حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نحوه ایجاد ماتی حرکت در عکاسی خیابانی

میتوان گفت که عکاسی خیابانی به عنوان بدنه هنر عکاسی، صحنه‌هایی از زندگی روزمره مردم را سوژه اصلی خود قرار می‌دهد. با اینحال این صحنه ها معمولا بنوعی طبیعی به تصویر کشیده میشود. ایجاد افکت های خاص مانند ماتی حرکت چیزی نیست که در این نوع عکاسی خیلی بکار بیاید.

با اینحال اگر این تکنیک به خوبی انجام شود، توانایی این را دارد به طرز زیادی یک تصویر را مطلوب جلوه دهد و علاقه مندان خود را جذب کند. با اینحال باید اغراق کرد گاهی اوقات ثبت ماتی حرکت (motion blur) بسیار ساده نیست، با اینحال با ابزارهای درست و صبر و شکیبایی، شما قادر اید یک تصویر اکشن و پُر از حرکت دلنشین داشته باشید. در این آموزش لنزک به ثبت ماتی حرکت در عکاسی خیابانی می پردازیم. با ما همراه شوید.

به طور کلی باید بگوییم که به دو روش می توان به ماتی یا تاری حرکت دست یافت:

  • ۱- با داشتن اجسام در حال حرکت در یک تصویر ثابت و بی حرکت
  • ۲- دنبال کردن یک سوژه با دوربینتان برای داشتن یک سوژه واضح و پس عرصه تار (تکنیک پنینگ)

توقف لحظه اثر اولی نورد (Ollie Nordh) – Canon EOS 5D Mark III; 24mm/ƒ/۳٫۲/۱/۶s/ایزو 200

پن اثر رایان میلر (Ryan Miller) – Canon EOS 6D; 24mm/ƒ/۱۱٫۰/۱/۱۵s/ایزو 400

لوازم عکاسی برای ماتی حرکت

قبل از این که این تکنیک را آزمایش کنید، چند چیز هست که به آنها نیاز خواهید داشت.

موارد ضروری:

– دوربین

– صبر و شکیبایی

موارد اختیاری:

فیلتر ND

– سه پایه

به شخصه بعنوان یک عکاس باید بگوییم تنها دوربین و لنز مورد نظرم را با خودم حمل می کنم تا وزن لوازم را حداقل ممکن نگه دارم. دوربین انتخابی من Canon 6D با Canon 16-35mm f/4 L است. ولی باید گفت، اغلب وقت هایی هست که من از لنز ۵۰mm f/1.8 STM برای تصویر های پنینگ استفاده می کنم، بسته به این که چقدر از سوژه دور ایستاده ام.

نکته ای که گفتن آن در اینجا ضروری ایست این است که لحظه گرفتن یک تصویر حاوی ماتی حرکت یا motion blur، شما باید دوربین خود را تا حد ممکن ثابت و بی حرکت نگه دارید یا با یک ساختار نزدیک مانند نیمکت پارک یا علامت خیابانی تعادل آن را حفظ کنید. این یک امر حیاتی ایست.  بهره برداری از سه پایه گرفتن تصویر را بسیار راحت تر می کند چون نیاز نیست در مورد ثابت نگه داشتن دوربین خود نگران باشید. غیر از این، یک فیلتر ND توانایی این را دارد به کاهش مقدار نور و نوردهی بیش از حد کمک کند، در حقیقت به شما اجازه می دهد تا تصویر های ماتی حرکت را در طول روز بگیرید.

تنظیمات دوربین برای ماتی حرکت

احتمالا قبلا با مود تنظیمات دستی آشنایی دارید؟ بسیاری از اوقات، شما باید برای با کسب تصویر های ماتی حرکت در مُد نوردهی دستی عکاسی کنید، که به میزان حرکتی که می خواهید داشته باشید بستگی دارد. بسته به لحظه روز، تنظیمات من در بیشتر مواقع دارای اختلاف هستند و چند چیز هست که یکسان باقی می مانند. در این نوشته، من به روند و تنظیماتی که برای گرفتن تصویر پایین داشتم، خواهم پرداخت.

شکوفایی، اثر میتول شاه (Mitul Shah) – Canon EOS 6D; Canon 16-35mm/ƒ/۲۹/۱/۱۰s/ایزو 100

به تصویر بالا نگاه کنید. لازم است در اینجا بگویم که من در طول روز آن بیرون در حال عکاسی بودم و از یکی از مکان های پرطرفدار تورنتو یعنی ساختمان گودرهام دیدن کردم. به دلیل آنکه قبلا از تمام زوایای ساختمان تصویر گرفته شده است، من تصمیم گرفتم با اضافه کردن تاری حرکتی آن را به شیوه خودم تغییر دهم. برای این تصویر، من چند هدف داشتم: بیش از حد تاری نداشته باشم و یک تاکسی در حال حرکت داشته باشم. به علاوه از طرف دیگر، به دلیل آنکه رنگ سقف تاکسی با نوک ساختمان یکی بود – و رنگ درها با کناره های ساختمان یکسان بود – مجبور شدم به جای یک ماشین معمولی، در انتظار آن تاکسی بمانم. به دلیل آنکه یک سه پایه بهمراه نداشتم، یک سکو پیدا کردم تا دوربینم را بر روی آن قرار دهم و منتظر لحظه خوب ماندم.

با اصلطلاح ایزو آشنایی دارید؟ در مثال بالا ایزوی من بر روی کمترین مقدار ممکن تنظیم شد، که ۱۰۰ بود، به دلیل این حقیقت که مقدار فراوانی نور وجود داشت. باید در اینجا این خبر خوب را به شما بگوییم که، آسمان ابری انعطاف پذیری را برای من میسر تولید. غیر از این، برای کاهش میزان نور ورودی به دوربینم، من دیافراگم را بر روی بسته ترین مقدار ممکن تنظیم کردم، که f/29 بود. برای ثبت تاری حرکت حقیقی، من باید با سرعت شاتر بازی می کردم قبل از این که بتوانم عکسی که می خواستم را بگیرم؛ همه چیز وابسته به سرعت ماشین بود. اگر ماشین خیلی آهسته حرکت می کرد، من مجبور بودم سرعت شاترم را به طرز زیادی کم کنم – که به یک تصویر بیش از حد نوردهی شده منجر می شد. من موفق شدم عکسم را با سرعت شاتر ۱۰/۱ ثانیه، بدون هیچ نوردهی بیش از حدی ثبت کنم – که محشر بود.

با استناد به این شرایط، اهمیت بینهایت زیادی دارد که درک کنید که شرایط روشنایی دارای اختلاف خواهد بود، با اینحال اگر دارید در طول روز تصویر می گیرید، تنظیمات مطلوب این است که ایزو تا حد ممکن پایین و دیافراگم تا حد ممکن ببندید (ضرایب اف بزرگ). سرعت شاتر شما به نور، سرعت اجسام در حال حرکت، و در حقیقت به آنچه در حال عکاسی از آن هستید بستگی دارد.

لنزک: با این وجود، با انتخاب یک دیافراگم بسته و کاهش ایزو، برای عکاسی و ثبت ماتی حرکت (که به سرعت شاتر آهسته نیاز دارد) در طول روز امکان دارد به فیلتر کاهنده نور (ND) نیاز پیدا کنید.

ویرایش نهایی تصویر

تصویر اصلی، قبل از پس پردازش

تازه ترین مرحله ویرایش نهایی  است. من فکر می کنم مهم است که قادر باشید ماتی حرکت را برجسته کرده و توجه تماشاگر را به سمت آن جلب کنید. برای این تصویر، من کاپوت و بدنه تاکسی را با ساختمان گودرهام تطبیق دادم؛ از اینرو، اشباع (Saturation) آن دو رنگ را گسترش داده و اشباع تمام چیزهای اطراف آن را کم کردم. همانطور که قادر اید مشاهده نمائید، ساختمان ها در پس عرصه تقریبا هیچ رنگی ندارند. غیر از این، من از ابزار Clone Stamp برای حذف نور چراغ راهنما در کادر استفاده کردم چون به نظر من حواس پرت کننده بود.

به طرز خلاصه، مطمئن شوید که پس پردازش شما تمرکز را بر تاری حرکتی حفظ می کند.

نتیجه گیری نهایی

اشاره اثر میتول شاه (Mitul Shah)

به هرحال هر عکاس به سبکی در عکاسی علاقه مند است. برای بنده به شخصه تصویر های ماتی حرکت یکی از انواع تصویر های مورد توجه بوده است، چون می توانند یک منظره معمولی را به چیزی دلنشین و دیدنی و البته خاص مبدل کنند. در بیشتر مواقع سعی کنید با ثبت رنگ های مکمل، ساختمان های جالب، و هر چیزی که چشم شما را می گیرد، جذابیت چیزهای داخل کادر را حفظ کنید.

در انتهای این مقاله باید یادآوری کنیم، تمام چیزی که شما نیاز دارید دوربینتان و صبر و شکیبایی برای کسب یک تصویر خوب است. اگر بیرون رفتید و چند تصویر گرفتید. لطفا در صورت علاقه مندی این تصویر را با دیگران به اشتراک بگذارید.

نویسنده: میتول شاه (Mitul Shah)

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X