حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

عکاسی با موبایل توسط عکاس حرفه‌ای ریچارد کوچی هرناندز (Richard Koci Hernandez)

 

احتمالا میدانید که ریچارد کوچی هرناندز، روزنامه‌نگار چند‌رسانه‌ای و یک عکاس خیابانی آیفونی مشهور است که تصاویر او در شبکه های اجتماعی بازتاب فراوانی داشته است. این مقاله پیرامون استفاده بهینه او از دوربین موبایل آیفونی ست. این عکاس مشهور حتی در جشنواره ایران نیز حضور داشته است

در ابتدا باید بگوییم به طور معمول  عکاسان حرفه ای زمانی که در مورد تجهیزاتشان سؤال شود واکنش‌های تندی نشان می‌دهند. این دوربین نیست که عکس را می‌گیرد؛ عکس را عکاس می‌سازد. عکاس مشهور و بزرگ، «ریچارد کوچی هرناندز» (Richard Koci Hernandez) هم با این نظر موافق می باشد ولی به نظر می‌رسد علاقه‌ی بیشتری برای صحبت کردن در مورد دوربین خود داشته باشد. به احتمال زیاد به این سبب که برخی از جذاب‌ترین و رضایت‌بخش‌ترین آثار عمر کاری خود را با دوربین آیفون ثبت کرده است. هرناندز در حال حاضر بیش از هر چیز به عکاسی موبایل می‌پردازد و دوربینی که زمانی به او کمک کرده بود تا نامزد دریافت جایزه‌ی پولتزر گردد بی‌کار در کیف خود آرمیده است.

این عکس بالا از ریچارد کوچی هرناندزمی باشد.

عکاسی موبایل: تغییری مشتاقانه

گفتنیست کوچی هرناندز که زمانی عکاس خبری روزنامه‌ی «سن خوزه مرکوری نیوز» (San Jose Mercury News) بوده است و در حال حاضر در دانشگاه برکلی به تدریس «ژورنالیسم چندرسانه‌ای» (Multimedia Journalism) مشغول می باشد می‌گوید: «من به‌سرعت عاشق آن [دوربین آیفون] شدم، هرگونه دوربین حرفه‌ای را برای خود ممنوع کردم، تجهیزات قبلی را در جعبه گذاشتم و هیچ‌گاه به‌سوی استفاده از آن‌ها بازنگشتم. دوربین آیفون به معنی واقعی کلمه زندگی مرا دگرگون نمود.»

عکس بالا از ریچارد کوچی هرناندز است.

قابل ذکر است که این جملات کوچی هرناندز به لرزه‌ی هولناکی اشاره می کند که دوربین گوشی‌های موبایل و به‌ویژه آیفون در دنیای عکاسی ایجاد کرده است. میزان فروش دوربین‌های مرسوم از زمانی که اپل نسل به نسل دوربین آیفون را بهتر کرده در حال سقوط آزاد بوده می باشد. ترکیب دوربین‌های موبایل با اپلیکیشن‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و فیسبوک باعث شده که مردم به شکلی بی‌سابقه به مستند کردن و انتشار حوادث زندگی خود بپردازند. «فلیلکر» (Flickr) که یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پلتفرم‌های انتشار عکس است گزارش داده که در سال گذشته آیفون در میان ۱۰ میلیون کاربرش به پرکاربردترین دوربین عکاسی شده  می باشد .

عکس فوق از ریچارد کوچی هرناندز می باشد.

عکاسی موبایل: پلتفرمی اجتماعی

شایان ذکر است  درحالی‌ که درصد قابل‌توجهی از ۲۵۰ میلیون عکسی که روزانه در کل جهان تولید می‌گردد عکس‌های سلفی می باشند دوربین آیفون برای تولید آثاری استفاده شده است که در نمایشگاه‌های مهم عکاسی به نمایش درآمده‌اند؛ یا ویدیوها و عکس‌هایی که در کمپین‌های تبلیغاتی بزرگ به کار رفته‌اند؛ و حتی تصاویر متحرکی که در فستیوال‌های فیلم مورد تحسین قرار گرفته و برنده‌ی جایزه شده‌اند.

«جیسون فارمن» (Jason Farman)،که دانشیار مطالعات آمریکا در دانشگاه مریلند کالج پارک می باشد می‌گوید: «هر زمانی که از عکاسی موبایل صحبت می‌کنیم جنبه‌های اجتماعی یکی از اجزای کلیدی محسوب خواهد شد. شیوه‌ای که دوربین آیفون با دنیایی وسیع‌تر ارتباط برقرار می‌کند آن‌ها را به چیزی فراتر از صرفا عکاس تبدیل می‌نماید. عکاسی موبایل بیان هویت و شیوه‌ای است که مردم دنیای اجتماعی خود را می‌سازند.»

عکس زیر از ریچارد کوچی هرناندز می باشد.

 

عکاسی موبایل: عکاسی، ویرایش و انتشار با یک گجت

توجه داشته باشید که  ریچارد کوچی هرناندز که در حال حاضر ۴۶ سال سن دارد زمان‌هایی را به یاد می‌آورد که مامور عکاسی برای اخبار فوری می‌شده و دبیران روزنامه برای آماده کردن هر چه سریع‌تر تصاویر به او فشار می‌آورده‌اند. این که عکاسان قادر بودند با دوربین دیجیتال عکاسی کنند و تصاویر را از طریق یک لپتاپ انتقال دهند در نوع خود پیشرفت بزرگی در عکاسی محسوب می‌شد. ولی آیفون از آن هم سریع‌تر بود و هرناندز زمانی به خود آمد که در حال عکاسی و ارسال تصاویر با آیفون برای سردبیرانی بود که قصد داشتند مطالب را به‌سرعت روی وب‌سایت روزنامه قرار دهند.

باید ذکر کنیم که کیفیت دوربین نسل‌های اول آیفون قابل مقایسه با عکس‌های نگاتیو یا دوربین‌های DSLR نبوده است. ولی کوچی هرناندز ظرفیت بالقوه‌ی آن را درک کرد. هرناندز می‌گوید: «ازآنجاکه گوشی‌های موبایل با اینترنت درگیر هستند آیفون تنها یک ابزار خلاقانه نیست. شما حالا پلتفرمی برای انتشار در اختیار دارید. آیفون همانند تاریکخانه‌ای در دست من بود که به شیوه‌ای برای انتشار هم تبدیل شد. عکاسی هرگز پیش‌ازاین چنین وضعیتی را تجربه نکرده بود. حال می‌توانستم تمام این کارها را با دستگاهی که در کف دستم جا می‌شد انجام دهم. اپلیکیشن‌ها برای من کارهایی را انجام می‌دادند که انجام آن‌ها در تاریکخانه به ساعت‌ها کار و سال‌ها تمرین نیاز داشت.»

عکس بالا از ریچارد کوچی هرناندز است.

کوچی هرناندز نمونه‌ای عالی از چیزی می باشد که فارمن در مورد اتصال به جهانی وسیع‌تر از طریق آیفون می‌گوید. ریچارد کوچی هرناندز در حال حاضر روی اینستاگرام چیزی بیش از ۲۵۳ هزار فالوور از تمام نقاط دنیا دارد و این رقم بارها فراتر از تعداد خوانندگان روزنامه‌ای است که قبلا در آن کار می‌کرده است.

عکاسی خیابانی

فراموش نکنید که آثار عکاسی خیابانی کوچی هرناندز را که بیشتر مواقع سیاه‌ و سفید می باشندمی‌توان ترکیبی جادویی از عناصر انسانی با نورهای تند، سایه‌های تیز و ترکیب‌بندی‌های چشم‌گیر دانست که به شکلی طبیعی در محل زندگی او یعنی سانفرانسیسکو رخ می‌دهند. او بر این باور است  که به‌ ویژه هر گاه فردی با یک کلاه لبه‌دار در کادر باشد به‌سوی استفاده از پیکره‌های سیلوئت شده کشیده می‌شود، ولی هیچ‌چیز در آثار او گرته‌برداری شده به نظر نمی‌رسد. دید او رویاگونه، گاه خیال‌انگیز و به‌شکلی منحصربه‌فرد متعلق به خود او می باشد.

جالب است بدانید عکس‌های خیابانی هرناندز مورد توجه «پیر لو گویچ» قرار گرفت که مدیر انتشاراتی به نام Out of the Phone در فرانسه است و به‌طور اختصاصی به انتشار آثار عکاسی موبایل می‌پردازد. کتاب کوچی هرناندز که در سال ۲۰۱۴ با نام Downtown منتشر شد شامل ۸۴ عکس از اوست و یکی از اولین کتاب‌های منتشرشده از سوی Out of the Phone محسوب می‌گردد.

عکس بالا نیز از ریچارد کوچی هرناندز می باشد.

در ادامه باید بگوییم  در همان سال هرناندز تمام عکس‌های خود را به سبب تمایلی که به شروعی تازه داشت از اینستاگرام پاک کرد. پس از وقفه‌ای کوتاه آثار او از صحنه‌های شهری پر از سایه دوباره بازگشتند. او انرژی خود را از بازخوردی می‌گیرد که معمولا بلافاصله از سوی کاربران دریافت می‌نماید.

در پایان باید بگوییم هرناندز می‌گوید این نوع از ارتباط با خوانندگان روزنامه تقریبا وجود نداشت «چراکه بسیار دشوار بود که کسی برای نوشتن یک نامه‌ی واقعی زمان بگذارد و یافتن آثار من هم همیشه سخت بود. من در طی ۲۰ سال تنها ۱۲ نامه و شاید نزدیک به دو دوجین ایمیل دریافت نمودم. بنابراین برای من بازخورد آنی حاصل از رسانه‌های اجتماعی در واکنش به آثارم واقعا قابل‌ مقایسه با شرایط قبل نمی باشد.»

اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X