حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی دوربین دیجیتال Panasonic Lumix TZ4

دوربین دیگری که قصد داریم به شما دوستداران سایت عکاسی معرفی کنیم، دوربین دیجیتال پاناسونیک لومیکس مدل DMC-TZ4 است که در ایران با نام DMC-TZ11 نیز شناخته می شود.

این دوربین در ژانویه سال 2008 میلادی به بازار دوربین‌های دیجیتال معرفی شد. از مشخصه‌های جالب توجه و برتر آن می‌توان به لنز زوم اپتیکال 10 برابر 280-28 میلی‌متری (در دوربین‌های 35 میلی‌متری) اشاره کرد. پاناسونیک لومیکس DMC-TZ4 دوربین بسیار کارآمدی است که به حس‌گر 8.32 مگاپیکسلی (8.1 مگاپیکسل موثر) مجهز می‌باشد.

دوربین دیجیتال Panasonic TZ4 به خانواده لومیکس TZ تعلق دارد که از دوربین‌های خوب و کارآمد موجود به شمار می‌روند. این دوربین بدنه‌ای زیبا و خوش‌دست با ابعادی در اندازه‌های 36.2×53.9×103.3 میلی‌متر دارد. وزن آن نیز 245 گرم می‌باشد.

صفحه نمایش به کار رفته در DMC-TZ4 یک صفحه نمایش 2.5 اینچی 230.000 پیکسلی است که کیفیت بسیار خوبی را از خود نشان داده است. کارکرد ال‌سی‌دی هوشمند (Intelligent LCD) آن نیز با برآورد میزان نور محیط طوری عمل می‌کند که درخشانی صفحه نمایش به صورت مناسبی تنظیم ‌شود. این کارکرد با برآورد شرایط نوری محیط، نور پس‌زمینه صفحه نمایش را تا حداکثر 40٪ تقویت می‌کند. حتی هنگام عکاسی در شرایط کم‌ نور نیز سرعت فریم‌ها تنظیم می‌شود. از دیگر امکاناتی که می‌توان به آن اشاره کرد حالت High Angle است که به شما امکان می‌دهد به راحتی و از زاویه بالا تصاویر دل‌خواه خود را ضبط کنید. به این صورت که اگر دوربین را در بالای سر خود نگه دارید، دیگر مشکلی در ثبت تصویر نخواهید داشت. این کار برای عکاسی از بالای سر تعداد زیادی مردم بسیار کارآمد عمل می‌کند.

دوربین دیجیتالPanasonic Lumix TZ4 به مود IA (حالت اتوماتیک هوشمند) مجهز است که کارکردهای کمکی مختلفی را شامل می‌شود: نوردهی هوشمند (Intelligent Exposure) و مشخصه دیجیتال رفع قرمزی چشم (Digital Red-eye Correction) از جمله مشخصه‌هایی هستند که در کنار لرزش‌گیر مگا (Mega O.I.S.)، تنظیمات هوشمند ایزو (Intelligent ISO Control)،‌ انتخاب‌گر هوشمند صحنه (Intelligent Scene Selector)، تشخیص چهره (Face Detection) و اتوفوکوس سریع (Quick AF) ارائه شده‌اند. لرزش‌گیر مگا اثرات ناشی از لرزش دست را جبران می‌کند. تنظیمات هوشمند نیز در کنار این لرزش‌گیر از محو شدن تصویر جلوگیری می‌کنند. مشخصه انتخاب‌گر هوشمند صحنه به‌ترین تنظیمات و مودها را برای صحنه مورد نظر اعمال می‌کند. از این میان می‌توان به حالت‌های عکاسی پرتره، منظره، پرتره در شب و منظره در شب اشاره کرد. سیستم تشخیص چهره دوربین نیز می‌تواند 15 چهره را تشخیص ‌دهد و به‌ترین فوکوس را بر روی آن‌ها اعمال ‌نماید. سیستم Quick AF نیز بدون آن‌که دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید بر روی سوژه فوکوس می‌کند. با وارد شدن به مود IA، تمام این کارکردهای چندگانه به طور اتوماتیک اجرا می‌شوند. به همین خاطر، دیگر نیازی نیست تا هر بار که می‌خواهید عکاسی کنید تنظیمات را از اول اجرا و اعمال نمایید.

از دیگر ویژگی‌های دوربین پاناسونیک DMC-TZ4 می‌توان به قابلیت عکاسی پیاپی، 6 حالت تراز سفیدی، بیش از 20 حالت عکاسی از پیش تنظیم شده مانند حالت‌های عکاسی از کودک، غذا، عکاسی در شب و مانند آن، مود عکاسی Multi Aspect برای عکاسی با سه نسبت مختلف و مشخصه Title Edit اشاره کرد. به کمک مشخصه Title Edit به راحتی می‌توانید نوشته‌ کوتاهی مانند نام و سن کودک، تاریخ یا محل عکاسی و تصویربرداری را به تصویر خود اضافه کنید. کارکرد جالب دیگری که در این دوربین ارائه شده کارکرد Text Stamp است که به شما امکان می‌دهد نوشته مورد نظرتان به تمام عکس‌ها الحاق کنید.

حافظه داخلی دوربین Panasonic Lumix TZ4 یک حافظه 50 مگابایتی است که در صورت نیاز با استفاده از کارت‌های حافظه SDHC/SD قابل افزایش می‌باشد. از دیگر مشخصه‌های این دوربین می‌توان به مود REC/PLAYBACK اشاره کرد که به کمک آن می‌توانید به راحتی و با سرعت بسیار خوبی بین مودهای ضبط و پخش مجدد دوربین تغییر وضعیت بدهید. در این دوربین رابط کاربری GUI نیز ارتقا یافته است و از کاربری آن راضی خواهید بود. روی هم رفته می‌توان گفت عکاسی با دوربین پاناسونیک لومیکس مدل DMC-TZ4 کاری بسیار ساده، و در عین حال لذت‌بخش است.

مشخصه‌های اصلی دوربین دیجیتال پاناسونیک مدل DMC-TZ4:

• یک دوربین کارآمد بسیار خوش‌ساخت و زیبا
• حس‌گر 8.32 مگاپیکسل و 8.1 مگاپیکسل موثر
• صفحه نمایش 2.5 اینچی 230.000 پیکسلی TFT
زوم اپتیکال 10 برابر
• زوم دیجیتال 4 برابر
• ماکروی 5 سانتی‌متری
• پشتیبانی از USB 2.0 پرسرعت
• تراز سفیدی در شش حالت
• مودهای عکاسی از پیش تنظیم شده کارآمد

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X