حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

محبوب لنوو VIBE Shot در بوته آزمایش

در ابتدا باید بگوییم تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل گاهی اوقات محصولاتی تولید می‌کنند که علاوه بر وظایف یک گوشی هوشمند، هدف خاص دیگری هم داشته باشند. از سویی دیگر، معمولا گوشی‌هایی که می‌توانند تصاویر باکیفیت ثبت نمایند، بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند. اگر این موارد مشتری‌پسند را کنار هم گذاریم، متوجه هدف لنوو از تولید گوشی «وایب شات» (Lenovo VIBE Shot) خواهید شد. در کنار دوربینی که می‌تواند تصاویر فوق‌العاده‌ای ثبت نماید، سخت‌افزار میان‌رده‌، نمایشگر بزرگ و طراحی زیبا از ویژگی‌های اصلی این گوشی می باشند. لطفا با ما با در نقد و بررسی لنوو وایب شات همراه شوید.

Pro یا Auto انتخاب با شماست

گفتنیست کمپانی لنوو روی لبه‌ی سمت راست وایب شات دو کلید جدید قرار داده است تا نشان دهد که اولویت اول این گوشی، دوربین‌اش می باشد. یکی از این کلیدها که دو حالت «حرفه‌ای» (Pro) و «خودکار» (Auto) دارد، برای انتخاب حالت عکاسی و کلید دیگر هم کلید دو مرحله‌ای شاتر دوربین می باشد. دوربین اصلی وایب شات  حسگری از نوع BSI CMOS با دقت ۱۶ مگاپیکسل و دریچه‌ی دیافراگم f/2.2 دارد. لنوو در کنار این دوربین، از فلش «سه‌گانه» (Triple LED) و همچنین فوکوس مادون‌قرمز استفاده کرده می باشد. اگر کلید حالت انتخاب عکاسی روی «خودکار» باشد، گوشی به‌ صورت خودکار می‌تواند مکان و حالت عکاسی شما را تشخیص دهد و خود را با شرایط مختلف هماهنگ نماید.

قابل ذکر است که علاوه بر فن‌آوری ویژه‌ای با نام «اسمارت» (Smart) برای حالت عکاسی خودکار در این گوشی وجود دارد. با استفاده از این فن‌آوری، وایب شات به کاربر راهنمایی لازم جهت ثبت تصویری مناسب با در نظر گرفتن نقاط طلایی را می‌دهد. این فن‌آوری قادر می باشد برای عکاسی از افراد و منظره مورد استفاده قرار گیرد. اما با قرار دادن این کلید روی حالت حرفه‌ای، همه چیز فرق خواهد کرد. تمام تنظیمات یک دوربین دیجیتال پیشرفته در اختیارتان قرار می‌گیرد. از تنظیم درجه‌ی ISO و تنظیم تراز سفیدی گرفته تا فوکوس دستی و سرعت شاتر. به‌علاوه می‌توانید در هر شرایطی با دو بار فشردن کلید شاتر، برنامه‌ی دوربین را اجرا نمایید. ولی باید بگوییم سرعت اجرا شدن برنامه‌ی دوربین در حالت حرفه‌ای کمی بیشتر از حالت خودکار می باشد.

شایان ذکر است منویی هم برای تنظیمات تکمیلی قرار داده شده است. در این منو می‌توانید تنظیمات مربوط به نسبت تصویر، رزولوشن عکس، کیفیت تصویر، تراز سفیدی، تراز صاف بودن دوربین در دست و خطوط طلایی تغییر دهید.

توجه داشته باشید که تصاویر دوربین اصلی در حالت خودکار کیفیت و شفافیت کم‌نظیری برخوردار هستند. تراز سفیدی در آن‌ها رعایت شده و رنگ‌ها سرزنده به نظر می‌رسند. در حالت حرفه‌ای هم می‌توانید با استفاده از تنظیمات دستی متعدد، بهترین تصاویر را با تغییرات مدنظرتان، ثبت نمایید.

باید بگوییم  دوربین سلفی هم حسگری با دقت ۸ مگاپیکسل و دریچه‌ی دیافراگم f/2.2 داراست. در این دوربین زیبا از تنظیمات دستی خبری نیست و تمام تنظیمات به‌صورت خودکار می باشند. تصاویر ثبت شده توسط این دوربین از کیفیت قابل‌قبولی برخودار هستند. اما در بسیاری از این تصاویر رنگ‌ها حد و مرز خود را حفظ نکرده‌اند و تصاویری که در آن‌ها منابع نور شدید وجود داشته باشد، کیفیت خوبی خواهند داشت.

همچنین هر دو دوربی این قابلیت را دارند که ویدیو‌هایی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و صدای استریو ضبط نمایند. این ویدیو‌ها کیفیت خوبی دارند و از پرش فریم در آن‌ها خبری نمی باشد.

ترکیبی چشم‌نواز از فلز و شیشه

باید ذکر کنیم که کمپانی لنوو در تولید وایب شات از ترکیب شیشه و فلز استفاده کرده می باشد، ترکیبی که با نگاه اول شما را به یاد طراحی اپل آیفون ۵ یا حتی هواوی آنر ۶ پلاس خواهد انداخت. فلز دور گوشی در لبه‌هایش برش خورده تا به دست آسیب نرساند، اما باز هم تیز بودن این لبه‌ها کمی آزاردهنده می باشد. نوار‌های پلاستیکی مخصوص آنتن‌دهی هم روی این قاب به چشم می‌خورند. قاب پشتی گوشی که از جنس شیشه می باشد، دقیقا با قاب دور هم‌سطحمی باشد. اما نمایشگر گوشی به اندازه‌ی یک میلی‌متر از قاب دور بیرون زده و در لاستیکی سخت بالاتر از قاب دور نگه داشته شده است. فاصله‌ی نمایشگر تا لبه‌های بالا و پایین گوشی زیاد است. همین موضوع فاصله‌ی زیاد سب شده تا ابعاد وایب شات بیشتر از یک گوشی ۵ اینچی به نظر برسد.

همچنین روی لبه‌ی بالایی گوشی خروجی صوتی ۳٫۵ میلی‌متری و میکروفن دوم مشاهده می‌گردند. بر روی لبه‌ی سمت چپ درگا‌ه‌های دو سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی جانبی قرار دارد. لبه‌ی پایینی گوشی هم شباهت زیادی به آنچه در گوشی آیفون ۵ شاهدش بودیم، دارد. میکروفون اصلی مکالمه، پورت microUSB و بلندگوی گوشی به ترتیب از چپ به راست روی این لبه قرار دارند.

علاوه بر اینها کلیه‌ ی کلیدهای لنوو در لبه‌ی سمت راست قرار دارند به همین سب، این لبه کمی شلوغ شده است. کلیدهای کنترل صدا، کلید روشن/خاموش، کلید انتخاب حالت دوربین و کلید شاتر روی این لبه قرار دارند.

فراموش نکنید که نمایشگر گوشی تقریبا ۷۰ درصد از جلویش را پوشانده می باشد. زیر این نمایشگر کلیدهای لمسی مدیریت‌برنامه‌ها، خانه و برگشت به چشم می‌خورند که نور پس‌زمینه هم دارند. در بالای نمایشگر هم بلندگوی مکالمه به همراه دوربین سلفی به چشم می‌خورند. قاب پشتی گوشی به‌صورتی طراحی شده تا افقی به نظر برسد. تمامی نوشته‌ها و عناصر به‌صورت افقی طراحی شده‌اند. این قاب به دو قسمت تقسیم شده که یکی ساده و دیگری با طرحی همراه شده؛ قسمتی که  طرح دارد میزبان دوربین، فلش LED سه‌گانه و فوکوس مادون‌قرمز است و در طرف مقابل، برند تجاری Lenovo VIBE مقابل دیدگان ما قرار دارد.

همچنین قاب فلزی بعلاوه ی شیشه در دو طرف این گوشی سب شده تا وایب شات وزنی ۱۴۵ گرمی و ضخامتی نزدیک به ۷٫۶ میلی‌متر داشته باشد. به لطف لبه‌های تراش خورده، در دست گرفتن این گوشی ساده‌تر شده، اما برای دسترسی به تمام نقاط نمایشگر باید از هر دو دست خود با دوربین کار کنید.

قلب موبایل : اسنپ‌ دراگون با سس چیلی

جالب است بدانید در وایب شات از تراشه‌ی میان‌رده و ۶۴ بیتی اسنپ‌دراگون ۶۱۵ ساخت کمپانی کوالکام استفاده شده می باشد. دو پردازنده‌ای اصلی که هر کدام از چهار هسته تشکیل شده‌اند روی این تراشه قرار گرفته‌اند. هر دو پردازنده با معماری کورتکس A53 هستند که به ترتیب فرکانس ۱٫۷ و ۱٫۰ گیگاهرتزی برای عملیات سنگین و امور روزمره دارند. علاوه بر اینها پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۴۰۵ هم روی این تراشه قرار دارد. در کنار این پردازنده‌ها، سه گیگابایت رم از نوع LPDDR3 هم برای وایب شات در نظر گرفته شده می باشد. قبل تر از این، گوشی‌هایی که از اسنپ‌دارگون ۶۱۵ استفاده می‌کردند مورد نقد و بررسی قرار گرفته بودند، اما این گوشی در زمان تست پایداری تا ۴۹ درجه سانتی‌گراد گرم شد که کمی عجیب به نظر می‌رسد. علاوه بر اینها این مجموعه‌ی سخت‌افزاری در آزمون AnTuTu نمره‌ی نه‌چندان خوب ۳۹۹۲۳ را کسب نمود.شما با این سخت‌افزار قادر هستید از انجام بی‌نقص عملیات روزانه اطمینان داشته باشید. همچنین بازی‌های نسبتا سنگین و HD را می‌توانید با این سخت‌افزار به راحتی اجرا نمایید.

در ادامه باید بگوییم در کنار این سخت‌افزار، وایب شات از سیستم‌عامل ۶۴ بیتی اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی ۵.۱ استفاده می‌نماید. ذکر این نکته ضروری ایست که موبایل وایب به رابط کاربری اختصاصی لنوو با نام Lenovo UI مجهز شده می باشد. این رابط کاربری برنامه‌های پیش‌فرض مناسبی دارند که بعضا برای کاربر مفید می باشند و در صورت عدم نیاز قادر می باشید آن‌ها را حذف نمایید. این رابط کاربری روی اندروید خالص سوار شده می باشد و به نوعی هیچ‌گونه تغییری روی این سیستم‌عامل نداده است. از دیگر قابلیت‌های این سیستم‌عامل می‌توان بخش‌هایی مانند تنظیمات مربوط به مرکز اعلان‌ها و قابلیتی با نام Wide Touch (که مانند یک میانبر برای موارد دم‌دستی است) اشاره نمود.

اضافه بر اینها توانایی و یا قابلیت پشتیبانی از شبکه‌ی ۴G و دو سیم‌کارت، امکان استفاده از Wi-Fi برای اتصال به اینترنت، بلوتوث و رادیو FM از دیگر توانایی های ارتباطی در این گوشی زیبا می باشند. برای مکان‌یابی یا موقعیت یابی دقیق هم وایب شات از فن‌آوری A-GPS بهره برده می باشد. همچنین این گوشی ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی دارد که کاربر می‌تواند تا ۱۲۸ گیگابایت دیگر هم به کمک کارت حافظه‌ی جانبی به آن اضافه کند. یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری‌ساعتی از نوع لیتیوم-پلیمر که قابلیت تعویض هم ندارد، عهده‌دار تامین انرژی این گوشی جالب می باشد.

تراکمی مناسب در قابی ۵ اینچی

کمپانی لنوو برای وایب شات نمایشگری ۵ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل در نظر گرفته شده می باشد. این نمایشگر از نوع LCD می باشد و تراکم ۴۴۱ پیکسل بر اینچ دارد. نمایشگر یا همان ال سی دی وایب شات از فن‌آوری IPS بهره می‌برد به همین سبب نباید نگران دیدن محتویاتش از زوایای مختلف باشید.کمپاننی لنوو برای محافظت از این نمایشگر از محافظ نام‌آشنای گوریلا گلس استفاده نموده است. این نمایشگر که تراکم بالایی دارد می‌تواند رنگ‌ها با شفافیت بالا و سرزنده نمایش دهد. در مقابل و مثل بسیاری از گوشی‌های دیگر، نمایشگر این گوشی از روشنایی مطلوبی برخوردار نمی باشد و حتما در دیدن محتویاتش زیر نور شدید به مشکل خواهید برخورد.

همچنین وایب شات به حسگر روشنایی هم مجهز شده می باشد تا بتواند خود را با شرایط نوری مختلف تطبیق دهد.علاوه بر اینها حالت خاصی برای استفاده هنگامی که کاربر دستکش به دست دارد، برای این گوشی در نظر گرفته شده می باشد.

جمع‌بندی نهایی

در پایان باید بگوییم ساخت گوشی با محوریت دوربین می‌تواند طرفداران زیادی داشته باشد. اگر شما قصد عکاسی حرفه‌ای با گوشی دارید، در کنار انتخاب‌هایی مثل LG G4، آیفون ۶s و سامسونگ گلکسی S6، می‌توانید نگاهی هم به مشخصات و دوربین قدرتمند «لنوو وایب شات» (Lenovo VIBE Shot) داشته باشید. لنوو وایب شات علاوه بر دوربینی ۱۶ مگاپیکسلی که می‌تواند تمام نیازهای یک کاربر معمولی و حرفه‌ای را برآورده نماید؛ نمایشگری ۵ اینچی با فن‌آوری IPS و ظاهر زیبایی از شیشه و فلز دارد. همچنین باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی، سیستم‌عامل اندروید نسخه‌ی ۵.۱ و ۳ گیگابایت رم هم می‌تواند از موارد مطلوبی باشند که وایب شات را از دیگر رقبایش متمایز می‌ نماید. در مقابل سخت‌افزار پرمصرف و تراشه‌ای که بیش حد داغ می‌نماد را می‌توانیم در لیست معایب این گوشی قرار بدهیم.

اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

 

منبع: دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X