حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

عکاسی موبایل، روان چون شعری جاودانه

 

تصاویر ساده موبایل همچون شعر به در اعماق وجود بیننده تاثیر میگذارد. از امکانات تصنعی خبری نیست و هرچه هست سادگی است. مقاله پیش رو از این منظر مورد بررسی قرار گرفته.

در ابتدا باید بگوییم ایده‌ی اصلی این مقاله را به یکی از دوستان خوبم مدیون می باشم که در طراحی گرافیک از نوادر روزگار است. حدود دو سال قبل ، او که به‌ تازگی از فعالیتم در زمینه‌ی عکاسی موبایل آگاه شده بود با من تماس گرفت و دعوت نمود تا برای مجله‌ی ادبی تازه تاسیسی که طراحی گرافیک آن را بر عهده داشت به عکاسی بپردازم  .ایده‌ی او نشان از نوعی نگاه شاعرانه به عکاسی موبایل داشت. از نگاه او عکاسی موبایل به سبب سادگی ابزارش به ادبیات شباهت دارد و از این رو بهترین مدیوم برای خلق تصاویری است که باید در کنار متون ادبی دیده شوند. البته به دلایلی که خارج از بحث این نوشته می باشد همکاری ما در این زمینه زیاد دوام نیاورد ولی تجربه‌ی این نگاه شاعرانه به عکاسی موبایل سبب شد بیش از پیش نسبت به فعالیت خود در این زمینه مصمم گردم.

گفتنیست ممکن است ارزشمندترین و شاعرانه‌ترین متن ادبی با ساده‌ترین ابزار مانند یک قلم نوشته شده باشد. پس هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوان با یک ابزار ساده‌ی عکاسی نظیر دوربین گوشی موبایل تصاویری شاعرانه خلق نمود. رسانه‌ی ادبیات نوشتار می باشد و نه قلم، رسانه‌ی عکاسی هم تصویر است و نه دوربین. شاید به نظر عجیب بیاید ولی حتی بدون دوربین هم می‌توان به عکاسی پرداخت.

قابل ذکر است که به تجربه‌ی من اتفاقا ابزار عکاسی ساده به ثبت عکس‌های شاعرانه بیشتر کمک می‌نماید. من طرفدار سادگی و سبکی هستم؛ هم از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی. شکی نیست که دوربینی بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌تواند کیفیت تصویر را بالا ببرد، ولی چه فایده اگر در زمان لازم آن را همراه نداشته باشم. شاید با تنظیمات دستی پیچیده بتوانم عکس کم‌نقص‌تری بگیرم، ولی چه فایده اگر سروکله زدن با دوربین احساسات مرا پس براند یا آن لحظه‌ی ناب را فراری دهد. هر چه باشد شاعرانگی عکس پیش و بیش از هر چیز با نگاه، فکر و احساسات عکاس ارتباط دارد.

در پایان باید بگوییم  در مجموع هر ابزاری که بتواند سریع و روان احساسات را در قالب یک رسانه ثبت نماید برای خلق شعر مناسب‌ تر می باشد. شاعر به احتمال زیاد یک مداد و کاغذ ساده را به ماشین تحریر سنگین یا ابزار پیچیده‌ای که نیاز به تنظیمات فنی فراوان دارد ترجیح می‌دهد. برای ثبت عکس شاعرانه هم نیازی به یک دوربین سنگین و پیچیده نمی باشد. ابزاری که میان چشم، قلب و دست ارتباطی بی‌واسطه برقرار تماید بهترین وسیله برای آفریدن شعری بصری خواهد بود. به همین سبب برای من عکاسی موبایل، شاعرانه می باشد.‌

اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

 

منبع: دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X