حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

معرفی سوپرزوم اتوماتیک و ساده در کاربری Nikon Coolpix L110

دوربین های سوپرزوم طرفداران خاص خود را  دارند. شرکت های تولیدکننده هم از این علاقه باخبرند و مرتبا دوربین های این رده را بروزرسانی میکنند. در اینجا قصد داریم به معرفی دوربین Nikon Coolpix L110 از شرکت محبوب نیکون بپردازیم. دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix L110 دوربین عکاسی  جدید سوپرزوم کمپانی نیکون می‌باشد. دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix L110   12.2 مگاپیکسلی از لنز واید 28-420mm با توانایی زوم 15X بهره می‌برد. چهار فن‌آوری لرزش‌گیر و ضد تارشدگی می‌توانند شارپ بودن عکس‌های گرفته شده توسط این دوربین عکاسی زیبا  را تضمین نمایند. این چهار فن‌آوری شامل Sensor-Shift VR, High ISO, Motion Detection و Best Shot Selector می‌باشند. مود Scene Auto Selector بهترین عکس را از بین آن‌ها انتخاب می‌نماید. در حالی که Easy Auto Mode کاری می‌کند که دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix L110   تبدیل به دوربین عکاسی Point To Shoot شود. به علاوه بر روی دوربین عکاسی نیکون مدل  L110 صفحه نمایش 3 اینچی، مود ماکرو 1cm، فن‌آوری تشخیص لبخند، چهره و چشمک نیز وجود دارد. یک مود عکاسی پیاپی نیز وجود دارد که قادر به عکاسی پشت سر هم با سرعت 13 فریم بر ثانیه می‌باشد.

نیکون تولید کننده قدیمی دوربین های عکاسی است و امسال دوربین‌ عکاسی های SLR شرکت نیکون 50 ساله می‌شوند. البته دوربین عکاسی نیکون L110 یک دوربین عکاسی SLR نمی‌باشد و یک محصول جدید در دوربین‌های سوپرزوم نیکون است که پس از دوربین‌ عکاسی های Coolpix S4 که در سال 2005 راهی بازار شد و S10 که هر دوی آن‌ها زوم 10X را ارایه می‌کردند آمده است. حرف “L” که در اول نام این مدل قرار دارد در حقیقت حرف اول کلمه‌ی Life می‌باشد. بدین معنی که دوربین عکاسی نیکون مدل  L110 دوربینی اتوماتیک و ساده در کاربری می‌باشد. در نگاه اول ممکن است به نظر بیاید که این دوربین چیزی متضاد را نشان می‌دهد چرا که دارای بدنه‌ای بزرگ، مشکی و مستحکم است و مشتری ممکن است کمی ناامید شود ولی بیشتر حجم این دوربین عکاسی متعلق به لنز و دستگیره‌‌ی آن است. این دوربین عکاسی جذاب از باتری‌های آلکالاین سایز AA استفاده می‌کند که در همان قسمت دستگیره جای می‌گیرند. نیکون L110 بسیار خوس‌دست است و در دست گرفتن این دوربین عکاسی فوق العاده بسیار ساده و راحت می‌باشد. هنگام در دست گرفتن کمی‌احساس پلاستیکی بودن را به دست شما القاء می‌کند ولی از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

 

مشخصات دوربین عکاسی نیکون Coolpix L110

  • تاریخ معرفی به بازار: Feb 3, 2010
  • اندازه سنسور : (6.17 x 4.55 mm)
  • پیکسل های موثر : 12 مگاپیکسل
  • محدوده لنز : 28–420 mm
  • نوع سنسور : CCD
  • قیمت جهانی:
  • بازترین دیافراگم : F3.5–5.4

 

 

قسمت جلویی دوربین عکاسی نیکون کولپیکس L110 توسط لنز بزرگ آن اشغال شده است و به محض روشن کردن دوربین عکاسی، لنز به سمت بیرون حرکت می‌کند. تمام عملیات زوم با لنز آن در داخل صورت می‌گیرد و در آن هنگام بیرون نمی‌آید. در حالت واید نسبت کانونی آن F/3.5 و در حالت زوم F/4.5 می‌باشد. کمپانی نیکون بر روی این دوربین عکاسی جالب از فن‌آوری لرزش‌گیر اپتیکال VR برای خنثی کردن لرزش دست استفاده کرده است. در تست‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که در این دوربین عکاسی سیستم لرزش‌گیر تاثیر به سزایی در شارپ بودن تصاویر دارد. در سمت چپ و راست لنز می‌توان لامپ کمک کننده به اتوفوکوس و Self-Timer و نیز میکروفون را مشاهده نمود.

 

کنترل های Nikon Coolpix L110

دکمه‌های کنترل نسبتا کمی بر روی بدنه‌ی دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix L110   مشاهده می‌شود. هرچند که بدنه‌ی بزرگ آن اجازه‌ی بیشتر از این را نیز می‌داد. در قسمت بالای آن دکمه‌ی شاتر و نیز پاور قرار دارد که توسط اهرم زوم محاصره شده است. فلاش دوربین به هیچ وجه به طور خودکار بالا نمی‌آید و باید به وسیله‌ی نوک انگشتانتان این کار را انجام دهید. هرچند که دکمه‌ای هم برای آن کار وجود ندارد. این یکی از به ندرت‌ترین ویژگی‌هایی می‌باشد که دوربین عکاسی به طور خودکار برای شما انجام نمی‌دهد. بیشتر قسمت پشتی دوربین عکاسی را صفحه نمایش 3 اینچی آن اشغال کرده است که رزولوشن 230,000 پیکسل را ارایه می‌دهد. این عدد خیلی بالایی نمی‌باشد ولی کافی است. کنترل‌های قسمت پشت دوربین عکاسی به دکمه‌های Mode, Play Back، دکمه‌های چهار طرفه‌ی Navigation Pad و دکمه‌های Menu و Erase محدود می‌شوند. چهار دکمه‌ی Navigation Pad چهار عملکرد مهم را انجام می‌دهند که خوشبختانه جبران نوردهی نیز شامل آن‌ها می‌شود. سه دکمه‌ی دیگر Macro, Self-Timer و Flash Mode هستند.

 

 

 

ورودی و خروجی های Nikon Coolpix L110

سمت چپ دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix L110   پورت‌های USB, AV OUT و DC وجود دارند که یک درب آن‌ها را پنهان کرده. در بالای این سه پورت اسپیکرها و محل بستن بند دوربین نیز وجود دارد. در قسمت زیر دوربین عکاسی محل پیچ اتصال سه پایه وجود دارد که فلزی است و در محور اپتیکی لنز دوربین قرار ندارد. در کنار آن هم قسمت قرارگیری باتری و کارت حافظه طراحی شده. این که آن‌ها را در یک قسمت طراحی کرده‌اند فکر چندان بدی هم نبوده است. انرژی دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix L110   از 4 عدد باتری قلمی‌سایز AA تامین می‌شود که وقتی درب این قسمت را باز کنید چیزی برای جلوگیری از بیرون پریدن باتری‌ها وجود ندارد و باید مراقب باشید. دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix L110   از کارت حافظه‌ی SD پشتیبانی می‌کند و نیز مجهز به 44MB حافظه‌ی داخلی است.

 

 

 

دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix L110 در عملکردها بسیار اتوماتیک است و به محض روشن کردن می‌توانید با آن عکاسی کنید و این یعنی اینکه که کنترل‌های دستی نظیر Shutter یا Aperture Priority بر روی این دوربین عکاسی  وجود ندارد. یک نکته‌ی مهم دیگر این است که ISO نیز به صورت دستی قابل تنظیم نیست. هر سوژه‌ای که جلوی این دوربین عکاسی قرار بگیرد به طور خودکار برای آن قابل تشخیص خواهد بود و دوربین عکاسی می‌تواند با توجه به آن که سوژه جزو Portrait, Landscape, Night Landscape, Night Portrait, Close-Up و یا Backlight قرار بگیرد تنظیمات را انجام بدهد.

 

 

 

ویژگی بارز و جذاب دیگر در دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix L110  مود Sport Continuous است که قابلیت عکاسی پیاپی با سرعت 13 فریم بر ثانیه تا 30 عکس در یک ردیف را به دوربین می‌دهد و تضمین می‌کند که سوژه همواره در بهترین حالت فوکوس باشد. البته بیشترین رزولوشن ارایه شده در این مود 3 مگاپیکسل می‌باشد. در هنگام تست دوربین عکاسی متوجه شدیم که در حالت واید و عمق میدان زیاد، فوکوس خودکار بدون هیچ خطایی عمل می‌کند ولی متاسفانه در حالت زوم کامل که معمولا در صحنه‌های ورزشی نیز به کار می‌آید در فوکوس اتوماتیک کمی خطا مشاهده می‌شود.

 

دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix L110 از جهات بسیاری ما را تحت تاثیر قرار داد. این که کنترل دستی برای سرعت شاتر، ISO و یا گشودگی دهانه وجود ندارد به این معنی می‌باشد که شما می‌توانید تمرکز بیشتری بر روی محتوای عکس و یا کادربندی داشته باشید، ولی نمی‌توانید هرگونه که مایل هستید عمل نوردهی را بر روی عکس خود انجام دهید چرا که دوربین عکاسی به صورت خودکار این کار را برای شما انجام خواهد داد. نکات جالب دیگری هم بر روی دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix L110 وجود دارد. برای نمونهزمانیکه در مود Play Back هستید نمی‌توانید همانند دیگر دوربین‌ عکاسی ها با فشردن دکمه‌ی شاتر تا نیمه به مود عکاسی دسترسی پیدا کنید. برای اولین‌بار من خودم را در حالی یافتم که نمی‌توانستم به مود عکاسی بروم. تنها راه فشردن دوباره‌ی دکمه‌ی Play Back می‌باشد. دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Coolpix L110  قابلیت ضبط ویدیویی HD را ندارد ولی ضبط ویدیویی در مود معمولی را با کیفیت بسیار خوبی انجام می‌دهد. سیستم لرزش‌گیر VR در هنگام ضبط ویدیو مقدور نمی‌باشد، ولی سیستم لرزش‌گیر دیجیتال کارآیی خوبی دارد. در ضمن هنگام فیلم‌برداری نمی‌توانید از زوم اپتیکال بهره‌مند شوید. در کل نیکون L110 دوربینی بسیار زیبا و خوش‌دست است که برای عکاسی از چشم‌اندازهای طبیعی و عکاسی تفریحی و نه‌چندان حرفه‌ای بسیار مناسب می‌باشد و به کسانی که علاقه‌ای به درگیر شدن با تنظیمات پیچیده‌ی دوربین عکاسی ندارند پیشنهاد می‌شود. گفتنیست که قابلیت زوم اپتیکال 15X نیز کاربران  بسیاری را به خود جذب کرده است.

مشخصات فنی Nikon Coolpix L110

 

تقدم دیافراگم ندارد
نوع باتری AA
فلاش داخلی دارد
ابعاد 109 x 74 x 78
جبران نوردهی ±2 (at 1/3 EV steps)
نصب فلاش قابلیت نصب ندارد
تنظیمات فلاش Auto, On, Off, Red-Eye
عکاسی پیاپی 13.0 fps
موقعیت یاب GPS ندارد
خروجی HDMI دارد
اندازه نمایشگر 3″
تصویر زنده Live View دارد
فاصله ماکرو 1 cm
نورسنجی دستی ندارد
رزولوشن تصویر 4000 x 3000
حداکثر سرعت 1/2000 ثانیه
روش های نورسنجی Multi Center-weighted Spot
کیفیت ضبط صدا Stereo
حداقل سرعت شاتر 8 ثانیه
فرمت فیلم H.264
حداقل فاصله 60 cm
کنترل از راه دور No
دقت صفحه نمایش 460,000
سایز صفحه نمایش 3″
ضد آب ندارد
عکاسی خودکار Yes (3 sec or 10
کیفیت پخش صدا ندارد
نوع کارت حافظه SD/SDHC, داخلی
صفحه نمایش لمسی ندارد
تقدم شاتر ندارد
خصوصیات USB USB 2.0 (480 Mbit/sec)
رزولوشن فیلم 1280 x 720 (30 fps),
نوع چشمی ندارد
ابعاد حسگر (6.17 x 4.55 mm)
ایزو Auto, Auto gain ISO 80-800,
بیشینه دیافراگم 15×
خصوصیات LCD ثابت
دقت حسگر 12 مگاپیکسل
دقت موثر حسگر 12 مگاپیکسل
زوم اپتیکال 15×
زوم دیجیتال یله (4x)
فاصله کانونی 28–420 mm
فرمت غیر فشرده ندارد
فوکوس دستی ندارد
نسبت ابعاد عکس 4:3, 16:9
نوع حسگر CCD
نوع لرزشگیر Sensor-shift
تاریخ معرفی Feb 3, 2010
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X