حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

عکاسی از مناظر شهری در شب

ممکن است که عکاسی در شب کمی دشوار به نظر برسد اما با رعایت برخی نکات می‌توانید عکس‌های بی نظیری از عناصر و اجزای شهری بگیرید. حقیقت این است که شهر‌های پرجمعیت و صنعتی در شب معمولاً دلچسب‌تر از روز هستند، دلیل آن هم بسیار روشن است.  آلودگی‌های بصری و بی‌نظمی‌های شهر کمتر به چشم می‌آیند و نور‌‌های مصنوعی مثل لامپ‌های مغازه‌ها و ساختمان‌ها و همین‌طور چراغ‌های ماشین‌ها، جنبه‌ای فانتزی و جالب به شهر می‌بخشند. با این وجود این جذابیت‌های بصری آن طور که با چشم انسان قابل مشاهده است، در دید تک لنزی دوربین به ثبت نمی‌رسد و محدودیت‌های بسیاری برای ایجاد تصاویری دلچسب و خیره‌کننده از مناظر شهری در شب می باشد. با اینحال می‌توان با رعایت چند تکنیک ساده و به کارگیری خلافیت، بر تمام محدودیت‌های دوربین غلبه کرد و عکس‌های فوق‌العاده‌ای گرفت.

رعایت ترکیب‌بندی و نوردهی   

می‌توان گفت معنای عکس شما را ترکیب‌بندی آن بخوبی نشان میدهد. در ترکیب بندی میبایست برنامه ریزی کنید که چه المان‌هایی و در کادر و در کجای آن قرار گیرند؟ کیفیت فوکوس و عمق‌میدان به چه گونه باشد و مسائلی از این قبیل. تنظیم و رسیدن به تمام این مشخصه‌ها در عکاسی زیر نور روز بسیار راحت است. با این وجود در شب با استناد به اینکه نور کمی از لنز دوربین عبور می‌کند کادربندی و فوکوس دقیق بر روی توجه سخت می‌شود. می‌توان از نور‌های مصنوعی مانند چراغ‌های خیابان، یا نور‌های چشمک‌زن سود برد. و یا اینکه با نور موبایل خود صحنه را روشن کرد تا بتوان دقیق‌تر بر روی توجه فوکوس کرد؛ از اینرو در عکاسی شب باید بیشتر نگران نوردهی و ترکیب‌بندی تصویر بود چرا که فلو شدن تصویر و یا کادر‌بندی‌های غلط، پدیده‌هایی است که در عکاسی هنگام شب باید انتظار آن را داشته باشیم.

هر چه دوربین‌ بی حرکت تر، عکس شارپ‌تر

در عکاسی از شب دوربین های عکاسی بدلیل کمبود نور نیاز به زمان بیشتری برای ثبت تصاویر خوب دارند. با اینکه که در عکاسی شب مانند هر گونه ی دیگری از عکاسی، موارد استثنا و خاصی هم وجود دارند که همراه با خلاقیت می‌تواند شگفتی ایجاد کند، با این وجود اغلب برای گرفتن یک تصویر خوب از مناظر شهری در شب می بایست از سه‌پایه و صد البته سه پایه خوب استفاده کرد. بهره برداری از سه‌پایه هنگام عکاسی در محیط‌های کم‌نور، آزادی رفتار بیشتری را در دست عکاس قرار می‌دهد. مخصوصا وقتی که در جستجوی کشیدگی و محو شدن نور چراغ ماشین‌ها هستید و یا ثبت عکس‌هایی با ایزوی پایین و وضوح بالا هستید، بهره برداری از سه‌پایه جزو ملزومات بشمار می‌رود.

دوربین خود را بشناسید

شناخت ابزار از مهمترین وظایف یه عکاس است. هر هنرمندی قبل از این‌که دیدگاه شخصی خود را در شکل اثر بیان کند، باید ابزاری که در دست دارد و توانایی‌هایی که در دست او قرار می‌‌دهد را به خوبی بشناسد. همان‌طور که یک نقاش باید اختلاف میان رنگ‌روغن و آب رنگ را به دقت تمام بداند، یک عکاس نیز باید به همین اندازه به دوربین‌ خود و توانایی‌های آن مسلط باشد. دوربین خوب و کارآمد برای عکاسی در شب، دوربینی است که از گستره پویایی بالا برخوردار باشد و در حساسیت ایزوی بالا، نسبت نویز به سیگنال آن بسیار پایین باشد. با علم بر اینکه دوربین‌تان تصاویری با دامنه تونالیته بالا را با چه کیفیت و چه سطحی از جزئیات ثبت می‌کند، بسیار راحت‌تر می‌توان به تصویر موردنظر خود دست‌یافت. برای نمونه دوربین سونی A7S II برای عکاسی شب، بسیار خوب است چرا که سنسور آن مشخصاً برای عکس‌برداری در محیط‌های کم‌نور با نویز پایین دیزاین شده است. به علاوه از طرف دیگر اینکه با ثبت عکس ها با فرمت RAW می‌توان تا حدودی ناحیه‌های اور و آندر شده در عکس را بازیابی کرد.

تکنیک هایی که در بالا از پیکسل مطرح شد صرفاً پیشنهاد‌هایی برای رسیدن به‌به یک تصویر دلچسب و زیباست و خوب از مناظر شهری ذر شب است. برای تحقیق و مطالعه بیشتر و مطالعه مباخت فنی، می‌توانید نوشته زیر را مطالعه کنید.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X