حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

در هنگام ارتقای لنز کیت به چه نکاتی توجه کنیم؟

ممکن است شما عکاسی را با خرید یک لنز کیت شروع کرده باشید. بعد از گذشت مدتی احساس میکنید این لنز دیگر جوابگوی نیاز شما نیست. پیش از هر چیز باید بگوییم لنزهای کیت که همراه با دوربین های جدید می آیند برای شروع کار شما مطمئنا عالی هستند، با این وجود اما خیلی زود ممکن است اشتیاق و علاقه  لنزی با قابلیت بیشتر در شما ایجاد شود. توجه داشته باشید که شرکت سازنده دوربین شما به طور معمول یک جایگزین مناسب خواهد داشت، اگرچه وقتی که شما لنزهای صلاحیت دار سایر تولیدکنندگان شخص ثالث را در نظر می گیرید، آن جایگزین ها ممکن است لزوما بهترین و یا ارزان ترین  گزینه نباشند. پس در نتیجه در هنگام جایگزینی یک لنز استاندارد باید به دنبال چه چیزی باشید؟ در این مقاله ما ده نکته و توصیه برای شما عزیزان فراهم کرده ایم. حتی اگر به فکر جایگزینی لنز خود نباشید، توصیه ها و اصطلاحات مطرح شده در این مقاله آگاهی شما را از لنز ها افزایش خواهد داد.با ما همراه شوید.

 

 نکاتی که در این زمنه ممکن است بکار شما بیاید این است:

نکته ی اول : دیافراگم ثابت

 

 

توجه داشته باشید از آنجایی که لنزهای کیت برای استفاده عمومی طراحی می شوند، تولیدکنندگان به این نیاز ندارند که آن ها در یک حوزه خاص برتری داشته باشند.

به عنوان نمونه باید بگوییم ، بیشینه دیافراگم آنها در هر انتهای لنز، به طور کلی حدود f/3.5 در انتهای واید و f/5.6 در انتهای تله فوتو است، که برای استفاده عمومی خوب است اما هنگامی که می خواهید به یک عمق میدان کم خاص دست پیدا کنید و یا وقتی سعی دارید به یک سرعت شاتر سریع در نور ضعیف برسید ، چندان عالی نمی باشد.

توجه کنید که به همین دلیل، یک لنز با یک دیافراگم «ثابت» یا به عبارت دیگر، لنزی که بیشینه دیافراگم یکسانی را در هر دو انتهای فاصله کانونی ارائه می دهد  باید در لیست انتخاب های شما قرار گیرد.

فراموش نکنید که این نه تنها به شما اجازه خواهد داد تا آزادانه بدون نیاز به نگرانی در مورد این تغییر زوم کنید، بلکه چنین لنزهایی به طور معمول به هر حال یک دیافراگم نسبتا باز، معمولا در حدود f/2.8 ارائه می دهند.

در نظر داشته باشید که این امر به ویژه در انتهای تله فوتوی لنز مفید است، چراکه لنزهای زوم معمولا در اینجا دیافراگم های کوچک تری ارائه می دهند، و این همچنین باید به شما این امکان را بدهد تا هنگام ایزوله کردن سوژه ها به تاری پس زمینه بهتری دست پیدا کنید.

نکته مهم : در اینجا منظور از ایزوله کردن سوژه، تار کردن پس زمینه و در نتیجه در مرکز توجه قرار دادن سوژه اصلی می باشد.

شما می بایست برای فهمیدن این که آیا لنز مورد نظر یک دیافراگم ثابت ارائه می دهد، عنوان آن را بررسی کنید؛ در عنوان لنزهای زوم با بیشینه دیافراگم ثابت تنها یک دیافراگم، مانند ۷۰-۲۴ میلیمتر f/2.8 ، به جای دو دیافراگم، مانند ۵۵-۱۸ میلیمتر f/3.5-5.6 بعد از فواصل کانونی نوشته شده است.

نکته ی دوم : تثبیت کننده تصویر

 

 

این نکته را فراموش نکنید که اگرچه امروزه اکثر لنزهای کیت نوعی تثبیت کننده تصویر (image stabilization) را ارائه می دهند – حداقل آنهایی که برای دوربین های بدون تکنولوژی تثبیت تصویر توکار در بدنه خود طراحی شده اند – هنوز هم جا برای ارتقاء گزینه هایی که این ویژگی را ندارند وجود دارد.

شما می بایست د ر صورتی که دوربین شما تثبیت کننده تصویر ارائه نمی دهد، لنزی که این ویژگی را دارد بررسی کنید. وب سایت تولیدکنندگان نیز باید میزانی که می توان به چنین سیستمی اطمینان کرد را، با حداکثر اثر جبرانی مندرج با مقادیر نوردهی (EV) یا “پله ها – stops” به شما با جزئیات نشان دهد.

شایان ذکر است که این مقادیر می توانند از حدود سه تا پنج استاپ متغیر باشند، پس در نتیجه مدل های مختلف را مقایسه کنید تا ببینید که به چیزی می توانید دست پیدا کنید.

نکته ی سوم : مهر و موم شده در برابر شرایط آب و هوایی (weather sealed)

توجه داشته باشید که اگر دوربین شما با نوعی مقاومت در برابر آب و هوا طراحی شده است، ایده خوبی است که از یک لنز با درجه مشابهی از حفاظت استفاده نمایید. تولیدکنندگان در بازاریابی خود معمولا میزان مقاومت لنز را شرح می دهند، بنابراین مطمئن شوید که این مورد را بررسی کنید تا از استفاده از آن در شرایطی که باعث صدمه دیدنش می شود خودداری نمایید.

نکته : مهر و موم کردن در برابر شرایط آب و هوایی (Weather Sealing) به محافظت از قطعات داخلی دوربین در مقابل عوامل تاثیر گذار خارجی نظیر: رطوبت و گرد و غبار گفته می شود. درجه این مهر و موم کردن یا weather sealing بین تولیدکنندگان و مدل های هر یک از این تولیدکنندگان متفاوت می باشد. همانطور که در نکته ی بالا اشاره کردیم،شما اگر بخواهید مهر و موم شدن در برابر شرایط آب و هوایی را کامل کنید، علاوه بر دوربین باید به دنبال یک لنز مهر و موم شده (weather sealed) نیز باشید. بعضی از لنز ها البته نه همه ی آنها   برای تکمیل مهر و موم شدن به یک فیلتر جلویی نیاز دارند.

نکته ی چهارم : موتور AF

شاید دوست داشته باشید بدانید که بعضی از موتورهای فوکوس خودکار (AF) سریع و بی صدا فوکوس می کنند در حالی که برخی دیگر می توانند پر سر و صدا بوده و مانع از با دقت کار کردن شما شوند. لنزهایی با نوعی موتور اولتراسونیک به طور خاص طوری طراحی می شوند که سریع و آرام باشند، بنابراین به دنبال این لنزها باشید.

به طور معمول تولیدکنندگان از اسامی مختلف برای این لنزها استفاده می کنند، نظیر موتور اولتراسونیک (Ultrasonic Motor)، موتور فوکوس بیصدا (Silent Wave Motor) و موتور موج سوپرسونیک یا فراصوت (SuperSonic wave Motor)، اما یک نگاه سریع به جدول مشخصات می تواند وجود یا عدم وجود این تکنولوژی را مشخص کند.

توجه داشته باشید که اگر شما زیاد فیلم می گیرید و قصد دارید از فوکوس خودکار استفاده کنید، عاقلانه است که یک لنز طراحی شده برای این کار را در نظر بگیرید – در غیر اینصورت، ممکن است صداهای عملیاتی آن در حین ضبط فیلم، ثبت شوند.

به عنوان نمونه، بعضی دیگر از تولیدکنندگان از استپ موتور هایی در برخی از لنزهای خود استفاده می کنند، و این متضمن فوکوس خودکار بیصدا در حین فیلمبرداری می باشد.

نکته ی پنجم : فوکوس داخلی

شاید برای شما هم جالب باشد که بسیاری از جایگزین های لنز کیت، یک سیستم فوکوس داخلی (توکار) ارائه می دهند، و این می تواند بسته به لنز و سبک عکاسی شما مفید باشد.

همچنین برخلاف لنزهای معمول، که در آنها وقتی شما فوکوس می کنید، استوانه لنز به داخل و بیرون حرکت می کند، طول استوانه این لنز ها با فوکوس داخلی، در طی فوکوس ثابت می باشد.

گفتنیست با توجه به این که این امر از برخورد (اصابت) لنز به هر سوژه ای که در مقابل آن باشد جلوگیری می کند، معمولا به عنوان یک مزیت عکاسی ماکرو عنوان می شود، این می تواند در عکاسی از پشت حصار یا نرده نیز مفید محسوب شود.

توجه داشته باشید که این مسئله به حفظ مرکز ثقل تقریبا در یک محل یکسان نیز کمک می کند، که در لنز های سنگین تر با دیافراگم باز مفید می باشد.

نکته ی ششم : نسخه

 

جالب است بدانید لنزهای محبوب، مانند آنهایی که یک محدوده کانونی در حدود ۲۴-۷۰ میلیمتر ارائه می دهند، گاهی اوقات با پیشرفت تکنولوژی جایگزین می شوند، بنابراین اگر بیش از یک نسخه وجود داشته باشد، ارزشش را دارد که بررسی کنید تا ببینید کدام نسخه از یک لنز را باید خریداری نمایید.

توجه داشته باشید که نسخه ها در عنوان با نماد هایی چون “II” یا “III” مشخص می شوند، که نشان می دهد به ترتیب یک لنز نسل دوم یا سوم است. این لنزها معمولا پیشرفته تر از مدل هایی که آنها جایگزین می کنند خواهند بود، اما قیمت درخواستی آنها این را نشان خواهد داد.

نکته ی هفتم : اندازه و وزن

توجه داشته باشید که اگر شما یک لنز با محدوده کانونی طولانی تر از حد استاندارد انتخاب کنید، ممکن است متوجه شوید کمی طولانی تر از آن است که همیشه عادت داشتید در دست نگه دارید.

همچنین به طور مشابه، یک لنز با «بیشینه دیافراگم ثابت» ممکن است سنگین تر از حد انتظار باشد، و هر دوی آنها می توانند بر اینکه شما چطور آنها را حمل می کنید و اینکه چطور در کیف شما قرار می گیرند، تاثیر داشته باشند.

توصیه ما این است که همیشه سعی کنید لنزی را که در نظر دارید در دست بگیرید، همچنین روی بدنه دوربین مورد نظرتان، چرا که این کار بهترین ایده از اندازه و وزن این ترکیب را به شما خواهد داد.

نکته ی هشتم : ساختمان نوری

 

 

در نظر داشته باشید که یک لنز با پراکندگی المان های فوق العاده کم یا پوشش های خاص ممکن است قادر به کنترل کج‌نمایی یا ابیراهی رنگی (chromatic aberration) به میزان بیشتری از یک لنز استانداردتر باشد.

باید بگوییم به طور مشابه، یک لنز با تعدادی از المان های غیر کروی نه تنها ممکن است به اعوجاج (distortion) و ابیراهی کروی (spherical aberration) کمک کند، بلکه ممکن است یک طراحی سبک تر و جمع و جورتر را نیز میسر سازد.

و اما همیشه بررسی کنید تا ببینید تولیدکننده مورد نظر برای این موضوع چه مراحلی را پشت سر گذاشته و چه چاره ای اندیشیده است . دیدن نمونه عکس ها و تحقیق می تواند کمک کند ، به خصوص اگر قصد دارید از انتهای واید (wide-angle) لنز خود استفاده کنید که در آن ابیراهی رنگی (کج‌نمایی رنگی) و اعوجاج می تواند مشکل ساز باشد.

نکته ی نهم : ارجحیت فوکوس دستی

 

 

درباره ی این نکته باید اینگونه شرح دهیم که گاهی اوقات شما می خواهید قبل از میزان سازی دقیق فوکوس به صورت دستی، بتوانید از سیستم فوکوس خودکار یک لنز استفاده کنید، مانند وقتی که سوژه شما به آرامی حرکت می کند و شماری از لنزها در حال حاضر این نوع ارجحیت فوکوس دستی (manual-focus override) را ارائه می دهند. اگر شما اغلب اوقات این کار را انجام می دهید، بررسی کنید و ببینید آیا لنز مورد نظر از چنین قابلیتی برخوردار هست  یا نه .

توجه : بیشتر دوربین ها و لنز ها، یک دکمه برای تغییر بین فوکوس دستی و اتوماتیک دارند، اما چرخاندن حلقه فوکوس در حالت اتوماتیک می تواند سبب آسیب دیدن موتور یا چرخدنده ها شود. برخی از لنز ها قابلیت «ارجحیت فوکوس دستی» را دارند و از یک مکانیزم کلاچی استفاده می کنند که به عکاس این امکان را می دهد حلقه فوکوس را بدون آسیب دیدگی یاد شده بچرخاند. این قابلیت بیشتر در لنز های اولتراسونیک که قیمت بالایی دارند موجود می باشد. کمپانی پنتاکس قابلیت ارجحیت فوکوس دستی را «Quick shift» می نامد.

نکته ی دهم : تیغه های دیافراگم

در انتها باید بپرسیم اصولا شما به چه نوع بوکه ای علاقه دارید؟ علاقه به بوکه نوعی علاقه در عکاسی است که ممکن است برای شما هزینه بالایی داشته باشد. که آیا بوکه دایره ای دوست دارید؟ به عنوان یک قانون کلی، هرچه تیغه های دیافراگم در یک لنز بیشتر باشد، راحت تر می تواند این افکت را ارائه دهد، هرچند این را هم باید بررسی کنید تا ببینید آیا یک تولیدکننده هیچ گونه ادعایی در مورد این که این تیغه ها چقدر گرد هستند دارد، چون این نیز کمک می کند.

در پایان باید بگوییم بعضی از این نکات کاملا واضح به نظر می رسند، و ممکن می باشد شما با برخی از آنها مخالف باشید. ممکن است ایده هایی در اینجا باشند که شما با آنها راحت نباشید، یا چیزهای دیگری که دوست دارید به جای این موارد اضافه کنید برای به اشتراک گذاشتن افکار خود در قسمت دیدگاه ها، پایین صفحه زیر، راحت باشید، چون بقیه هم ممکن است با شما موافق باشند.
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X