حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی دوربین کانن Canon Vixia HF R32

در این پست از سایت عکاسی برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا یکی از محصولات کمپانی کانن را که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در عرصه دوربین عکاسی و فیلم برداری است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

بطور خلاصه باید گفت که دوربین فیلمبرداری کانن ویکسیا HF R32 را می‌توان گران قیمت ترین دوربین فیلم برداری سطح مبتدی شرکت چند ملیتی کانن دانست. کانن Vixia HF R32 از بهبودهای مختلفی نسبت به مدل پیشین خود یعنی R21 بهره می‌برد که شامل لنز با توانایی زوم بیشتر، طراحی جمع و جور تر و Wi-Fi داخلی می‌شوند. در ادامه بیشتردرباره این دوربین فیلمبرداری صحبت خواهیم کرد.

 

ابتدا باید بگوییم در سال 2012، کمپانی کانن از لنزهایی جدید بر روی دوربین های ارزان قیمت سری R خود بهره گرفته و نتیجه هم کاملا باب میل کاربرانی که لنزهای زوم پرتوان را می‌پسندند شده می باشد.

 

لنز دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32 از قابلیت زوم 32 برابر را برخوردار است که تا 50 درصد قدرتمندتر از لنز R21 است که قابلیت زوم 20 برابر را داشت. اگر از ویژگی Advanced Zoom کمپانی کانن استفاده نمایید، این زوم تا 50 برابر هم قابل افزایش می باشد. سنسور تصویر این دوربین زیبا همان سنسور 1/4.85 اینچی با رزولوشن 3.21 مگاپیکسل است که بر روی دوربین R21 هم استفاده شده بود، ولی کمپانی کانن ادعا می‌کند که بعضی تغییرات در جای گیری و طراحی سنسور صورت گرفته است که سبب می‌شود مقداری بهبود را در کیفیت ویدیوهای گرفته شده داشته باشیم.

 

کمینه‌ی نسبت کانونی لنز دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32 فیلم برداری، f/1.8 است که برای فیلم برداری در شرایط ضعیف نوری و نیز دست یافتن به عمق میدان بسیار کم عالی است.در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین زیبا داشته باشیم.
باید بگوییم یکی از تفاوت های عمده‌ی بین دوربین های R32 با R21، امکان ذخیره سازی فیلم های گرفته شده با فرمت MPEG4 در کنار AVCHD است. R21 فقط توانایی ذخیره سازی با فرمت AVCHD را داشت.

 

در واقع هدف کمپانی کانن از این کار، ذخیره سازی ویدیوها در فرمتی بوده که برای کار کردن بر روی رایانه و به اشتراک گذاشتن آسان تر باشد. با توجه به اینکه اکنون دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32  مجهز به Wi-Fi برای انتقال فیلم‌ها به صورت بیسیم به لپ تاپ و وسایل مشابه می‌باشد، این نیاز بیش از پیش احساس شده می باشد.
دو مود فیلم برداری در دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32، به شما اجازه‌ی ضبط ویدیویی در رزولوشن کامل 1920X1080p Full HD را می‌دهند که هر دو نیز AVCHD هستند. دیگر مودهای AVCHD رزولوشن 1440X1080p HD را ارائه می‌نمایند. ضبط ویدیویی در فرمت MPEG4، فقط در دو مود 720p HD مقدور می باشد.

باید بگوییم درست مشابه R21، دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32 نیز از 32 گیگابایت حافظه‌ی خشک داخلی بهره می‌برد. این بیشترین مقدار حافظه‌ای است که می‌توانید بر روی نسل جدید دوربین های سری R کانن مشاهده کنید. این در حالی است که برای نمونه دوربین R30 دارای 8 گیگابایت حافظه‌ی داخلی است و R300 هم هیچ گونه حافظه‌ی داخلی دارا نمی باشد.
کمپانی کانن امسال در دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32 فقط یک شیار کارت حافظه قرار داده است تا طراحی آن ساده تر بشود. این در حالی است که دوربین  R21 دو شیار کارت حافظه داشت. هرچند که وجود دو کارت حافظه درون دوربین می‌توانست یک مزیت محسوب شود، ولی در عوض دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32 طراحی ساده تر و جمع و جورتری دارد که این را کاملا می‌پسندیم.

 

مشخصات کلی کانن Vixia HF R32

  • مشخصات کلی کانن Vixia HF R32:  – ذخیره سازی بر روی حافظه‌ی داخلی 32 گیگابایتی و کارت حافظه

  • مشخصات حسگر کانن Vixia HF R32:  و تصویر حسگر CMOS با دقت 3.28 مگاپیکسل

  • فیلمبرداری  کانن Vixia HF R32: کیفیت Full HD با فرمت AVCHD, MPEG-4

  • لنز کانن Vixia HF R32: کانن 2.8 تا 89.6 میلیمتر- بزرگنمایی اپتیکال 32 برابر- لرزشگیر تصویر لرزشگیر اپتیکال لنز (Optical System (Lens-Shift system))

  • صفحه نمایش کانن Vixia HF R32: صفحه نمایش 3.0 اینچ230,000 پیکسل

  • ورودی و خروجی های کانن Vixia HF R32:  – خروجی HDMI – خروجی تلویزیون

  • سایر قابلیت ها 5lx لوکس- پشتیبانی از کارت حافظه کارت حافظه – حافظه داخلی 32 گیگابایت – میکروفون داخلی

 

این دوربین هم از کارت های حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC پشتیبانی می‌نماید که تا سقف 128 گیگابایتی آن‌ها را می‌توانید خریداری نمایید. در نتیجه ترکیب حافظه‌ی داخلی 32 گیگابایت و کارت حافظه می‌تواند توانایی ضبط ویدیویی در مدت زمان زیادی را به شما ارائه بدهد. طبق ادعای شرکت کانن، حافظه‌ی داخلی 32 گیگابایتی می‌تواند تا حدود 3 ساعت ضبط ویدیویی را برای شما تضمین نماید.
باید بدانید کمپانی کانن هر سال در حال ارتقاع بخشیدن به مود فیلم برداری Smart Auto یا اتوماتیک هوشمند دوربین های خود می باشد. از آن جایی که سری R دوربین های کانن برای مبتدیان و کاربران غیر حرفه‌ای ساخته می‌شوند، بنابراین انتظار می‌رود که اغلب کاربران بر روی همین مود اتوماتیک به فیلم برداری با دوربین خود بپردازند. طبق گفته‌ی کانن، مود اتوماتیک هوشمند این دوربین می‌تواند نوع صحنه‌ی فیلم برداری را تشخیص دهد و از بین 38 مود صحنه‌ی مختلف انتخاب نماید تا تنظیمات را با توجه به نوع سوژه بر روی بهترین حالت قرار دهد تا با کیفیت ترین تصویر بدست آید.

 

البته همچنان این سیستم همواره بدون نقص کار نمی‌کند، ولی به خوبی می‌تواند بین مودهای Regular و Tele Macro سویچ کند. بعلاوه در شرایط نوری پیچیده‌ی فضاهای داخلی بسیار خوب می‌تواند نوردهی را تنظیم نماید. علاوه بر مود SR Auto، می‌توانید در مود Program اختیاراتی را در انجام تنظیمات نوردهی داشته باشید. البته این اختیارات هم بسیار محدود می باشند.

همانطور که در بالا ذکر کردیم یکی از بزرگترین پیشرفت های دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32 نسبت به مدل پیشین، در لنز با قابلیت زوم 32 برابر آن است. یک آپشن Advanced Zoom هم وجود دارد که بوسیله‌ی آن می‌توانید به زوم 50 برابر هم دست یابید. بوسیله‌ی زوم دیجیتالی نیز می‌توانید به بزرگنمایی 1020 برابر برسید. عمل زوم از طریق اهرم بالای دوربین صورت می‌گیرد که قادر هستید آن را با انگشت اشاره‌ی خود حرکت دهید. شما مقادر هستید به میزان فشاری که بر اهرم زوم وارد می‌کنید سرعت زوم را کنترل کنید، ولی آپشنی هم وجود دارد که از طریق آن می‌توانید سرعت زوم را بر روی Fast، Medium یا Slow قرار دهید.
نکته یدیگر اینکه فوکوس یکی از معدود ویژگی های دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32 است که امکان تنظیم دستی آن وجود دارد. البته سیستم خیلی کارآمدی نیست به خصوص اینکه با لمس نمایش نیز همراه است، ولی به هر صورت برای کاربر حرفه‌ای خوب می‌باشد. به هر ترتیب احتمالا بیشتر کاربران دوربین را بر روی فوکوس خودکار خواهند گذاشت. اما کنترل دستی بر روی بعضی ویژگی های دیگر همچون White Balance و رنگ وجود دارد.
توجه داشته باشید که کمپانی خوشبختانه کانن تصمیم گرفت تا در دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32 از سیستم لرزش گیر اپتیکال به جای سیستم دیجیتالی که در دوربین R21 بهره گرفته شده بود استفاده نماید. اصولا لرزش گیر اپتیکال یا O.I.S عملکرد بهتری نسبت به نوع دیجیتالی دارد و منجر به کاهش کیفیت تصویر نیز نمی‌شود. این سیستم لرزش گیر اپتیکال در ضمن از نوع هوشمند می‌باشد که بنابر موقعیت، سیستم را بر روی مودهای Dynamic، Powered، Macro و Tripod تنظیم می‌نماید.

انرژی دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32 از طریق باتری لیتیوم-یونی BP-709 تامین می‌شود که یک باتری کاملا جدید نسبت به باتری دوربین های سال پیش شرکت کانن می باشد. خوشبختانه پس از سال‌ها که از شارژدهی دوربین های کانن راضی نبودیم، برای نخستین بار شارژدهی طولانی مدت را از دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32 شاهد می باشیک. خبر بهتر اینکه طراحی جایگاه باتری به صورتی می باشد که می‌توانید از باتری های بزرگتر BP-718 و BP-727 نیز بر روی آن استفاده کنید.
باید بگوییم از لحاظ کیفیت و ابعاد، نمایشگر دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32 هیچ تغییری نسبت به دوربین R21 نداشته و همان نمایشگر لمسی 3 اینچی 230,000 پیکسلی است. ولی به دلیل طراحی بهتری که دارد، کار کردن با آن راحت تر می باشد و در ضمن کیفیت لمس آن نیز به نظر می‌رسد که بهتر باشد. هرچند که منوها هنوز به نظر خیلی طولانی و گیج کننده می‌آیند.

قابل ذکر است که دوربین های فیلم برداری شرکت کانن به یک ویژگی مجهز می باشند و آن نیز تجهیز این دوربین‌ها به کنترل های آدیویی بیشتر نسبت به مدل های رقیب در برندهای دیگر می باشد. دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32 نه تنها دارای جک های هدفون و میکروفون است، بلکه کنترل های بسیار خوبی را نیز بر روی ضبط صدا به شما واگذار می‌کند. میکروفون داخلی می‌تواند صدا را به صورت استریو دو کاناله ضبط کند. ولی فرمت ضبط صدا نیز با تغییر فرمت ضبط ویدیوها تغییر می‌نماید. وقتی در حال ضبط ویدیویی با فرمت AVCHD می باشید صدا با فرمت Dolby Digital AC3 ضبط می‌شود. این در حالی است که در هنگام فیلم برداری با فرمت MP4، ضبط صدا با فرمت MPEG-2 AAC صورت می‌گیرد.
شایان ذکر است بیشتر پورت‌ها و اتصالات دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32 در یک ردیف و درون قسمت کناری نمایشگر قرار دارند. این همان جایی است که شما قادر هستید خروجی AV، جک میکروفون، پورت USB، پورت HDMI و شیار کارت حافظه را پیدا کنید. در قسمت سمت راست این دوربین فوق العاده ورودی DC مشاهده می‌شود. البته که علاوه بر این ها، دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32 از Wi-Fi نیز بهره می‌برد. این در حالی است که پیش از این، این امکان را بر روی دوربین های سطح متوسط M52 و M50 همین کمپانی مشاهده کرده بودیم.

 

روی هم رفته باید بگوییم بهبودهایی که شرکت کانن در سنسور تصویر و سیستم پردازشی این دوربین جذابنسبت به مدل پیشین انجام داده خیلی محدود می‌باشند. بنابراین از نظر کیفیت تصاویر نباید تفاوت زیادی را نسبت به مدل پیشین شاهد باشیم. چیزی که مهم تر است کوچک تر و سبک تر بودن این دوربین است. دوربین فیلم‌برداری کانن مدلVixia HF R32 از بسیاری دوربین های هم رده خیلی استایلیش تر و قدرتمندتر به نظر می‌رسد و واقعا امکانات بیشتری را نیز ارائه می‌نماید. در نظر  داشته باشید که خوشبختانه کیفیت فیلم برداری نیز یک پله بالاتر از رقبا قرار می‌گیرد که البته مجموع این‌ها سبب یک مقدار گران قیمت تر بودن این دوربین نیز می‌گردد.

 

نقاط قوت کانن Vixia HF R32

  • دارای بدنه‌ی با طراحی جمع و جورتر، ساده تر و سبک تر مدل پیشین
  • دارای لنز با توانایی زوم بیشتر 32 برابر به همراه لرزش گیر اپتیکال
  • دارای توانایی ضبط ویدیویی در فرمت MPEG4
  • مجهز بودن به Wi-Fi و پورت های متنوع
  •  ارائه‌ی توانایی های مختلف در پخش صدا

نقاط ضعف کانن Vixia HF R32

  • متاسفانه کیفیت فیلم برداری نسبت به مدل پیشین تقریبا هیچ پیشرفتی نداشته
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X