حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی دوربین Sony SLT-A58

با دوربین Sony SLT-A58 لحظه به لحظه زندگیتان را ثبت کنید و شور و هیجان خود را با آن تقسیم کنید.

سونی SLT A58 مدل دیگری از دوربین های SLT یا تک لنز نیمه شفاف این شرکت می باشد که در سطح مبتدی این سری از دوربین ها جا گرفته است. فعلا و با اینکه چند سالی از تولید دوربین های دیجیتال SLT گذشته، ولی به جز سونی که شروع کننده بوده، شرکت های سازنده ی دیگر رغبتی از خود برای تولید حتی یک نمونه نیز نشان نمی دهند. A58 مدل بعدی A57 است و چند تغییر خوب و بد نسبت به مدل پیشین داشته است. اکنون رزولوشن سنسور تصویر این دوربین به 20 مگاپیکسل افزایش یافته و نمایشگر کوچک شده و GPS داخلی نیز ندارد.

 

قبل از اینکه برای شما علاقه مندان  درباره ی دوربین عکاسی  سونی A58 توضیحاتی بدهیم، بد نیست کمی درباره ی دوربین های  SLT  توضیح دهیم. دوربین های SLT در حقیقت نخستین بار در دهه ی 1960 مورد استفاده قرار گرفتند. تفاوت آن ها با دوربین های SLR در این است که آینه ی درون دوربین ثابت، و نه متحرک می باشد. در دوربین های SLR یک آینه وجود دارد که نور وارد شده از طریق لنز را به بالا و منشور چشمی اپتیکال بازتاب می کند. سپس وقتی دکمه ی شاتر را می فشارید آینه بالا می رود و اجازه می دهد که نور به طور مستقیم به فیلم (در دوربین های آنالوگ) و یا سنسور تصویر (در دوربین های دیجیتال) برسد. این مکانیسم بالا رفتن آینه و پایین آمدن آن به هر صورت عملکردی پر سر و صدا، نسبتا پیچیده و البته استهلاکی محسوب می شود. در ضمن باعث می گردد که برای لحظه ای تصویر درون چشمی اپتیکال را از دست بدهید، فوکوس خودکار قطع بشود و رسیدن به سرعت های شاتر بالا را نیز سخت می کند. اما در همان دهه ی 1960 که ذکر کردیم، برای نخستین بار از یک آینه ی ثابت نیمه شفاف استفاده شد که نیمی از نور را به چشمی اپتیکال بازتاب و نیم دیگر را اجازه ی گذر و رسیدن به فیلم می داد. سپس در سال 2000 کمپانی المپوس از همین روش در یک دوربین دیجیتال به نام E-10 استفاده کرد. اما هیچ گاه به دلیل نقطه ضعف هایی که وجود داشت چندان به این دوربین ها توجه نشد تا سال ها بعد سونی دوربین A33 و سپس مدل های بعدی را معرفی کرد.

بسیار خوب، همانطور که اشاره کردیم دوربین Sony SLT-A58 مدلی سطح مبتدی از دوربین های SLT های سونی می باشد. دوربینی کوچک و تقریبا هم اندازه ی DSLR های سطح مبتدی. از نظر ظاهری حقیقتا A58 تفاوت خیلی زیادی با A57 ندارد. مقداری در قالب کلی و قوس ها تغییرات ایجاد شده ولی عمده ی چینش کنترل ها به همان شکل است. یکی از تغییرات اساسی که در دوربین Sony SLT-A58نسبت به مدل پیشین رخ داده، سایز و رزولوشن نمایشگر بوده که به 2.7 اینچ و 460000 پیکسل کاهش یافته است. دیگر ویژگی ها دقیقا یکسان است. این دوربین نیز از چشمی الکترونیکی بسیار با کیفیت و عالی 1440000 پیکسلی بهره می برد که رزولوشن فوق العاده بالایی را ارائه می دهد.

در قلب دوربین Sony SLT-A58 یک سنسور تصویر پیشرفته CMOS 20.1 مگاپیکسلی در کنار پردازشگر BIONZ گنجانده شده است که در محیط های مختلف ضمن کاهش نویز میزان شارپ بودن تصاویر را تنظیم می نماید.

پیچ تنظیمی که در بالای این دوربین قرار گرفته، هرچند که کاملا در بین SLT های سونی تکراری است ولی باز هم یکی از جالب ترین هایی است که دیده ایم. چنین مودهای عکاسی را نمی توانید بر روی هیچ DSLR دیگری مشاهده کنید. حالت های عکاسی مختلفی مثل iAuto، Superior Auto، Scene Selection، Sweep Panorama، 3D Sweep Panorama و Continuous Advance Priority AE مودهای عکاسی کاملا اتوماتیکی هستند که می توانند مورد استفاده ی عکاسان مبتدی قرار گیرند. سنسور تصویر قرار گرفته در قلب این دوربین رزولوشن 20 مگاپیکسلی را ارائه می دهد. نسبت به مدل پیشین شرکت سونی مقداری رزولوشن افزایش یافته است.

همانطور که کوچکتر شدن نمایشگر را می توانیم یک پسرفت حساب کنیم، فقدان GPS داخلی بر روی این دوربین را هم می توانیم چنین به حساب آوریم. به هر صورت ممکن است بسیاری وجود GPS بر روی یک دوربین را بپسندند که خوب A58 فاقد آن است.

به هر صورت همانطور که گفتیم، A58 دوربین خیلی خوبی در سطح مبتدی است که تفاوت چندانی با مدل پیشین خود ندارد. به جز اینکه رزولوشن سنسور تصویر آن افزایش یافته و دارای نمایشگر کاملا چرخنده می باشد. البته که نمایشگر کوچک شده و GPS نیز از روی آن حذف گردیده است.

 

به نقل از: دیجیکالا و دیگر منابع

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X