حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد فنی دوربین دیجیتال Panasonic Lumix DMC-TZ25

بار دیگر تصمیم دارین به شما همراهان همیشگی سایت عکاسی یکی دیگر از دوربینهای شرکت پاناسونیک با نام Panasonic Lumix DMC-TZ25 معرفی کنیم.

از لحاظ ظاهری

دوربین عکاسی  TZ25 شباهت خیلی زیادی با TZ30 دارد. اما با این که لنز کوچکتری دارد، قطر این دوربین بیشتر از TZ30 می‌باشد. ابعاد این دوربین 105 x 58 x 33 میلی متر است که از نظر عرض و طول شبیه به TZ30 می‌باشد. جایگیری دکمه‌ها و کنترل های آن‌ها دقیقا یکسان است. TZ25 نیز همان دستگیره‌ی کوچک و نصفه نیمه را دارد و طراحی و ساخت آن نیز با همان فلز خوش تراش انجام گرفته است.

مشخصات فنی

این دوربین مجهز به لنز 24-384 میلی متر می‌باشد. این لنز توانایی زوم 16 برابر را دارد. و حالت واید فوق العاده خوبی را نیز ارائه می‌دهد. در فاصله‌ی کانونی 24 میلی متر این لنز می‌تواند میدان دیدی کاملا گسترده را در برگیرد تا در یک فریم بتوانید عکس یک چشم انداز گسترده‌ی طبیعی را ثبت کنید.

توانایی زوم 16 برابر هم هرچند که از زوم 20 برابر TZ30 کمتر است ولی فقط 4 برابر با آن تفاوت دارد. بنابراین جزو سوپرزوم ترین دوربین های کامپکت هم رده قرار می‌گیرد.

کمینه‌ی نسبت کانونی ارائه شده توسط این لنز در حالت واید و زوم، f/3.3-5.9 می‌باشد که دست کم در حالت واید برای عکاسی در شرایط ضعیف نوری خوب است. کمینه‌ی فاصله‌ی فوکوس نیز 3 سانتی متر است که عالیست. به دلیل توانایی زوم بالایی که این لنز دارد، و به منزله‌ی جلوگیری کردن از تاثیر اثر لرزش دست بر روی عکس های گرفته شده و تار شدن آن ها، TZ25 مجهز به لرزش گیر تصویر اپتیکال قدرتمند Power O.I.S می‌باشد. بدین ترتیب میتوان گفت حتی در سرعت های شاتر پایین هم عکس هایی شارپ بدست خواهید آورد.

این دوربین زیبا مجهز به سنسور 12.1 مگاپیکسلی CMOS می‌باشد که رزولوشن آن از سنسور تصویر TZ30 پایین تر است ولی همان ویژگی پر سرعت بودن را داراست. توانایی این را دارد که در عرض 0.1 ثانیه بر روی سوژه فوکوس کند و در ضمن قابلیت عکاسی پیاپی با سرعت 10 فریم بر ثانیه را هم به دوربین می‌دهد. این سنسور از همان سنسورهای کوچک 1/2.3 اینچی می‌باشد که تقریبا همیشه بر روی دوربین های کامپکت استفاده می‌شود. حساسیت سنسور یا ایزو هم می‌تواند تا 6400 بالا برود که برای عکاسی در شرایط ضعیف نوری عالیست.

همانطور که گفتیم، این سنسور تصویر سریع، توانایی عکاسی پیاپی با سرعت بالای 10 فریم بر ثانیه را فراهم آورده است. اما از همه جالب تر اینکه، TZ30 علاوه بر مود عکاسی تمام اتوماتیک intelligent Auto یا اتوماتیک هوشمند، مجهز به مودهای عکاسی P,A,S,M هم می‌باشد که برای عکاسی حرفه‌ای تر و خلاقانه تر به کار می‌رود. حتی یک مود عکاسی 3D یا سه بعدی هم وجود دارد. این دوربین توانایی عکاسی پانوراما را نیز دارد. این شوتینگ مودها را می‌توانید از طریق پیچ تنظیم بالای دوربین که به اندازه‌ی یک سکه است انتخاب کنید. وقتی دوربین را بر روی مود قرمز رنگ iA می‌گذارید، به یک ماشین کاملا خودکار تبدیل خواهدشد و برای عکاسی  تنها کافیست که آن را به سوی سوژه نشانه بروید و دکمه‌ی شاتر را بفشارید تا بهترین و با کیفیت ترین عکس بدست آید.

نمایشگر

این دوربین فوق العاده در قسمت پشتی دارای نمایشگر 3 اینچی بسیار با کیفیت 460,000 نقطه‌ای می‌باشد. البته برخلاف TZ30 این نمایشگر از نوع لمسی نیست ولی کیفیت خیلی خوبی را می‌تواند ارائه دهد. این دوربین فلاش داخلی نیز دارد که بیشینه‌ی برد آن 6.4 می‌باشد که خوب است.

اما TZ25 توانایی ضبط ویدیویی 1920X1080p Full HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه را نیز دارد. ضبط ویدیویی با صدای استریو صورت می‌گیرد و زوم اپتیکال کامل نیز در هنگام فیلم برداری مقدور می‌باشد. صدای استریو بوسیله‌ی دو میکروفون که در قسمت بالای دوربین قرار دارند ضبط می‌شود. با استفاده از پورت HDMI نیز می‌توانید دوربین را به تلوزیون دیجیتال متصل کنید و فیلم‌ها را به صورت بزرگ و با کیفیت عالی مشاهده کنید. فیلم برداری با سرعت بسیار زیاد 220 فریم بر ثانیه هم می‌تواند انجام گیرد. این فیلم برداری با رزولوشن 320X240 پیکسل صورت می‌گیرد و زمانی که فیلم گرفته شده را با سرعت معمولی 30 فریم بر ثانیه مشاهده می‌کنید شاهد یک فیلم اسلوموشن خواهید بود. عکس‌ها و فیلم‌ها بر روی کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC ذخیره می‌شوند و باتری لیتیوم-یونی آن نیز در هر بار شارژ کامل توانایی پشتیبانی برای گرفتن تا 260 عکس را دارد.

حرف آخر

به هر صورت همانطور که پیش تر گفته شد، Lumix DMC-TZ25 دوربین سوپرزوم کامپکت دیگری از پاناسونیک می‌باشد که تقریبا تنها تفاوت آن با TZ30 در لنز با توانایی زوم کمتر، رزولوشن پایین تر سنسور، فقدان GPS و قطر بدنه می‌باشد. وی ویژگی های بسیار خوبی چون با سنسور تصویر عالی، مودهای عکاسی حرفه‌ای P,A,S,M، توانایی فیلم برداری Full HD و توانایی عکاسی سه بعدی این دو شباهت زیادی به یکدیگر پیدا می‌کنند. در آینده و با به بازار آمدن این دوربین سعی می‌کنیم آپدیت هایی را بر روی این نقد و بررسی اعمال کنیم.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X