حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی تخصصی دوربین Sony Cyber-shot DSC-QX10

قبل از اینکه شروع کنیم بهتر است بگوییم که در نگاه اول خیلی احساس خوبی درباره‌ی این دو دوربین نداشتیم. QX100 دوربین پیشرفته تر است و 500 دلاری قیمت دارد، QX10 هم حدود 250 دلار برای خریدار آب می‌خورد. با تبدیلی ساده می‌توان دریافت که این‌ها به تومان چقدر می‌شوند و با آن میزان پول چه دوربین‌هایی می‌توان خرید. در ضمن QX10 و بدتر از آن، QX100 اصلا دوربین‌های کوچکی نیستند و در حقیقت سونی دو عدد استوانه ساخته که باید آن را در جیب تنگ شلوار خود حمل کنید و برای عکاسی هم آن را به دوربین خود متصل نمایید. اساسا اگر قرار بود عکاسان گوشی‌های هوشمند بخواهند چیزی اضافه با خود حمل کنند، خوب دوربینی کامپکت را می‌خریدند که هم باریک‌تر است، هم مجهزتر و البته ارزان قیمت‌تر.

واقعیت این است که QX10 و QX100 دوربین‌هایی کامل هستند. دوربین‌هایی که فقط نمایشگر ندارند. اگر بخواهیم فعلا فقط به نقد و بررسی QX10 بپردازیم، باید بگوییم که دکمه‌ی پاور دارد، دکمه‌ی شاتر دارد، اهرم زوم دارد، پورت میکرو USB دارد، حتی پیچ اتصال به سه پایه و میکروفون‌های استریو هم دارد، و اگر درب پشتی را باز کنیم می‌توانیم باتری لیتیوم-یونی 600 میلی آمپر ساعتی مدل NP-BN سونی که پیش از این هم بر روی بعضی دیگر دوربین‌های کامپکت این شرکت ملاقات‌هایی با آن داشتیم را مشاهده کنیم. اتفاقا در همین قسمت هم می‌توان شیار کارت حافظه‌ی Micro SD را دید.

 

سونی سایبرشات DSC-QX10 ممکن است یک نوآوری تازه در دوربین های point-and-shoot باشد، اما با توجه به طراحی و عملکرد دوربین نیز کمی گران بنظر می رسد.

یک نمایشگر تک رنگ به اندازه‌ی نصف ناخن انگشت را هم می‌توان در کنار دوربین مشاهده کرد که فقط اطلاعات باتری و نهایتا داشتن یا نداشتن کارت حافظه را نشان می‌دهد. پس این یک دوربین کامل است که فقط نمایشگر برای کادر بندی و نمایش عکس‌ها ندارد. همچنین بعضی از کنترل‌های آن را هم فقط می‌توان با استفاده از صفحه‌ی لمسی دیوایس هوشمند انجام داد. از یاد نبریم که QX10 بدنه ای کاملا فلزی و خوش ساخت دارد و هرچند که اجزای متحرک نسبتا زیادی دارد، ولی به نظر نمی‌رسد از آن‌هایی باشد که خیلی زود خراب شود.از نظر مشخصات فنی، QX10 گویی یک WX150 ساده شده است. سنسور تصویر کوچک 1/2.3 اینچی Exmor R CMOS با رزولوشن 18 مگاپیکسل که در بسیاری از کامپکت های سونی مشاهده می‌شود، لنز 25 میلی متری با توانایی زوم 10 برابر و F/3.3-5.9، لرزش گیر تصویر اپتیکال، Wi-Fi و NFC داخلی از جمله ویژگی های آن هستند. در پشت دستگاه، گیره ای قرار دارد که می‌تواند به اندازه های متفاوتی باز شود و به گوشی هوشمند متصل گردد. اتفاقا گیره‌ی خیلی محکمی است و می‌توانید مطمئن باشید که هیچ گاه از گوشی جدا نمی‌شود. با این حال مقداری جدا کردن آن از گوشی می‌تواند مشکل باشد. هرچند که طراحان تا توانسته‌اند چیزهای مختلفی را بر روی این دوربین جای داده‌اند تا بتواند عملکرد مستقل داشته باشد، ولی فلاش یکی از آن‌ها نبوده است. به هر صورت فلاش ندارد و نمی‌تواند از فلاش گوشی شما استفاده کند. واقعا اگر دچار کمبود نور هستید می‌توانید فلاش گوشی خود را به صورت چراغ قوه، دائم روشن نگه دارید تا نور محیط را تامین کند. هرچند که آن قدر این دوربین بزرگ است که احتمالا به راحتی در سمت مخالف چراغ، سایه ایجاد می‌کند. ارتباط بین دوربین و دیوایس هوشمند با Wi-Fi صورت می‌گیرد و هرچند که NFC بر روی آن وجود دارد، ولی فقط برای Pair کردن به کار می‌آید. در ضمن پیش از آن باید اپلیکیشن سونی Play Memories را بر روی دیوایس خود نصب کرده باشید. برای اتصال دوربین به گوشی هوشمند، می‌توانید Wi-Fi گوشی را روشن کنید و سپس پسووردی که در پشت درب محفظه باتری دوربین نوشته شده است را وارد کنید. به طور کلی بین 10 تا 15 ثانیه اتصال دوربین به دیوایس هوشمند زمان می‌برد. این پروسه می‌تواند هم در اندروید و هم در iOS انجام شود. فعلا این دوربین با ویندوز فون کار نمی‌کند.QX10 دوربینی نشانه و عکس است و اپلیکیشن نیز چیزی بر آن نمی‌افزاید. به صورتی که تنها چهار مود عکاسی Superior Auto، intelligent Auto، Program و Movie برای عکاسی دارد. احتمالا همه‌ی آن‌هایی که با دوربین‌های دیجیتال کار کرده‌اند به خوبی با این مودها آشنا هستند. مثلا intelligent Auto مودی است که با توجه به نوع صحنه و شرایط نوری، تنظیمات نور دهی را بر روی بهترین مقادیر قرار می‌دهد. Superior Auto نیز تقریبا همین است بعلاوه ی اینکه می‌تواند به دلخواه از بعضی مود ای صحنه هم انتخاب کند.

به محض اینکه دوربین را آماده‌ی عکاسی کردید، می‌توانید با فشردن دکمه‌ی شاتر بر روی دوربین و یا لمس کردن دکمه‌ی شاتر مجازی بر روی نمایشگر دیوایس هوشمند، عکس بگیرید. همچنین امکان لمس برای فوکوس هم وجود دارد. هرچند که دوربین دارای شیار کارت حافظه و امکان ذخیره سازی تصاویر بر روی کارت حافظه‌ی Micro SD هم هست، ولی اگر بخواهید عکس‌ها پس از گرفته شدن به دیوایس هوشمند شما منتقل شوند، متوجه یک تاخیر خواهید شد. تاخیری که هرچه فاصله‌ی دوربین از دیوایس بیشتر می‌شود، افزایش می‌یابد. در ضمن هر بار پیش نمایش عکس به شما نشان داده می‌شود که می‌بایست با لمس کردن نمایشگر آن پیش نمایش را بردارید. هرگاه اپلیکیشن را ببندید هم، ارتباط بین دوربین و دیوایس هوشمند قطع می‌شود تا مجبور باشید دوباره آن‌ها را Pair کنید. در ضمن در نظر داشته باشید که وقتی دیوایس هوشمند شما در حال نمایش زنده از روی دوربین است، انرژی زیادی در حال مصرف شدن توسط رادیوی Wi-Fi می‌باشد و خیلی سریع می‌تواند منجر به تمام شدن باتری شود.دوربین‌هایی که بر روی بیشتر تبلت ها و گوشی‌های امروزی قرار گرفته‌اند، به قدر کافی برای عکاسی‌های معمولی مناسب هستند و کیفیت مناسبی دارند. با این حال معمولا وقتی عکس آن‌ها را بر روی نمایشگرهای بزرگتر مشاهده می‌کنید و یا قصد عکاسی در تاریکی را دارید، نقاط ضعفشان معلوم می‌شود. بعلاوه ی اینکه، زوم اپتیکال چیزیست که به ندرت در دیوایس های هوشمند یافت می‌شود. این جور مواقع است که QX10 کاملا به کار می‌آید. به عنوان یک دوربین نشانه و عکس با سنسور تصویر کوچک، عکس‌های خوبی در خارج و داخل مکان‌های مسقف می‌گیرد. به خصوص اینکه رنگ‌ها شفاف و خیلی عالی هستند. ولی با این حال همچنان سنسوری کوچک دارد و محیط عکاسی هرچه روشن‌تر باشد بهتر است. در ضمن مثل اغلب کامپکت های این چنینی، مناطق هایلایت خیلی راحت می‌سوزد. لنز آن نیز هرچند که ساخت خود سونی و تحت برند G است، ولی فقط در مرکز شارپنس زیادی دارد و هرچه به سمت گوشه‌ها بروید، با سرعت بیشتری از شارپنس کاسته می‌گردد. کیفیت ضبط ویدیویی هم به همین صورت، خوب و نه شگفت انگیز است. در ضمن این دوربین می‌تواند ویدیوها را در رزولوشن 1440X1080p و سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کند که Full HD حساب نمی‌شود. به طور کلی همان‌طور که نخست گفتیم، خیلی احساس خوبی درباره‌ی این دوربین نداشتیم. دلایل ما هم شامل این می‌شد که QX10 گران قیمت است و به طور کلی وسیله ای جداگانه و اضافی است که باید به همراه فرد دارنده‌ی گوشی هوشمند حمل شود. وسیله ای که باریک و کوچک هم نیست.

در هنگام بررسی آن نیز متوجه شدیم که Pair کردن آن با دیوایس هوشمند خیلی سریع انجام نمی‌گیرد و این بدین معنیست که اساسا صحنه های خیلی سریع را از دست خواهید داد. معمولا عکاسان موبایلی گوشی را به راحتی از جیب خود در می‌آورند، به سرعت عکس می‌گیرند و دوباره آن را در جیب خود فرو می‌برند. سرعت یکی از نقاط قوت عکاسی موبایلی است. با این وسیله حتی پس از Pair کردن هم عکاسی سریعی نخواهید داشت. به دلیل اینکه QX10 سنسور تصویر خیلی بزرگی ندارد، بنابراین تفاوت کیفیت عکس‌های آن با کیفیت عکس‌های بهترین گوشی‌های هوشمند، زمین تا آسمان نیست. در این زمینه QX100 به دلیل سنسور تصویر کاملا بزرگ، قطعا برتر است. به همه این‌ها، عملکرد کند اپلیکیشن PlayMemories و امکانات کم آن را نیز اضافه نمایید که شدیدا به یک بروز رسانی و افزایش امکانات نیازمند است. به نظر ما در مورد این دوربین دو چیز جذاب وجود دارد. یکی اینکه زوم اپتیکال 10 برابر آن کاملا کارآمد است. زوم اپتیکال چیزی نیست که بتوانید بر روی گوشی‌های هوشمند پیدا کنید. دیگری اینکه، از آن جایی که لازم نیست برای عملکرد، حتما دوربین به گوشی متصل باشد، می‌توان از این وسیله به عنوان دوربینی ریموت استفاده کرد که هم بامزه است و هم ممکن است کاربردی باشد.

اپلیکیشن Android FTW

در این دوربین سونی باز هم، تمامی ارتباطات میان گوشی شما و QX10 بی سیم هستند، و عمدتا از طریق وای-فای صورت می گیرد. دوربین دارای NFC است، اما آن تنها برای جفت کردن دستگاه شما با دوربین استفاده می شود.

اگر شما گوشی موبایل هوشمندی با مشخصه NFC دارید، در نتیجه تنها به بازکردن قفل دستگاه خود نیاز دارید و سپس بالای دوربین به پشت از اسمارت فون خود تماس دهید. این انجام بطور خودکار دوربین را روشن خواهد کرد، اپلیکیشن موبایل PlayMemories سونی راه اندازی شده(با این فرض که شما آن بر روی دستگاه نصب کرده باشید، در غیر این صورت پیغامی مبنی بر دانلود این اپلیکیشن به شما نمایش می دهد)، و جفت شدن (pairing ) میان این دو آغاز می گردد. هرچند توجه داشته باشید که اگر شما هر دو دستگاه را در نزدیکی یکدیگر در کیف یا جای دیگری نگه داشته باشید، آنگاه دوربین خود به خود روشن خواهد شد.

بطور کلی نقاط قوت:  دوربین عکاسی  Sony Cyber-shot QX10 در هسته مرکزی خود یک دوربین point-and-shoot می باشد و کیفیت تصاویر گرفته شده با این دوربین همواره با کیفیت تصاویر گرفته شده با اکثریت اسمارت فون ها نیز برابری می کند. اتصالات به دستگاههای اندرویدی از طریق NFC براحتی صورت می گیرد. دسترسی به پلتفرم آگنوستیک API به توسعه دهنگان اپلیکیشن برای افزودن پشتیبانی (از جمله برای ویندوز فون) را اجازه می دهد.

بطور کلی نقاط ضعف: دوربین عکاسی  Sony Cyber-shot QX10 دارای مجموعه مشخصه های بسیار محدودی در مقایسه با دوربین های عادی point-and-shoot  یا نشانه و هدف می باشد، اپلیکیشن موبایل سونی تنها دارای چند مشخصه است ، عکسبرداری طولانی مدت نیز باتری اسمارت فون شما را تخلیه می کند ، و عملکرد عکسبرداری می تواند بسیار خسته کننده باشد.

نتیجه: سونی سایبرشات DSC-QX10 ممکن است یک نوآوری تازه در دوربین های point-and-shoot باشد، اما با توجه به طراحی و عملکرد دوربین نیز کمی گران بنظر می رسد.

 

برگرفته از : دیجیکالا و دیگر منابع

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X