حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت (مثلث نوردهی) به زبان ساده

 

در ابتدا باید بگوییم اگر شما جزو عکاسان تازه‌کار باشید در اختیار داشتن راهنمایی ساده می‌تواند کمک نماید تاثیر تنظیمات مختلف دوربین DSLR خود را به‌راحتی درک نمایید. اگرچه این چارت نوردهی مفید که توسط «دنیل پترز» (Daniel Peters) در «فوتوبلاگ هامبورگ» (Fotoblog Hamburg) منتشر شده است هیچ توضیحی در مورد فیزیک نور در عکاسی نمی‌دهد، ولی درست اتفاقی را که هنگام ور‌رفتن با تنظیمات دوربین عکاسی دیجیتال خواهد افتاد به شما نشان خواهد داد.

-learning-blog BLOG exposure triangle - دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت (مثلث نوردهی) به زبان ساده

گفتنیست سه تنظیمی که در این جدول آمده بخش‌هایی از یک مجموعه می باشند که عکاسان  آن را مثلث نوردهی می‌ نامند. ISO معرف میزان حساسیت حسگر دوربین دیجیتال به نور است. هرچه حساسیت پایین‌تر باشد به میزان نوردهی بیشتری برای ثبت تصویر نیاز خواهد بود و تصویر حاصل نرم‌تر خواهد گردید. از طرفی دیگر هرچه حساسیت حسگر بالاتر باشد با میزان نوردهی کمتری قادر می باشید به عکاسی بپردازید، ولی تصویر حاصل خشن‌تر شده و دارای نویز بیشتری خواهد بود.

قابل ذکر است که دیافراگم ساختاری در لنز دوربین شما می باشد که بسیار شبیه مردمک چشم عمل می نماد. دیافراگم با بازتر و بسته‌تر شدن میزان نور عبوری از لنز را تعیین می‌ نماید و همچنین بر عمق میدان تاثیر می‌گذارد. عمق میدان تعداد سوژه‌های مختلفی (با فواصل متفاوت) را که می‌توانند به‌طور هم‌زمان در حالت فوکوس (واضح) باشند تعیین می‌نماید. آخرین مورد سرعت شاتر می باشد که میزان زمان نوردهی یا همان مدت‌زمان بازماندن شاتر هنگام عکس‌برداری را تعیین می‌ نماید. بازماندن طولانی‌تر شاتر اجازه‌ی عبور نور بیشتری را می‌دهد ولی همچنین می‌تواند در صورت متحرک بودن سوژه سبب محو شدن آن در عکس گردد.

-learning-blog 014 - دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت (مثلث نوردهی) به زبان ساده

‌اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

 

منبع: دیجیکالا

مجتبی صدیق
دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X