حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

معرفی دو لنز جدید برای دوربین مدیوم فرمت GFX 50S فوجی فیلم

شرکت فوجی‌فیلم دو لنز تازه اولترا واید GF 23mm f/4 و پرتره پرایم GF 110mm f/2 را به خانواده‌ی لنزهای دوربین سایز متوسط GFX خود اضافه کرد. در ادامه با ما در سایت عکاسی همراه باشید.

با عرضه رسمی دوربین GFX 50S اواخر ماه فوریه‌ی سال‌ جاری میلادی، فوجی‌فیلم رسما وارد مارکت دوربین‌های بدون آینه‌ی مدیوم فرمت شد. دوربین فوجی فیلم که از رزولوشن بالایی بهره میبرد، موفق شد نظر منتقدین را به خود جلب کند؛ با اینحال با استناد به نبود لنزهای کافی برای آن انتقاداتی نیز به اولین تلاش فوجی‌فیلم برای حضور در این مارکت وارد شد.

فوجی بعد از آن اطلاع داد در سال ۲۰۱۷، سه لنز دیگر نیز برای دوربین تازه خود معرفی خواهد نمود و بالاخره هفته‌ی پیش دست به این کار زد و با معرفی دو لنز از سه لنز وعده داده شده طرفداران خود را خوشحال کرد.

 

لنز  پرایم  Fujinon GF 110mm f/2 R LM WR

همزمان با اینکه لنز GF 63mm f/2.8 که در یک لحظه با معرفی دوربین معرفی شد، مقرر شده بود نقش لنز ۵۰ میلی‌متری پرایم سنتی را بازی کند، عکاسان پرتره به آن قانع نشده و در جستجوی لنزی بزرگ‌تر و سریع‌تر بودند. GF 110mm f/2 R LM WR با فاصله‌ی کانونی ۸۷ میلی‌متری و دیافراگم f/2 خود، آمده است تا خلأ لنزهای ۵۰ میلی‌متری پرایم را برای عکاسان پرتره پر کند.

لنز پرتره پرایم سریع Fujinon GF 110mm f/2 R LM WR

GF 110mm f/2 در مقابل شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم است و ۹۴.۳ میلی‌متر قطر و ۱۲۵.۵ میلی‌متر طول دارد. وزن لنز برابر با ۱۰۱۰ گرم است و از یک فیلتر ۷۷ میلی‌متری سود میبرد. با نگاهی به اجزای اپتیکال این لنز، متوجه می‌شویم که GF 110mm f/2 از ۱۴ المان در ۹ گروه سود میبرد که شامل ۴ عنصر «پراکندگی بسیار کم» (Extra-low Dispersion) برای به حداکثر رساندن میزان شارپنس تصویر است. از این چهار المانِ ED، یک مورد از نوع Super ED است و همگی آن‌ها دلیل کاهش انحراف رنگی (Chromatic Aberration) می‌شوند. به علاوه از طرف دیگر جالب توجه است که تمامی لنزهای GF برای سنسور دوربین‌هایی تا رزولوشن ۱۰۰ مگاپیکسل دیزاین می‌شوند و در چنین شرایطی ست که که بالاترین رزولوشن دوربین‌های G-mount هم اینک تنها اندکی از ۵۰ مگاپیکسل بالاتر است.

برای کمک به ایجاد فضاهای زیبای خارج از فوکوس، این لنز از ۹ تیغه‌ی دیافراگم برای تنظیم گشادگی لنز سود می‌گیرد. به علاوه از طرف دیگر فاصله‌ی کلوز فوکوس این لنز را می‌توان تا ۰.۹ متر کاهش داد که دلیل می‌شود بیشینه‌یِ نسبت بزرگنمایی آن به 0.16x برسد.

عکاسان پرتره که تا قبل از این انتخابی به‌جز لنز GF 63mm f/2.8 نداشتند، مطمئنا از معرفی لنز GF 110mm f/2 خوشحال خواهند شد؛ در چنین موقعیتی هزینه ۲۸۰۰ دلاری این لنز تله‌فوتو پرایم سریع امکان دارد اندکی آن‌ها را ناامید کند.

 

لنز اولترا واید Fujinon GF 23mm f/4 R LM WR

لنزهای GF 32-64mm f/4 تا قبل از این با استقبال خوبی از جانب عکاسان طبیعت مواجه شده‌اند؛ به‌طوری‌که این لنزها را دیگر نمی‌توان به سادگی در فروشگاه‌ها پیدا کرد. با این حال فاصله‌ی کانونی ۲۵ میلی‌متری واید این لنز، حتی به نزدیکی لنزهای اولترا واید نیز نمی‌رسد و اینجا است که لنز تازه فوجی برای جبران این کاستی از راه می‌رسد. GF 23mm f/4 با فاصله‌ی کانونی ۱۸ میلی‌متری خود، توانایی دارد میدان دیدی ۹۹.۹ درجه‌ای به ثبت برساند.

لنز اولترا واید Fujinon GF 23mm f/4 R LM WR

GF 23mm در درجه‌ی اول برای عکاسی معماری و عکاسی از مناظر (Landscape) دیزاین شده است و مورد دوم ایجاب می‌کند که این لنز در مقابل گرد و غبار و شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم باشد. وزن این لنز برابر با ۸۴۵ گرم است و طول آن به ۱۰۳ میلی‌متر می‌رسد. بیشینه‌ی قطر آن کمتر از GF 110mm است و تنها به ۸۹.۸ میلی‌متر می‌رسد؛ با اینحال فیلتر ۸۲ میلی‌متری آن از GF 110mm عریض‌تر است.

با نگاهی به ساختار اپتیکال لنز اولترا واید پرایم فوجی، متوجه می‌شویم که این لنز از ۱۵ المان در ۱۲ گروه سود میبرد که شامل یک جفت عنصر ناکروی و ۴ عنصر پراکندگی بسیار کم (یک مورد لنز Super ED) می‌شود. غیر از این، لنز GF 23mm f/4 از پوشش Nano GI برای به حداقل رساندن اثر شبح (Ghosting) و شعله (Flare) سود میبرد.

GF 23mm f/4 با هزینه ۲۶۰۰ دلاری خود اندکی از GF 110mm f/2 ارزان‌تر خواهد بود و در یک لحظه با آن، در ماه ژوئن به مارکت توزیع خواهد شد.

مسیر آینده

به جز این دو لنز جدید Fujifilm دیدگاه آینده خود به لنزها را نیز اعلام کرده است. لنزهای GF 110mm f/2 و  GF 23mm f/4 مقرر شده بود چهارمین و پنجمین لنز موعود فوجی با استناد به نقشه راه این تولیدکننده بعد از معرفی دوربین GFX 50S باشند. این نقشه با این حال با افزودن دو لنز تله‌فوتو پرایم و تله کانورتر، تغییر کرده است؛ در چنین موقعیتی معلومات چندانی از جزئیات این دو لنز تازه در دست نیست.

نقشه‌ی راه لنزهای G Mount فوجی‌فیلم تا سال ۲۰۱۸ میلادی

فوجی تصمیم گرفته است در ماه ژوئن، در یک لحظه با توزیع لنزهای تازه خود، یک مبدل رسمی با اسم View Camera Adapter G برای سوار کردن لنزهای قدیمی لارج فرمت فوجینون روی دوربین تازه GFX، به مارکت معرفی کند. فوجی قبل از این نیز در یک لحظه با معرفی دوربین تازه خود، مبدل رسمی لنزهای H-Mount به G-Mount را با اسم Fujifilm H Mount Adapter G، به مارکت معرفی کرده بود. این مبدل‌ها به مصرف کنندگان فوجی این امکان را خواهند داد تا غیر از بهره برداری از لنزهای قدیمی خود، به طیف گسترده‌تری از لنزها فوجی برای استفاده در دوربین تازه GFX دسترسی داشته باشند.

 

منبع زومیت

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X