حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی دوربین Sony Alpha 7R II

دوربین Sony a7R II یک دوربین فول فریم بدون آینه 42 مگاپیکسلی با امکان تثبیت تصویر 5 محوره است. سونی در این دوربین اولین و تنها نمونه از سنسورهای BSI CMOS 35 میلیمتری را به بازار عرضه کرده و شامل سیستم فوکوس خودکار هیبریدی و قابلیت ضبط تصاویر ویدیویی با کیفیت 4K است.

چندی نمیگذرد که جدیدترین دوربین عکاسی دیجیتال سونی از خانواده ی دوربین های آلفا معرفی و به بازار آمده است. این دوربین عکاسی دیجیتال که سونی Sony Alpha 7R I نام دارد از نوع دوربین های فاقد آیینه است و از حسگر BSI-CMOS بزرگ یک اینچی فول فریم با رزولوشن 42.4  مگاپیکسل برخوردار می باشد که در نوع خود فوق العاده است. دوربین Sony a7R II همچنین بر روی این حسگر المنت های تشخیص فاز Phase Detection   دارد که به سرعت هر چه بیشتر دوربین در فوکوس کشی های اتوماتیک می انجامد. همچنین مکانیزم شاتر این دوربین  مورد تجدید نظر قرار گرفته و نرخ آن تا 500000 افزایش یافته است ضمن آنکه لرزش کمتری را نیز به پردازشگر دوربین وارد می کند. حسگر دوربین Sony a7R II از بزرگترین چیپ  backside illuminated   که جدیدا وارد بازار شده ، بهره می برد که باعث می شود حساسیت دوربین ارتقا ویژه ای تا میزان 102400 پیدا کند.

در رده بندی جهانی تا کنون این دوربین در رده دوربین‌های فول فریم a7، پنجمین دوربین بوده و همچنین در میان دوربین‌های با وضوح تصویری بالای سری R، در مکان دوم قرار دارد.

علیرغم اینکه نام و ظاهر این دوربین بسیار شبیه به اولین سری از دوربین‌های a7 است، R II همانند سری نخستین دوربین‌های بدون آینه فول فریم، پیشرفت قابل‌توجهی در عملکرد داشته است.

در طراحی بدنه ی دوربین سونی  Sony Alpha 7R II نیز تغییرات اندکی رخ داده است که از جمله می توان به تغییرات جزیی در دستگیره ی دوربین اشاره کرد که به گونه ای ست که هندلینگ بهتر و راحت تر را فراهم کرده است. از سوی دیگر جای شاتر نیز تغییر کرده و درست به بالای دستگیره  منتقل شده است. پیچ دایالsub-control شکلی طبیعی تر و مناسب تر یافته است. جنس بدنه نیز از آلیاژ منیزیم است که پوشش ضد غبار نیز روی آن به کار رفته است. به دلیل جنس بدنه، وزن آن نیز سبک تر گردیده که این امر استفاده از این بدنه را به خصوص به هنگام کار با لنزهای سنگین ، استفاده ی طولانی مدت و به هنگام فیلمبرداری سهل تر می سازد.

 

به دو دلیل عمده می توان این دوربین عکاسی را پیشنهاد کرد. اگرچه بدنه a7R II ضرورتا همانند دوربین 24 مگاپیکسلی a7 II است (هر چند از آلیاژ منیزیم ساخته شده و بسیار مقاوم‌تر است)، اما در این مدل دو تغییر اساسی رخ داده است:

ابتدا اینکه این مدل اولین سری از دوربین‌هایی است که سنسورهایی با فناوری BSI CMOS را ارائه داده است. هرچند Sony همیشه به این موضوع تأکید داشته است که مزایای طراحی BSI برای سنسورهای کوچک بسیار ارزشمند است، اما کاربرد آن در سنسورهای بزرگتر می‌بایست معایب حرکت با پیکسل پایین را کاهش داده و به سمت تعداد پیکسل‌های بالاتر افزایش دهد. (این بدان معناست که در اندازه استاندارد خروجی شاهد افزایش کیفیت خواهیم بود)

دلیل دوم که شاید غیرقابل‌انتظارترین دلیل باشد این است که قابلیت فوکوس خودکار تا حدی پیشرفت کرده است که نه تنها با سرعت بالا و به طور مؤثر با لنزهای خودش فوکوس می‌کند بلکه این توانایی را با لنزهای دیگر سیستم‌ها نیز دارا می‌باشد. این موفقیت بزرگ شرکت Sony شاید به همین راحتی قابل درک نباشد مگراینکه به این موضوع فکر کنید که اکنون بسیاری از عکاسان حرفه‌ای برای انجام چنین کاری می‌توانند از دیگر سیستم‌ها نیز استفاده کنند.

مشخصات و قابلیت های قابل ملاحظه Sony a7R II

  • دارای سنسور BSI CMOS فول فریم 42 مگاپیکسلی
  • دارای قابلیت شناسایی فاز بر روی سنسور با 399 نقطه
  • دارای تثبیت‌کننده (Stabilizer) تصویر 5 محوره
  • توانایی ضبط تصاویر 4K
  • دارای سیستم Picture Profile شامل ITU-709 و S-Log2 gamma
  • دارای منظره‌یاب OLED با نقطه 2.36 متری و قدرت بزرگنمایی 0.7x
  • توانایی فوکوس خودکار پرسرعت با لنزهای غیربومی

بقیه قابلیت‌های اصلی دوربین دقیقاً همان چیزهایی است که شما از یک دوربین در این سطح انتظار دارید: بدنه با آلیاژ منیزیم و مقاوم در مقابل آب و هوا، کنترل‌های دکمه‌ای دوقلو، امکان سفارشی‌سازی نقاط کنترلی و سرعت عکاسی 5 فریم بر ثانیه

البته قدرت فیلمبرداری این دوربین قابل توجه است. a7R II همانند دوربین جدید a7S II که تأکید بیشتری بر فیلمبرداری دارد، قابلیت فیلمبرداری با کیفیت (4K (UHD را دارد. اما برخلاف a7S II، سنسور آن برای فیلمبرداری نزدیک به قطع فول فریم یا قطع Super 35 یا APS-C کافی به نظر می‌رسد. در حقیقت این دوربین وقتی در قطع Super 35 4K فیلمبرداری می‌کنید، نمونه‌برداری بیش‌ازحد انجام می‌دهد.

همانطور که قبلا گفته ایم مدل دوربین عکاسی دیجیتال سونی Sony Alpha 7R II  از نسل جدیدترین دوربین های عکاسی سونی Sony  است که قابلیت اتصال به WiFi   و NFC در آن موجود است . از طریق این دو امکان می توان به راحتی فایل های فیلم و عکس را از دوربین به گوشی منتقل و آن ها را در فضای اینترنت به اشتراک گذارد. از سوی دیگر با وجود این امکانات می توان به راحتی از طریق یک گوشی هوشمند دوربین را از راه دور کنترل کرد. شما براحتی میتوانید شاتر آن را فشرد و عکس را روی دوربین مشاهده نمود.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X