حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی دوربین کامپکت مدل بالای Fujifilm XF1 (دوربین بک آپ حرفه ای ها)

چیزی که امروزه بر همگان عیان شده علاقه به عکاسی است. هر شرکتی نیز علاقه مند است افراد بیشتر را جذب کند تا از این قافله عقب نماند. امروزه هر تولید کننده ای چند مدل کامپکت سطح بالا با امکان انجام تنظیمات دستی و عکاسی با فرمت RAW دارد. این نوع دوربین ها می توانند به عنوان دوربین بک آپ کاربران DSLR به کار آیند. این دوربین ها را می توان به دو دسته اصلی  تقسیم نمود، دسته ای که لنزهای سریع، کنترل های فراوان و معمولا جثه ای بزرگ دارند مثل Canon G15 و دسته ای که کوچک و کاملا جیبی هستند مثل فوجی فیلم XF1. دسته ی دوم نیز به مدت چند سال در اختیار دوربین های سری S کانن مثل S100 بود ولی تولید کنندگان دیگر بیکار ننشسته اند و برای مثال سونی مدل RX100 را بیرون داد.

 

اکنون نیز فوجی فیلم مدلی بسیار جالب توجه به نام XF1 را در فوتوکینا 2012 معرفی کرده است. Fujifilm XF1 را می توان جدیدترین مدل سری سطح بالای X فوجی فیلم هم دانست. همان سری که با X100 شروع شد و سپس به سیستم های با لنز قابل تعویض XF مثل X-E1 رسید. همچنین دوربین سوپرزوم X-S1 و با لنز سریع X10 هم در همین رده قرار می گیرند. XF1 از نقطه نظرهایی بیشتر شبیه به دو مدل آخر می باشد، به خصوص اینکه از سنسور تصویر 2/3 اینچی EXR CMOS و پردازشگر تصویر EXR نیز بهره می برد. این دوربین از لنز سریع با کمینه ی نسبت کانونی f/1.8 بهره می برد. در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

 

 

خصوصیات دوربین عکاسی فوجی فیلم XF1

  • تاریخ معرفی به بازار: Sep 17, 2012
  • اندازه سنسور : (8.8 x 6.6 mm)
  • پیکسل های موثر : 12 مگاپیکسل
  • محدوده لنز : 25–100 mm
  • نوع سنسور : EXRCMOS
  • قیمت جهانی:
  • بازترین دیافراگم : F1.8–4.9

XF1 مانند بسیاری از دوربین های خانواده ی X دارای بدنه ای کلاسیک می باشد. طراحی دو رنگ آن با قسمت بالایی نقره ای و روکش چرمی بسیار جالب است. چرم آن در سه رنگ قرمز، قهوه ای و مشکی موجود می باشد.
دومین ویژگی این دوربین لنز آن است. حلقه ی زوم از نوع مکانیکی می باشد و مثل X10 می تواند به عنوان سویچ پاور هم به کار بیاید . اما نکته ی جالب این است که کل سیستم لنز در هنگام خاموش شدن دوربین در بدنه فرو می رود تا ما را به یاد دوربین آنالوگ Rollei 35 بیندازد. در کل مکانیزم این لنز بسیار جذاب است.

 

کافیست که وقتی در حالت خاموش بودن درون بدنه قرار دارد بشکه ی آن را بگیرید، به سمت راست بچرخانید و به بیرون بکشید تا دوربین بر روی حالت انتظار قرار گیرد. سپس با چرخاندن دوباره ی آن و وقتی لنز بر روی 25 میلی متر قرار می گیرد، دوربین روشن می شود. از آن جایی که لنز مکانیکی است  اپتیک این لنز از 7 المنت در 6 گروه تشکیل شده است. چهار تا از آن ها کروی هستند و سه تای دیگر نیز از نوعی می باشند که پراش خیلی کمی ایجاد می کنند. کمپانی در المنت های اپتیکی این لنز از اندودی پیشرفته به نام Wide-band High Transmittance Electron Beam Coating استفاده کرده که باعث می شود اثر بازتاب داخلی به حداقل کاهش یابد. المنت جلویی لنز نیز در مرکز قطری در حد تنها 0.5 میلی متر دارد. سیستم لرزش گیر اپتیکال این لنز نیز تا حد خیلی زیادی پیشرفته است که طبق ادعای فوجی فیلم کاملا موثرتر از مدل های رقیب عمل می کند. این را نیز بگویم که کمینه ی نسبت کانونی f/1.8 این لنز فقط در حالت واید می باشد و در حالت زوم کامل یعنی در فاصله ی کانونی معادل 100 میلی متر این مقدار به f/4.9 افزایش می یابد.

 

XF1 یکی  از کوچک ترین دوربین هایی است که دور لنز آن حلقه ی زوم مکانیکی وجود دارد XF1 بسیار شبیه به کامپکت های آنالوگ دهه ی 1970 می باشد. فوجی فیلم تلاش نکرده که از دستگیره ی خاصی بر روی این دوربین استفاده کند. با این حال به دلیل روکش چرمی که بر روی بدنه وجود دارد، در دست گیری آن کاملا راحت تر از بسیاری دوربین های هم رده می باشد. خود بدنه نیز از آلومینیوم ساخته شده که کاملا مستحکم است و باعث می شود که XF1 یکی از محکم ترین دوربین های کامپکت بازار باشد.
فوجی فیلم XF1 دارای مشخصات فنی خیلی پیشرفته ای می باشد. این دوربین دارای دکمه ها و کنترل های زیادی می باشد و فقط دو دایل در قسمت پشتی آن قرار گرفت اند. همچنین یک دکمه ی قابل تنظیم Fn نیز در بالا قرار گرفته و یک دکمه ی بسیار جالب دیگر نیز به نام E-Fn وجود دارد که بوسیله ی آن می توانید شش دکمه ی پشت دوربین را به دکمه ی Fn تبدیل کنید. از نظر ابعاد می توان گفت که مقداری از رقیب مستقیم خود یعنی S110 بزرگتر است. این بزرگتر بودن را از هر نظر می توان نظاره کرد این دوربین هم عریض تر، هم بلند قدتر و هم قطور تر است. با این حال از RX100 باریک تر می باشد. در قسمت پشتی دوربین نمایشگر 3 اینچی قرار گرفته و کنترل ها نیز در سمت راست آن قرار دارند. همانطور که گفتیم در قسمت پشت دوربین دو دایل قرار گرفته است. یکی از آن ها قابلیت کلیک برای تعویض مود را نیز دارد و دیگری پیرامون کنترل گر چهار جهته قرار گرفته است. حتی وقتی که دوربین در حالت خاموش قرار دارد می توانید با نگه داشتن دکمه ی Play back به مدت 2 ثانیه دوربین را روشن کنید تا بتوانید عکس ها را ببینید. البته در این حالت امکان عکاسی وجود ندارد. این دوربین دارای فلاش بالا جهنده نیز هست که همواره باید با استفاده از سویچ کناری آن را فعال کنید. حتی هنگامی که در مود اتوماتیک عکاسی می کنید هم به صورت اتوماتیک بالا نمی آید و باید با استفاده از سویچ این کار را انجام دهید.

سنسور مشابه در Fujifilm XF1

XF1 از همان سنسور تصویری استفاده میکند که در X-S1 و X10 هم استفاده شده است. این سنسور تصویر 12 مگاپیکسلی  به دو صورت مورد استفاده قرار بگیرد. یکی همان رزولوشن 12 مگاپیکسل و دیگری با الحاق پیکسل ها، تولید عکس های 6 مگاپیکسلی با نویز کمتر و گستره ی دینامیکی بیشتر است. حساسیت سنسور تصویر این دوربین از 100 تا 12800 قابل تنظیم است و همانطور که گفتیم قابلیت عکاسی در فرمت های JPEG و RAW را دارد. این دوربین توانایی فیلم برداری Full HD را نیز دارد. انرژی دوربین از طریق باتری لیتیوم-یونی NP-50 یعنی دقیقا همان باتری که بر روی X10 هم استفاده شده بود تامین می شود. در ضمن عکس ها و فیلم ها بر روی کارت های حافظه ی SD ذخیره می شوند.
XF1 یکی از دوربین های کامپکت مدل بالا و پیشرفته می باشد که می تواند به عنوان دوربین بک آپ کاربران DSLR قرار گیرد. این دوربین بسیار کوچک، کلاسیک، زیبا و با کیفیت ساخته شده و از نتایج آن نیز انتظارات بالایی خواهیم داشت. بزرگترین ویژگی این دوربین نیز همانطور که گفتیم علاوه بر ظاهرش، لنز آن می باشد.

 

 

در تست هایی که  انجام شده، عکس های گرفته شده با این دوربین در سطحی واقعا خوب قرار گرفت. عکس ها از ایزوی 100 تا 800 کاملا بدون نویز هستند. سپس از ایزوی 1600 مقداری نویز و کاسته شدن از غلظت رنگ ها مشاهده می گردد. این مسئله در ایزوی 3200 تشدید می گردد. عکس های JPEG به وضوح از عکس های RAW شارپنس بالاتری دارند.

 

قابلیت های Fujifilm XF1 :
  • دارای سنسور EXR-CMOS 3/2 اینچی 12 مگاپیکسلی
  • دارای ایزو 100 تا 3200 ، ایزو 4000 تا 6400 در رزولوشن 6 مگاپیکسل ، ایزو 12800 در 3 مگاپیکسل
  • دارای لنز 100-25 میلیمتری با کمینه ی  F1.8-4.9 و لرزش گیر تصویر اپتیکال 4 استاپ بهبود یافته
  • دارای رینگ زوم دستی و مکانیزم فرو رفتگی لنز
  • دارای ست کامل از کنترل های دستی ، ضبط فرمت RAW
  • دارای نمایشگر 3 اینچی 460k
  • قابلیت فیلمبرداری Full HD با میکروفون استریو داخلی
  • استفاده از مود Film simulation برای دید تک و چند رنگی
  • همچنین وجود Advanced Filters و پیش نمایش بر روی نمایشگر
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X