حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی دوربین المپوس Olympus E-5

در این پست از سایت عکاسی برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا محصولات الیمپوس را که شرکتی ژاپنی تولیدکننده تجهیزات تصویربرداری و محصولات اپتیک است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

در ابتدا باید بگوییم اولین چیزی که در هنگام در دست گرفتن دوربین دیجیتال الیمپوس مدل Olympus E5 متوجه آن می‌شوید بدنه ی بسیار قرص و محکم آن می‌باشد که در حقیقت مانند تانک می‌نماید. با وزن 800 گرم؛ بدون باتری، بدون لنز و کارت حافظه؛ به طور تقریبی هم وزن دوربین عکاسی E3 و کاملا سنگین وزن تر از دوربین عکاسی E1 می‌باشد.

 

زمانیکه لنز Zuiko Digital ED 12-60mm f/2.8-4 SWD که به صورت کیت لنز همراه این دوربین عکاسی جذاب می‌باشد را به آن متصل می‌کنید، وزن دوربین عکاسی به 1,360 گرم می‌رسد که در نوع خود بسیار جالب می باشد. خود بدنه نیز بسیار مشابه بدنه ی دوربین عکاسی E3 است. در قسمت سمت راست، دستگیره ی بزرگ، محکم و ارگونومیک آن وجود دارد که برای در دست گرفتن دوربین عکاسی با چنین سنگینی کاملا مناسب می باشد.

 

این در حالی است که یک پد لاستیکی بسیار راحت در قسمت زیر انگشت شست قرار می‌گیرد. چشمی‌ دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E5 به خوبی چشمی‌دوربین عکاسی مدل E3 می‌باشد. در هنگام نقد و بررسی؛ چشمی‌این دوربین عکاسی فوق العاده را با چشمی‌ دوربین فول فریم Nikon D3X مقایسه نمودیم و با وجود اینکه چشمی‌ دوربین عکاسی دوم کاملا بزرگتر می باشد اما دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E5 از لحاظ کیفیت چیزی از D3X کم ندارد و این بسیار عالی است. 11 نقطه ی AF point یا فوکوس خودکار؛ همواره از طریق چشمی‌دیده می‌شوند ولی به نحوی نیستند که حواس شما را به خود پرت کنند.

 

نقاط فوکوس در هنگام فوکوس دقیق به رنگ سبز می‌درخشند. حتی در هنگامی‌هم که از فوکوس دستی استفاده می‌کنید می‌توانید از این آپشن برای اطمینان از فوکوس دقیق استفاده نمایید. البته از این امکان فقط می‌توان در هنگام بهره گیری از لنزهای چهار سوم که مخصوص این نوع دوربین عکاسی ها هستند استفاده نمود. دکمه ی شاتر در جای بسیار خوبی قرار گرفته می باشد و دقیقا در زیر انگشت اشاره ی شما قرار می‌گیرد.

 

دکمه های تنظیم ISO، white balance یا تراز سفیدی و Exposure compensation یا جبران نوردهی نیز درست در کنار آن و کاملا قابل دسترسی ساده می باشند. اضافه بر اینها ظاهر آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است و فقط با لمس کردن پس از مدتی به راحتی می‌توانید آن ها را از یکدیگر تشخیص بدهید. برای تغییر سریع تنظیمات دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E5 مجهز به دو پیچ تنظیم می‌باشد. پیچ تنظیم پشتی دقیقا در قسمتی قرار گرفته که به راحتی زیر انگشت شست قرار می‌گیرد و دیگری نیز توسط انگشت اشاره و انگشت میانی دست قابل دسترسی می باشد.

 

گفتنیست فلسفه ی کلی واسط کاربری یا اینترفیس دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E5 مشابه دوربین عکاسی المپوس مدل E3 می باشد. این یکی هم کاملا سریع و خلاقانه است ولی دارای کمبودهایی نیز می‌باشد. همانند دوربین عکاسی E3 این دوربین عکاسی جذاب نیز دکمه های نسبتا کمی‌دارد که وظایف زیادی بر عهده ی آن ها است. برای نمونه از بالا که به دوربین عکاسی نگاه کنیم در قسمت سمت چپ سه دکمه وجود دارد که بنا بر استفاده ی ترکیبی با پیچ تنظیم پشتی و جلویی وظایف متفاوتی را انجام می‌دهند. اولین آن ها مربوط به مود فلاش و جبران نوردهی فلاش می‌باشد، دومی‌برای تعیین مود نوردهی یا Exposure mode (P,A,S,M,Bulb) و Drive mode است و سومی‌برای تنظیمات مود فوکوس و همچنین تنظیمات نورسنجی کاربرد دارد.

 

دکمه ی سوم حتی وظیفه ی سومی‌را هم در مود Playback یا تماشای عکس های گرفته شده بر عهده دارد. از این بدتر اینکه عمل Bracketing توسط نگه داشتن همزمان دکمه ی دوم و سوم و چرخاندن پیچ تنظیم انجام می‌گیرد.اشخاصی که پیش از این با دوربین عکاسی E3 کار کرده اند با این مسائل آشنایی دارند ولی کاربرانی که به تازگی دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E5 را تهیه می‌کنند چند روزی برای عادت کردن به این رویه نیاز خواهند داشت. هر تغییری که شما در تنظیمات انجام بدهید بر روی نمایشگر تک رنگ بالای دوربین و نیز در قسمت اطلاعات چشمی‌اپتیکال به نمایش در می‌آید.

 

توجه داشته باشید که یک ویژگی به نام Super Control Panel بر روی دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E5 وجود دارد که در واقع یک صفحه ی وضعیت تعاملی در قسمت نمایشگر پشتی است. به محض فشردن دکمه ی Ok این صفحه به نمایش در می‌آید. از این طریق می‌توانید به بعضی از تنظیمات از جمله تنظیماتی که از طریق دکمه های میانبر قابل دسترسی نمی باشند دسترسی پیدا کنید تا دیگر نیازی نباشد که به سیستم منوی نه چندان منطقی آن وارد شوید. یکی دیگر از ویژگی های بسیار کارآمد دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E5؛ نمایشگر چرخنده ی آن می‌باشد. دوربین عکاسیE3 نیز همین نمایشگر را داشت.

 

ولی اینک این نمایشگر بزرگتر است و رزولوشن بالاتری را نیز ارایه می‌ نماید. این نمایشگر بسیار با کیفیت و کارآمد می‌باشد و آن را می‌توان با نمایشگر دوربین Canon EOS 60D مقایسه کرد. بزرگتر کردن نمایشگر منجر به بعضی تغییرات در قسمت پشتی دوربین شده است. در واقع یکی از بزرگترین تفاوت های دوربین های عکاسی E5 با E3 در همین قسمت می‌باشد. دکمه ی فیزیکی IS حذف شده می باشد و این سیستم یاImage Stabilization را باید از طریق Super Control Panel فعال و غیر فعال نمود. باید بگوییم در دوربین عکاسی E3 درب شیار کارت حافظه دارای قفل بود ولی این یکی دارای درب کشویی می‌باشد که بر روی بدنه های ارزان قیمت تر هم مشاهده می‌شود. صف کلیدهایی که در قسمت زیرین دوربین عکاسی E3 قرار داشتند اکنون دیگر وجود ندارد.

دوتا از این دکمه ها به نام Menu و Info اکنون به قسمت بالا سمت چپ رفته اند. اکنون دکمه ی Live view در جای بهتری قرار گرفته و دکمه ی Delete نیز به کنترل چهارجهته نزدیک تر شده است. اکنون دکمه ی پاور در قسمت پایین و سمت راست دوربین منتقل شده می باشد.

شایان ذکر است استفاده از دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E5 به عنوان یک DSLR معمولی تجربه ای بسیار لذت بخش می باشد. دوربین عکاسی بسیار سریع و پاسخگو است و تنها زمان روشن شدن و آماده شدن برای عکاسی کمی‌طولانی تر از حد انتظار ما می باشد. با کیت لنز خود دوربین عکاسی، فوکوس خودکار با سرعت بسیار زیادی انجام می‌شود و در حقیقت از سریع ترین ها در جهان می‌باشد. این دست کم در شرایط نوری عادی درست است، در شرایط نوری ضعیف عمل فوکوس کندتر انجام می‌شود ولی در نور خیلی کم همچنان به خوبی فوکوس می‌کند.

 

برخلاف بسیاری سیستم های فوکوس خودکار، سیستم AF به کار رفته در این دوربین از سنسورهای cross-type, biaxial focus بهره می‌برد بدین معنی که سنسور AF به طور مساوی نسبت به جزئیات عمودی و افقی حساس است. شما عزیزان می‌توانید از کنترل چهار جهته برای تغییر نقطه ی فوکوس به طور دلخواه استفاده نمایید. این دوربین عکاسی خوش دست فاقد لامپ کمک فوکوس می‌باشد و این کار بر عهده ی فلاش دوربین عکاسی می باشد که در شرایطی می‌تواند برای سوژه اذیت کننده باشد.

قابل ذکر است دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E5 مجهز به سیستم های Live view و همچنین قابلیت ضبط ویدیویی HD می‌باشد. در مود Live view شما عزیزان قادر هستید تصویر درون چشمی‌را بر روی نمایشگر مشاهده کنید. بعلاوه هر مقدار از اطلاعات را که نیاز داشتید می‌تواند در گوشه های تصویر به شما نشان دهد. یک ویژگی خوب و کارآمد دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E5 تراز الکترونیکی افقی و عمودی می‌باشد که علاوه به طراز بودن دوربین عکاسی نسبت به خط افقی و عمودی می‌تواند زاویه ی انحراف را نیز به شما نشان دهد. دوربین E5 در حقیقت نخستین دوربین DSLR المپوس با قابلیت ضبط ویدیویی HD می‌باشد.

 

پیش از این این توانایی در دوربین های عکاسی میکرو چهار سوم سری PEN به کار رفته بود. مود ویدیوی خاصی در این دوربین وجود ندارد و هرزمانکه در Live view بودید با فشردن دکمه ی شروع ضبط ویدیو می‌توانید این کار را شروع کنید. نکته ی خوب این است که در هنگام فیلم برداری امکان تنظیمات دستی نوردهی چون سرعت شاتر، ایزو و گشودگی دیافراگم وجود دارد. کافی است تنها که دکمه ی Record را بفشارید تا فیلم برداری شروع شود و به محض فشردن دوباره این کار قطع می‌ شود. فوکوس مداوم وجود ندارد و برای فوکوس مجدد باید دکمه ی شاتر را تا نیمه بفشارید. در هنگام فیلم برداری می‌توانید عکس هم بگیرید.

 

گفتن این نکته ضرورتی ندارد که دکمه ی شاتر را به طور کامل فشار دهید تا عکس گرفته و ثبت شود. البته این کار برای چند ثانیه در فیلم برداری مکث ایجاد می‌کند. نکته ی بد اینکه فقط تقابلیت فیلم برداری 720p HD وجود دارد و Full HD مقدور نمی‌باشد و سرعت فریم هم بر روی 30 ثانیه ثابت است. مدت زمان ضبط هر کلیپ ویدیویی HD نیز 7 دقیقه و VGA در حدود 14 دقیقه است. همچنین کیفیت فیلم برداری نیز در کل بالا و تصاویر شارپ می‌باشند. ضبط صدا می‌تواند از طریق میکروفون مونوی داخلی یا ورودی میکروفون استریوی اکسترنال صورت بپذیرد. ویدیوها در فرمت Motion JPEG و در AVI ذخیره می‌شوند. دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E5 از کارت های حافظه ی SD/SDHC/SDXC پشتیبانی می‌کند ولی فقط دارای یک شیار کارت حافظه است.
در ادامه باید بگوییم دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E5 مجهز به باتری جدید BLM-5 می‌باشد ولی با باتری قدیمی‌BLM-1 نیز کاملا سازگار می باشد. محفظه ی باتری کاملا دور از محل اتصال سه پایه قرار دارد و بنابراین امکان تعویض باتری وقتی که به سه پایه متصل است وجود دارد. کیفیت عکس های گرفته شده توسط دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E5 در حد بسیار خوبی می باشد از ایزو 100 تا 800 کیفیت عکس ها عالی می باشد که در واقع فراتر از بعضی از دوربین های عکاسی با سنسور APS-C می‌باشد. در ایزو بیشتر از 1600 وضعیت چندان خوب نمی باشد و دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E5 قادر نیست عملکرد بدون نویزی چون دوربین های عکاسی Nikon D7000 یا Pentax K5 داشته باشد.

در انتهای این نقد و بررسی باید بگوییک که Olympus E-5 عملکرد در نوردهی بلند مدت خوب است اما عالی نیست و شما عزیزان حتما به سیستم کاهش نویز دوربین عکاسی که از طریق گرفتن یک فریم تاریک نویز را کاهش می‌دهد احتیاج پیدا خواهید کرد. می توانیم از رقبای مهم و جدی دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E5 به دوربین عکاسی های Canon EOS 60D، Canon EOS 7D، Nikon D7000، Pentax K-5 و Sony A850 اشاره کنیم .

 

مشخصات اصلی Olympus E-5

 

  • مشخصات کلی Olympus E-5 ابعاد: 122 × 89 × 43.1 میلی متر – وزن: بدون باتری و کارت حافظه 368.5 گرم و با باتری و کارت حافظه 425.2 گرم
  • حسگر Olympus E-5 و تصویر دارای حسگر CMOS با سایز 13 × 17.3 میلی‌متر – دقت حسگر: 16.9 مگاپیکسل – دقت موثر حسگر: 16.1 مگاپیکسل – حداکثر رزولوشن عکس: 3456 × 4608 و 1920 × 2560 و 768 × 1024 – قابلیت عکاسی با فرمت غیر فشرده Raw – پردازشگر: TruePic VI
  • لنز Olympus E-5  اندازه  12-50 میلی متر – محدوده دیافراگم: 3.5-6.3 – قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال تا 4.1 برابر – دارای لرزشگیر تصویر – دارای فوکوس خودکار و فوکوس دستی – زوم اپتیکال در حین فیلمبرداری
  • فیلم ابعاد Full HD – سرعت 60 فریم بر ثانیه
  • عکسبرداریOlympus E-5  سرعت شاتر از 1/4000 ثانیه تا 60 ثانیه- ایزو اتوماتیک و 200 و 400 و 800 و 1600 و 3200 و 6400 و 12,800 و 25,600 – تکنولوژی تشخیص چهره – تکنولوژی تشخیص لبخند عکاسی سه بعدی
  • صفحه نمایش Olympus E-5: سه اینچ با رزولوشن 610,000 نقطهLive View صفحه نمایش لمسی
  • سایر مشخصات Olympus E-5:  ذخیره بر روی کارت حافظه SD, SDHC, SDXC – باتری یون لیتیوم استاندارد

منبع: دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X