حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی دوربین بدون آینه Sony Alpha SLT-A37

در این پست از سایت ادورراما برای شما یکی دیگر از محصول های جدید سونی به نام Sony Alpha SLT-A37 را جهت بررسی آماده کردیم. همانطور که میدانید شرکت محبوب سونی از سال 2010 به بعد 7 مدل از دوربین های SLT خود را روانه بازار کرده است. بطور کلی باید گفت که  تفاوت این دوربین ها با دوربین های SLR در آینه ی ثابت و نا متحرک آنها می باشد. سونی مدل های آلفا 37 وNEX F3 را همزمان در یک روز معرفی کرده است. از ان تاریخ تا بحال حدود دو سال می‌گذرد و در این مدت شاهد به بازار آمدن هفت مدل از این سری بوده‌ایم. دوربین‌هایی که شبیه به DSLR‌ها هستند و لنز قابل تعویض دارند، ولی آینه‌ی داخلی آن‌ها ثابت و نیمه شفاف می‌باشد. A37 جایگزین مدل سطح مبتدی A35 می‌شود و از نظر ظاهری نیز کم و بیش شبیه به آن و همچنین دوربین‌های A33 و A55 است. ظاهرا که کمپانی سونی بر روی این دوربین عکاسی از نسل دیگری از سنسورهای تصویر 16 مگا پیکسلی خود بهره برده و همچنین از بعضی ویژگی‌های SLT‌های گران قیمت‌تر چون Lens correction، Focus peaking و electronic first curtain بر روی آن استفاده کرده است. در کمال تعجب شاهد کوچک‌ترین و کم کیفیت‌ترین نمایشگر دوربین‌های SLT بر روی این دوربین هستیم، به طوری که A37 از نمایشگر 2.6 اینچی 230,000 پیکسلی بهره می‌برد. سونی تنها در این دوربین که slt هست قابلیت فیلم بردازی Hd را قرار داده است. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.هرچند که تا به حال هفت مدل از دوربین‌های SLT شرکت سونی به بازار آمده است و ما نیز هفت بار به نقد و بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم، ولی دوست داریم این بار هم توضیح کاملی درباره‌ی این نوع دوربین‌ها بدهیم. این توضیح را همان‌طور که درباره‌ی A57 هم نوشته بودیم در ادامه می‌آوریم.

 

به صورتی که، دوربین‌های SLT در حقیقت نخستین بار در دهه‌ی 1960 مورد استفاده قرار گرفتند. تفاوت آن‌ها با دوربین‌های عکاسی SLR در این است که آینه‌ی درون دوربین ثابت، و نا متحرک می‌باشد. در دوربین‌های SLR یک آینه وجود دارد که نور وارد شده از طریق لنز را به بالا و منشور چشمی اپتیکال بازتاب می‌کند. سپس وقتی دکمه‌ی شاتر را می‌فشارید آینه بالا می‌رود و اجازه می‌دهد که نور به طور مستقیم به فیلم (در دوربین‌های آنالوگ) و یا سنسور تصویر (در دوربین‌های دیجیتال) برسد. این مکانیسم بالا رفتن آینه و پایین آمدن آن به هر صورت عملکردی پر سر و صدا، نسبتا پیچیده و البته استهلاکی محسوب می‌شود. در ضمن باعث می‌گردد که برای لحظه‌ای تصویر درون چشمی اپتیکال را از دست بدهید، فوکوس خودکار قطع بشود و رسیدن به سرعت‌های شاتر بالا را نیز سخت می‌کند. اما در همان دهه‌ی 1960 که ذکر کردیم، برای نخستین بار از یک آینه‌ی ثابت نیمه شفاف استفاده شد که نیمی از نور را به چشمی اپتیکال بازتاب و نیم دیگر را اجازه‌ی گذر و رسیدن به فیلم می‌داد.

 

مشخصات دوربین عکاسی سونی SLT-A37

  • تاریخ معرفی به بازار: May 17, 2012
  • نوع سنسور : APS-C سنسور
  • پیکسل های موثر : 16 مگاپیکسل
  • دسته بندی دوربین : Compact SLR Sensor
  • تکنولوژی سنسور : CMOS
  • قیمت جهانی:
  • پردازشگر :

سپس در سال 2000 کمپانی المپوس از همین روش در یک دوربین عکاسی دیجیتال به نام E-10 استفاده کرد. ولیهیچ گاه به دلیل نقطه ضعف‌هایی که وجود داشت چندان به این دوربین‌ها توجه نشد تا سال‌ها بعد شرکت سونی دوربین عکاسی مدل A33 و سپس مدل‌های بعدی را معرفی کرد.گفتنیست شرکت سونی که همین چند وقت پیش مدل جدید خود یعنی دوربین عکاسی سونی SLT-A37  را  که از همین سیستم بهره می‌برد ارائه کرد. گرچه برخلاف دوربین عکاسی مدل  E-10 نور را به دو قسمت برای رسیدن به چشمی اپتیکال و سنسور تصویر تقسیم نمی‌کند، بلکه نور به دو قسمت نامساوی تقسیم می‌شود که مقدار بیشتر آن از آینه رد می‌شود و به سنسور می‌رسد و مقدار کمتر آن به سمت بالا و به سمت سنسورهای فوکوس خودکار می‌رود. دیگر چشمی اپتیکال وجود ندارد و به جای آن چشمی الکترونیکی قرار گرفته است. چنین مکانیسمی آینه‌ی متحرک را حذف کرده و مزایایی که در بالا ذکر کردیم را به ارمغان آورده است، ولی این نقاط ضعفی را نیز رقم می‌زند که از همان ابتدا و دهه‌ی 1960 کاربران دوربین‌های SLR را نگران می‌کرد. مهم‌ترین این نقاط ضعف کاهش نور رسیده به فیلم و یا سنسور تصویر است. در حقیقت شما همیشه مقداری از نوری که به سنسور می‌رسد را از دست می‌دهید و این می‌تواند برای عکاسی در شرایط ضعیف نوری یک امتیاز منفی باشد. اما طبق ادعای خود شرکت سونی و البته تست‌های که ما انجام دادیم، خوشبختانه هزینه‌ی این آینه‌ی ثابت به 0.5EV یا نیم استپ کاهش یافته که مقدار بسیار زیادی نیست و کاملا خوشحال کننده می باشد.

باید بگوییم  بعد از دو سال به نظر می‌رسد که دوربین‌های عکاسی SLT به خوبی شناخته شده باشند و دیگر نیازی به این توضیحات در نقد و بررسی مدل‌های بعدی پیدا نکنیم. به هر ترتیب، همان‌طور که در بالا  گفتیم دوربین‌های  عکاسی سونی مدل های A33، A55، A35 و A37 همگی جزو دوربین‌های عکاسی سطح مبتدی و ارزان قیمت SLT‌های این شرکت محسوب می‌شوند که ظاهری کم و بیش شبیه به هم دارند.

قبل از هرچیز بهتر است کمیدرباره طراحی این دوربین عکاسی با شما صحبت کنیم. دستگیره‌ی دوربین عکاسی Sony Alpha SLT-A37نسبت به مدل‌های پیشینش بهبودهایی یافته و باعث شده که مقداری عمیق‌تر باشد تا انگشتان خیلی بهتر بتوانند آن را نگه دارند. همچنین این را نیز گفتیم که در حالی که دوربین عکاسی سونی مدل  A35 مجهز به نمایشگر 3 اینچی 921,000 پیکسلی بود،همچنین دوربین عکاسی سونی مدل  Alpha SLT-A37از نمایشگر 2.6 اینچی 230,000 پیکسلی بهره می‌برد که یک افت بزرگ در ابعاد و کیفیت را نسبت به مدل پیشینش دارد. این نمایشگر از نوع چرخنده است و می‌تواند به سمت بالا و پایین چرخش کند. این دوربین البته در زمان معرفی قیمتی در حد 150 دلار پایین‌تر از A33 در زمان معرفی دارد. A37 خوشبختانه از اپتیک پیشرفته‌ی چشمی مدل حرفه‌ای تر دوربین عکاسی مدل A57 بهره می‌برد و همان‌طور که گفتیم نخستین دوربین عکاسی SLT است که نه تنها توانایی ضبط ویدیویی 60p را دارد، بلکه می‌تواند در 60i و 24p، هر دو در 24Mbps فیلم برداری کند. اما به جدای از این، دوربین عکاسی سونی مدل  Alpha SLT-A37 از میکروفون‌های داخلی استریو، فیلتر Wind cut برای کاهش صدای باد و قابلیت فوکوس خودکار مداوم در هنگام فیلم برداری با استفاده از سنسورهای AF بهره می‌برد. به علاوه  ورودی میکروفون استریو نیز برای آن وجود دارد.

همچنین دوربین عکاسی سونی مدل  Alpha SLT-A37  فن‌آوری‌های By Pixel Super Resolution و Auto Portrait Framing را از A57دوربین عکاسی سونی مدل  به ارث برده است. اولی تصاویر با کیفیت بسیار بالا را در هنگام زوم زیاد به ارمغان می‌آورد و دومی نیز از هر عکسی که می‌گیرید و چهره‌ی انسانی در آن قرار دارد، با استفاده از قانون نسبت‌های طلایی و عمل کراپ، یک عکس پرتره جدا می‌کند. دوربین عکاسی Sony SLT-A37مشابه A35 بیشینه سرعت عکاسی پیاپی 7 فریم بر ثانیه (در رزولوشن 8.4 مگا پیکسل) را ارائه می‌ کند.

چشمی در یک دوربین عکاسی اهمیت بالایی دارد و باید بگفت مشابه  دوربین عکاسی سونی مدل  Alpha SLT-A37 دوربین عکاسی A57، نیز از یک چشمی الکترونیکی با اپتیک بهبود یافته بهره می‌برد تا استفاده‌ی بهتری از پنل نمایشگر 1.44 میلیون پیکسلی آن به عمل آید. این چشمی دارای دو مود Standard و High Magnification است که از زیر مجموعه کوچک‌تری از نمایشگر برای ارائه‌ی راحتی چشم بیشتر استفاده می‌کند. این به خصوص برای افرادی که از عینک استفاده می‌کنند و همواره چشم آن‌ها از چشمی فاصله‌ی زیادی دارد بسیار  مناسب می باشد چرا که بدین صوت می‌توانند همه‌ی تصویر را یک جا ببینند. خود نمایشگر این چشمی الکترونیکی از نوع Field-sequential است. بدین صورت که در عوض نمایش همزمان سه رنگ قرمز، آبی، سبز، به ترتیب نخست رنگ قرمز، سپس سبز و سپس آبی را نمایش می‌دهد. نتیجه هم این است که گاهی اوقات اگر سریع پلک بزنید ممکن است اثری شبیه به پاره شدگی رنگی را ببینید. در کل باید بگوییم که نمایشگر به کار رفته در چشمی الکترونیکی دوربین عکاسی سونی مدل  Alpha SLT-A37 ضعیف‌تر از نمایشگر OLED به کار رفته در SLT‌های پیشرفته تر می باشد.

 

سنسور تصویر در این دوربین عکاسی سنسر ماسبی است. کمپانی سونی در دوربین عکاسی سونی مدل  Alpha SLT-A37 از یک سنسور تصویری 16 مگاپیکسلی استفاده کرده است که نسبت به مدل قبلی خود پیشرفت هایی داشته است. بنابراین انتظارات ما نیز از آن بیشتر است. سنسور تصویر از همان سنسورهای APS-C می‌باشد و حساسیت آن نیز تا 25,600 بالا می‌رود. مشابه دیگر دوربین‌ عکاسی های سونی، لرزش گیر تصویر مکانیکی این دوربین نیز وابسته به سنسور و از نوع Sensor Shift است. این در حالی است که شرکت‌های کانن و نیکون این فن آوری را همواره به صورت اپتیکال و در لنزهای خود قرار می‌دهند و هرچند که مدعی هستند اثر گذاری بیشتر و بهتری دارد، ولی ما که متوجه تفاوتی به جز بالا رفتن قیمت لنزهای آن‌ها نشدیم. سرعت شاتر هم از 30 ثانیه تا 1/4000 ثانیه قابل تنظیم می باشد. در مجموع باید گفت که گویی با یک DSLR سطح مبتدی مثل Canon EOS 600D روبرو هستیم و فن آوری ها، ویژگی‌ها و کاربری آن‌ها یکسان است. بنابراین توضیحات خیلی زیادی پیرامون ویژگی‌هایی چون، برای مثال فلاش Pop-up یا پیچ تنظیم مودهای عکاسی نمی‌دهیم. انرژی دوربین عکاسی سونی مدل  Alpha SLT-A37 نیز از باتری لیتیوم-یونی آشنای FW-50 تامین می‌شود که در هر بار شارژ کامل قابلیت  پشتیبانی برای گرفتن تا 500 عکس را داراست.

همچنین باید گفت این دوربین  با صفحه نمایش 3 اینچی 921000 پیکسل مجهز شده است در حالیکه A37 از صفحه نمایش 2.6 اینچی 230000 پیکسل برخوردار میباشد و از لحاظ ابعاد و کیفیت افت بزرگی نسبت به مدل پیشین خود دارد.اما نمایشگر آن از نوع چرخنده می باشد و به راحتی میتواند به سمت بالا و پایین چرخش داشته باشد.

اجازه بدهید خلاصه بگوییم که دوربین عکاسی سونی مدل  Alpha SLT-A37 نیز مدل دیگری از دوربین‌های عکاسی SLT شرکت سونی است که در سری سطح مبتدی آن و در ادامه‌ی دوربین‌ عکاسی های مدل A33، A55 و A35 قرار گرفته است. از نظر ظاهری کم و بیش شبیه به آن‌ها می‌باشد ولی فن‌آوری‌هایی در آن به کار رفته که باعث تفاوت و برتری می‌شود. ولی از نظر کاربری در همان سطح قرار دارد و مناسب کسانی است که نقاط ضعف دوربین‌های DSLR در عدم توانایی فوکوس مداوم سریع در حین فیلم برداری، سر و صدا و سرعت عکاسی پیاپی کم را نمی‌پسندند. پیش از این که بگوییم که در آینده آپدیت‌هایی را بر روی این نقد و بررسی اعمال خواهیم کرد، باید بگوییم که ما در سال‌هایی زندگی می‌کنیم که، DSLR‌ها تنها دوربین‌های با لنز قابل تعویض نیستند، بلکه در دوربین‌های SLT، آینه‌ی متحرک پر سر و صدای آن‌ها فیکس شد و در دوربین‌های بدون آینه- با لنز قابل تعویض به کلی حذف گردید. این دو مدل در سال‌های آینده رقبایی جدی برای DSLR‌ها خواهند بود.

مهمترین خاصیت یک دوربین عکاسی کیفیت تصویر آن است. از اینرو باید گفت در تست‌هایی که بر عکاسی دوربین عکاسی سونی مدل  Alpha SLT-A37  انجام دادیم، کیفیت عکس‌های تولید شده توسط دوربین عکاسی سونی مدل  Alpha SLT-A37  در حد بسیار عالی بودند. به صورتی که عکس‌ها در طول حساسیت‌های 100 تا 1600 کاملا قابل استفاده می‌باشند. تصاویر از ایزو 100 تا 800 کاملا بدون نویز می‌باشند. این در حالی است که نتایج حساسیت‌های 1600 تا 6400 فراتر از حد انتظار است. حتی کیفیت عکس‌های بین حساسیت‌های 12,800 تا 16000 نیز برای مواقع ضروری مناسب می باشد. اضافه بر اینها باید بگوییم  که عکس‌های RAW نسبت به عکس‌های گرفته شده در فرمت JPEG نویز بیشتری دارند.

اگر درباره فلاش این دوربین نگرانی دارید باید بگوییم که فلاش بالا جهنده در محیط‌های داخلی عملکرد بسیار خوبی دارد به نحوی که روشنایی کافی را فراهم می‌آورد و در ضمن اثر سرخی چشم هم ایجاد نمی‌کند. عکاسی در شب دوربین عکاسی سونی مدل  Alpha SLT-A37 هم بسیار عالی است به خصوص اینکه کمینه‌ی سرعت شاتر دقیقا مشابه دوربین‌های عکاسی DSLR تا 30 ثانیه می‌باشد و یک حالت Bulb برای نور دهی‌های طولانی‌تر هم وجود دارد. سیستم لرزش گیر تصویر مکانیکی داخلی نیز عملکردی عالی را از خود به نمایش می‌گذارد تا عکس‌ها حتی در سرعت‌های شاتر پایین هم تار نشوند.

مشخصات فنی Sony Alpha SLT-A37

تقدم دیافراگم دارد
مشخصات باتری Rechargeable NP-FW50 battery & charger
نوع باتری Battery Pack
فلاش داخلی دارد
عمر باتری (CIPA) 500
ابعاد 124 x 92 x 85
جبران نوردهی ±3 (at 1/3 EV steps)
نصب فلاش دارد
تنظیمات فلاش Auto, On, Off, Red-Eye
محدوده فلاش 12.00 متر
نقاط فوکوس 15
عکاسی پیاپی 5.5 fps
موقعیت یاب GPS None
خروجی HDMI دارد
اندازه نمایشگر 2.6″
تصویر زنده Live View دارد
نورسنجی دستی دارد
رزولوشن تصویر 4912 x 3264
حداکثر سرعت 1/4000 ثانیه
روش های نورسنجی Multi Center-weighted Spot
کیفیت ضبط صدا استریو
حداقل سرعت شاتر 30 sec
فرمت فیلم MPEG-4, AVCHD, H.264
ژیروسکوپ دارد
کنترل از راه دور فیزیکی دارد (بصورت انتخابی)
دقت صفحه نمایش 230,400
سایز صفحه نمایش 2.6″
ضد آب ندارد
عکاسی خودکار Yes (2 or 10 sec)
کیفیت پخش صدا مونو
نوع کارت حافظه SD/SDHC/SDXC
صفحه نمایش لمسی ندارد
تقدم شاتر دارد
خصوصیات USB USB 2.0 (480 Mbit/sec)
رزولوشن فیلم 1920 x 1080 (60, 29.97
نوع چشمی الکتریکی
ابعاد حسگر (23.5 x 15.6 mm)
ایزو Auto, 100, 200, 400, 800,
خصوصیات LCD چرخشی
دقت حسگر 17 مگاپیکسل
دقت موثر حسگر 16 مگاپیکسل
زوم دیجیتال Yes (2x)
سطوح کیفیت JPEG Fine, Normal,
فرمت غیر فشرده RAW
فوکوس دستی دارد
نسبت ابعاد عکس 3:2, 16:9
نوع حسگر CMOS
نوع لرزشگیر Sensor-shift
تاریخ معرفی May 17, 2012
نوع بدنه Compact SLR Sensor
دهانه لنز Sony/Minolta Alpha
ضریب بزرگنمایی 1.5×
محدوده چشمی 100%
بزرگنمایی چشمی 1.09×
براکتینگ نوردهی (3 frames at 1/3) EV,

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X