بندی مجموعه ای از قوانین است که اگر راهش را بدانید می توانند شکسته شوند، اما من به شما نشان می دهم چطور آن قوانین را با قوانین جدید بشکنید».

پرسش :چگونه قوانین ترکیب بندی را بشکنیم؟

در جواب باید بگوییم استوارت معتقد است که تنها راه شکستن قوانین قدیمی ترکیب بندی، بکار گرفتن قوانین جدید و پیشرفته تر است. او در این مطلب لنزک، روش های خودش را با ما به اشتراک می گذارد.

تعادل بین روشنایی و تاریکی

وی معتقد است که تاریکی سنگین است، بنابراین برای برقراری تعادل تاریکی شما به مقدار زیادی روشنایی نیاز دارید. این کاملا درست است و اگر فکر می کنید که تاریکی و روشنایی ساده هستند، تنها کمی رنگ به معادله اضافه کنید، آنگاه می بینید که اوضاع بسیار پیچیده می گردد.

شما می توانید عکس های زیر را مقایسه کنید،همانطور که خواهید دید که عکس اول با قانون یک سوم گرفته شده، و عکس دوم تعادل روشنایی/تاریکی را در نظر گرفته می باشد.

توجه کنید که در تصویر فوق مقدار کمی روشنایی در سمت راست سوژه تاریک ما وجود دارد، اما کافی نبوده و وزن سوژه به وضوح بیشتر می باشد.

همچنین با اضافه کردن روشنایی بیشتر به سمت راست، تصویر را متعادل ساخته ایم و با اینکه سوژه روی خط یک سوم نیست، عکس عالی به نظر می رسد.

شما در ادامه یک نمونه ی دیگر برای برقراری تعادل میان تاریکی و روشنایی مشاهده می کنید:

ببینید که چطور در تصویر فوق چشمان ما به سمت تاریکی مو های سوژه کشیده شده و جایی برای استراحت چشم وجود ندارد.

و در عکس بالا با اضافه کردن مقداری روشنایی به سمت چپ تصویر، تاریکی موها را متعادل ساخته ایم و حال چشمان مخاطب می توانند استراحت نمایند.

و اما جهت یا داستان

جهت تصاویر اهمیت زیادی دارد. باید بدانید که جهت عکس ها نیز نقش مهمی ایفا می کند. من به عنوان کسی که از راست به چپ می خواند،به طور  معمول  از سمت راست شروع به اسکن (پویش) یک عکس می کنم، اما بسیاری از مردم نیز هستند که به دلیل زبانشان از چپ به راست می خوانند، و در نتیجه «داستان» عکس را نیز از چپ به راست می خوانند.

همچنین اگر شما عکس را به عنوان یک داستان در نظر بگیرید، شما می خواهید آن را با شرح داستان شروع کرده، به سمت اوج حرکت دهید و با محو شدن به پایان برسانید. حال اگر به جهت خواندن عکس توسط چشم دقت داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که «چپ به راست» یا «راست به چپ» خواندن چه تاثیری روی تفسیر ما خواهد داشت.

سعی کنید ببینید که آیا در عکس های زیر تفاوتی احساس می کنید :

امیدوار هستیم که این آموزش عکاسی از جیمز آلن استوارت (James Allen Stewart) نیز برای شما عزیزان مفید و الهام بخش واقع شده باشد. لطفا دیدگاه های ارزشمندتان را پایین صفحه با ما در میان بگذارید.اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید

برگرفته از: diyphotography

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X