حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نحوه استفاده از آینه برای عکاسی از انعکاس مناظر شهری

ما در این مقاله به شما نشان می دهیم که چگونه با استفاده از پلکسی گلاس (نوعی پلاستیک شفاف) یا آینه، انعکاس منظره های شهری را با وضوح بالا به تصویر بکشید. مانند همیشه مارا در سایت عکاسی همراهی کنید.

اگر با دقت به اطراف نگاه کنید خواهید توانست تعداد زیادی از ساختمان های مناسب را به خصوص در مرکز شهر، برای انعکاس پیدا کنید. البته، شما می توانید انعکاس های زیادی را در پنجره ها و آب پیدا کنید، اما اینها آن وضوح قابل توجهی که شما می توانید با استفاده از یک سطح براق فوق العاده صاف به دست آورید را به شما نمی دهند.

روش کار بسیار ساده است بدین شکل که : شما یک ورقه بازتابنده را در مقابل یک منظره شهری می گذارید تا صحنه را تکثیر (دو برابر) کنید. آینه یکی از موارد بدیهی برای استفاده است، اما مواد بسیار زیادی برای این تکنیک کارساز خواهند بود، و ما برای تصویر فوق یک ورقه پلکسی گلاس سیاه (Perspex) را انتخاب کردیم که از آن واقعا راضی بودیم.

جالب است بدانید علت آن این است که فاصله بین دوربین و سوژه بر جایی که شما باید بایستید تا بتوانید صحنه منعکس شده را ثبت کنید، تاثیر خواهد گذاشت؛ اگر ما پلکسی گلاس را خیلی نزدیک به ساختمان قرار می دادیم، مجبور بودیم تقریبا مستقیما رو به پایین نگاه کنیم تا انعکاس سوژه خود را مشاهده کنیم.

 

بیایید همراه با هم آموزش را شروع کنیم :

 

مرحله 1 : پیداکردن مکان و سوژه عکاسی

در قدم نخست شما می بایست یک مکان پیدا کنید. شما به خط واضحی از ساختمان ها نیاز دارید که بر روی یک افق صاف قرار دارند، در این صورت چیزی دارید تا ورقه پلکسی گلاس خود را با آن تراز کنید. اگر بتوانید پلکسی گلاس را از روی کف زمین بالا ببرید بهتر است، چون که می توانید برای عکاسی به اندازه کافی به سطح آن نزدیک شوید. پس در نتیجه هنگام پیدا کردن جای مناسب، این مسئله را حتما در ذهن داشته باشید تا نتیجه ی مطلوب را بدست بیاورید.

 

مرحله 2 : تنظیم زاویه دید سطح انعکاس

در این مرحله حتما مطمئن شوید که زاویه پلکسی گلاس یا آینه شما با افق تنظیم شده است، در غیر اینصورت یک طرف صحنه شما بزرگتر از طرف دیگر از کار در می آید. در تصویر فوق ما ورقه پلکسی گلاس خود را بر روی یک بشکه قرار دادیم، اما اگر هیچ تکیه گاه افقی در محل شما وجود ندارد، می توانید از یک سه پایه دیگر و یک تکیه گاه مثل نرده برای ساخت یک میز موقت استفاده کنید توجه کنید شما نهایتا می توانید یک چهارپایه به همراه داشته باشید .

 

مرحله 3 : تنظیم سه پایه

توجه داشته باشید که باید سه پایه خود را طوری تنظیم کنید که سر آن هم سطح با پلکسی گلاس باشد باید بگوییم یک سه پایه با تراز حبابی در اینجا بسیار مفید خواهد بود . حتی اگر شما از یک نوردهی طولانی برای عکس های خود استفاده نمی کنید، سه پایه دوربین شما را ثابت نگه خواهد داشت، و برای بررسی خط افق و فوکوس کردن صحیح به شما زمان می دهد.

 

مرحله 4 : انعکاس را در کادر جای دهید

پیشنهاد میکنیم که از یک لنز واید برای این پروژه استفاده کنید، چراکه شما از نزدیک پلکسی گلاس عکس می گیرید و جا دادن یک صحنه بزرگ ممکن است با لنز استاندارد مشکل باشد. اگر به خاطر فاصله کانونی بلند لنزتان مجبور شوید از عقب تر عکاسی کنید، ممکن است انعکاس باریک تر از آن شود که به وضوح مشاهده گردد.

 

مرحله 5 : قرار دادن دوربین بر روی سه پایه

و حالا شما باید دوربین خود را بر روی سه پایه قرار دهید و تنظیمات نهایی را بر روی موقعیت آن انجام دهید. لنز را طوری قرار دهید که یک چهارم پایینی آن در واقع زیر سطح پلکسی گلاس باشد. در صورت نیاز از نمای زنده (Live View) استفاده نمایید، و با نگاه کردن به انعکاس از مطلوب بودن نقطه دید اطمینان حاصل نمایید.

 

مرحله 6 : تلاش برای بیشترین عمق میدان

از آنجا که ورقه پلکسی گلاس و ساختمان ها از یکدیگر دور هستند، شما باید از یک دیافراگم بسته برای نگه داشتن هر دو صحنه واقعی و صحنه منعکس شده در فوکوس واضح و شارپ، استفاده کنید. برای تصوویر فوق ما برای به دست آوردن حداکثر عمق میدان، با دیافراگم f/16 عکس گرفتیم توجه داشته باشید ما در اینجا که ریسک بستن بیشتر دیافراگم و پدید آمدن انکسار یا diffraction که کیفیت عکس را پایین می آورد را نپذیرفتیم .

نتیجه گیری

به شما علاقه مندان عکاسی توصیه میکنیم که چنانچه می خواهید کل تصویر را شارپ به دست آورید، دو عکس بگیرید، که یکی از آنها بر روی ساختمان و دیگری بر روی پلکسی گلاس فوکوس شده باشد. عکس ها را در فتوشاپ باز کنید، تصویر فوکوس شده بر روی پلکسی گلاس را بکشید و روی تصویر فوکوس شده بر روی ساختمان رها کنید و با استفاده از ابزار Move آنها را درست روی هم قرار دهید.سپس با تنظیم ابزار Marquee بر روی مستطیل (alt/ctrl + M)، یک ناحیه انتخابی (selection) دور انعکاس ایجاد نمایید. و حتما مطمئن شوید که مستطیل هم سطح با خط افق است، پس از آن بر روی آیکون Add vector mask در پایین پنل لایه ها کلیک نمایید.

و در انتهای کار ، قبل از گرفتن عکس، سطح بازتابنده خود را با پارچه لنز تمیز کنید چرا که این کار آسان تر از حذف اثر انگشت ها در مرحله ویرایش می باشد.

امیدواریم این مقاله مورد استفاده علاقه مندان به عکاسی از مناظر شهری قرار گیرد.اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

منبع : Digital Camera World

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X