حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

درباره عکاسی ماکرو انتزاعی بیشتر بدانیم

عکاسی شاخه های متفاوتی دارد. یکی از شاخه های خاص عکاسی سبک ماکرو آبستره یا انتزاعی است. باید این وجود باید یادآور شویم که عکس های ماکرو انتزاعی یا ماکرو آبستره – Abstract macros  می توانند تصاویر فوق العاده زیبایی خلق کنند. آنها نوعی از عکس هستند که تصاویری با کادربندی بسیار عالی ایجاد می کنند. آنها می توانند زیبا و دل انگیز، و مانند یک نقاشی انتزاعی باشند در حقیقت چیزی هستند که شما به داشتن آنها بر روی دیوار خود افتخار می کنید. ما در ادامه این مقاله ، نکات آموزشی عکاسی ماکرو انتزاعی را با شما عزیزان به اشتراک خواهیم گذاشت.لطفا با ما همراه باشید.

پیش از شروع باید بگوییم شمابه  احتمال بسیار زیاد تصاویر انتزاعی را قبلا دیده اید .شاید در کتاب های عکاسی یا در گشت و گذار خود در اینترنت. این عکس ها یک ویژگی اسرارآمیز و جذاب دارند. برخلاف عکاسی استاندارد، که در آن شما معمولا می توانید بگویید دارید به چه چیزی نگاه می کنید، در مورد تصاویر انتزاعی یا آبستره، این امر معمولا یک راز است! عکس های انتزاعی به جای نگرانی در مورد به تصویر کشیدن یک صحنه یا واقعیت، همه در صدد استفاده از عناصر برای ایجاد یک کُل مطلوب می باشند.

مطالعه این مقاله را به شما عزیزانی که  علاقه مند به عکاسی ماکرو انتزاعی می باشید توصیه می کنیم.

 

توجه داشته باشید که اگرچه تسلط بر هنر ایجاد تصاویر انتزاعی عالی می تواند نیازمند مهارت باشد، اما نتایج آن واقعا اررزشش را دارند. یک عکس ماکروی انتزاعی، وقتی به درستی گرفته شود، می تواند یک تصویر فوق العاده تکان دهنده باشد.

پرسش : تصویر ماکرو انتزاعی چیست؟

پاسخ : در پاسخ باید بگوییم در واقع عکاسی ماکرو هنر نزدیک تر شدن است. عکاسی ماکروی درست یک نسبت ۱:۱ دارد، که بدان معنی است که اندازه تصویر بر روی سنسور دیجیتال دوربین با اندازه آن در دنیای واقعی یکسان است – یا بزرگتر است. بهترین تصاویر ماکرو آنهایی هستند که ما را به سوژه های کوچک با تمام پیچیدگی هایشان نزدیک می کنند، و به ما اجازه می دهند تا یک دنیای کوچک را تصور کنیم – یعنی در زندگی واقعی آن ها را بدین شکل می دیدیم.

توجه داشته باشید که در مورد تصاویر ماکروی انتزاعی داستان کمی متفاوت می باشد. هنر انتزاعی «هنری است که تلاش نمی کند واقعیت خارجی را نشان دهد، بلکه به دنبال دستیابی به نتیجه خود با استفاده از اَشکال، فرم ها، رنگ ها، و بافت هاست» (دیکشنری آکسفورد).در حقیقت این بدین معنی است که تصاویر انتزاعی، اغلب صرفا برای دلایل زیبایی شناختی طراحی می شوند.

همچنین آنها به معنای تفسیر تحت اللفظی یک صحنه موجود نیستند بلکه در عوض، آنها به استفاده از رنگ، شکل، فرم، و بافت تکیه می کنند – تا به ترکیب بندی شکل دهند.

فراموش نکنید که اگرچه تصاویر ماکرو معمولا سعی دارند دنیای کوچک اطراف ما را با بیرون کشیدن جزئیات جدیدی که سوژه را به شیوه ای دل انگیز نشان می دهند توضیح دهند، ولی تصاویر ماکروی انتزاعی چنین تلاشی برای توضیح دادن نمی کنند. در عوض، یک تصویر انتزاعی بیشتر در صدد جستجو و استفاده از عناصر ترکیبی برای ایجاد تصویری است که باعث می شود حسی در ما به وجود آید.

فی الواقع تصاویر ماکروی انتزاعی شما را به یک دنیای پنهان می کشند. از نزدیک بعضی از این تصاویر را نگاه کنید و آنگاه احساس خواهید کرد که در مکان دیگری هستید. ایجاد تصاویر ماکروی انتزاعی عالی شامل یادگیری دیدن فراتر از شهود (بدیهیات)، و گشتن به دنبال راه هایی برای استفاده از عناصر ترکیبی جهت ایجاد تصویری است که هم جذاب و هم زیبا باشد.

ترکیب تصاویر ماکرو انتزاعی :

در واقع  دو نوع اصلی از تصاویر ماکروی انتزاعی وجود دارد:نوع اول تصاویر صحنه آرایی شده (staged)، و نوع دوم تصاویر کلوزآپ از چیزهای که در حال حاضر وجود دارند.

نوع اول که تصاویر صحنه آرایی شده می باشد شامل استفاده از آیتم هایی مانند پس زمینه های رنگارنگ، آب، رنگ غذا، یا حباب ها برای ایجاد یک محیط و استفاده از سوژه ها به منظور عکاسی از آنها هستند. صحنه آرایی ممکن است مانند «تقلب» به نظر برسد اما شما همچنین قادر هستید استدلال کنید که درست مانند ایجاد یک نقاشی، صحنه آرایی نیز شامل استفاده از عناصر موجود برای ایجاد یک نتیجه نهایی زیباست؛ که واقعا، هدف تمام هنرها می باشد.

شایان ذکر است که گرفتن عکس های کلوزآپ از سوژه های در حال حاضر موجود یکی دیگر از راه های بسیار خوب برای گرفتن عکس های ماکروی انتزاعی عالی می باشد. استفاده از چیزهایی که در طبیعت پیدا می شوند یکی از بهترین نقاط برای شروع در هنگام ایجاد تصاویر انتزاعی است، چرا که مواد ارگانیک معمولا بهترین نتایج را ثمر می دهند. گیاهان، کنده های درخت، گل ها، صخره ها، یا حتی میوه ها و سبزیجات همه سوژه های خوبی برای عکاسی ماکروی انتزاعی فراهم می کنند. شروع با سوژه های خانگی کمی بیشتر نیازمند مهارت است، اما اگر شما دوست دارید عکاسی از اقلام روزمره را امتحان کنید، بهتر است سعی کنید به شیوه ای جدید به دنبال اشیاء بگردید، و از زاویه ای عکس بگیرید که به طور معمول آنها را از آن نمی بینید. و البته، تا جایی که ممکن است نزدیک شوید  در حقیقت شما دارید هنر انتزاعی ایجاد می کنید، نه یک تصویر لحظه ای واقعی، پس در نتیجه حتما مطمئن شوید آیتمی که از آن عکس می گیرید بلافاصله قابل تشخیص نباشد!

توصیه ما به شما عزیزان این است که هنگام ترکیب بندی تصاویر انتزاعی خود، همواره قوانین ترکیب بندی را به کار ببرید. شما می توانید برای ایجاد یک تصویر چشم نواز از خطوط هدایتگر، تضاد یا کنتراست، الگو، و تعادل استفاده نمایید.

فقط به یاد داشته باشید که یک تصویر انتزاعی عالی، یک سوژه عادی را به شیوه ای ثبت می کند که به طور معمول دیده نمی شود. بنابراین تا جایی که ممکن است نزدیک شوید، و از خط، شکل، رنگ، فرم، سایه، و بافت برای ایجاد عکس خود استفاده نمایید.

توجه : همیشه به نور توجه داشته باشید

توجه داشته باشید هنگامی که بحث عکاسی از تصاویر ماکرو مطرح باشد، شما باید به نور توجه زیادی داشته باشید. نور می تواند یک تصویر را بسازد یا آن را خراب کند   و این مسئله به خصوص در مورد عکاسی انتزاعی صادق است، که به شدت متکی بر استفاده از عناصری مانند فرم، رنگ، و سایه هاست – چیزهایی که همه مستقیما تحت تاثیر نور قرار می گیرند.

گاهی اوقات، شما ممکن است بخواهید اضافه کردن کمی نور بیشتر را در نظر بگیرید. اگر شما در داخل خانه عکس می گیرید، سعی کنید برای داشتن نور طبیعی سوژه خود را کنار پنجره، یا حتی بیرون از آن قرار دهید. شما همچنین می توانید سوژه خود را در طول ساعت طلایی، برای به دست آوردن کمی نور طلایی جذاب و دیدنی بیرون بیاورید. یا، از منابع نور جایگزین مانند یک لامپ، یک فلاش دوربین اکسترنال یا حتی یک چراغ قوه برای ایجاد نور خودتان استفاده کنید. همچنین می توانید از یک رفلکتور یا یک آینه کوچک برای انداختن نور بیشتر بر روی سوژه استفاده نمایید.

نورپردازی بیشتر همچنین می تواند بوکه پس زمینه جالب، یا حتی نورپردازی حاشیه ای (rim lighting) زیبایی ایجاد نماید البته بستگی به منبع نور، موقعیت آن، و ترکیب بندی مورد نظر شما دارد.

 

تجهیزات لازم برای عکس های ماکرو انتزاعی عبارتند از :

  • لنز: باید بگوییم که اگرچه شما نیاز چندانی به یک لنز ماکرو ندارید، اما داشتن آن نتیجه بسیار بهتری را ثمر خواهد داد – به خصوص برای تصاویر ماکروی انتزاعی که در آن شما می خواهید تا حد ممکن به سوژه نزدیک شوید. برای تصاویر ماکروی انتزاعی، شما به یک لنز ۱۰۰ میلیمتری نیاز خواهید داشت، اما ۱۸۰ میلیمتری یا ۲۰۰ میلیمتری حتی از آن هم بهتر می باشند.
  • سه پایه: سه پایه ابزار عالی دیگری برای عکاسی ماکرو است. از آنجا که شما فوق العاده به سوژه خود نزدیک خواهید بود، هر حرکتی باعث لرزش تصویر شما خواهد شد. یک سه پایه کمک خواهد کرد تا مطمئن شوید که تصویر شما تا حد امکان نزدیک می باشد.
  • پس زمینه: بعضی از عکاسان ماکرو پس زمینه های خود را دارند. به همراه آوردن چند کارت رنگی در چند رنگ مختلف می تواند برای وقت هایی که شما به یک پس زمینه ساده برای قرار دادن در پشت یک سوژه نیاز دارید، مفید باشد.
  • یک منبع نور: یک منبع نور اکسترنال می تواند به کار آید علی الخصوص برای عکاسی در داخل خانه، یا اگر در یک روز تاریک بیرون از خانه باشید.

تنظیمات دوربین برای عکس های ماکرو انتزاعی :

شایان ذکر است که تنظیمات ایده آل دوربین شما تا حد زیادی به افکت مورد نظر شما بستگی خواهد داشت. اگر شما امیدوار هستید که بیشتر تصویر را شارپ (واضح) و در فوکوس نگه دارید – مطمئن شوید که از یک دیافراگم f/8 یا بسته تر استفاده نمایید. اگر یک عمق میدان کم می خواهید که به شما اجازه خواهد داد تا سوژه را واضح و شارپ نگه دارید درحالیکه پس زمینه را خارج از فوکوس قرار دهید (مات شود)، یک دیافراگم باز تر (عدد f/stop کوچکتر) انتخاب نمایید.

ما توصیه می کنیم که در هنگام عکاسی تصاویر ماکروی انتزاعی، چشمان خود را برای فرصت های جدید باز نگه دارید. زوایا و پرسپکتیو های جدید و غیرمنتظره را امتحان کنید تا وقتی چیزی را ببینید که مانند یک تصویر انتزاعی عالی به نظر برسد. رسیدن به طرز فکر درست برای گرفتن تصاویر انتزاعی زمان می برد، پس در نتیجه اگر عکس های شما از ابتدا درخور و قابل توجه نیستند، ناامید نشوید. به تلاش ادامه دهید و آنگاه از تصاویر زیبا و هنری ای که می توانید خلق کنید، شگفت زده خواهید شد.

آیا برای کاوش در عکاسی انتزاعی آماده هستید؟ برای به اشتراک گذاشتن شاهکارهای انتزاعی خود با ما آن ها را به اشتراک بگذارید.

 امیدواریم این مقاله مورد استفاده علاقه مندان به عکاسی ماکروی انتزاعی قرار گیرد.اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

منبع

برگرفته از: contrastly

 
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X