حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی دوربین بدنه باریک Olympus PEN E-PM1

احتمالا خوب میدانید که المپوس یکی از پیشگامان تولید دوربین های بدون آیینه با لنز قابل تعویض در جهان عکاسی میباشد. شرکت عظیم المپوس به همراه پاناسونیک استاندارد میکرو چهار سوم را ابداع کردند. نخست احساس می شد که ممکن است دوربین های بدون آینه-با لنز قابل تعویض المپوس در سایه ی دوربین های پاناسونیک به دلیل توانایی تکنیکی بالایی که این شرکت دارد قرار گیرد. اما این حال به مرور زمان به دلیل اصالتی که شرکت المپوس داشت این اتفاق روی نداد و به واقع این شرکت دوربین های جذابی را به بازار علاقه مندان هنر عکاسی عرضه کرد. در زری به معرفی یکی از دوربین های این شرکت محبوب خواهیم پرداخت.

 

در ابتدا باید بگوییم دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 که با نام المپوس PEN mini هم شناخته می‌شود دوربین عکاسی جدید میکرو چهار سوم 12.1 این کمپانی می‌باشد که مشخصه ی اصلی آن نسبت به دیگر دوربین های عکاسی میکرو چهار سوم موجود در بازار بدنه‌ی باریک، استایلیش و بسیار کوچک آن است. دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 بعلاوه از سریع ترین سیستم فوکوس خودکار جهان در بین دوربین های میکرو چهار سوم هم بهره می‌برد. از دیگر مشخصه های آن می‌توانیم به نمایشگر با رزولوشن بسیار بالای 3 اینچی، عکاسی پیاپی با سرعت 5.5 فریم بر ثانیه، توانایی فیلم برداری 1080p Full HD، بیشینه‌ی حساسیت سنسور تا 12,800، لرزش گیر مکانیکی تصویر Sensor Shift، کفشک فلاش اکسترنال و پورت تجهیزات اشاره کنیم.

 

دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 به رنگ های مختلف قهوه ای، خاکستری، صورتی، بنفش، سفید و مشکی طراحی شده است و با کیت لنز استاندارد 14-42 میلی متر به بازار ارائه می‌شود.

اینجا بهتر است ابتدا توضیح مختصری درباره‌ی دوربین های عکاسی میکرو چهار سوم بدهیم چرا که هرچند که حدود دو یا سه سالی است که به صورت گسترده وارد بازار شده اند ولی ممکن است هنوز مردم کمی با آن‌ها نا آشنا باشند. دوربین های عکاسی میکرو چهار سوم در واقع دوربین های عکاسی کامپکتی می باشند که لنز آن‌ها مشابه دوربین های عکاسی DSLR قابل تعویض می باشد و چشمی اپتیکال و آینه هم ندارند. به همین سبب نیز ابعاد دوربین در حد چشمگیری کاهش یافته.

این دوربین‌ها می‌توانند مورد استفاده‌ی کاربرانی که ابعاد بزرگ DSLR‌ها را دوست ندارند و در ضمن علاقه مند به کیفیت عکاسی بالای آن‌ها و لنز قابل تعویض هستند و احیانا عکاسان حرفه ای که به دنبال دوربین عکاسی پشتیبان برای DSLR خود می‌گردند قرار گیرد. با ابعاد تنها 109.5 x 63.7 x 34.0 میلی متر و وزن 217 گرم، دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 کاملا کوچک و جمع و جور شده است. ابعاد و وزن آن چیزی در حدود رقبایی همچون دوربین عکاسی Sony NEX-C3 و Panasonic DMC-GF3 می‌باشد. در حالی که دوربین سونی NEX-C3 از سنسور تصویر بزرگ سایز APS-C بهره می‌برد، سنسور تصویر موجود بر روی دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 کوچکتر می‌باشد که در نتیجه سبب می‌شود کیفیت عکس های دوربین سونی بالاتر برود. ولی در عوض لنز های دوربین سونی بزرگتر هستند که سبب می‌شود زمانیکه لنز بر روی هر دو دوربین عکاسی قرار می‌گیرد مدل پاناسونیک کوچکتر و سبک تر باشد.

 

خوشبختانه مشابه دوربین های عکاسی مدل های E-P3 و E-PL3 حساسیت سنسور این دوربین عکاسی زیبا هم تا 12,800 افزایش یافته که دست کم ژست حرفه ای تری را به دوربین عکاسی ارائه می‌ کند.

گفتنیست در بین دوربین های عکاسی میکرو چهار سوم کمپانی المپوس، دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 سبک ترین، کوچک ترین، ارزان قیمت ترین و ساده ترین از لحاظ کنترل‌ها می باشد. البته این دوربین عکاسی جذاب بسیاری ویژگی های برادر بزرگتر خود یعنی دوربین E-PL3 را هم به ارث برده است و به همین سبب نیز بسیاری از نقطه نظراتی که درباره‌ی آن دوربین داده بودیم در مورد این یکی هم صدق می‌کند. این ویژگی‌ها شامل سنسور 12.1 مگاپیکسلی پر سرعت Liv Mos و نمایشگر 3 اینچی با کیفیت بسیار بالای 460,000 پیکسل می‌شوند. هرچند که این نمایشگر مانند آن چه که بر روی دوربین عکاسی E-PL3 است چرخنده نمی باشد و همانند E-P3 هم لمسی نمی باشد.

 

نکته ی حائز اهمیت این است که دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 دوربین عکاسی است که می‌تواند مورد استفاده‌ی حرفه ای‌ها قرار گیرد. بنابراین علاوه بر لنز قابل تعویض و قابلیت انتخاب از بین همه‌ی لنزهای موجود طراحی شده برای این دوربین عکاسی و حتی دوربین های عکاسی DSLR (به همراه آداپتور مخصوص) که خواهید داشت، دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 شوتینگ مودهای P,A,S,M را هم عرضه می‌کند که برای حضور همه‌ی عکاسان حرفه ای شناخته شده هستند. به وسیله‌ی این شوتینگ مودها می‌تواند کنترل کامل را بر روی نوردهی و دیگر پارامترهای عکاسی داشته باشید تا عکسی کاملا حرفه ای و خلاقانه ثبت کنید.

 

اما به جز حرفه ای‌ها عکاسان تازه کار یا آن هایی که خیلی حوصله‌ی درگیر شدن با تنظیمات دوربین خود را ندارند هم می‌توانند از مود iAuto یا اتوماتیک هوشمند آن استفاده نمایند. بدین صورت که شما عزیزان همه چیز را به دوربین عکاسی خود می‌سپارید. کافی است که تنها آن را به سوی هر سوژه ای که خواستید نشانه بروید و دکمه‌ی شاتر را فشار دهید تا دوربین عکاسی به طور خودکار نوع صحنه، شرایط نوری، نقاط فوکوس و دیگر پارامترها را سنجش نماید و تنظیمات را بر روی بهتری حالت قرار دهد تا با کیفیت ترین عکس حاصل آید.

باید بگوییم از دیگر مشخصه ی عالی دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 سیستم فوکوس خودکار بسیار سریع آن است. چنین سرعتی به مدد فوکوس 35 نقطه ای که تمام سنسور را در بر می‌گیرد و موتور پردازشگر تصویر TruePic IV میسر شده است. فوکوس خودکار مداوم و رهیابی فوکوس نیز از دیگر ویژگی های آن هستند.

 

 

دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 نیز مشابه دوربین عکاسی های مدل های گران قیمت تر E-PL3 و E-P3 فاقد چشمی الکترونیکی می‌باشد ولی از پورت تجهیزات نسخه‌ی 2 که در قسمت بالا و پشت دوربین عکاسی قرار دارد بهره می‌برد تا بتوانید نوع اکسترنال آن را به دوربین متصل کنید. دیگر مشخصه ی این دوربین عکاسی جذاب همانند دوربین های عکاسی مدل های دیگر کمپانی المپوس فیلترهای هنری یا همان Art Filters می‌باشد که می‌توانند جلوه های جالبی را به عکس‌ها و فیلم هایی که می‌گیرید بدهید.

فراموش نکنیم بگوییم یک مشخصه ی دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 که می‌تواند این دوربین عکاسی را تا حدی بالاتر از رقیب اصلی خود یعنی دوربین عکاسی Panasonic Lumix DMC-GF3 قرار دهد قابلیت ضبط ویدیویی Full HD و ضبط صدای استریو به کمک میکروفون های استریویی می باشد که در قسمت سمت چپ و راست کفشک فلاش اکسترنال قرار گرفته اند. ولی متاسفانه با این وجود که دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل باید بگوییم دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 می‌تواند مخاطبان عام زیادی داشته باشد ولی فاقد هرگونه فلاش داخلی می باشد. امری که می‌توانست بسیار مورد استفاده‌ی کاربران این دوربین قرار بگیرد.

ویژگی الویت لنز IS

شاید لازم باشد بگوییک که ویژگی جدیدی که بر روی این دوربین ها قرار گرفته، یک ویژگی به نام Lens ISPriority یا اولویت لرزش گیر لنز است. همانطور که میدانید دوربین های المپوس دارای لرزش گیر مکانیکی Sensor Shift هستند و بنابراین سیستم لرزش گیر درون بدنه ی آن ها قرار می گیرد و دیگر نیازی به این نیست که از لنزهای با لرزش گیر اپتیکال برای آن ها استفاده کنید.

ولی نا امید نشوید چرا که در عوض یک فلاش اکسترنال کوچک و جالب درون جعبه و هنگام خرید وجود دارد که می‌توانید آن را به کفشک فلاش اکسترنال متصل کنید. فلاش جالب و شیکی می باشد که جهت سو گیری آن هم عوض می‌شود. برد این فلاش تا 10 متر می‌باشد که عالی است. ولی اگر باز هم این فلاش کوچک شما را راضی نکرد می‌توانید از همه‌ی مدل های فلاش اکسترنال FL-50R, FL-36R, FL-50, FL-36, FL-20, FL-14, و FL-300Rاستفاده نمایید. دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 همچنین از فلاش های اکسترنال وایرلس هم که بیشتر می‌توانند در استدیوها کاربرد داشته باشند پشتیبانی می‌نماید.

دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 هم مشابه دوربین های عکاسی E-PL3 فاقد دستگیره‌ی مشخص می باشد. هرچند که از دستگیره‌ی قابل در آوردن دوربین عکاسی E-P3 هم خیلی راضی نبودیم و به نظرمان دوربین بدون آن خیلی خوش تیپ تر بود. ظاهر دوربین عکاسی بدون دستگیره بسیار زیبا و صیقلی می باشد هرچند که ممکن است در دست نگه داشتن آن تا حدی سخت باشد. دکمه‌ی شاتر دوربین عکاسی در قسمت بالا و در کنار دکمه‌ی پاور قرار دارد. هرچند که دکمه‌ی شاتر کوچک ساخته شده ولی کاملا مشخص می باشد. با فشردن دکمه‌ی پاور دوربین عکاسی در عرضه 2 ثانیه آماده‌ی عکاسی می‌شود.

مشخصات کلیدی دوربین دیجیتال Olympus PEN Lite E-PL5 :

  • دارای نمایشگر لمسی چرخشی 170 درجه
  • حلقه ی مود Drive
  • دارای دستگیره با قابلیت درآمدن از جا

به محض فشردن دکمه‌ی شاتر نیز عکس شما در فرمت JPEG یا RAW گرفته می‌شود و در عرض 2 تا 3 ثانیه بر روی کارت حافظه ذخیره می‌ شود. قسمت پشتی دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 جایی است که بیشترین تغییرات در طراحی نسبت به دوربین های عکاسی پیشین در آن رخ داده است. در سمت راست نمایشگر و در قسمت بالا دکمه‌ی قرمز رنگ Record مشاهده می‌شود. در هر مود عکاسی که باشید با فشردن آن می‌توانید بلافاصله فیلم برداری را شروع نمایید و با فشردن دوباره‌ی آن به آن خاتمه بخشید. در قسمت زیر آن هم دکمه‌ی info، کنترل چهارجهته یا D-Pad، Menu و Playback برای تماشای عکس‌ها و فیلم های گرفته شده مشاهده می‌ گردند.

گفتنیست در کناره های دوربین عکاسی گیره هایی برای اتصال بند گردنی وجود دارند. در لبه‌ی سمت راست نیز جایگاه قرار گیری پورت های USB/AV و پورت HDMI برای اتصال به تلوزیون های دیجیتال دیده می‌شود. در قسمت زیرین دوربین عکاسی جایگاه قرار گیری باتری لیتیومی PS-BLS5 که قابلیت شارژدهی تا حدود 330 شات را دارد و شیار کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC مشاهده می گردد.

 

ما در تست هایی که انجام دادیم کیفیت عکس های گرفته شده با دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 در حد فوق العاده و عالی بود. کنترل نویز بسیار عالی صورت می‌گیرد به نحوی که از ایزوهای 100 تا 1600 تقریبا نویزی وجود ندارد و در ایزو 3200 هم مقدار نویز خیلی کمی پدیدار می‌گردند. ایزوهای 6400 هم واقعا اوضاع بدی ندارد و از ایزو 12800 هم بهتر است که در مواقع اضطراری استفاده کرد. تولید رنگ بسیار عالی می باشد و خیلی عالی صورت می‌گیرد. هیچ غلظت بیش از حدی هم در رنگ‌ها دیده نمی شود.

در مجموع همانطور که در بالا اشاره کردیم دوربین عکاسی میکروچهار سوم E-PM1 جزو کوچکترین دوربین های عکاسی میکروچهار سوم دنیا تا به این تاریخ می باشد و بیشتر شبیه به دوربین های عکاسی کامپکت می‌باشد. دوربین عکاسی دیجیتال الیمپوس مدل E-PM1 که توانایی های یک دوربین عکاسی DSLR را در عکاسی عرضه می‌کند و کیفیتی نزدیک به عکس های یک DSLR را دارد می‌تواند به عنوان دوربین عکاسی کوچک ولی حرفه ای شما قرار بگیرد.

 

 

 

نقاط قوت دوربین E-PM1

  • دارای بدنه‌ی بسیار کوچک، جمع و جور و سبک
  • دارای ارگونومی و ساخت بسیار عالی
  • دارای قیمت مناسب نسبت به رقبا
  • دارای کیفیت عالی عکس های تولید شده
  • توانایی ضبط ویدیویی Full HD با کیفیت بسیار بالا

برای دیدن مشخصات دقیق این دوربین به لینک زیر مراجعه نمایید.

مشخصات فنی المپوس E-PM1

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X