حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی پاناسونیک Panasonic HDC-SD40

در این پست از سایت عکاسی برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا یکی از محصولات کمپانی پاناسونیک را که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در عرصه دوربین عکاسی و فیلم برداری است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

اگر بخاطر بیاورید درست شش ماه پیش از معرفی دوربین پاناسونیک SD90 بود که نخستین دوربین فیلم برداری هندی کم با توانایی فیلم برداری سه بعدی، که البته واقعا کارآمد بود را با نام SDT750 در دست گرفتیم. امروزه دیگر شاهد این هستیم که دوربین‌های هندی کم بیشتری با این توانایی به بازار آمده اند و نکته بسیار خوب این است که دوربین‌های گران قیمت نیستند بلکه همانند هندی کم‌های معمولی می‌باشند. SD90 یکی دیگر از این دوربین هاست که علاوه بر توانایی ایفای نقش به عنوان یک دوربین هندی کم Full HD خیلی خوب، با یک آداپتور مخصوص توانایی فیلم برداری سه بعدی را نیز می‌یابد. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

ابتدا باید بگوییم تفاوت دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدل SD40 با دو مدل دیگر در این است که دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدل SD40 حافظه‌ی داخلی ندارد. این در حالی است که دو مدل TM40 و TM41 مجهز به 16 گیگابایت حافظه‌ی داخلی هستند.

این دو دوربین نیز تقریبا دوربین هایی یکسان هستند با این تفاوت که TM41 توانایی زوم دیجیتالی بیشتری دارد. فیلم هایی که با دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدل SD40 در شرایط نوری خوب گرفته اید بسیار با کیفیت به نظر می‌رسند. البته ترجیحا اگر آن‌ها را در سایزهای خیلی بزرگ نشان ندهید. فیلم هایی که در شرایط نوری ضعیف تر گرفته شده اند هم تقریبا همین وضعیت را دارند ولی مقداری نویز و کاهش شارپنس در آن‌ها مشاهده می‌شود.

 

اغراق آمیز نیست که بگوییم که عملکردهای دیگر آن نیز برای کلاس خود دوربین خیلی استاندارد می‌باشد. برای مثال فوکوس خودکار بسیار سریع می باشد ولی در ضمن بسیاری از اوقات روی سوژه‌ای که مد نظر ما نیست فوکوس می‌کند. سپس باید کمی جهت گیری دوربین را تغییر دهید و دوباره بازگردید تا این اصلاح گردد.در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین زیبا داشته باشیم.

 

باید بگوییم در مود فیلم برداری Automatic یا همان Auto mode، عمل تشخیص شرایط نوری و حتی نوع صحنه به خوبی انجام می‌گیرد. هرچند که مانند بیشتر دوربین‌های هم رده، قسمت‌های های لایت خیلی زیاد نوردهی می‌شود. ولی به هر ترتیب عملکرد آن برای کاربران مبتدی بسیار خوب می باشد. این در حالی است که همانطور که در بالا ذکر کردیم، کنترل‌های دستی برای کنترل سرعت شاتر و دیافراگم هم وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید عمل فیلم برداری را خیلی خلاقانه تر انجام دهید.

 

 

البته به دلیل کوچک بودن نسبی نمایشگر لمسی، و عدم وجود کنترل‌های فیزیکی برای کار کردن با منو و کنترل‌های دستی کمی کار سخت می‌شود. البته دکمه هایی چون دکمه‌ی Rec برای شروع و قطع ضبط ویدیویی، اهرم زوم و دکمه‌ی گرفتن عکس درست زیر انگشتان شما قرار می‌گیرند و ارگونومی خیلی عالی نیز دارند.

 

اگر درست دقت کنید سویچ بزرگی در قسمت سمت راست این دوربین زیباوجود دارد که از طریق آن قادر هستید بین مودهای Record و Playback سویچ کنید. درون قسمت داخلی نمایشگر، کنترل هایی چون سویچ Auto/Manual، Image Stabilization یا همان لرزش گیر تصویر، Video Light و دکمه‌ی پاور هم قرار گرفته اند. در کنار آن‌ها نیز شیار کارت حافظه‌ی SD، پورت‌های Av/multi و HDMI قرار گرفته اند.

برای جمع بندی این مقاله باید بگوییم بعلاوه یک سویچ دستی برای کاور لنز هم وجود دارد. خود بدنه هم هرچند پلاستیکی به نظر می‌رسد ولی به نظر استحکام بالایی دارد و البته بسیار سبک وزن می باشد.
در مجموع باید بگوییم که دوربین فیلم‌برداری پاناسونیک مدل SD40 دوربین فیلم برداری نسبتا ارزان قیمتی می باشد که از امکانات پیشرفته و خوبی بهره می‌برد و دست کم به صورت مجازی فیلم برداری Full HD را نیز ارائه می‌نماید. این در حالی است که فیلم برداری واقعی با چنین رزولوشنی برای دوربین هایی با این رزولوشن سنسور مقدور نمی باشد.

 

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X