حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی دوربین پنتاکس Pentax RZ18

در این پست از سایت عکاسی برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا محصولات پنتاکس را که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در عرصه دوربین عکاسی و فیلم برداری است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

در ابتدا باید بگوییم در هنگام مواجه با دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio RZ18 متوجه شدیم که دوربین عکاسی کامپکت و سوپرزوم جدید این کمپانی می باشد که از لنز واید با قابلیت زوم 18 برابر بهره گرفته است. این لنز فواصل کانونی 25-450 میلی متر را پوشش می‌دهد. از ویژگی های دیگر این دوربین عکاسی جذاب می‌توانیم به سنسور تصویر 16 مگاپیکسلی، سیستم لرزش گیر تصویر دوتایی، نمایشگر 3 اینچی بسیار با کیفیت، ضبط ویدیویی 720p HD، گستره‌ی فیلترهای دیجیتالی، تنظیمات گستره‌ی دینامیکی و یک مود Auto Picture اشاره کنیم. دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio RZ18 به سه رنگ مشکی، سفید و نارنجی طراحی شده می باشد.در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین  عکاسی زیبا داشته باشیم.
باید بگوییم در نگاه اول، دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio RZ18کاملا شبیه به دوربین های عکاسی کامپکت معمولی به نظر می‌رسد. ولی با نگاهی عمیق تر متوجه می‌شویم که این دوربین عکاسی فوق العاده مجهز به لنز 25-450 میلی متر با قابلیت زوم 18 برابر است. چنین گستره‌ی فاصله‌ی کانونی این دوربین عکاسی خوش دست را برای عکاسی از چشم اندازهای طبیعی و در ضمن عکاسی از سوژه های بسیار دوردست و صحنه های ورزشی متناسب می‌نماید.

اما حتی در حالت زوم کامل 450 میلی متر هم لنز این دوربین عکاسی خیلی از درون بدنه بیرون نمی زند و در نتیجه حتی در آن حالت هم دوربین عکاسی کاملا معمولی احساس می‌گردد. با ابعاد کوچکی هم که دارد به راحتی درون جیب جای می‌شود. بعلاوه دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio RZ18 با وزن 200 گرم کاملا سبک نیز می باشد، هرچند که این سبک بودن به بهای ساخته شدن این دوربین از جنسی نه چندان مرغوب بوده است. البته قسمت دستگیره (هرچند که دستگیره‌ی واقعی وجود ندارد) از جنسی الیافی مانند طراحی شده تا در دست خیلی محکم تر احساس گردد.
اگرچه که لنز به کار رفته بر روی دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio RZ18 قابلیت زوم زیادی دارد، با این وجود کمینه‌ی فاصله‌ی کانونی خیلی خوبی را ارایه نمی کند. کمینه‌ی نسبت کانونی این لنز، F/3.5 در حالت واید و F/5.9 در حالت زوم می‌باشد. ولی دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio RZ18  از سیستم لرزش گیر دست پیشرفته ای بهره می‌برد که حتی در هنگام زوم کامل نیز توانایی این را دارد که به راحتی لرزش دست شما را جبران کند تا باعث تارشدگی عکس ثبت شده نگردد. دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio RZ18 قابلیت ضبط ویدیویی 720p HD را نیز دارد ولی متاسفانه زوم اپتیکال 18 برابر در هنگام فیلم برداری مقدور نمی باشد. عکس‌ها و فیلم‌ها بر روی کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC ذخیره می‌گردند.

 

گفتنیست دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio RZ18 یک دوربین عکاسی Point to Shoot یا نشانه و عکس می باشد در نتیجه  از مودهای عکاسی P,A,S,M بر روی آن خبری نمی باشد ولی مجهز به مود Smart Auto می‌باشد. شما با استفاده از این مود می‌توانید این دوربین عکاسی را به سوی سوژه نشانه بروید و دکمه‌ی شاتر را فشار دهید تا با کیفیت ترین ترین عکس بدون هیچ زحمتی ثبت گردد. قابل ذکر استدکمه‌ی پاور دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio RZ18 در قسمت بالا قرار دارد.

 

آماده شدن برای عکاسی

به محض فشردن آن دوربین در عرض یک ثانیه روشن و آماده‌ی عکاسی می‌گردد. پیرامون آن نیز اهرم زوم قرار گرفته است. در عرض 3 ثانیه عمل زوم از حالت واید تا بزرگنمایی کامل انجام می‌گیرد. هر عکس JPEG در عرض 2 ثانیه بر روی کارت حافظه ذخیره می‌گردد. در این مدت نیز دوربین  عکاسی قفل می‌شود تا نتوانید عکس بعدی را ثبت نمایید. همچنین دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio RZ18 قایلیت عکاسی پیاپی 9 فریم بر ثانیه تا 40 عکس را نیز داراست که البته عکس‌ها در رزولوشن 5 مگاپیکسل ثبت می‌شود. دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio RZ18 از نمایشگر 3 اینچی 460,000 نقطه ای هم بهره می‌برد. اما RZ18 متاسفانه فاقد پورت HDMI برای اتصال به HDTV می‌باشد و به جای فقط دارای پورت خروجی AV و نیز توانایی پشتیبانی از کارت های حافظه‌ی Eye-Fi می باشد. این دوربین عکاسی جذاب از باتری لیتیوم-یونی قابل شارژ بهره گرفته است که در هر بار شارژ کامل توانایی پشتیبانی از 240 عکس را داراست.

 

در پایان باید بگوییم ما در تست هایی که انجام دادیم، عکس های گثبت شده توسط دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio RZ18 کیفیتی بالاتر از حد متوسط دارند. عکس های ایزوهای 80 و 100 کاملا بدون نویز می باشند اما مقداری نویز و کاهش غلظت رنگ در ایزو 200 مشاهده می‌ گردد. ایزوهای 400 و 800 مقدار نویز و کاهش غلظت رنگ بیشتری دارند.

ایزو 1600 نیز بیشتر برای استفاده بر روی وب مناسب می باشد. دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio RZ18 به خوبی از پس خطای رنگی بر می‌آید و فقط مقداری خطای رنگ بنفش در مناطق پرکنتراست مشاهده می‌شود. می توانیم از رقبای جدب و مهم دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio RZ18 به  دوربین هایCanon Powershot SX230 HS، Fujifilm Finepix F600 EXR، Nikon Coolpix S9100، Samsung WB750 و Sony Cybershot DSC-HX9v اشاره کنیم.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X