حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی دوربین Nikon Coolpix P310

امروز قصد داریم نقد و بررسی یکی از دوربین های دیجیتال شرکت نیکون را با هم بررسی کنیم که به Nikon Coolpix p310 شهرت دارد. در ادامه با ما در سایت عکاسی همراه باشید.

این دوربین که در زمان معرفی p510 ارائه شد دارای ظاهر مشابه p300  یعنی مدل قبلی خود می باشد و به جز بعضی تغییرات در طراحی ظاهری، سنسور تصویر و پردازشگر کاملا شبیه به P300 بوده به طوری که از همان لنز 24-100 میلی متر با کمینه‌ی نسبت کانونی f/1.8 که برای عکاسی در شرایط نوری ضعیف ایده آل است بهره می‌برد.

بنابراین بسیاری از نظراتی که درباره‌ی آن دوربین داده بودیم در مورد این یکی هم صادق است. حتی ابعاد آن‌ها نیز کاملا یکسان است و فقط P310 کمی افزایش وزن را نسبت به P300 نشان می‌دهد. فقط سنسور تصویر از 12.1 مگاپیکسل به 16.1 مگاپیکسل افزایش یافته و البته این بار از پردازشگر تصویر Expeed C2 بهره می‌برد و توانایی عکاسی سه بعدی را هم دارد.

از دیگر ویژگی های این دوربین می‌توان به شوتینگ مودهای PASM، توانایی ضبط ویدیویی 1080p Full HD با صدای استریو، سرعت عکاسی پیاپی 8 فریم بر ثانیه تا 7 عکس و نمایشگر 3 اینچی 920,000 نقطه اشاره کرد.

چون که این دوربین بسیار کوچکتر و سبک تر از برادر دیگر سری P خود یعنی P7100 بوده دارای و شباهت زیادی نیز با G12 Canon می توان براحتی درون جیب قرار داد و حمل نمود.ابعاد آن 3.0 x 58.3 x 32.0 می‌باشد و حدود 200 گرم وزن دارد. P310 کمی از Canon S95 بزرگتر است ولی تا حد زیادی از Panasonic LX5 و Olympus XZ-1 کوچکتر می‌باشد. همه‌ی این دوربین‌ها ابعاد جمع و جوری دارند.

لنز Nikon Coolpix P310 که فاصله های کانونی 24-100 میلی متر را پوشش می‌دهد بسیار واید است و برای عکاسی از چشم اندازهای گسترده‌ی طبیعی و فضاهای داخلی کاملا مناسب می‌باشد. همچنان با ارایه‌ی بزرگنمایی 4.2X برای عکاسی از نماهای دورتر یا عکاسی پرتره هم کاربرد دارد. این لنز مجهز به لرزش گیر اپتیکال تصویر می‌باشد که با انجام اعمال مکانیکی لرزش دست شما را جبران می‌کند تا اثر کمتری در عکس های گرفته شده داشته باشد.

این یک لنز بسیار سریع است به طوری که در حالت واید می‌تواند بیشینه‌ی گشودگی دیافراگم F/1.8 را ارایه کند که این هم برای بدست آوردن عمق میدان بسیار کم و هم برای عکاسی در شرایط نوری ضعیف تر بسیار کارآمد است. در حالت زوم کامل بیشینه‌ی گشودگی دیافراگم به F/4.9 افزایش می‌یابد. P310 با وجود وزن کم، کیفیت ساخت خیلی خوبی دارد. به طوری که شاسی از آلیاژ منیزیوم ساخته شده است و در کل کیفیت آن در حد دوربین های گران قیمت تر نیکون می‌باشد.

فلاش کوچک pop-up که سمت راست و بالای لنز قرار گرفته و با دکمه ای که روی دوربین قرار دارد آزاد می شود از سرخی چشم یا Red Eye می کاهد و احتمال مواجه شدن با این مشکل بسیار کم خواهد بود.فلاش عملکرد خوبی دارد. زمان شارژ دوباره‌ی آن قابل قبول می‌باشد و قدرت خوبی هم دارد. در بالای دوربین میکروفون های استریو قرار دارند و در کنار آن نیز پیچ تنظیم همانند دوربین های DSLR دیده می‌شود. از طریق این پیچ تنظیم می‌توان شوتینگ مودهای Auto, Program Auto, Shutter Priority, Aperture Priority و Manual, بعلاوه Backlighting, Night Landscape و Scene modeها را انتخاب کرد. شوتینگ مودهای موجود بر آن گستره‌ی حرفه ای و مبتدی را پوشش می‌دهند.

در مود Backlighting دوربین سه عکس پشت سر هم در نوردهی های مختلف می‌گیرد و آن‌ها را در یک عکس ترکیب می‌کند تا تصویری با گستره‌ی دینامیکی زیاد یا همان عکس HDR بدست آید. سه مود HDR مختلف می‌تواند انتخاب شود. وقتی مود Night Landscape scene را انتخاب کنید دوربین چند عکس پشت سر هم با سرعت شاتر بالا می‌گیرد و سپس با ترکیب آن‌ها یک عکس بهبود یافته به شما می‌دهد و در حقیقت می‌توانید در محیط های با شرایط نوری ضعیف بدون استفاده از سه پایه عکاسی کنید. وقتی مود Easy Panorama را انتخاب می‌کنید می‌توانید به راحتی عکس های پانوراما 180 و 360 درجه تهیه کنید و برای این کار تنها کافی است که به این مود بروید، عکس نخست را بگیرید و سپس به صورت افقی یا عمودی دوربین را حرکت دهید تا عکس های بعدی به صورت خودکار گرفته شوند.

وجود یک نمایشگر 3 اینجی با تراکم 921,000 پیکسل که بسیار راضی کننده بوده و فراتر از نیاز عکاسان می باشد جلوه ویژه ای به این دوربین بخشیده است و در سمت راست آن دکمه‌ی Recycling Flash قرار دارد که در زیر آن هم دکمه‌ی Record برای شروع و قطع ضبط ویدیویی قرار گرفته است. این دوربین توانایی ضبط ویدیویی 1920X1080p Full HD در 30 فریم بر ثانیه و صدای استریو را دارد و با این حال استفاده از زوم اپتیکال در هنگام فیلم برداری نیز مقدور می‌باشد. همچنین مودهای فیلم برداری 720p HD در 30 فریم بر ثانیه و VGA در 30 فریم بر ثانیه هم موجود می‌باشد.

علاوه بر این‌ها مودهای فیلم برداری 15، 60 و 120 فریم بر ثانیه بدون صدا هم وجود دارد که می‌تواند به صورت اسلو موشن یا با سرعت کم 1/2 و 1/4 سرعت معمولی (در مود 60 و 120 فریم بر ثانیه) و یا با سرعت دو برابر سرعت معمولی (در مورد 15 فریم بر ثانیه) پخش بشوند. لغزنده‌ی Creative و جلوه های ویژه هم در هنگام فیلم برداری قابل استفاده هستند. از طریق پورت HDMI می‌توان دوربین را به HDTV متصل کرد ولی کابل HDMI در جعبه وجود ندارد. ولی از یک ویژگی به نام CEC بهره می‌برد که بدین ترتیب از طریق کنترل تلوزیون می‌توان پخش ویدیو را کنترل کرد.

دکمه ی Playback در زیر دکمه‌ی Record قرار گرفته که برای دیدن عکس های گرفته شده کاربرد دارد و وجود کنترل چهار جهته امکان دسترسی به تنظیمات flash, exposure compensation, macro و self-timer را برای کاربر فراهم می آورد .پیرامون آن نیز یک پیچ اسکرول دیگر دیده می‌شود که وظایف زیادی می‌تواند بر عهده‌ی آن قرار بگیرد. ولی یکی از بهترین های آن‌ها قابلیت تنظیم دیافراگم است که با پیچ اسکرول بالایی می‌توانند زوج خیلی خوبی باشند. در زیر آن هم دکمه های Menu و Delete قرا دارند که با اولی می‌توان به منوها دسترسی پیدا کرد و با دومی می‌توان عکس‌ها و فیلم های گرفته شده را به دلخواه پاک کرد.

اگر در مود Playback یا همان تماشای عکس های گرفته شده باشید و دکمه‌ی Menu را بفشارید به گزینه هایی بر می‌خورید که با آن‌ها می‌توانید ویرایش های مختصری را در عکس های گرفته شده انجام دهید و آن هم می‌تواند به نوبه‌ی خود کارآمد باشد. در دو طرف دوربین نیز گیره هایی برای اتصال بند گردنی وجود دارد. در قسمت زیرین دوربین پیچ اتصال سه پایه دیده می‌شود. در همان قسمت زیرین دوربین جایگاه باتری/ کارت حافظه قرار دارد. باتری لیتیوم-یونی 1050mAh توانایی شارژدهی برای حدود 230 شات را دارد. همچنین از کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC پشتیبانی می‌کند. علاوه بر پورت HDMI پورت های USB 2.0 و AV هم دارد.

در انتها …

دوربین Nikon Coolpix P310 بسیار شبیه مدل قبلی خود بوده و فقط  سنسور تصویر با رزولوشن بالاتر و پردازشگر جدیدتر آن سبب می شود که بجای p300 انتخاب شود اما اکنون شما باید تصمیم بگیرید که این دوربین فوق العاده را می خواهید.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X