حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی دوربین Sony Cyber-shot DSC-RX10 II

کمپانی سونی دوربین سونی سایبر شات جدیدی را معرفی کرده است که Sony Cyber-Shot DSC-RX10 II نام دارد و از حسگر CMOS یک اینچی برخوردار است. این حسگر 1 اینچی دقت 20 مگا پیکسلی دارد و قابلیت تصویربرداری آن 4k می باشد. با توجه به چیب DRAM جدیدی که در این دوربین به کار رفته است سرعت خوانش این دوربین ارتقا چشمگیری یافته است.

دوربین عکاسی Sony Cyber-shot DSC-RX10 II داراي لنز و ساختار مشابه دوربين ماقبل خود بوده، وتنها تفاوت آن به نسخه قبلی ارائه ي تكنولو‍ژي قابل ملاحظه ي جديد زير كلاهك است. اين دوربين عکاسی عالی مانند Cyber-shot DSC-RX100 IV از يك سنسور CMOS Exmor RS فشرده شده 20 مگاپيكسلي 1 اينچي استفاده مي كند. طراحی جمع و جور آن فضای بیشتری را برای مداربندي پرسرعت ایجاد کرده و در نتيجه امکان عملکردهای فوق حرفه ای را فراهم می آورد که به نسل بعدی طراحی آشنای backside illuminated(BSI) تعلق دارد. اين دوربين داراي قابليت فيلمبرداري 4K با كيفيت 3840×2160و همچنين يك آپشن تصويربرداري سوپراسلوموشن 40x با سرعت 960 فريم بر ثانيه است. دوربین عکاسی Sony Cyber-shot DSC-RX10 II همانند دوربين ماقبل خود داراي يك لنز F2.8 تثبيت شده با دامنه ی 24 تا 200 میلی متر مي باشد. ساير قابليت هاي اضافه شده به اين مدل عبارتند از يك نماياب الكترونيك با كيفيت تر 2.35 ميليون نقطه اي و عكسبرداري متوالي 14 فريم بر ثانيه اي.

دوربین عکاسی دیجیتال سونی DSC-RX10 II یک دوربین بریج سطح بالا و پیشرفته است که برای رسیدن به کیفیت تصویر برتر از یک سنسور تصویر بزرگتر از حد عادی یک اینچ استفاده می کند (در دوربین های عکاسی کلاس کامپکت بطور عادی و رایج از سنسورهای تصویر کوچکتر از یک اینچ استفاده می شود). خود سنسور تصویر بکار رفته در این مدل جدید نسبت به سنسور استفاده شده در مدل RX10 اصلی ارتقاء یافته است و بر خلاف اینکه اندازه و رزلوشن 20.2 مگا پیکسل آن تغییری نکرده، طراحی جدید Exmor RS آن شامل یک ارایش پشته ای به همراه پردازش سیگنال ارتقاء یافته برای رسیدن به سرعت پردازش تصویر سریع تر است که به ادعای شرکت سونی 5 برابر سریع تر از سرعت پردازش سنسور تصویر بکار رفته در مدل قبلی است. نتیجه این افزایش سرعت پردازش تصویر در دوربین سونی DSC-RX10 II این است که حداکثر سرعت این دوربین در عکاسی متوالی حال به 16 فریم در ثانیه افزایش یافته است ( در مقایسه با 10 فریم در ثانیه در مدل RX10 اصلی)، و این دوربین عکاسی قادر به ضبط فیلم های 4K (با رزلوشن 3840×2160 پیکسل) می باشد، به همراه یک حالت فیلمبرداری جدید بسیار آهسته موسوم به High Frame Rate که قادر به ضبط شات ها با حداکثر سرعت 1000 فریم در ثانیه است.

سایر ویژگی های جدید دوربین عکاسی سونی  RX10 IIشامل یک حداکثر سرعت شاتر فوق العاده سریع و برق آسای 1.32000 ثانیه است، که این امکان را برای شما فراهم می کند همزمان با استفاده از حداکثر دیافراگم f/2.8 برای رسیدن به افکت عمق میدان کم، در نور مستقیم آفتاب عکاسی کنید. شاتر این مدل جدید همچنین مجهز به یک قابلیت ضد اعوجاج است، که در ترکیب با سرعت پردازش تصویر افزایش یافته دوربین می تواند به هنگام شکار سوژه های دارای حرکت سریع به کاهش اعوجاج کمک کند. مثل دوربین سونی RX10 اصلی، دوربین دیجیتال RX10 II از یک لنز ثابت با برد زوم اپتیکال 8.3x و یک دیافراگم ثابت f/2.8 استفاده می کند. سیستم Wi-Fi داخلی به همراه قابلیت NFC یا ارتباطات میدان نزدیک نیز از مدل قبلی حفظ شده است، اما منظره یاب الکترونیکی این مدل جدید ارتقاء یافته و حال رزلوشن آن 2350 کیلو نقطه است. صفحه نمایش دوربین سونی RX10 II همچنان مفصل دار و قابل خم است، اما دیگر از نوع لمسی نیست. این مدل جدید از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار است و همین امر باعث افزایش قیمت آن نیز شده و قیمت این دوربین در بازارهای جهانی در حدود 1300 دلار است، که باعث می شود یکی از گران ترین دوربین های عکاسی بریج یا واسط موجود در بازار باشد.

طراحی، مشخصات، کنترل ها و نحوه کار با دوربین دیجیتال سونی Cyber-shot DSC-RX10 II

از نظر ظاهر، تفاوت چندانی بین دوربین عکاسی سونی Cyber-shot DSC-RX10 II و مدل RX10 اصلی وجود ندارد. ابعاد هر دو مدل 129 x 88.1 x 102.2mm و وزن آماده به عکاسی ( وزن دوربین به همراه باطری و کارت حافظه ) هر دو 813 گرم است. این به این معنی است که این مدل جدید هم اندازه یک دوربین DSLR سطح پایین و مبتدی همراه با یک لنز نخست ( لنز با فاصله کانونی ثابت ) است، و در واقع کمی سنگین تر. این امر به این دلیل است که دوربین سونی Cyber-shot RX10 II مثل یک دوربین عکاسی DSLR حرفه ای دارای یک بدنه از جنس آلیاژ منیزیوم است که در برابر نفوذ گرد و خاک و رطوبت به داخل دوربین مقاوم می باشد.

در دوربین دیجیتال سونی DSC-RX10 II ویژگی های دیگری نیز وجود دارند که بطور معمول در دوربین های عکاسی DSLR دیده می شوند، مثل یک صفحه نمایش LCD چراغ دار در صفحه بالای دوربین که تنظیمات عکسبرداری جاری را واضح و درست نشان می دهد. در کنار این صفحه نمایش وضعیت یک کفشک هاتشو برای اتصال یک فلاش خارجی یا سایر لوازم های چانبی به دوربین قرار دارد، و حتی دکمه شاتر نیز دارای رزوه است تا بتوان یک کابل شاتر پیچی سنتی را به آن متصل کرد. البته استفاده از کابل شاتر کمی از رده خارج شده است.

در اطراف دکمه شاتر دوربین عکاسی سونی RX10 II سوئیچ روشن – خاموش کردن دوربین و همچنین سوئیچ راکر زوم قرار گرفته اند، که این سوئیچ راکر قادر است زوم لنز 8.3x دوربین را با دو سرعت تند و کند، بسته به اینکه آن را تا انتها بچرخانید یا تنها کمی بچرخانید، باز و جمع کند. با زوم لنز این دوربین بریج همچنین می توان با استفاده از یک حلقه زوم در اطراف بدنه لنز مثل دوربین های عکاسی DSLR کار کرد، و با وجودی که این روشی دیگری برای فعال کردن زوم موتوردار لنز است و نه یک کنترل مکانیکی مستقیم بر روی آن، خیلی دقیق کار می کند و تاخیر چندانی ندارد. در عقب حلقه زوم موجوذ بر روی بدنه لنز دوربین عکاسی سونی سایرشات DSC-RX10 II یک حلقه دیافراگم قرار دارد، که برای آن یک سوئیچ نیز تعبیه شده است که این امکان را برای شما فراهم می کند انتخاب کنید حلقه به صورت گام گام در تک تک تنظیمات دیافراگم قرار بگیرد یا اینکه حرکت ازادگرد داشته باشد. بر روی حلقه دیافراگم هیچ تنظیم خودکاری وجود ندارد، زیرا خود دوربین در هنگامی که دوربین بر روی حالت های نوردهی اولویت دیافراگم یا دستی قرار نداشته باشد دیافراگم را به صورت خودکار کنترل می کند.

با وجودی که لنز دوربین سونی RX10 II تنها یک زوم لنز 8.3x با دامنه کانونی 24-200mm معادل است، اما دارای یک حداکثر دیافراگم f/2.8 ثابت است، و در ترکیب با سنسور تصویر بزرگتر از حد معمول (برای یک دوربین بریج) دوربین، این امکان را برای شما فراهم می کند بتوانید شات هایی با عمق میدان کم برای جدا کردن سوژه از پس زمینه بگیرید.

در صفحه بالای دوربین عکاسی سونی DSC-RX10 II یک جفت پیچ کنترل تعبیه شده است. در سمت راست، با فاصله مناسبی برای انگشت شست، یک پیچ جبران نوردهی با دامنه تنظیم +/-3 گام وجود دارد. با وجودی که این پیچ درست در گوشه راست دوربین قرار دارد، به اندازه کافی سفت هست تا مانع چرخیدن تصادفی و اتفاقی آن شود. در کنار دست چپ کاربر نیز یک پیچ تغییر حالت های نوردهی و عکاسی همراه با حالت عکاسی تمام خودکار تشخیص صحنه رایج، یک حالت خودکار قابل برنامه ریزی، حالت های اولویت شاتر و دیافراگم، و یک حالت تمام دستی قرار دارد. بر روی این پیچ همچنین یک حالت MR ( حالت Memory recall یا فراخوان حافظه ) وجود دارد، که این امکان را برای شما فراهم می کند به یک تنظیم از پیش ذخیره شده دسترسی سریع داشته باشید.

حالت بعدی موجود بر روی پیچ حالت های نوردهی، یک حالت فیلمبرداری اختصاصی است. دوربین دیجیتال سونی سایبر شات RX10 II حال قادر به ضبط فلیم های 4K 3840×2160 با حداکثر سرعت 30 فریم در ثانیه به مدت 29 دقیقه است، و همچنین می توانید در طول فیلمبرداری عکس های 17MP نیز بگیرید. دوربین Cyber-shot RX10 II فیلم های 4K را در فرمت ضبط جدید XAVC S ضبط می کند که بیت ریتی حداکثر تا 100Mb/s را فراهم می کند، و این کار را بدون استفاده از ترکیب پیکسل انجام می دهد، که نتیجه وضوح حداکثری به همراه کاهش لبه های دندانه دندانه و الگوهای مویر است.

تنظیم و وضعیتی بعدی موجود بر روی پیچ حالت های نوردهی دوربین سونی Sony Cyber-shot RX10 II حالت موسوم به High Frame Rate ( یا فیلمبرداری سرعت بالا ) است که دوربین در این حالت قادر به ضبط ویدئو کلیپ های حرکت بسیار آهسته است. در این حالت سرعت فیلمبردری (فریم ریت) را می توان حداکثر بر روی 1000 فریم در ثانیه تنظیم کرد که صحنه به هنگام نمایش با سرعتی 40 برابر آهسته تر پخش می شود، البته رزلوشن تصاویر به 1136×384 پیکسل محدود بوده، و مدت فیلمبرداری نیز تنها دو ثانیه است. با این وجود، این زمان فیلمبرداری دو ثانیه به هنگام دیدن کلیپ ها با استاندارد PAL 25fps مدت زمان پخشی برابر با یک دقیقه و 20 ثانیه را فراهم می کند. دوربین دیجیتال سونی Sony RX10 II در این حالت فیلمبرداری سرعت بالا دو تنظیم سرعت ضبط 500 و 250 فریم در ثانیه به ترتیب با رزلوشن 1676×566 و 1824×1026 پیکسل را نیز ارائه می کند. همچنین این امکان نیز وجود دارد در هر یک از این سه تنظیم سرعت ضبط به جای دو ثانیه، چهار ثانیه فیلمبرداری کنید؛ اما همراه با یک افت تقریبا 30% در رزلوشن و کیفیت فریم فیلم ها.

در اختیار داشتن تمام این قابلیت ها در فیلمبرداری در تئوری بسیار خوب و جذاب هستند، اما برای ضبط فیلم های 4K یا استفاده از حالت ضبط High Frame Rate باید نوع مناسبی از کارت های حافظه SD را در اختیار داشته باشید، در غیر این صورت دوربین Sony RX10 IIاین حالت های فیلمبرداری را غیر فعال می کند. حتما باید از یک کارت حافظه SDXC Class 10 یا UHS-I استفاده کنید، زیرا در بررسی ما حتی یک کارت حافظه 95Mb/s SanDisk Extreme Pro Class 10 نیز تنها به دلیل اینکه یک کارت حافظه SDHC است نه یک کارت SDXC کار نکرد ( البته این کارت حافظه برای گرفتن عکس و فیلم های HD 1080p به خوبی با دوربین سونیCyber-shot RX10 II  سازگار است ). تغییر فرمت این کارت حافظه به سیستم فایل exFat نیز کمکی نکرد، با وجودی که این تغییر فرمت این کار را به خوبی به مشخصات SDXC تبدیل کرد. تنها راه حل استفاده از کارت های حافظه SDXC بود، که دوربین دیجیتال سونی Cyber-shot RX10 II برخلاف اینکه این کارت در عمل کندتر از کارت SDHC SanDisk است، سازگار می باشد. خوشبختانه آپدیت سفت افزاری که در آینده عرضه می شود این الزامات سفت و سخت را کاهش خواهد داد و در نهایت این کاربر خواهد بود که تصمیم می گیرد یک کارت حافظه به خصوص سرعت و فرمت لازم برای تامین ضبط دیتا ریت بالا را دارد یا خیر، نه دوربین.

اخرین حالت های موجود بر روی پیچ حالت های نوردهی دوربین سونی RX10 II نیز حالت Sweep Panorama شرکت سونی و یک حالت Scene یا صحنه است که شامل تنظیمات صحنه از پیش تعیین شده ای می باشد که کاربر می تواند از آنها در مواقعی استفاده کند که دو حالت عکاسی تشخیص صحنه Intelligent Auto یا خودکار هوشمند یا Superior Auto یا خودکار برتر قادر به تشخیص صحنه مقابل دوربین نباشند. این دو حالت عکاسی خودکار معمولا به صورت اختصاصی بر روی پیچ حالت های عکاسی دوربین های شرکت سونی تعبیه می شوند، اما در دوربین عکاسی سونی RX10 II در منوی سریع دوربین ارائه شده اند که برای دسترسی به آنها باید ابتدا دکمه «Fn یا کاربری» موجود رد پشت دوربین را بزنید تا منوی سریع باز شود و در این منو بتوانید این دو حالت عکاسی خودکار را انتخاب کنید. حالت عکاسی Intelligent Auto یا خودکار هوشمند در دوربین سونی سایبرشات DSC-RX10 II یک حالت عکاسی تشخیص صحنه خودکار استاندارد است ( در این حالت کلیه تنظیمات عکاسی را خود دوربین بر عهده می گیرد و بیشتر برای کاربران مبتدی طراحی شده است )، در صورتی که حالت عکاسی Superior Auto یا خودکار برتر برای افزایش دامنه پویای یا کاهش لرزش های دوربین و نویز تصویر از ترفندهایی نظیر نوردهی های چندگانه استفاده می کند.

در منوی سریع ( که منوی کاربری نیز معروف است ) دوربین سونی  RX10 IIکه از طریق دکمه Fn موجود در پشت دوربین قابل دسترس است گزینه های رایج دیگری از قبیل سرعت ISO، توازن نور سفید، و حالت های فلاش نیز وجود دارند، اما در این منو گزینه های دیگری نیز وجود دارند که معمولا در دوربین های عکاسی DSLR یا بدون اینه ارائه می شوند. در منوی سریع یا کاربری دوربین دیجیتال سونی DSC-RX10 II همچنین می توانید گزینه های نورسنجی ماتریسی، متمایل به مرکز و نقطه ای را انتخاب کرده، یا با جبران نوردهی فلاش کار کنید. ناحیه فوکوی نیز در دوربین Sony Cyber-shot DSC-RX10 II قابل تنظیم است، همچنین ویژگی DRO ( مخفف Dynamic Range Optimizer یا بهینه ساز دامنه پویایی ) که بر روی شات های کنتراست بالا اعمال می شود. ویژگی HDR یا دامنه پویایی بالای دوربین نیز قابل تنظیم سفارشی است، به میزان حداکثر تا 6EV تغییر نوردهی. در نهایت، دوربین دیجیتال Sony Cyber-shot RX10 II چندین حالت درایو ( حالت فعال شدن شاتر دوربین ) را ارائه می کند، شامل تایمر خودکار همراه با گزینه های تاخیر 2، 5 و 10 ثانیه ای، به اضافه حالت عکاسی متوالی، و همچنین گزینه های بازه بندی متعدد. در این دوربین بریج می توانید از بازه بندی نوردهی دستی و پیوسته همراه با چندین گزینه تغییر نوردهی متفاوت استفاده کنید، به اضافه بازه بندی توازن نور سفید و DRO.

در حالت پخش تصاویر از دکمه Fn دوربین عکاسی DSC-RX10 II می توان برای فعال کردن سیستم Wi-Fi دوربین استفاده کرد، که این امکان را برای شما فراهم می کند یک یا چند تصویر را به یک تلفن هوشمند یا تبلت منتقل کنید. تزویج NFC یا ارتباطات میدان نزدیک باعث می شود برقراری یک اتصال بی سیم بین دوربین دیجیتال سونی RX10 II و یک وسیله همراه سازگار تا حد چسباندن دو وسیله به یکدیگر آسان شود، و زمانی که اتصال برقرار می شود، انتقال یک عکس رزلوشن کامل از طریق نرم افزار Play Memories Mobile شرکت سونی، که در نسخه اندروئید و iOS، و Windows Mobile موجود است، تقریبا 10 ثانیه طول می کشد. در این سیستم امکان کنترل دوربین دیجیتال Sony RX10 II از راه دور از طریق یک تلفن هوشمند یا تبلت نیز وجود دارد و با با این روش می توان شاتر، زوم و تایمر خودکار دوربین را از راه دور کنترل کرد.

در صفحه عقب دوربین دیجیتال سونی Cyber-shot DSC-RX10 II دو پیچ کنترل و تنظیم وجود دارند، که امکان تنظیم سریع و آسان تنظیمات را فراهم می کنند. پیچ کنترل که در بالا قرار دارد به هنگام قرار داشتن دوربین بر روی حالت های عکاسی مناسب تنظیمات مختلفی نظیر سرعت شاتر را تنظیم می کند، در صورتی که پیچ پایین به صورت پیش فرض فیلترهای Picture Effect مختلفی که دوربین ارائه می کند را عوض می کند. این پیچ نقش یک کنترل چهار طرفه رایج را نیز ایفا می کند، و با وجودی که تنها گزینه جهت بالای آن برای تغییر دادن فرمت های نمایش علامت گذاری شده است، فشار دادن این پیچ به سمت چپ کنترل پیش فرض برای نمایش گزینه های حساسیت ISO است.

اما مهمترین موارد موجود در صفحه عقب دوربین سونی Cyber-shot RX10 II صفحه نمایش و منظره یاب الکترونیکی این دوربین بریج هستند. منظره یاب الکترونیکی دوربین دیجیتال سونی سایبرشات DSC-RX10 II نسبت به منظره یاب موجود بر روی مدل RX10 اصلی که خود یک منظره یاب بسیار خوب با رزلوشن 1400 کیلو نقطه می باشد، ارتقاء قابل ملاحظه ای است و استفاده از آن به دلیل رنگ و کنتراست دقیق آن بسیار لذت بخش است. شرکت سونی بر روی دوربین دیجیتال سونی سایبرشات RX10 II سیستم تشخیص خودکار نزدیک شدن چشم به منظره یاب برای سوئیچ کردن بین منظره یاب الکترونیکی این دوربین بریج و صفحه نمایش LCD 3 اینچ ان را پیاده کرده است. رزلوشن صفحه نمایش دوربین عکاسی سونی Sony Cyber-shot DSC-RX10 II 1.23 میلیون نقطه است، که نسبت به رزلوشن 1.44 میلیون نقطه صفحه نمایش موجود بر روی مدل RX10 اصلی کاهش یافته است، اما با این حال همراه با کنتراست بالا و رنگ های طبیعی، زوایای دید بسیار خوبی را ارائه می کند. میزان روشنایی و نور این صفحه نمایش نیز بسیار خوب است و می توان را به صورت دستی تا 5 گام تنظیم کردف و یک حالت خودکار و یک تنظیم Sunny Weather یا هوای آفتابی نیز وجود دارند، که این تنظیم آخر میزان روشنایی صفحه نمایش دوربین سونی Cyber-shot RX10 II به حداکثر می رساند. صفحه نمایش این دوربین بریج همچنین از نوع مفصل دار و قابل خم است و به میزان 107 درجه به سمت بالا و 42 درجه به سمت پایین خم می شود تا به کادربندی های زاویه پایین و بالا کمک کند، البته صفحه نمایش دوربین سونی Cyber-shot DSC-RX10 II برای گرفتن عکس های سلفی، باز نمی شود.

اگر از روبرو به دوربین دیجیتالی سونی  Cyber-shot RX10 IIنگاه کنید، متوجه می شوید که این دوربین بریج مجهز به یک سوئیچ حالت فوکوس است، که این ویژگی در دوربین های عکاسی DSLR سطح بالا دیده می شود. این سوئیچ امکان تعویض سریع حالت فوکوس بین فوکوس خودکار تک شات و پیوسته، فوکوس خودکار همراه با کنترل دستی ( حلقه زوم دور بدنه لنز به یک حلقه فوکوس تبدیل می شود ) و فوکوس تمام دستی را فراهم می کند. این نوع فوکوس دستی موتوری بر روی برخی از دوربین ها چندان خوب کار نمی کند، اما سیستم شرکت سونی بسیار نرم کار کرده و مفید است. سرعت فوکوس خودکار دوربین سونی Cyber-shot RX10 II خیره کننده است. شرکت سونی ادعا می کند سرعت قفل فوکوس این دوربین 0.09 ثانیه است، که ما در آزمایش های خود شاهد بودیک که این ادعا در نور مناسب تا اندازه زیادی صحت دارد، و با وجودی که شرایط نوری تاریک تر باعث کاهش این سرعت فوکوس خودکار می شود، دوربین سونی سایبرشات DSC-RX10 II همچنان سریع و یکنواخت فوکوس می کند و دچار فوکوس گردی نمی شود.

در نهایت اشاره ای نیز به عمر باطری دوربین دیجیتالی سونی سایبرشات RX10 II می کنیم، که نسبت به درجه بندی 340 شات / 170 دقیقه مدل RX10 اصلی ارتقاء یافته و 400 شات / 200 دقیه می باشد، برخلاف اینکه هر دوی این مدل ها از پک باطری شارژی لیتیوم – یون مشابه NP-FW50 استفاده می کنند. این میزان عمر باطری برای شکست دادن عمر باطری دوربین های عکاسی Panasonic FZ1000 و Canon G3 X که به ترتیب 360 و 300 شات با هر بار شارژ کامل است، کافی است.

ویژگی ها و توانایی های عمده دوربین عکاسی دیجیتال سونی Sony Cyber-Shot DSC-RX10 II

  • دارای حسگر20  مگا پیکسلی Exmor R CMOS با اندازه ی 1 اینچ
  • دارای لنز 24-200 میلیمتری با زوم 8.3 برابری  با سیستم لرزشگیر w. 5-axis4
  • دارای پردازشگر نسل جدید  BIONZ X™
  • دارای صفحه نمایش 3 اینچی با دقت 1228800  نقطه
  • طراحی بدنه ی شبه SLR  با امکان کنترل کامل دستی دوربین
  • توانایی فیلمبرداری  4k و فول اچ دی HD  Fullبا کیفیت 3840×2160  و 1920×1080 با سرعت 24،25،30 و 60 فریم بر ثانیه
  • توانایی اتصال به  WiFi و NFC

برگرفته از دیجیکالا و دیگر منابع

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X