حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

زیبای سونی دوربین Sony Cyber-Shot DSC-HX30V

در این پست از سایت عکاسی قصد داریم تا جدیدترین محصولی که شرکت سونی تحت نام Sony Cyber-Shot DSC-HX30V معرفی و راهی بازار کرده است را نقد و بررسی کنیم.پیش از این و در نقد و بررسی‌های پیشین، سال 2012 را سال دوربین‌های کامپکت سوپرزوم نامیده بودیم. سالی که در آن به وفور شاهد دوربین هایی با توانایی زوم بالا ولی با بدنه هایی کم و بیش شبیه به دوربین‌های کامپکت معمولی بوده ایم. می‌توان گفت که کمپانی سونی هرچند که سابقه‌ی بسیار درخشانی در تولید دوربین‌های مختلف در سری Cybershot خود داشته، ولی در این زمینه کمی از دیگر برندها عقب مانده بود. از دوربین‌های خیلی شاخص در برندهای دیگر می‌توان به Canon SX260 HS، Fujifilm Finepix F770 EXR و Panasonic Lumix TZ30 اشاره کرد. البته سونی سال پیش مدل HX100v را معرفی کرده بود ولی آن دوربین را می‌شد دوربین حرفه‌ای تری دانست که هرچند همچنان آن را جزو کامپکت‌های سوپرزوم قرار دادیم (و همچنین HX200v)، ولی در حقیقت با دستگیره‌ی بزرگ و امکانات خاص دیگری که دارد، در کلاس دیگری قرار می‌گیرد و قیمت کاملا بالاتری نیز دارد.

حال شرکت سونی با دوربین عکاسی های HX10v، HX20v و HX30v وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده است. همانطور که ذکر کردیم این سه دوربین عکاسی از نظر طراحی ظاهری تقریبا مشابه به هم هستند. البته تفاوت هایی به خصوص در دستگیره و قسمت پشتی دوربین عکاسی سونی HX10v با دو دوربین عکاسی دیگر دیده می‌شود اما هر سه ابعادی کاملا کوچک و دستگیره‌ای نسبتا بزرگ و خوب دارند. دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V با ابعاد 107X62X35 میلی متر دقیقا به اندازه‌ی HX30v و با وزن 254 گرم هم وزن آن است. این هم درست ه دلیل بهره گیری از لنزی کوچکتر می‌باشد. به هر صورت مشابه دیگر دوربین‌ عکاسی های سونی سایبرشات،دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V  هم کاملا خوش ساخت و خوش دست می‌باشد و با توجه به دستگیره‌ی نسبتا خوبی که بر روی آن قرار گرفته، ارگونومی بسیار عالی را ارائه می‌دهد که تا حدودی از ارگونومی رقبا در دیگر برندها بهتر می‌باشد. بدنه فلزی می‌باشد و سطح دستگیره از جنسی لاستیکی پوشانده شده. در قسمت پشت دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V  هم جایی برای قرار گرفتن انگشت شست قرار دارد و چینش دکمه‌ها و کنترل‌ها نیز عالیست. پلاستیکی که در بدنه‌ی ادوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V  به کار رفته از نوع SoRPlas است که نوعی پلاستیک بسیار مقاوم و با دوام می‌باشد. این دوربین فقط به رنگ مشکی ساخته شده می باشد.
از سنسور تصویر که شروع کنیم، باید بگوییم که تقریبا بهترین و با کیفیت ترین سنسور تصویری که بر روی دوربین‌های عکاسی کامپکت استفاده شده بر روی دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V  دیده می‌شود. البته در بین سنسورهای 1/2.3 اینچی و نه بعضی سنسورهای بزرگتر که بر روی بعضی از دوربین‌ عکاسی ها به صورت استثناء استفاده شده اند. این سنسور از نوع BSI-CMOS می‌باشد و رزولوشن 18.1 مگاپیکسلی را ارائه می‌دهد. نخست اینکه رزولوشن آن فوق العاده زیاد است و به خوبی می‌تواند تفکیک جزئیاتی بسیار عالی را از خود به نمایش بگذارد. تا به حال چنین رزولوشن بالایی را بر روی هیچ دوربین  عکاسی کامپکتی ندیده بودیم. دوم این که از نوع BSI-CMOS می‌باشد. سنسورهای BSI یا Backlit illuminated CMOS، حساسیت خیلی بالاتری نسبت به نور دارند و در شرایط تاریک تر می‌توانند عکس‌های با کیفیت تر و با نویز کمتری را بگیرند. بنابراین از کیفیت عکس‌های تولید شده توسط این دوربین انتظار خیلی زیادی داریم. به همین سبب نیز گستره‌ی حساسیت یا ایزو آن تا 12,800 است که عالیست. همچنین کمینه‌ی سرعت شاتر آن نیز تا 30 ثانیه می‌باشد که دلیلی بر توانایی‌های این دوربین برای عکاسی در شب می باشد. دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V فلاش Pop-up هم دارد که بردی برابر 7.1 متر را ارائه می‌دهد و بسیار قدرتمند می باشد.

گفتنیست مودها یا همان حالت های عکاسی مختلفی بر روی دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30Vقرار گرفته اند. این مودهای عکاسی را معمولا بر روی دوربین‌های پیشین سونی سایبرشات هم دیده بودیم. نخستین و مهم ترین آن‌ها مود عکاسی کاملا اتوماتیک intelligent Auto می‌باشد. وقتی دوربین عکاسی را بر روی این مود قرار می‌دهید، دوربین به یک دستگاه کاملا اتوماتیک تبدیل می‌شود. سپس تنها کاری که برای عکاسی لازم است انجام دهید این است که آن را به سوی سوژه نشانه بروید و دکمه‌ی شاتر را بفشارید تا بهترین و با کیفیت ترین عکس گرفته شود. دوربین خود با تشخیص نوع صحنه، شرایط نوری و دیگر پارامترها، تنظیمات را بر روی بهترین حالت قرار قرار می‌دهد تا بهترین عکس‌ها گرفته شود. اما به جز این مود، دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V خوشبختانه از مودهای Program و Manual Exposure هم بهره می‌برد. در مود Program اختیاراتی نسبی در تنظیمات نوردهی خواهید داشت و این در حالی است که در مود Manual می‌توانید به طور کامل تنظیمات نوردهی را در دست بگیرید.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V از مود Sweep Panorama که زمان زیادی است آن را بر روی دوربین‌های سونی می‌بینیم هم بهره می‌برد. با استفاده از این مود عکاسی می‌توانید به آسانی هرچه تمام تر عکس‌های بسیار عریض پانوراما تهیه کنید. همچنین این دوربین مود عکاسی 3D یا سه بعدی هم دارد. با استفاده از این مود می‌توانید عکس‌های سه بعدی بگیرید و سپس آن‌ها را بر روی تلوزیون‌های سه بعدی مشاهده کنید. از دیگر مودهای موجود بر روی این دوربین عکاسی فوق العاده  می‌توان به Superior Auto، Easy Shooting، Scene selection، Picture Effect و Background defocus اشاره نمود.
در ادامه بد نیست به سراغ ویژگی خاص دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V یعنی لنز آن برویم. به دلیل وجود لنز 25-500 میلی متر با توانایی زوم 20 برابر، دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V به یک دوربین عکاسی کامپکت سوپرزوم تبدیل شده می باشد. این لنز در حالت واید 25 میلی متر به راحتی قابلیت پوشش میدان دیدی بسیار گسترده را دارد تا بتوانید در یک کادر عکس یک چشم انداز گسترده‌ی طبیعی را بگیرید. ولی اگر همچنان به نظرتان میدان دید کمی می‌آید، می‌توانید از مود عکاسی Sweep Panorama استفاده کنید تا حتی بتوانید میدان دید 180 و یا 360 درجه را ثبت کنید. به هر صورت فاصله‌ی کانونی معادل 25 میلی متر باعث شده است که این دوربین عکاسی زیبا  یکی از وایدترین لنزها را در بین دوربین‌ عکاسی های غیر DSLR داشته باشد. بزرگنمایی 20 برابر نیز به طور کامل برای ثبت سوژه‌های دوردست مناسب می‌باشد. دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V مجهز به فن آوری لرزش گیر اپتیکال Steady Shot می‌باشد تا بدین ترتیب لرزش دست شما اثر کمتری در عکسی که می‌گیرید داشته باشد و حتی در صورت استفاده از زوم بالا یا سرعت شاتر پایین هم بتوانید عکس هایی شارپ داشته باشید. یک Steady Shot Active mode هم وجود دارد که درست همین عمل لرزش گیری را در حین فیلم برداری انجام می‌دهد. کمینه‌ی نسبت کانونی این لنز f/3.2-5.9 است که برای عکاسی در شرایط ضعیف نوری نسبتا خوب می باشد. کمینه‌ی فاصله‌ی فوکوس این لنز در مود ماکرو 1 سانتی متر است که بسیار فوق العاده می باشد.

برای علاقه مندان جالب است که بدانند دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V مجهز به نمایشگر 3 اینچی با رزولوشن 921,000 پیکسل است. هم نمایشگر ابعاد بزرگ و خوبی دارد و هم اینکه رزولوشن آن فوق العاده است. نمایشگر بسیار با کیفیت می‌باشد و کادر بندی و تماشای عکس‌ها از طریق آن بسیار لذت بخش است. دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V  قابلیت عکاسی پیاپی با سرعت 10 فریم بر ثانیه را نیز داراست که باز هم بسیار  فوق العاده می باشد. بدین صورت زمانیکه بر روی مود عکاسی پیاپی می‌روید، کافیست که انگشت خود را بر روی دکمه‌ی شاتر فشار دهید و نگه دارید تا دوربین به صورت خودکار و با سرعت 10 فریم بر ثانیه عکس بگیرد. اما HX30v توانایی ضبط ویدیویی 1920X1080p Full HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه و صدای استریو را نیز دارد. فیلم‌ها کیفیت فوق العاده بالایی دارند و در فرمت MPEG4 و AVCHD ذخیره می‌شوند. با استفاده از فن آوری Dual Record نیز می‌توانید در زمان فیلم برداری به عکاسی نیز بپردازید. عکس‌ها در این هنگام با رزولوشن 13 مگاپیکسل گرفته می‌شوند. پورت HDMI نیز برای انتقال و پخش مستقیم عکس‌ها و فیلم‌های گرفته شده بر روی تلوزیون دیجیتال و HDTV هم وجود دارد. عکس‌ها و فیلم‌ها می‌توانند بر روی کارت‌های حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC/Memory Stick Duo,Pro Duo,Pro HG Duo ذخیره گردند.
لازم به ذکر است که اگر شارژ دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V کامل باشد قادر هستید تا مرز 350 تا هم عکس بگیرید. دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V  GPS داخلی هم دارد که بدین صورت زمانیکه آن را روشن می‌کنید موقعیت دقیق مکانی عکس گرفته شده به همراه دیگر اطلاعات عکس ثبت می‌شود. با استفاده از Wi-Fi داخلی نیز می‌توانید عکس‌ها و فیلم هایی که گرفته اید را به صورت بیسیم به لپ تاپ یا وسیله‌ی مشابه دیگر منتقل کنید.

در انتهای این نوشته به عرض میرسانیم در کل همانطور که در بالا گفتیم دوربین‌ عکاسی دیجیتال سونی سایبرشات مدل DSC-HX30V یکی از پیشرفته ترین، پر امکانات ترین و خوش ساخت ترین دوربین‌های عکاسی کامپکت سوپرزومی می باشد که تا به حال دیده ایم. در آینده نزدیک سعی می‌کنیم اطلاعات بیشتری را از این دوربین عکاسی به شما عزیزلن ارائه کنیم.

منبع دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X