حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

لایتروم برای اندروید؛ عکاسی RAW با گوشی‌های اندرویدی

 

در ابتدا باید بگوییم نرم‌افزار «ادوبی لایت روم» (Adobe Lightroom) به احتمال زیاد برای عکاسان حرفه‌ای محبوب‌ترین نرم‌افزار پردازش عکس می باشد؛ ولی هم‌ اکنون تصمیم گرفته تا نقش دوربین را هم برای شما ایفا نماید؛ البته به شرطی که یک گوشی اندرویدی در اختیار داشته باشید. اپلیکیشن Adobe Lightroom 2.0 به یک دوربین عکاسی با رابط کاربری کامل و مجموعه‌ی تنظیمات استاندارد مثل فلش، تراز سفیدی، جبران نوردهی و شاتر مجهز شده می باشد. ولی خبر بزرگ چیست؟ و آن امکان عکاسی با فرمت RAW است.

گفتنیست با نرم افزار لایت روم قادر خواهید بود به‌ جای گرفتن عکس RAW با یک اپلیکیشن و وارد کردن آن در اپلیکیشنی دیگر برای بازی با تنظیمات، به‌سادگی عکس را توسط خود لایت روم گرفته و بلافاصله شروع به تغییر تنظیمات برای رسیدن به تصویری مطابق طبع خود نمایید.

قابل ذکر است که قبل از این هم تعدادی از اپلیکیشن‌های عکاسی اندرویدی شامل اپلیکیشن پیش‌فرض برخی از تولیدکنندگان گوشی هوشمند از این فرمت پشتیبانی می‌کرده‌اند؛ اما امری که لایت روم را به اپلیکیشنی خاص تبدیل می‌نماید این است که این اپلیکیشن ازلحاظ نظری می‌تواند همه‌ی مراحل از گرفتن عکس تا ویرایش و تولید خروجی نهایی را انجام دهد. ادوبی مدعی می باشد که با این اپلیکیشن اولین راهکار جامع (end-to-end) را برای عکاسی توسط گوشی‌های اندرویدی ارایه کرده است.

شایان ذکر است این اپلیکیشن جذاب پتانسیل حل کردن بزرگ‌ترین مشکل عکاسی با فرمت RAW توسط گوشی‌های موبایل را دارد یعنی همان راحتی. اکنون با لایت روم قادر هستید به‌جای گرفتن عکس با یک اپلیکیشن و وارد کردن آن در اپلیکیشنی دیگر برای بازی با تنظیمات، به‌سادگی عکس را توسط خود لایت روم گرفته و بلافاصله شروع به تغییر تنظیمات برای رسیدن به تصویری مطابق طبع خود نمایید.

توجه داشته باشید که تنظیمات پیش‌ فرض عکاسی هم به کمک این فرآیند می‌آیند. این پیش‌فرض‌ها در اصل تنظیماتی آماده یا شخصی را به عکاسی اعمال می‌نمایند و به شما این اجازه را می‌دهند پیش از گرفتن عکس پیش‌نمایشی از نتیجه‌ی نهایی داشته باشید.هنگامی که عکس را بگیرید، حتی اگر فرمت RAW را برگزیده باشید، پیش‌فرض انتخاب‌ شده به‌صورت خودکار به آن اعمال خواهد گردید.

باید بگوییم استفاده از پیش‌فرض می‌تواند به شما کمک نماید تا چند دقیقه از زمان مرحله‌ی ویرایش را که مجبور به ور‌رفتن با تنظیمات بودید صرفه‌جویی نمایید. و نکته‌ی خوب در مورد فرمت RAW این است که اگر تصمیم بگیرید ظاهر عکس را تغییر دهید، می‌توانید این کار را بدون ذره‌ای افت کیفیت بازگشت‌ناپذیر تصویر نهایی انجام دهید.

باید ذکر کنیم که جدا از بحث دوربین، به‌روزرسانی‌های بزرگ دیگری هم در کل اپلیکیشن رخ داده است که به نزدیک‌تر شدن بیشتر آن به نسخه‌ی دسکتاپ کمک می‌نماید. این به‌روزرسانی‌ها شامل موارد زیر می باشد:

  • تغییر رنگ دوبخشی (Split Toning) که این اجازه را می‌دهد برای ایجاد ظاهری قدیمی به‌ویژه در عکس‌های تک‌رنگ (momochrome)، به‌صورت مجزا رنگی را به سایه‌ها و بخش‌های پرنور اضافه نمایید.
  • مه‌زدایی (Dehaze) که دقیقا  همان کاری را می‌کند از نامش پیداست یعنی اضافه کردن کنتراست و شفافیت به عکس‌های مبهم یا مه‌آلود.
  • ابزار تنظیم هدفمند (Target Adjustment Tool) که در نهایت امکان تنظیم رنگ در بخش‌های مشخصی از عکس را فراهم می‌نماید. برای نمونه قصد تیره کردن بخشی آبی‌رنگ بدون ایجاد تغییر در مابقی عکس را دارید؟ هم‌اکنون قادر به انجام آن می باشید.
  • حالت نقطه‌ای (Point Mode) در ابزار منحنی تنظیمات (Curve tool) که اجازه‌ی کنترلی بسیار دقیق‌تر روی کنتراست تصویر را می‌دهد و می‌توانیم آن را مفیدتر از لغزنده‌های تنظیم نوردهی (Exposure sliders) بدانیم.

فراموش نکنید که بعضی از این امکانات در سایر اپلیکیشن‌های موبایلی رقیب وجود داشتند و سبب خوشحالی می باشد که ادوبی تلاش می‌کند از آن‌ها عقب نماند. نکته‌ی مهم دیگری که به همان اندازه اهمیت دارد این می باشد که کاربران ویندوز و مک هم‌اکنون می‌توانند انتظار دسترسی به بیشتر ابزارهای ویرایشی نرم‌افزار کامل را روی اپلیکیشن موبایلی داشته باشند. این مسئله حداقل برای ما به این معنی می باشد که قادر خواهیم بود ویرایش کردن عکس‌ها درحرکت و بیرون از خانه یا دفتر کار را بیشتر جدی بگیریم؛ این همان چیزی می باشد که ادوبی می‌خواهد. آپدیت جدید ادوبی لایت روم برای اندروید چند روزی می باشد که منتشر شده و می‌توانید آن را از لینک انتهای این نوشته دانلود نمایید. اگر علاقه دارید بیشتر در مورد این‌ که چرا فرمت RAW می‌تواند تحولی در عکاسی موبایل ایجاد نماید بدانید حتما مقالات بعدی ما را از دست ندهید و مطالعه نمایید.

اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

 

منبع: دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X