حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

دوربین Fujifilm X-S1 بریج با امکانات سوپر زوم

بطور خلاصه درباره این دوربین عکاسی فوجی فیلم باید بگوییم که Fujifilm X-S1 یکی دیگر از دوربین های سوپر زوم رده ی X فوجی است که مانند کامپکت X10 در قلب آن سنسور CMOS 12 مگاپیکسلی گنجانده شده است. فوجی فیلم برای لنز نیز برای این دوربین سنگ تمام گذاشته و این دوربین دارای لنز 24-624 میلیمتری است و از کمینه ی کانونی F/2.8-5.6 پیروی میکند و البته بزرگنمایی 26 برابر را ارائه می دهد و از دیگر مشخصات آن می توان به عکاسی با فرمت RAW (که اهیمت بالایی دارد)، چشمی الکترونیکی ، نمایشگر 3 اینچی چرخنده460000 پیکسل ، فیلمبرداری FULL HD و مود های عکاسی حرفه ای اشاره کرد. در ادامه بیشتر درباره این دوربین عکاسی خوب صحبت خواهیم کرد.

فوجی فیلم فاین پیکس X-S1 دوربین جدیدی است که در پیشرفته ترین سطح دوربین های Bridge یا DSLR Like آن قرار می‌گیرد. دوربین با ظاهری شبیه به دوربین های حرفه ای تر DSLR که از لنزی با توانایی زوم 26 برابر بهره می‌برد. X-S1 را می‌توان پیشرفته ترین و گران قیمت ترین دوربین از سری دوربین های Bridge فوجی فیلم دانست، سری که ارزان قیمت ترین مدل های آن، دوربین هایی چون Finepix S4200 هستند. اما به نوعی می‌توان X-S1 را متعلق به سری X این کمپانی هم دانست، همان سری که دوربین های بسیار پیشرفته ای چون X10، X100 و X-Pro1 در آن قرار دارند. این دوربین از سنسور 2.3 اینچی 12.1 مگاپیکسلی EXR CMOS، لنز بسیار با کیفیت 24-624 میلی متر فوجینون با f/2.8، توانایی عکاسی با سرعت 7 فریم بر ثانیه، نمایشگر 3 اینچی چرخنده، چشمی الکترونیکی با کیفیت بسیار بالا، توانایی ضبط ویدیویی 1080p Full HD، مودهای عکاسی کاملا حرفه ای، و توانایی عکاسی در فرمت RAW بهره می‌برد. در ادامه بررسی کوتاهی بر روی پیشرفته ترین دوربین Bridge فوجی فیلم خواهیم داشت.

 

مشخصات دوربین عکاسی فوجی فیلم X-S1

  • تاریخ معرفی به بازار: Nov 24, 2011
  • اندازه سنسور : (8.8 x 6.6 mm)
  • پیکسل های موثر : 12 مگاپیکسل
  • محدوده لنز : 24–624 mm
  • نوع سنسور : EXRCMOS
  • قیمت جهانی:
  • بازترین دیافراگم : F2.8–5.6

همانطور که گفته شد، فوجی  فیلم X-S1 از سری Bridge کمپانی فوجی فیلم می‌باشد. اصطلاح Bridge یا DSLR Like به دوربین هایی گفته می‌شود که ظاهری بسیار شبیه به دوربین های DSLR دارند و عملکردهایی شبیه به آن را ارایه می‌کنند، ولی لنز آن‌ها قابل تعویض نیست و به جای چشمی اپتیکال مجهز به چشمی الکترونیکی می‌باشند. این دوربین‌ها می‌توانند مورد استفاده‌ی عکاسان حرفه ای و یا علاقه مندان به عکاسی های کاملا جدی قرار گیرند. اما X-S1 که یکی از پیشرفته ترین دوربین های Bridge معرفی شده به بازار در بین تمام برندها تا به این تاریخ می‌باشد، در حقیقت دوربینی دو گانه است. هرچند که از نظر نوع کاربری به سری تعلق دارد که دوربین هایی مثل S4200 و S4500 و البته دوربین های کاملا پیشرفته ای چون HS30 و HS20هم در آن هستند، ولی از نظر نام، کیفیت و کلاس نخست بودن به سری رویایی X فوجی فیلم تعلق دارد. همان سری که دوربین های فوق با کیفیت X100، X10 و البته دوربین بدون آینه با لنز قابل تعویض X-Pro1 نیز در آن قرار دارند.

 

 در قلب این دوربین زوم اپتیکال 26 برابر و لنز 24-624 میلیمتر گنجانده شده است.XS1 دوربینی ایده ال برای کلوزآپ می باشد و با انتخاب مود سوپر ماکرو میتوانید تا 1 سانتی متری سوژه فکوس کنید.

به هر صورت ، ظاهرا که با دوربین Bridge‌ی کاملا رویایی مواجه هستیم که در ادامه سعی می‌کنیم بررسی بر روی آن داشته باشیم. X-S1 توسط کمپانی فوجی فیلم آمریکای شمالی و در ژانویه سال 2012 معرفی شد. البته این دوربین در ژاپن ساخته شده است. X-S1 ابعادی در حد و اندازه‌ی دوربین های DSLR سطح مبتدی دارد و مقداری از دوربین های سری HS خود فوجی فیلم بزرگتر است. این دوربین دستگیره ای کاملا بزرگ دارد که باعث می‌شود به راحتی بتوانید آن را در دست نگه دارید. نحوه‌ی صحیح در دست گرفتن این دوربین، درست همانند دوربین های DSLR می‌باشد، به طوری که یک دست دستگیره را نگه می‌دارد و دست دیگر در قسمت زیرین لنز قرار می‌گیرد.

 

 

اگر با دوربین های DSLR کار کرده باشید متوجه این موضوع خوهید شد. حتی همانند دوربین های DSLR، امکان انجام عمل زوم و فوکوس به کمک چرخاندن بشکه‌ی لنز و حلقه‌ی فوکوس هم وجود دارد. بدنه نیز همانند DSLR های سطح مبتدی از پلاستیک مرغوب ساخته شده و البته سطح بدنه در قسمت هایی مثل دستگیره روکش لاستیکی دارد و در دیگر مناطق نیز با الگوی Texture ساخته شده تا براق نباشد و علی رغم اینکه X-S1 دوربین سنگین وزنی است، ولی خیلی راحت تر بتوانید آن را در دست نگه دارید. با وزن 920 گرم، X-S1 نسبتا سنگین وزن می‌باشد، البته اگر لنز قدرتمند 24-624 میلی متر آن را حساب کنیم نسبت به یک DSLR وزن چندان زیادی هم ندارد.

پاناروما 360 درجه در این دوربین
عکاسی پاناروما علاقه مندان بسیاری دارد .  یک مود عکاسی Advanced هم بر روی پیچ تنظیم وجود دارد که با انتخاب آن می‌توانید آپشن های عکاسی بسیار جالب و مفیدی چون 360Sweep Panorama داشته باشید. به کمک این مود عکاسی می‌توانید عکس های پانورامای 360 درجه ای را به آسانی هرچه بیشتر تهیه کنید. و برای استفاده از کافیست تا ابتدا دکمه ی شاتر را فشار دهید ، دوربین را به صورت 360 درجه اطراف سوژه مورد نظرتان بچرخانید و سپس دوباره دکمه ی شاتر را فشار دهید.در این صورت دوربین به صورت خودکار عکس ها را به هم می چسباند و تصاویری عریض را پدید می اورد.

اما به لنز می‌رسیم، جایی که فوجی فیلم شاهکاری دیگر را از خود بر جای گذاشته، همانطور که پیشتر گفتیم، لنز 24-624 میلی متر فوجینون این دوربین توانایی زوم 24 برابر را دارد. این لنز از 17 قطعه‌ی اپتیکی در 12 گروه ساخته شده است و در نوع خود کیفیتی بسیار بالا را ارایه می‌دهد. حالت واید 24 میلی متر آن درست مثل این است که یک لنز 15 میلی متر را بر روی یک DSLR غیر فول فریم با کراپ فاکتور 1.6 برابر گذاشته باشید. بنابراین میدان دیدی در حد 73 درجه در محور X و 52 درجه در محور Y را ارایه می‌دهد که میدان دیدی بسیار باز و خوب برای ثبت مناظر گسترده است.

قابلیت زوم در Fujifilm X-S1 بخوبی جا داده شده است. زوم کامل 624 میلی متر نیز همانند این است که یک لنز 390 میلی متر را بر روی دوربین DSLR غیر فول فریم گذاشته باشید و میدان دید حاصل از آن چیزی در حدود 3X2 درجه است. به هر صورت احتمالا چنین لنزی در دنیای DSLR‌ها قیمتی نجومی خواهد داشت. به خصوص اینکه این لنز در حالت واید کمینه‌ی نسبت کانونی f/2.8 را ارایه می‌دهد که برای عکاسی در شرایط ضعیف نوری عالیست. f/5.6 در حالت زوم هم خیلی خوب است. در ضمن در مود ماکرو می‌تواند از فاصله ای به نزدیکی 1 سانتی متر بر روی سوژه فوکوس و عکس برداری کند که فوق العاده است.

 

عمل زوم هم با آن خیلی نرم و بدون مشکل صورت می‌گیرد و فوکوس خودکار هم بسیار سریع است. در کل لنز X-S1 یکی از بهترین لنزهایی است که بر روی دوربین های Bridge دیده ایم. این را هم بگوییم که X-S1 از فن آوری intelligent Digital Zoom بهره می‌برد که با استفاده از آن می‌توانید بزرگنمایی را بدون کاهش چندان کیفیت به 52 برابر افزایش دهید که فوق العاده است. البته چنین توانایی هایی در زوم، مستلزم سیستم لرزش گیر مکانیکی قدرتمند می‌باشد که اتفاقا این دوربین همانند هر دوربین دیجیتال پیشرفته‌ی امروزی به آن مجهز است.

اما فوجی فیلم X-S1 از سنسور تصویری بهره می‌برد که بر روی X10 هم استفاده شده بود. سنسور تصویر 12.1 مگاپیکسلی EXR CMOS با سایز 2/3 اینچ. این سنسور تصویر از سنسورهای تصویر سایز APS-C که معمولا بر روی دوربین های DSLR غیر فول فریم و همچنین دوربین های X100 و X-Pro1 استفاده شده بود کوچکتر است ولی از سنسورهای 1/2.3 اینچی که معمولا بر روی دوربین های کامپکت و Bridge استفاده می‌شود بزرگتر است. بنابراین انتظار کیفیت عکسی بالاتر از دوربین های Bridge دیگر مثل HS30 از آن داریم. مدارهای این سنسور تصویر در قسمت پشتی آن قرار گرفته اند تا عملکرد آن در شرایط نوری ضعیف بهتر و نسبت سیگنال به نویز بیشتری داشته باشد. این سنسورها با نام Backside illuminated هم شناخته می‌شوند. ابعاد دقیق این سنسور، 8.8X6.6 میلی متر است.

 

این سنسور تصویر به کمک پردازشگر تصویر جدید EXR فوجی فیلم، امکان عکاسی پیاپی با سرعت 7 فریم بر ثانیه، فوکوس خودکار بسیار سریع، عکاسی در فرمت خام و حرفه ای RAW و البته فیلم برداری 1080p Full HD را فراهم کرده است. فیلم برداری می‌تواند با صدای استریو انجام گیرد و سپس با استفاده از پورت و کابل HDMI می‌توانید فیلم های گرفته شده‌ی خود را بر روی سینمای خانگی یا HDTV با کیفیت بالا تماشا کنید. علاوه بر امکان فیلم برداری Full HD در سرعت 30 فریم بر ثانیه، این دوربین توانایی فیلم برداری بسیار سریع 320 فریم بر ثانیه در رزولوشن پایین تر را دارد که فوق العاده است. سپس وقتی که فیلم را با سرعت عادی 30 فریم بر ثانیه مشاهده می‌کنید، شاهد یک فیلم اسلوموشن خواهید بود. حساسیت سنسور یا ایزو این سنسور نیز از 100 تا 12,800 می‌باشد که گستره ای کاملا حرفه ای و در حد دوربین های DSLR است.
دکمه‌ها و کنترل های موجود بر روی X-S1، و در کل آرایش این دکمه ها، خیلی شبیه به دوربین های DSLR است. به خصوص اینکه در قسمت بالای دوربین شاهد یک پیچ تنظیم مودهای عکاسی هستیم که از روی آن علاوه بر امکان انتخاب مودهای اتوماتیک Auto و EXR Auto، امکان انتخاب مودهای عکاسی حرفه ای P,A,S,M هم وجود دارد. بنابراین این دوربین علاوه بر اینکه می‌تواند مورد توجه عکاسان مبتدی علاقه مند قرار گیرد، کاملا برای عکاسان حرفه ای هم مناسب است، به خصوص اینکه توانایی عکاسی با فرمت خام RAW را هم دارد. پیشتر گفتیم که حساسیت سنسور این دوربین از 100 تا 12,800 می‌باشد که کاملا حرفه ای است، اکنون هم می‌گوییم که سرعت شاتر نیز از 30 ثانیه تا 1/4000 ثانیه می‌باشد که باز هم درست همانند DSLR های سطحی مبتدیست. یک مود عکاسی Advanced هم بر روی پیچ تنظیم وجود دارد که با انتخاب آن می‌توانید آپشن های عکاسی بسیار جالب و مفیدی چون 360 Sweep Panorama داشته باشید. به کمک این مود عکاسی می‌توانید عکس های پانورامای 360 درجه ای را به آسانی هرچه بیشتر تهیه کنید.

 

اما به قسمت پشت دوربین که می‌رویم با نمایشگر بزرگ 3 اینچی مواجه می‌شویم که از نوع چرخنده است. البته نه از نوع چرخنده هایی که با لولایی در قسمت سمت چپ می‌توانند به هر سو گردش کنند، بلکه از آن نوعی که مثلا همانند دوربین Sony NEX7 فقط توانایی چرخش به سمت بالا و پایین را دارند. بدین ترتیب و با استفاده از این نمایشگر می‌توانید از زوایای ناجور بالاتر از سر یا پایین تر هم بدون اینکه زحمت زیادی به خود بدهید عکاسی کنید. در ضمن این نمایشگر رزولوشن 460,000 پیکسل را ارایه می‌دهد که جزو رزولوشن های بالا به حساب می‌آید تا بوسیله‌ی آن بتوانید جزئیان را خیلی عالی بر روی آن مشاهده کنید. روشنایی و عملکرد آن در زیر نور آفتاب هم بسیار خوب است.
اما بهتر از نمایشگر، چشمی الکترونیکی بزرگ و بسیار با کیفیت این دوربین است. این چشمی الکترونیکی در عین بزرگ بودن، توانایی ارایه رزولوشن بسیار بالای 1.44 میلیون پیکسل را نیز دارد که یکی از با کیفیت ترین چشمی های الکترونیکی موجود بر روی دوربین‌ها می‌باشد. با استفاده از این چشمی می‌توانید همان تصویری را شاهد باشید که بر روی نمایشگر به نمایش در می‌آید و 100 درصد میدان دید را هم پوشش می‌دهد. از این چشمی می‌توانید در شرایطی که مثلا نور شدید آفتاب اجازه‌ی استفاده از نمایشگر را نمی دهد، یا برای عکاسی حرفه ای تر استفاده کنید. در قسمت بالای دوربین، یک فلاش Pop-up دیده می‌شود که بیشینه‌ی برد آن تا 8 متری می‌باشد و می‌تواند در هنگام نیاز عملکردی بسیار خوب را ارایه دهد. علاوه بر آن، این دوربین مجهز به کفشک فلاش اکسترنال هم برای اتصال فلاش های خارجی می‌باشد.
در لبه‌ی سمت چپ دوربین، لاستیکی وجود دارد که در زیر آن پورت های USB/AV و mini HDMI به چشم می‌خورند. انرژی این دوربین از طریق باتری لیتیوم-یونی شارژی NP-90 تامین می‌شود که جایگاه آن در قسمت زیرین دستگیره است. طبق ادعای فوجی فیلم این باتری می‌تواند در یک بار شارژ کامل انرژی برای گرفتن تا 500 عکس با استفاده از چشمی الکترونیکی و 460 عکس با استفاده از نمایشگر را تامین کند. عکس‌ها و فیلم های گرفته شده نیز بر روی کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC ذخیره می‌گردند.

در کل همانطور که گفتیم، Fujifilm Finepix X-S1 به عنوان یک دوربین سری X این شرکت که همگی بهترین‌ها در سری خود هستند، تقریبا بهترین دوربین Bridge‌ی است که تا به حال به بازار آمده است. این دوربین با ظاهری کاملا حرفه ای، عملکردهایی کاملا حرفه ای را ارایه می‌دهد و امکاناتی کاملا پیشرفته، حرفه ای و به روز دارد. انتظار ما این است که کیفیت عکس هایی بسیار بالا را نیز ارایه دهد تا دیگر حرفی را برای گفتن باقی نگذارد. به هر صورت منتظر ورود این محصول به بازار هستیم تا با تست عکس های آن، آپدیتی بر این نقد و بررسی داشته باشیم.
به روز رسانی: در تست های کیفیت عکسی که انجام دادیم، X-S1 عملکردی بسیار خوب داشت. به خوبی از پس نویزها بر می‌آید. تا ایزو 400 در عکس‌ها هیچ نویزی وجود ندارد و فقط مقداری نویز در ایزو 800 پدیدار می‌گردد. در ایزوی 1600 و 3200 نیز نویز بیشتر و وضوح جزئیات کاهش می‌یابد. اگر قصد عکاسی در ایزوهای 6400 و 12,800 را داشته باشید، سایز عکس به متوسط و کوچک کاهش می‌یابد تا اثر نویز در آن‌ها نمود کمتری داشته باشد. به نظر می‌رسد که در عکس‌ها خطای رنگی خیلی خوب کنترل شده باشد. فقط مقدار خیلی کمی رنگ بنفش در مناطق پر کنتراست به چشم می‌خورد. عکس های 12 مگاپیکسلی که با تنظیمات پیشفرض گرفته می‌شوند کمی Soft هستند و به مقداری Sharpening در فوتوشاپ احتیاج دارند. البته می‌توانید میزان Sharpening را از طریق تنظیمات دوربین هم بالا ببرید.

 

عملکرد ماکرو عالیست، به طوری که در این مود می‌توانید از فاصله‌ی 1 سانتی متری بر روی سوژه فوکوس کنید و از آن عکس بگیرید. البته این کار فقط در هنگام واید بودن لنز می‌تواند انجام بگیرد. با وجود ارایه فاصله‌ی کانونی 24 میلی متر، خطای بشکه خیلی خوب کنترل شده است. هرچند که مقداری Vignetting یا تاریک شدن گوشه‌ی عکس مشاهده می‌شود. عملکرد فلاش نیز در محیط های داخلی خیلی خوب است و علی رغم قدرت زیادی که دارد، منجر به بروز Red Eye یا سرخی چشم نمی شود. سیستم لرزش گیر مکانیکی هم عملکردی عالی در شرایط نوری ضعیف یا عکاسی در بزرگنمایی های بالا ارایه می‌دهد. کمینه‌ی سرعت شاتر 30 ثانیه هم باعث می‌شود که این دوربین برای عکاسی در شب ایده آل باشد. مودهای EXR به شما اجازه‌ی انتخاب برای عکاسی در مود رزولوشن بالای 12 مگاپیکسل (HR mode)، یا 5 مگاپیکسل با نویز پایین تر (SN mode)، برای عکاسی در شرایط نوری ضعیف بدون فلاش را می‌دهد. مود Dynamic Range (DN) نیز بالانس خیلی خوبی را بین مناطق تاریک و روشن در عکس هایی که کنتراست نوری زیاد وجود دارد برقرار می‌کند. مود صحنه‌ی Pro Low-light وضوح تصویری بالاتری را در ایزوهای بالاتر فراهم می‌آورد و البته این کار به قیمت از دست رفتن جزئیات ریز می‌شود.

قابلیت های Fujifilm Finepix X-S1 :

  • دارای سنسور CMOS12 مگاپیکسلی 2/3 اینچی
  • دارای لنز 24-624 میلیمتر با بزرگنمایی 26 برابر
  • قابلیت زوم دیجیتال 52 برابر و لرزش گیر تصویر
  • توانایی عکاسی پیاپی 10 و  7 فریم در ثانیه
  • دارای نمایشگر چرخشی 3 اینچی 460000 پیکسل بامود Sunlight
  • دارای چشمی الکترونیکی با پوشش دهی 100 درصد
  • توانایی سوپر ماکرو 1 سانتی متری
  • قابلیت عکاسی با فرمت های RAW و Jpeg
  • دارای مود فیلمبرداری اسلوموشن
  • دارای پاناروما 360 درجه
  • دارای باطری یون لیتیوم شارژی
  • قابلیت گرفتن 500 عکس درهر بار شارژ کامل
  • قابلیت فیلمبرداری فول اچ دی
  • طراحی بسیار مستحکم فلزی ، حرفه ای و شبیه به دوربین های DSLR

 

 

درون جعبه Fujifilm Finepix X-S1

  • یک عدد کابل تلویزیون
  • یک عدد کابل یو اس بی
  • یک عدد شارژر باطری
  • یک عدد بند دوشی
  • دفترچه راهنما
  • سی دی نرم افزار همراه دوربین

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X