حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

لنز کنون 85 با F1.4 به بازار عرضه خواهد شد

همانطور که میدانید لنز های پرتره طرفداران زیادی در بین عکاسان امروزی دارند. شاید بتوان گفت مهمترین لنز پرتره با فوکال 85 است که شرکت های مختلف سرمایه گذاری خاصی در این رنج انجام داده اند. خبری که در اینجا برای شما انتخاب کرده ایم  خبری خوش برای علاقه‌مندان عکاسی پرتره و لنزهای با سرعت بالا خواهد بود که مدت‌ها انتظار آن‌ را از برند پرطرفدار کانن می‌کشیدند. لنز ۸۵mm تازه از سری L با کمینه دیافراگم دلنشین ۱.۴ تا سه ماه دیگر معرفی می‌شود.

این یک واقعیت است که هیچ برندی در دنیا، تنوع لنزهای کنون را در فاصله‌های کانونی‌ مختلف ندارد و در حقیقت این تولیدکننده بیشترین تعداد تولیدات را در سبد خود معرفی می‌کند. از این جهت به‌ندرت بیننده اضافه‌شدن یک لنز تازه به خط تولید کنون هستیم و معمولا لنزهای قبلی، بروزرسانی می‌شوند. حال به ذهن خطور میکند رقبا، این تولیدکننده را مجبور به تولید لنزی تازه کرده‌اند که به راستی کمبود آن هواداران کنون را آزار می‌داد.

معمولا برای عکاسی لازم است تعداد خاصی از لنز ها را به همراه خود داشته باشید اما فاصله‌ کانونی ۸۵ میلی‌متر برای عکاسان، خصوصا آن‌ها که از دوربین‌های فول فریم استفاده می‌کنند، جذابیت فراوانی دارد؛ چراکه فوکال ۵۰ میلی‌متر جوابگوی پرتره‌های نزدیک نیست و فاصله کانونی ۱۰۰ میلی‌متر عکاس را مجبور به ایجاد فاصله‌ای زیاد بین خود و سوژه و مسلما داشتن یک استودیوی بزرگ می‌کند. در سال‌های اخیر، هواداران کنون که دوربین‌های فول‌فریم این برند را استفاده می‌کنند، تنها یک گزینه‌ی قابل انتخاب در فاصله کانونی ۸۵ میلی‌متر داشتند که شامل لنز سری L این تولیدکننده با حداقل دیافراگم ۱.۲ بود. به‌جرئت می‌توان گفت این کالا در کیفیت تصویر بی‌همتا است و کمینه ‌دیافراگم ۱.۲، نشان از تکنولوژی توانمند کنون دارد؛ با این وجود هزینه ۱۸۰۰ دلاری آن که در بازار ایران بیش از ۶ میلیون تومان است، بسیاری از عکاسان را به سمت دیگر برندهای سوق داده.

همانطور که در خبر ها آمده لنز سامیانگ  که هزینه هزار دلاری آن جالب به نظر می‌رسید؛ با اینحال به توجه به داشتن F1.2 به بازارها عرضه شده که طبق سنت این برند یک لنز آنالوگ و فاقد فوکوس خودکار است . در این رنج دوست داشتنی دیگر گزینه‌ی دلنشین بازار جهانی که اتفاقا مورد توجه نیز قرار گرفته است، لنز سیگما آرت ۸۵ میلی‌متر با کمینه دیافراگم ۱.۴ است که به هزینه ۱۲۰۰ دلار معرفی می‌شود و در سایت DxOMark امتیاز بسیار بالایی دارد. از سویی دیگر، کالایی از تامرون نیز با خصوصیاتی شبیه به نمونه‌ی تولید سیگما و هزینه ۷۵۰ دلار، این‌ایام هواداران کنون و نیکون را جذب خود کرده است. با استناد به این شرایط، حضور لنز کنون در این فاصله‌‌ی کانونی، به شرط توزیع هزینه ای منطقی، معادلات بازار را مجدا به سمت این برند بازمی‌گرداند.

به هرحال این خبرها تا حدودی رسمی شده و اخبار رسمی کمپانی کنون، بیانگر تولید قطعی لنز ۸۵ میلی‌متر سری L با F1.4 در این سری می‌دهد، ضمن اینکه تولید شاهکار ۸۵ میلی‌متر با F1.2 متوقف نخواهد شد. پس می‌توان نتیجه گرفت لنز تازه در محدوده‌ی هزینه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار معرفی شود. باوجود آنکه این هزینه هم برای عکاسان آماتور تا حدودی گران تمام می‎شود و آن‌ها که از دوربین‌های غیر فول‌فریم کنون استفاده می‌کنند، خوب است سر وقت لنز USM این تولیدکننده با عدد دیافراگم ۱.۸ بروند که ۳۵۰ دلار (حدود ۱.۳ میلیون تومان) هزینه دارد. فراموش نکنیم مصرف کنندگان دوربین‌های غیر فول‌فریم، در صورت بهره برداری از لنزهای خوش‌هزینه ۵۰ میلی‌متر، نتیجه‌ای شبیه به خروجی لنز ۸۵ میلی‌متر روی بدنه‌ی فول‌فریم را تجربه خواهند کرد. اما کیفیت لنز 50 با دیافراگم 1.4 برای بسیاری از عکاسان راضی کننده نبوده است.

 

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X