حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی کلی دوربین Canon PowerShot A3200 IS

در این پست میخواهیم یکی دیگر از محصولات کانن را معرفی و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

PowerShot A3200 IS با اینکه در رده‌ی دوربین‌های سری A کانن قرار دارد و بسیار کوچک و باریک است، ولی کنترل‌ها و دکمه‌های جالبی از جمله یک پیچ تنظیم شوتینگ مود بر روی آن دیده می‌شود. این دوربین با توجه به قیمتی که دارد فن‌آوری‌های بسیار پیشرفته و خوبی در ساختش به کار رفته است. همانطور که از نام این دوربین هم پیداست و پسوند “IS” را در آن مشاهده می‌کنیم این دوربین مجهز به فن‌آوری لرزش‌گیر تصویر اپتیکال یا همان Image Stabilizer‌ می‌باشد. همانطور که گفتیم در قسمت بالای این دوربین یک پیچ تنظیم مشاهده می‌شود.

این پیچ تنظیم امکان انتخاب سریع شوتینگ مودهای مختلف مثل Program, Auto, Easy را برای ما فراهم می‌آورد. حتی بعضی مودهای جالب چون Fish Eye, Miniature, Posterize هم بر روی آن دیده می‌شود. مود Fish Eye یا چشم ماهی قسمت مرکزی عکس را بر آمده می‌کند، این مود به خصوص برای گرفتن عکس‌های طنز از صورت می‌تواند کارآیی داشته باشد. مود Miniature یا همان مینیاتور هم با در فوکوس قرار دادن فقط قسمتی از عکس کاری می‌کند که عکس‌ها مانند صحنه‌های مینیاتوری جلوه کنند. به هر صورت جالب است که این مودها را بر روی چنین مدل‌های نسبتا ارزان قیمت نیز مشاهده می‌کنیم.

 

دوربین کانن A3200 IS از فن‌آوری تشخیص چهره یا Face Detection هم بهره می‌برد. بدین ترتیب که به طور خودکار قابلیت تشخیص تا 35 چهره‌ی انسان در یک کادر را دارد و می‌تواند بهترین نوردهی و فوکوس را برای آن‌ها تنظیم کند. بر روی پیچ تنظیم بالای دوربین یک مود Scene قرار دارد که در آن مود ویژگی‌های بسیاری قابل انتخاب هستند. یکی از آن‌ها Smart Shutter است. بدین معنی که دوربین آماده است و هر وقت چهره‌ی جدیدی به جز چهره‌ی افرادی که داخل کادر هستند مثلا چهره‌ی خود عکاس وارد تصویر شود دوربین به صورت خودکار عکس را‌ می‌گیرد. همانند بسیاری دوربین‌های کامپکت امروزی، مود Auto این دوربین هم کاملا هوشمند عمل می‌کند. بدین معنی که به محض نشانه رفتن دوربین و فشردن دکمه‌ی شاتر، دوربین خود می‌تواند نوع صحنه، میزان نور محیط و دیگر پارامترها را تشخیص دهد و همه‌ی تنظیمات را بر روی بهتری حالت قرار دهد تا بهترین و با کیفیت‌ترین عکس بدست آید. یک مود Hints & Tips یا تذکر و نکته هم وجود دارد، که با نمایش متن‌های کوچک، ویژگی و کارکرد در منوها را به شما نمایش‌می‌دهد. شما می‌توانید به دلخواه این ویژگی را خاموش یا روشن کنید. بر روی پیچ تنظیم یک مود Live وجود دارد که با انتخاب آن می‌توانید به تنظیم نوردهی و رنگ بپردازید و تاثیر آن‌ها را بر روی عکس به طور همزمان بر روی نمایشگر ببینید. وقتی در این مود هستید سه لغزنده برای شما به نمایش در می‌آیند. لغزنده‌ی نخست مربوط به میزان نوردهی می‌باشد و می‌توانید عکس را از تاریک تا روشن تنظیم کنید. لغزنده‌ی دوم مروبوط به رنگ می‌شود و از طبیعی تا شفاف تنظیم می‌گردد و لغزنده‌ی سوم هم مربوط به تراز سفیدی یا همان دمای عکس می‌شود. با فشردن دکمه‌ی Function/Set در مرکز کنترلر چهار جهته یک منوی عملکرد برای شما به نمایش در می‌آید. از طریق این منوی کوچک می‌توانید به تنظیماتی چون حساسیت سنسور یا ISO، تراز سفیدی یا White Balance، مودهای عکاسی پیاپی یا Drive Modes، نورسنجی یا Metering و ابعاد عکس دسترسی داشته باشید. در همان قسمت پشت دوربین از بالا و سمت راست که نگاه کنیم به دکمه‌ی Playback بر می‌خوریم که برای تماشای عکس‌های گرفته شده کاربرد دارد.

کانن پاورشات A3200 IS دوربینی کاملا آسان در استفاده است و کیفیت ساخت بسیار مناسبی دارد. این دوربین با لایه‌ای فلزی بر روی شاسی پلاستیکی ساخته شده است. دوربین ابعاد خوبی دارد و همه‌ی کنترل‌ها به راحتی زیر انگشتان کاربر قرار می‌گیرند. در زیر این دوربین یک پیچ اتصال سه پایه پلاستیکی قرار گرفته است. این دوربین توانایی پشتیبانی از کارت‌های حافظه SD / SDHC را دارد و توانایی پشتیبانی از کارت‌های حافظه با ظرفیت بیشتر SDXC را نیز دارد. بر خلاف دوربین‌های ارزان قیمت‌تر سری A کانن، دوربین A3200 IS از باتری یون لیتیومی قابل شارژ برای تامین انرژی به جای باتری‌های قلمی‌سایز AA بهره می‌برد. در حالی که مرتب با دوربین کار می‌کردیم و به ضبط ویدیویی هم می‌پرداختیم با آن توانستیم بیش از 150 عکس بگیریم و همچنان باتری قابلیت شارژدهی داشت. این دوربین توانایی ضبط ویدیویی با کیفیت 720p HD در 30 فریم بر ثانیه را دارد که برای دوربینی در چنین رده‌ی قیمت فوق‌العاده است. بعلاوه همانطور که گفتیم از لنز واید 28-140 میلی‌متری نیز بهره می‌برد. این لنز آن قدر واید هست که توانایی پوشش‌دهی میدان دید وسیعی را داشته باشد و به عکاس این امکان را می‌دهد تا از چشم‌اندازهای گسترده‌ی طبیعی یا جمع بزرگی از دوستان عکس‌های خوبی بگیرد. البته آنقدر هم توانایی زوم دارد که با آن بتوان عکس مناظر دوردست‌تر را هم ثبت کرد یا عکس‌های پرتره از چهره و صورت‌های زیبا گرفت. همان طور هم که گفتیم A3200 IS از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بهره می‌برد تا با اعمال مکانیکی لرزش دست شما را جبران نماید، به خصوص در هنگام عکاسی با سرعت‌های شاتر پایین‌تر و یا زوم زیاد بتوانید عکس‌های شارپ‌تر و به دور از تارشدگی داشته باشید. بیشینه‌ی گشودگی دیافراگم این لنز در حالت واید F2.8 می‌باشد که برای عکاسی در شرایط نوری ضعیف و یا بدست آوردن عمق میدان خیلی کم ایده‌آل است. این را هم بگوییم که نزدیک‌ترین فاصله‌ی فوکوس این لنز 3 سانتی‌متر می‌باشد که عالیست. بدین معنی که شما می‌توانید بر روی سوژه‌هایی به نزدیکی 3 سانتی‌متر فوکوس کرده و عکسی با وضوح کامل و شفافیت عالی بگیرید.

این دوربین مجهز به نمایشگر 2.7 اینچی با کیفیت 230,400 نقطه می‌باشد. کیفیت آن برای دوربین‌های این رده استاندارد است و به دلیل کوچکی سایز دوربین از نمایشگر 3 اینچی استفاده نشده. در تست‌هایی که انجام دادیم کیفیت عکس‌های گرفته شده با توجه به دوربینی کامپکت در این رده خیلی خوب بود. کیفیت تولید رنگ بسیار خوب است. عکس‌ها تا ایزو 200 بدون نویز و با شفافیت و جزئیات خیلی بالا هستند. حساسیت سنسور این دوربین از 80 شروع می‌شود و تا 1600 در حالت نرمال ادامه می‌یابد. در حقیقت تا ایزو 400 عکس‌ها خیلی خوب و با کیفیت هستند. در ایزو 800 مقداری نویز و کم شدن از غلظت رنگ‌ها و کاهش جزئیات مشاهده می‌گردد و در ایزو 1600 اوضاع بدتر می‌گردد. ولی در کل برای دوربینی در چنین رده کنترل نویز بسیار خوب بود و ما خرسند هستیم. در کل همانطور که گفتیم A3200 IS یکی از پیشرفته‌ترین دوربین‌های سری ارزان قیمت A کانن می‌باشد که انصافا امکانات و کیفیت خیلی خوبی را ارایه می‌دهد. کار کردن با آن بسیار ساده و آسان است و کافی است در مود Auto آن را به سوی سوژه نشانه بروید و دکمه‌ی شاتر را بفشارید تا بهترین و با کیفیت‌ترین عکس به صورت کاملا خودکار و بدون اینکه ذره‌ای با تنظیمات دوربین درگیر شوید گرفته می‌شود. این دوربین مناسب کاربران مبتدی است که به دوربینی خیلی خوب و با قیمت مناسب برای استفاده‌های روزانه احتیاج دارند. از رقبای اصلی این دوربین‌می‌توان به Canon Powershot A3300 IS, Casio EX-Z550, Fujifilm Finepix Z800EXR, Nikon Coolpix A3100, Olympus FE-5030, Sony Cybershot DSC-T77 اشاره کرد.

 

منبع : دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X