حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی دوربین Sony Alpha NEX-5T

در این پست میخواهیم نقد و بررسی یکی دیگر از محصولات سونی را به نقل از سایت دیجیکالا و دیگر منابع موجود معرفی و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.شرکت سونی از دوربین Sony Alpha NEX-5T با نام انقلابی یاد کرده است و ادعا می‌کند که امکانات یک دوربین حرفه‌ای DSLR درون بدنه‌ی بسیار جمع و جور و کامپکت NEX-5 گنجانده شده است. اکنون ما نیز نگاهی بی طرفانه  به آن می‌اندازیم… . این بار ما با دوربینی با بدنه‌ی بسیار بسیار کوچک مواجه هستیم، شاید به اندازه‌ی یک تلفن همراه! که سنسور تصویر بزرگی در قلب آن قرار دارد که به اندازه‌ی سنسور تصویر دوربین‌های DSLR می‌باشد، به علاوه قابلیت تعویض لنز نیز دارد، درست همانند DSLRها. علاوه بر این‌ها، NEX-5 قادر به ضبط ویدیویی AVCHD 1080i بدون مشکلات دوربین‌های DSLR در فوکوس نیز می‌باشد و توانایی عکاسی پیاپی با سرعت 7 فریم بر ثانیه و قابلیت عکاسی 3D-Ready Sweep Panaroma را نیز دارد. این دوربین 14 مگاپیکسلی چقدر خوب است؟ اکنون دیگر موقع آن رسیده است که دوربین را از جعبه در بیاوریم.

طراحی و ویژگی‌های دوربین Sony Alpha NEX-5T
طبق ادعای شرکت سونی دوربین Alpha NEX-5 کوچک‌ترین دوربین با قابلیت تعویض لنز در جهان تا به این تاریخ می‌باشد.(در نظر داشته باشید که مدت زیادی از عرضه این دوربین می گذرد.) ما پیش از این به نقد و بررسی دوربین Olympus E-PL1 نیز پرداخته بودیم که آن نیز دوربینی کوچک با قابلیت تعویض لنز بود. ولی این بار سونی واقعا ما را شگفت‌زده کرد.باید اذعان کنیم که این دوربین فقط کوچک نیست بلکه به طور شگفت‌انگیزی سبک نیز هست! شما لازم است به یک دوربین دیجیتال کامپکت فکر کنید که در جلوی آن لنز کوچک قابل تعویض وجود دارد، این دقیقا تصور درستی از NEX-5 خواهد بود. در مقایسه‌ی دوربین مدل المپوس که در بالا اشاره شد با این دوربین متوجه می‌شویم که NEX-5 چقدر فربه است! علت اینکه دوربین‌هایی از این نوع می‌توانند چنین کوچک باشند فقدان آینه است. هرچند که این ابعاد را بسیار کاهش می‌دهد ولی در سرعت فوکوس خودکار بسیار تاثیرگذار خواهد بود. نکته‌ی دیگر نیز که باید همین اول بگوییم این است که سونی مدل NEX-3 را نیز تولید کرده است که قیمت آن حدود 100$ ارزان‌تر از NEX-5 می‌باشد، ولی در عوض توانایی ضبط ویدیویی Full HD ندارد و بدنه‌ی آن نیز به جای آلیاژ منیزیوم؛ از جنس پلاستیک می‌باشد.

ما در این مقاله قصد نداریم شما را با مقایسه‌ی بین دوربین‌های میکرو چهار سوم و DSLRها خسته کنیم. فقط لازم است که این را بدانید که NEX-5 با ابعاد 38 × 59 × 111 میلی‌متر بسیار کوچک می‌باشد. با فلاش و لنز 16 میلی‌متری Pancake فقط 396 گرم وزن دارد و با لنز 18-55 وزن آن به 510 گرم می‌رسد. اگر از جلو به دوربین نگاه کنید چیزهایی که می‌بینید شامل لنز، دستگیره با جنس بسیار عالی Texture، دکمه‌ی آزاد کردن لنز، لامپ کمک کننده به فوکوس اتوماتیک و چند لوگو می‌باشد. دوربین‌های NEX-5 و NEX-3 از لنزهای جدید E-Mount بهره می‌برند. همانطور که ما از دوربین‌های المپوس نیز شکایت داشتیم، همانند دوربین‌های DSLR انتخاب‌های زیادی برای لنز وجود ندارد. سونی قول داده است که از پاییز سال 2010 لنز 18-200mm در بازار موجود باشد. درست همانند المپوس به وسیله‌ی آداپتورهای LA-EA1 می‌توان از لنز‌های DSLR همین کمپانی بر روی دوربین استفاده کرد که البته قابلیت فوکوس خودکار را از دست خواهید داد و نیز همین آداپتور قیمت چندان ارزانی ندارد. دوربین سونی NEX-5 از سنسور APS HD استفاده می‌کند که فاکتور دیجیتال (ضریب تبدیل) آن 1.5x می‌باشد. بنابراین این لنز 16mm Pancake در واقع فاصله کانونی (میزان واید بودن) 24mm را بر روی یک دوربین 35mm به شما می‌دهد.

در قسمت بالای دوربین Sony Alpha NEX-5T میکروفون استریو، دکمه‌ی Playback، یک سویچ پاور و دکمه ی شاتر وجود دارند. یک جک نیز برای متصل کردن فلاش اکسترنال وجود دارد. از آن جایی که بدنه خیلی کوچک می‌باشد جایی برای قرار دادن فلاش داخلی وجود نداشته است. این جک می‌تواند برای اتصال میکروفون استریوی قدرتمندتر اکسترنال نیز استفاده شود. در قسمت عقب دوربین یک نمایشگر 3 اینچی 920,000 پیکسلی بسیار با کیفیت با قابلیت چرخش به سمت بالا و پایین موجود است. این نمایشگر می‌تواند 80 درجه به سمت بالا و 45 درجه به سمت پایین بچرخد. بنابراین دیگر برای عکاسی از بالای سر یا پایین‌تر از سطح چشم مشکل نخواهید داشت. این نمایشگر از Xtra Fine LCD و فن‌آوری TruBlack سونی استفاده می‌کند. بنابراین هنگام کار کردن با نمایشگر NEX-5 در زیر نور مستقیم آفتاب نیز با مشکل مواجه نخواهید شد. این نمایشگر مجهز به یک سنسور نوری می‌باشد که تمامی تنظیمات (از قبیل میزان روشنایی، رنگ و غیره) را به بهترین نحو کنترل می‌نماید.

 سیستم AF هیبریدی سریع

دوربین عکاسی سونی NEX-5T هم مثل مدل سال گذشته NEX-5R ازسیستم فوکوس خودکار سریع هیبریدی بهره مند است و شرکت سونی با ترکیب متودهای تشخیص فاز و تشخیص کنتراست سرعت و دقت فوکوس را در هر گونه شرایط عکاسی با اطمینان بالایی تضمین کرده است.فوکوس 25 نقطه ای و تشخیص فاز 99 نقطه ای که بر روی سنسور تصویر پیاده شده اند به سرعت سوژه را در هر فاصله ای که باشد تشخیص میدهد و روی آن قفل میکند و سپس سیستم تشخیص کنتراست وارد عمل میشود و جزییات دقیق را ثبت میکند.

در سمت راست نمایشگر دو دکمه‌ی نرم وجود دارند. یکی دکمه‌ی ضبط ویدیو و دیگری یک دکمه‌ی چرخان یا Wheel با یک دکمه‌ی وسطی می‌باشد. این Wheel چهار جهته امکان دسترسی به تنظیمات Flash, Brust/Self-timer, Exposure Compensation, Display را مهیا می‌سازد. در سمت چپ دوربین و به طور مخفی پورت‌های USB و Mini HDMIقرار دارند. در قسمت زیرین نیز جک فلزی اتصال سه پایه و قسمت باتری/کارت حافظه وجود دارد. این دوربین از کارت‌های حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC, Memory Stick Pro Duo/Pro-HG Duo پشتیبانی می‌نماید. البته مهم نیست از کدامیک از این کارت‌های حافظه استفاده می‌کنید ولی بهتر است از نوع سرعت بالا بوده و بالای 4 گیگابایت حافظه داشته باشد.

چه چیزهایی درون جعبه می‌باشد؟
دوربین Sony Alpha NEX-5T، لنز، یک باتری لیتیوم-یونی با توانایی شارژدهی تا 330 عکس، شارژر، کابل USB، فلاش اکسترنال و CD ROM. این‌ها همه‌ی چیزهایی هستند که در جعبه‌ی این دوربین خواهید یافت.

عملکرد
بگذارید چند مورد از ویژگی‌های اصلی دوربین Sony Alpha NEX-5T را بازگو کنیم. دوربین سونی آلفا NEX-5 از سنسور تصویر 14 مگاپیکسلی APS HD CMOS بهره می‌برد و توانایی گرفتن عکس‌هایی در ابعاد 3056 × 4592 پیکسل با فرمت‌های JPEG, RAW و یا هر دو را دارا می‌باشد. سرعت عکاسی پیاپی پایه‌ی آن 2.3 فریم بر ثانیه می‌باشد که از هر دوربین DSLR کمتر می‌باشد و این کمی ناامید کننده است ولی سپس متوجه خواهید شد که این دوربین با یک آپشن قابلیت عکاسی پیاپی با سرعت 7 فریم بر ثانیه را نیز دارد. به علاوه سرعت شاتر آن به 4000/1 ثانیه نیز می‌رسد که این یک ویژگی DSLR مانند به حساب می‌آید. ویژگی دیگری که بر روی DSLRهای خوب یافت می‌شود رنج سرعت ISO بالا است که از 100 تا 12800 می‌باشد که برای این دوربین از 200 تا 12800 می‌باشد. دوربین سونی آلفا NEX-5 برای مبتدیان نیز دارای مد کاملا اتوماتیک می‌باشد. پس می‌توان فقط دوربین را نشانه رفت و دکمه‌ی شاتر را فشرد تا با کیفیت‌ترین عکس به طور خودکار گرفته شود. ولی همانند دوربین‌های حرفه‌ای انواع تنظیمات دستی از جمله مود Full Manual را برای عکاسی حرفه‌ای ارایه می‌دهد. پس همانند یک دوربین DSLR همه‌ی پارامترها قابلیت تنظیم دستی را بخوبی در خود گنجانده است. دوربین NEX-5 مجهز به 25 نقطه‌ی فوکوس خودکار می‌باشد که این فوق‌العاده می‌باشد.

جمع بندی نهاییی این محصول سونی
دوربین Sony Alpha NEX-5T یک خلاقیت بزرگ برای سونی به حساب می‌آید. ابعاد آن بسیار کوچک است و با این حال امکانات غیر قابل انتظار و پیشرفته‌ای را در خود جای داده است. عکس‌های گرفته شده با این دوربین بسیار با کیفیت هستند و ضبط ویدیویی Full HD آن فوق‌العاده است و نمایشگر نیز بسیار عالی می‌باشد. در عوض در ISO‌های بالا نویز قابل توجهی دیده می‌شود، لنزهای آن به راحتی در بازار موجود نمی‌باشند و اگر قیمت کمتری داشت یک دوربین رویایی محسوب می‌شد.

دوربین Sony Alpha NEX-5T از نظر کارکرد و کیفیت تصویر چیزی کم از یک اس‌ال‌آر تقریبا حرفه ای ندارد. حسگر Exmor CMOS قطع APS-C این دوربین تفکیک‌پذیری 1 / 16 میلیون پیکسل دارد. صفحه‌ی نمایش ال‌سی‌دی 3-اینچی لمسی آن (که از دو زاویه قابل تنظیم است) دارای فناوری TruBlack برای وضوح بیش‌تری رنگ‌های مشکی است. این صفحه‌ی نمایش لمسی، امکان تغییر سریع تنظیمات را فراهم می‌کند. امکان فیلم‌برداری با کیفیت Full HD و فرمت AVCHD در این دوربین وجود دارد.

 

 

به نقل از : دیجیکالا و دیگر منابع

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X